DARMOWY AUDYT SEO

Co to jest sieć reklamowa Google?

6 min czytania
Co to jest sieć reklamowa Google?
Kategoria SEM

Rok 1998 na zawsze zapisał się na kartach historii świata. To właśnie wtedy Larry Page i Siergiej Brin, jeszcze jako doktoranci Uniwersytetu Stanforda, założyli Google. Szybko okazało się, że wyszukiwarka stwarza monopol wśród innych programów, przejmując kolejne przedsiębiorstwa.

Google Ads stanowi ważną część jednej z największych wyszukiwarek na świecie. Szybko okazało się, że jest to platforma atrakcyjna również dla innych reklamodawców i tak w 2003 roku uruchomiono nowe rozszerzenie – Google Display Network. Warto dowiedzieć się o tym czegoś więcej!

Spis treści:

GDN co to takiego?

Google Display Network to jedna z największych sieci reklamowych, docierająca do ponad 90% użytkowników Internetu na całym świecie. Dzięki szerokim opcjom kierowania i segmentacji odbiorców ułatwia znalezienie odpowiednich klientów. Następnie dzięki algorytmom przeszukuje sieć w poszukiwaniu właściwych miejsc do prezentacji danej reklamy.

Google oferuje również kilka opcji kierowania reklam: na słowa kluczowe, miejsce docelowe, według zainteresowań i tematów, demografii odbiorów oraz pod kątem remarketingu. Skąd jednak GDN pobiera katalog dostępnych witryn? Otóż właściciele stron rejestrują się jako partnerzy reklamowi wyszukiwarki za pośrednictwem programu AdSense, dzięki temu Google otrzymuje pozwolenie na publikację reklam w zamian za wynagrodzenie.

Z usługi GDN może skorzystać każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, ale przede wszystkim powinny się nią zainteresować sklepy internetowe.

Zalety

  • Kampania reklamowa może mieć miejsce w ponad 30 milionach witryn, aplikacjach oraz usługach należących do wyszukiwarki (w tym YouTube i Gmail).
  • Google umożliwia tworzenie kampanii pod kątem konkretnych celów, dzięki czemu jest bardziej efektywna.
  • System wykorzystuje systemy samouczące, pozwalające uzyskać większą skuteczność kampanii podczas wybierania poszczególnych formatów reklam pod kątem dopasowania do intencji wyszukiwania użytkowników.
  • Pomoc w inteligentnym określaniu stawek.

Rodzaje reklam

Google oferuje wiele rodzajów reklam, a co najważniejsze – wszystkie są przyjazne optymalizacji i pozycjonowaniu. Do najpopularniejszych rozwiązań można zaliczyć:

  • reklamy tekstowe;
  • reklamy graficzne;
  • reklamy wideo;
  • reklamy multimedialne.

Rodzaje reklam

Elastyczne reklamy displayowe

GDN wykorzystuje reklamy, które automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do każdego wolnego miejsca na danej witrynie. Dzięki temu mają niemal nieograniczony dostęp i mogą być stosowane we wszystkich krajach na świecie w różnych językach.

Google ułatwia stworzenie reklamy poprzez wewnętrzny kreator, dostępny z poziomu administratora. System samodzielnie tworzy reklamę po wgraniu odpowiednich zasobów graficznych i tekstowych. Niestety wadą jest brak kontroli nad ostatecznym kształtem reklamy. Oto jej krótka specyfikacja:

  • kwadrat/ prostokąt;
  • maksymalna waga 5 MB;
  • tekst nie może zajmować więcej niż 20% powierzchni;
  • wymagana liczba znaków: 30;
  • maksymalna długość nagłówka: 90 słów;
  • wymagana nazwa firmy.

Modele rozliczeniowe

Podobnie jak w przypadku innych reklam, Google również proponuje różne modele rozliczeniowe:

  • CPM (Cost Per Mille) – rozliczenie za tysiąc kliknięć;
  • CPV (Cost Per Visitor) – rozliczenie za przeniesienie docelowej grupy na swoją stronę;
  • CPV (Cost Per View) – rozliczenie za jedno obejrzenie reklamy;
  • CPC (Cost Per Click) – rozliczenie za każde kliknięcie;
  • CPA (Cost Per Action) – rozliczenie za podjęcie interakcji (zakup, rejestracja, wypełnienie ankiety);
  • CPC (Cost Per Conversion) – rozliczenie za zdobycie klienta (lead, sprzedaż).
Sprawdź: Jak określać cele marketingowe przedsiębiorstwa?

Jak zaplanować kampanię reklamową w GDN?

Na początek należy ustalić cele konwersji, czyli działania nastawione na wywołanie u odbiorcy chęci interakcji. Dokonanie zakupu? Wypełnienie formularza? Zapisanie się do newslettera? Rejestracja konta? Wszystko zależy od tego, na co skierowana jest strategia.

Planowanie celów musi być skorelowane z tworzeniem profili konsumenckich. Należy więc poznać: płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania oraz zainteresowania odbiorców. W ten sposób można właściwie dobrać słowa kluczowe wykorzystywane w danej kampanii reklamowej. Google udostępnia w tym celu dwa, ważne narzędzia: Google Search Console i Google Analytics, które pozwolą stworzyć profil potencjalnych klientów.

Kolejnym etapem jest kosztorys, czyli wybór odpowiednich modeli rozliczeniowych. Warto postawić na ten, który da szansę na rozwój i nie nadwyręży budżetu. Wielu przedsiębiorców sięga do zasady złotego środka, czyli targetu CPA (Cost Per Acquisition). Ta obco brzmiąca nazwa oznacza, że na podstawie cząstkowych danych i wyników konwersji można wskazać maksymalny koszt pozyskania klienta, a tym samym wymagać od systemu reklamowego optymalizacji do tej wartości. Warto w tym celu skorzystać z pomocy automatycznego systemu Google, pozwalającego na osiągnięcie lepszych wyników niż pozyskiwanych poprzez manualną optymalizację.

Jeśli okaże się, że koszty zaczynają być wyższe od zamierzonych, nie należy rezygnować z kampanii, ale lekko ją zmodyfikować. Dzięki temu można uniknąć utraty już zainwestowanych zasobów. W tym celu można obniżyć koszt kliknięcia lub skorzystać z wyświetlania standardowego. Działając po raz pierwszy na platformie Google Ads, warto zacząć od mniejszych stawek, np. 200-300 zł, aby nauczyć się obsługi narzędzia.

Płatne reklamy a pozycjonowanie

Płatne reklamy pojawiły się w ekspresowym tempie w przestrzeni internetowej. Swój sukces zawdzięczają natychmiastowym efektom. Dzięki temu od samego początku można badać jakość oraz dobór słów i fraz kluczowych, poprawiać ruch na stronie, generować leady, a tym samym poprawiać wynik ROI. Ponadto istnieje możliwość włączania/ wyłączania reklamy w dogodnym momencie, co pomaga w określeniu wydatków na kampanię.

W kontekście SEO pamiętajmy jednak, aby mówić językiem korzyści. Treść reklamy oraz jej poziom User Experience to dwa elementy, które muszą cechować się wysoką jakością oraz oryginalnością. Reklamy PPC zajmują pierwsze miejsca na liście wyników wyszukiwania. W związku z tym widoczność strony automatycznie się zwiększa. Jeśli zintegrujemy działania marketingowe z SEO, strona WWW może wyświetlić się również w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Wystartowanie z kampanią reklamową to nie lada wyzwanie. Sieć reklamowa Google tworzy jednak przyjazną przestrzeń dla specjalistów marketingu. Warto więc nawiązać z nimi współpracę, by osiągnąć spektakularne efekty.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 5

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Dynamiczne reklamy na Facebooku – jak ponownie zachęcić klientów?
Dynamiczne reklamy na Facebooku – jak ponownie zachęcić klientów?
Chcesz ponownie przyciągnąć klientów, którzy już wcześniej odwiedzili Twój sklep? Dynamiczne reklamy na Facebooku to doskonałe rozwiązanie!
Czym jest Planer słów kluczowych?
Czym jest Planer słów kluczowych?
Analiza słów kluczowych to nieodłączny element każdej strategii SEO i Google Ads. Przeprowadzisz ją za pomocą darmowego Planera słów kluczowych od Google.
Czym jest Programmatic?
Czym jest Programmatic?
Rynek e-sprzedaży zrewolucjonizował segment zakupów online. Nowatorskie modele reklamy stają się powszechne dla przedsiębiorców działających w sieci.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę