Co to jest social media marketing?

Co to jest social media marketing?

Tracy Le Blanc/pexels.com

Serwisy internetowe to miejsca, które odgrywają bardzo ważną rolę w życiu wielu osób. Dzięki nim można utrzymywać kontakt ze światem, czerpać informacje na wiele interesujących tematów, dodawać zdjęcia i filmy osobiste, śledzić działania znajomych, wymieniać się plikami, korzystać z ofert firm, a także aplikować o pracę czy oglądać pouczające webinary. Social media pozwalają nie tylko na rozrywkę, ale także rozwijanie hobby czy zgłębianie wiedzy. Pułapką może być jedynie duża ilość czasu spędzana przed ekranem komputera lub smartfona. Jeśli jednak uda się zachować równowagę między światem wirtualnym, a rzeczywistością, to media społecznościowe mogą nieść ze sobą wiele dobrego. Ich potencjał dostrzegają różnego rodzaju marki, które decydują się na prowadzenie swoich fanpage i pozyskiwanie uwagi potencjalnych fanów i klientów. Tak rozwinął się social media marketing, czyli zarządzanie profilami na serwisach społecznościowych.

Czym jest social media marketing?

Social media marketing to proces pozwalający na wykorzystaniu zarówno płatnych, jak i bezpłatnych metod promowania marki lub produktu w sieci i tym samym budowanie wizerunku i zdobywanie zainteresowania społeczności. Social media marketing może być prowadzony praktycznie przez każdego – studenta, właściciela firmy, czy specjalistę. Wszystko zależy od tego na jakich wynikach będzie nam zależało. Poruszanie się w social media, w tym wybór odpowiednich kanałów komunikacji, zaplanowanie przekazu, ułożenie harmonogramu publikacji, dodatkowe reklamowanie, administracja nad kanałem wymagają jednak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Social media marketing może pomóc w rozwoju, ale jednocześnie stać się wielkim niewypałem. Wiele zależy w tej kwestii od dobrego opracowania swojej grupy docelowej. Dobrze jest wiedzieć, z którego rodzaju social media korzysta najchętniej, a także zachować spójność w swoich działaniach. Profil prowadzony w social media może być nieco bardziej luźny niż w przypadku standardowej komunikacji z klientami. Wielokrotnie profile w social media służą markom do oswojenia klienta, nawiązania nici porozumienia i sprawienia, że marka nabierze nieco bardziej ludzkiego charakteru. W zależności od rozmiarów swojego profilu i wykorzystywanych kanałów możesz zatrudnić całą agencję social media, która specjalizuje się w mediach społecznościowych,w tym social media marketingu i zatrudnia specjalistów w tej dziedzinie.

W social media marketingu bardzo ważnym elementem jest szybkie reagowanie. W internetowej społeczności informacje rozprzestrzeniają się bardzo szybko, a „kryzysy najczęściej wybuchają w weekendy”, dlatego potrzebne jest pełne zaangażowanie osób, które zajmą się obsługą social media. Czas odpowiedzi na zapytania i komentarze kierowane przez klientów musi być naprawdę krótki. Dlatego dobrze jest przygotować sobie wcześniej materiały np. FAQ czy manual, które umożliwią szybkie udzielanie informacji. Internauci są bardzo niecierpliwi i nie lubią czekać zbyt długo.

Sprawdź: Co to jest digital marketing?

Co to są media społecznościowe?

A co to są social media? Social media, czyli inaczej media społecznościowe lub serwisy społecznościowe, to miejsca, które powstały, aby ułatwić kontakt ze sobą ich użytkownikom, a także w celu szybkiej wymiany informacji. W Polsce funkcjonowały wcześniej takie serwisy społecznościowe jak Grono.net czy Nasza-klasa.pl, które jednak zostały zamknięte. Obecnie prym wiodą takie media jak Facebook, Twitter, LinkedIn. Golden Line, Instagram, Pinterest i inne. Większości z nich nie trzeba przedstawiać internetowej społeczności. Konto na Facebooku posiada na tę chwilę około 16 mln Polaków, a na Twitterze 6 mln, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu tymi platformami. Każde z tych mediów różni się od siebie i służy do nieco innych celów. Idea ich stworzenia była jednak bardzo podobna.

Jakie są social media?

Media społecznościowe tym odróżniają się od klasycznych serwisów internetowych, że autorami ich treści są głównie internauci, a nie administratorzy i redaktorzy. Social media mają także zdecydowanie inną dynamikę. Tam wydarzenia polityczne czy sportowe mogą być relacjonowane praktycznie na bieżąco sekunda po sekundzie, stąd potrzeba ich administrowania praktycznie non stop poprzez social media marketing. Niektóre marki dzięki nim są w stanie skutecznie wbić się np. w tzw. real-time marketing i dopasować swój przekaz do aktualnych wydarzeń, jak to zrobiła agencja obsługująca markę IKEA, która do kreacji swojej reklamy w social media i nie tylko wykorzystała młodzieżowe słowo roku 2021 „Śpiulkolot”.

Źródło: Lisa Fotios/pexels.com

Sprawdź: Optymalizacja kanału YouTube – TOP 10 porad

Rodzaje social media

Podziału social media można dokonać w zależności od ich funkcji np.:

  • Facebook, Myspace – social media tworzące społeczności,
  • GoldenLine, LinkedIn – kanały zawodowe,
  • Instagram, Youtube – publikacyjne,
  • Groupon, MyGroup – konsumenckie,
  • WhatsApp – komunikacyjne,
  • Twitter – informacyjne.

Jak widać kanały social media mogą pełnić wiele bardzo ważnych ról. Za pośrednictwem Facebooka można podtrzymywać znajomości, rozmawiać z bliskimi i dołączać do grup dyskusyjnych. Kolejną grupą są tzw. social media zawodowe za pośrednictwem, których można zdobyć wymarzoną posadę. Coraz więcej headhunterów czy handlowców pracuje właśnie za pośrednictwem GoldenLine i LinkedIn. Uznaje się również, że są to najbardziej „profesjonalne” z social media. Wpisy za ich pośrednictwem są zwykle poważne, fachowe i dopracowane. To dobry sposób na zaprezentowanie marek premium, a także z takich sektorów jak medycyna, prawo, finanse, nieruchomości itp. Kolejną grupą kanałów jest np. YouTube i Instagram, które pełnią funkcję typowo publikacyjno-rozrywkową. Instagram może być traktowany jako prawdziwa biblioteka zdjęć, a YouTube filmów. Pierwszy z serwisów nieustannie przechodzi zmiany. Obecnie coraz częściej ilość osób lajkujących zdjęcia jest niewidoczna, co nieco studzi konkurowanie między użytkownikami czy markami. Uwagę zyskują natomiast atrakcyjne relacje, które można edytować na wiele sposobów. Z kolei na YouTubie dostępne jest wiele form reklamowania. Kolejną grupą są tzw. social media konsumenckie, dzięki którym kupuje się zniżkowe kupony na usługi i produkty. Użytkownicy chętnie wymieniają się informacjami na temat nowych promocji. Z kolei WhatsApp postrzegany jest przez większość osób jako alternatywny komunikator dla pozostałych social media. Za jego pośrednictwem można zarówno pisać jak i prowadzić rozmowy. Specyficzną platformą jest Twitter, który opiera się na przesyłaniu krótkich tweetów. Obecnie ograniczenie znaków wynosi bowiem 280, co zarówno charakteryzuje Twittera, jak i nieco ogranicza użytkowników. Idea serwisu jednak była taka, aby wysyłać krótkie i szybkie wiadomości, czego do dziś trzymają się jego pomysłodawcy.

Reklama w social media

Reklama w social media marketingu może przybierać różne formy np.:

  • lokowanie produktu – jedną z popularnych form promocji w social media jest lokowanie produktu. Niekiedy marki mogą nawet nie mieć o tym pojęcia, że mają już samodzielnych ambasadorów. Osoba, która ma duże zasięgi może pić wybrany napój gazowany czy jeździć na rowerze danej firmy i robić sobie zdjęcia, co sprawi, że samodzielnie będzie umieszczać dany produkt w swoich social media. Oczywiście można również zaplanować tego typu współpracę. Social media marketing polega m. in. na wyszukiwaniu osób, z którymi można będzie potencjalnie współpracować. Warto poprosić o statystyki kanału prowadzonego w social media i zaproponować rodzaj promowania, który będzie najbardziej zbliżony do marki i do influencera działającego w social media, aby działania komponowały się z jego dotychczasową działalnością.
  • zamieszczanie recenzji/publikacji – recenzje można umieszczać np. na swoim własnym blogu i następnie udostępnić je w social media. Dzięki temu zyska się nie tylko wartościowe linkowanie, ale także reklamę na swoim profilu w social media. Recenzje produktów czy usług mogą mieć zarówno formę opisu jak i filmiku, co będzie jeszcze bardziej zachęcające dla potencjalnych klientów. Podpinając pod stronę główną program do analityki np. Google Analytics można następnie dowiedzieć się, ile osób trafiło na stronę docelową z social media. To bardzo ważna wskazówka informująca o tym, czy działania z zakresu social media marketingu się sprawdzają.
  • link building – jedną z form reklamowania się i podnoszenia swojej pozycji w Google jest link building. Polega on na umieszczaniu linków prowadzących do promowanej witryny w różnych miejscach w sieci. W social media można to robić zarówno na swoim profilu, jak i na grupach dyskusyjnych czy profilach innych marek. Social media to doskonałe miejsce do nawiązywania współpracy, co jest kolejnym etapem na drodze rozwijających się marek.
  • reklama płatna – oczywiście serwisy dopuszczają także umieszczenia płatnej reklamy za swoim pośrednictwem. Warto zlecić jej przygotowanie w ramach kampanii social media marketingu, aby zajęli się nią profesjonaliści. Przygotowanie reklamy nie jest trudne, jednak najważniejsze jest ustawienie jej parametrów. Dzięki dobremu doborowi obszaru czy grupy docelowej można targetować reklamę, która trafi tylko do potencjalnie zainteresowanych odbiorców. Reklama na Facebooku polega na kreacji, wybraniu parametrów, w tym zaplanowaniu budżetu i uruchomieniu. Może minąć chwila od jej włączenia, ponieważ reklamy przechodzą przez weryfikację. Do ich opublikowania wymagane jest podpięcie karty płatniczej. Można opublikować reklamę na Facebooku nawet bez posiadania firmowego profilu. W tej kwestii serwis ten oferuje szerokie możliwości.
  • konkursy – bardzo ciekawy elementem social media marketingu są organizowane konkursy, dzięki którym można m. in. pozyskiwać nowych fanów, zdobywać duże zasięgi i zostać zauważonym przez innych. Przed zorganizowaniem konkursu należy jednak dokładnie opracować jego regulamin i określić zasady. Wiele konkursów w social media polega na dodaniu zdjęcia, polubieniu posta i fanpage oraz oznaczeniu w komentarzu kilku innych osób. To sposób na uzyskanie wyższych zasięgów. Użytkownicy często chętnie biorą udział w konkursach, w których do wygrania są ciekawe nagrody. Innym sposobem na reklamę może być np. zorganizowanie akcji lub licytacji charytatywnej. Nie dość, że uda się pomóc zrealizować szczytny cel, to jeszcze więcej osób dowie się na temat marki wspierającej tego typu inicjatywy. Tego typu przedsięwzięcia muszą jednak wypływać prosto z serca, aby były wiarygodne.
Sprawdź: Jakie korzyści niesie za sobą marketing online?

Najpopularniejsze social media

Nieprzerwaną popularnością cieszy się Facebook, który w swojej pierwotnej wersji zadebiutował już w 2004 roku. Od tego czasu minęło 17 lat, co w internecie jest „wiecznością”. Nic więc dziwnego, że jego główny pomysłodawca i właściciel Mark Zuckerberg zaproponował w 2021 roku przekształcenie Facebooka w Meta, które ma zapoczątkować powstanie wirtualnego świata Metaverse. To odważna wizja, która może być krokiem naprzód w projektowaniu doznań internautów i wciągania ich jeszcze bardziej do wirtualnego świata. Wiele osób zetknęło się z problemami Facebooka w tym zawieszaniem się platformy czy problemami z bezpieczeństwem, które w niedługim czasie mogą spowodować odpływ użytkowników w kierunku konkurencyjnych platform social media. Jedną z alternatyw jest Instagram dla wielbicieli zdjęć, Twitter dla aktywnych komentatorów najnowszych wydarzeń czy TikTok, który pokochała młodzież, ale nie tylko. Obecnie z TikToka korzystają 2 miliardy osób na całym świecie, dzięki czemu może być on pokaźnym źródłem klientów. Na TikToku obecne są powoli największe polskie marki, które do współpracy angażują influencerów o największych ilościach wyświetleń. TikTok pozwala na skrócenie dystansu i nagrywanie żartobliwych filmików z podkładem muzycznym czy umiejscawiają cych daną postać w specjalnych okolicznościach np. w scence z ulubionego filmu czy w rakiecie NASA. To ciekawa alternatywa dla Snapchata, który swego czasu również cieszył się bardzo dużą popularnością, a obecnie korzysta z niego około 265 milionów na całym świecie. Widać więc, że TikTok znacząco go przebija. Z pewnością social media będą dalej się rozwijać i niezbędne będzie właściwe zarządzanie poszczególnymi kanałami.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak wpływać na odbiorców za pomocą treści na stronie internetowej?

    Jak wpływać na odbiorców za pomocą treści na stronie internetowej?

    Chcesz przyciągać odbiorców do swojej strony internetowej, żeby zostali na dłużej, ale nie wiesz, jak tego dokonać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej!
    W jaki sposób social media wpływają na SEO?

    W jaki sposób social media wpływają na SEO?

    Czy media społecznościowe wpływają na pozycjonowanie stron internetowych? To prawdziwa zagwostka dla zarządzających platformami sprzedażowymi w sieci.
    Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

    Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

    Twoja firma potrzebuje w sieci działań reklamowych, dzięki którym o ofercie dowiedzą się internauci. Możesz postawić na różne metody – dopasuj je do siebie! Sprawdź!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę