Co to jest ROAS?

Co to jest ROAS?

Christina @ wocintechchat.com/unsplash.com

Badanie efektywności strategii marketingowej to bardzo ważny element każdej kampanii. Aby jednak dobrze ocenić skuteczność prowadzonych działań, należy posłużyć się kilkoma specjalistycznymi wskaźnikami. Jednym z nich jest ROAS. Jak go obliczyć i co zrobić, aby przyjął satysfakcjonujący poziom? Podpowiadamy!

ROAS – co to takiego?

ROAS to wskaźnik obrazujący skuteczność działań marketingowych. Przedstawia on zwrot z wydatków na reklamę, w związku z czym jego wyznaczenie i optymalizacja powinny być priorytetem każdego współczesnego przedsiębiorcy. Element ten można uznać za jeden z najważniejszych wskaźników reklamowych, gdyż pozwala zweryfikować efektywność kampanii, wykryć ewentualne błędy oraz zdecydować, jakie kroki podjąć, aby zoptymalizować strategię promocyjną.

Mimo że marketing internetowy jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem rozszerzania świadomości marki, wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, ROAS co to jest i jak go wykorzystać. Istnieją różne sytuacje, kiedy element ten może okazać się szczególnie przydatny. Przykładami mogą być: chęć zmierzenia efektywności strategii reklamowej, zamiar zweryfikowania skuteczności konkretnego rozwiązania lub oszacowanie budżetu marketingowego.

Wielu właścicieli firm często ma jednak problem z odróżnieniem ROAS i ROI. Na czym polega różnica między tymi wskaźnikami i dlaczego warto ją znać?

Sprawdź: Kampania online oczami SEO. Jak zaplanować kosztorys dla reklamy online?

ROAS a ROI – na czym polega różnica?

Dostęp do wielu narzędzi marketingowych, stale rozwijające się metody analityczne oraz postęp technologiczny sprawiają, że wielu przedsiębiorców wciąż myli wskaźniki ROAS i ROI. Mimo że obra te elementy pozwalają zmierzyć efektywność działań marketingowych, ich wyniki prezentują dane dotyczące innych aspektów.

Źródło: Christina @ wocintechchat.com/unsplash.com

Podczas gdy ROAS przedstawia skuteczność kampanii reklamowej z uwzględnieniem kosztów jej wdrożenia, ROI prezentuje wyłącznie stopień realizacji założonych celów. Najważniejszą różnicą między tymi wskaźnikami jest jednak wynik analiz. ROI obejmuje zwrot z inwestycji, natomiast ROAS mierzy rzeczywisty przychód wygenerowany przez strategię marketingową.

Warto więc na bieżąco kontrolować oba te czynniki, niezależnie od rodzaju wykorzystywanych narzędzi reklamowych czy czasu trwania kampanii.

Jak obliczyć ROAS i jaki wynik jest odpowiedni?

Wiedząc już, ROAS co to jest, warto przyjrzeć się metodom obliczania tego wskaźnika. Można go zdefiniować jako przychód wygenerowany przez każdą jednostkę pieniężną zainwestowaną w całą strategię lub konkretną kampanię marketingową. Aby więc uzyskać ten współczynnik, wystarczy przychody z reklamy podzielić przez wydatki związane z jej wdrożeniem.

Lepsze zrozumienie tego aspektu zagwarantuje zobrazowanie go na konkretnym przykładzie. Jeśli firma przeznaczy na kampanię 2000 zł, a działania marketingowe wygenerują 20 000 zł przychodu, oznacza to, że wskaźnik ROAS będzie równy 10.

Przy mierzeniu efektywności strategii reklamowej trzeba jednak uwzględnić wszystkie koszty związane z jej realizacją. Okazuje się bowiem, że wielu przedsiębiorców pomija kilka kluczowych kwestii podczas wyliczania ROAS, co z kolei negatywnie wpływa na działania promocyjne w przyszłości.

Przedsiębiorcy, którzy wiedzą, ROAS co to jest oraz znają wzór na wyliczenie tego wskaźnika, często zastanawiają się, jaki powinien być jego optymalny poziom. Niestety, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wartość współczynnika zależy bowiem od wielu aspektów, takich jak charakter i cel kampanii, czas jej trwania, popularność marki czy rodzaj branży. Warto też wspomnieć, że niski ROAS nie zawsze będzie świadczył o małej skuteczności strategii marketingowej. W przypadku działań ukierunkowanych na zwiększanie świadomości marki czy budowanie zaufania do jej usług wskaźnik ten nie osiągnie bowiem wysokiego poziomu, mimo że efekty będą satysfakcjonujące.

Najlepszym rozwiązaniem okazuje się indywidualne podejście do interpretacji wskaźnika, po wcześniejszym uwzględnieniu jego determinantów.

Sprawdź: Jak zaangażować swoich klientów w wiadomości e-mail?

Optymalizacja ROAS – na co zwrócić szczególną uwagę?

Każdemu przedsiębiorcy zależy na wysokim zwrocie z inwestycji w działania marketingowe. Nic więc dziwnego, że wiele zabiegów ukierunkowanych jest na optymalizację wskaźnika ROAS. Na co jednak zwrócić szczególną uwagę, aby jego wysokość osiągnęła satysfakcjonujący poziom?

Istnieje kilka sprawdzonych metod, dzięki którym można dość łatwo i skutecznie zoptymalizować wskaźnik efektywności. Oto najważniejsze z nich:

  • obniżenie kosztu kliknięcia reklamy,
  • używanie wykluczających słów kluczowych,
  • dbałość o oryginalne, angażujące przedstawienie oferty,
  • optymalizacja użyteczności strony internetowej,
  • przyspieszenie tempa ładowania strony,
  • optymalizacja witryny pod kątem urządzeń mobilnych,
  • remarketing,
  • content marketing,
  • przeprowadzenie audytu SEO oraz likwidacja ewentualnych błędów.

Dzięki tego typu metodom możliwe okaże się uzyskanie zwrotu z inwestycji. Trzeba jednak pamiętać, że najlepsze efekty zapewnia wyłącznie holistyczne podejście do optymalizacji wskaźnika ROAS, co nierzadko trudno zrealizować samodzielnie. Z pomocą przychodzą na szczęście profesjonalne agencje SEO.

Specjaliści nie tylko przeprowadzą kompleksowe badania, ale też wykorzystają techniki, dzięki którym marka uzyska satysfakcjonujące przychody. Warto więc umówić się na konsultację z ekspertem oraz ustalić wszystkie szczegóły związane z kampanią marketingową.

Podsumowanie

Jak widać, wskaźnik ROAS jest ważnym elementem każdej strategii marketingowej. Prawidłowe określenie efektywności prowadzonych działań może bowiem bardzo pozytywnie wpłynąć na skuteczność kampanii w przyszłości. Warto więc zidentyfikować wszystkie koszty związane z realizacją strategii, zestawić je z uzyskanymi przychodami oraz trafnie ocenić wydajność zabiegów promocyjnych. Dzięki temu marka osiągnie spektakularne wyniki, a kampania marketingowa zostanie pozbawiona ewentualnych błędów. Firma będzie dynamicznie rozwijać się na wielu płaszczyznach w sieci.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    10 najczęściej popełnianych błędów, przez które social media nie sprzedają

    10 najczęściej popełnianych błędów, przez które social media nie sprzedają

    Media społecznościowe to potężne narzędzie marketingowe, które daje szansę na rozwój oraz zdobycie popularności. Na co uważać, aby nie popełnić błędów?
    Jak reklamować się na Instagramie?

    Jak reklamować się na Instagramie?

    Chcesz dotrzeć z ofertą swojej firmy do szerokiego grona odbiorców na Instagramie? Sprawdź, jak prowadzić skutecznie kampanie reklamowe na tej platformie.
    Na czym polega katalogowanie stron?

    Na czym polega katalogowanie stron?

    Na czym polega katalogowanie stron? Przedstawiamy zbiór przydatnych wskazówek dla każdego kto chce pozyskać linki z katalogów.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę