Co to jest techniczne SEO?

Co to jest techniczne SEO?

fran innocenti/unsplash.com

Prawdopodobnie zastanawiałeś się bądź wciąż rozważasz, dlaczego znajomość wszelkich aspektów w kontekście technicznego SEO jest niezwykle ważna dla zarządzającego witryną. Odpowiedź jest banalnie prosta. Dobra konstrukcja strony korzystnie oddziałuje na każde doświadczenie użytkownika odwiedzającego konkretny serwis. To nie wszystko. Techniczna optymalizacja strony w połączeniu z wartością content marketingu to już prosta droga do zbudowania biznesowego imperium w sieci. Jak jeszcze możesz przyczynić się do wzrostu pozycji strony w rankingu Google? Zacznijmy od podstaw, za którymi kryje się SEO techniczne!

Trochę teorii na rozgrzewkę – co nieco o technicznym SEO

Jeżeli zależy Ci na tym, aby wdrożyć skuteczne techniczne SEO, powinieneś na samym początku zaznajomić się z terminologią związaną z tym procesem. W najprostszym ujęciu to szereg praktyk mających wkład w architekturę strony. Działania optymalizacyjne wdrażane wewnątrz Twojej witryny internetowej mają za zadanie przyczynić się do zrozumienia poszczególnych jej elementów przez roboty indeksujące. Kiedy możemy mówić, że misja się powiodła? Z pewnością wtedy, gdy powzięte przez nie aktywności, takie jak renderowanie, interpretowanie, indeksowanie, a finalnie – upowszechnianie zasobów strony WWW internautom, przebiegły bez większych przeszkód. Jednym z czołowych celów, o którym warto pamiętać, pozycjonując stronę internetową, jest dołożenie wszelkich starań, aby dane strukturalne były korzystnie odbierane przez internautów, nie tylko przez roboty wyszukiwarki.

Czynnościami, które pod kątem technicznym upraszczają wysiłki podejmowane w ramach indeksowania, są m.in. opracowany plik robots.txt wraz z jego zaimplementowaniem go do wnętrza serwisu oraz dodanie mapy strony. Choć mogłoby wydawać się, że wymienione działania są wystarczające w przypadku sklepów internetowych, to realia bywają nieco odmienne. Sprawdziliśmy kilka aspektów ważnych pod kątem technicznego SEO i stworzyliśmy zestaw podstawowych informacji składających się na elementy optymalizacji technicznej. Nad czym specjalista SEO powinien pracować w tym obszarze?

Sprawdź: Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat SEO w e-commerce

Na co zwraca uwagę algorytm Google?

Dla robotów Google znaczenie ma wiele czynników, detali, o które pozycjonujący powinien szczególnie się zatroszczyć. Właściwie czego techniczne SEO dotyczy? Otóż chodzi o zaimplementowanie, a następnie załączenie meta tagów w obszarze składającym się na certyfikat SSL.

Źródło: Zan/unsplash.com

Czym jest techniczne SEO dodatkowo? Z pewnością troską o adresy URL oraz ich właściwą optymalizację, a także wykorzystaniem potencjału, który kryje w sobie linkowanie wewnętrzne. Istotne jest, aby ekspert w dążeniach do uplasowania witryny na pierwszych miejscach w organicznych wynikach wyszukiwania zadbał o to, by czas ładowania strony był względnie komfortowy dla użytkownika oraz nie wzbudzał zbędnych frustracji. Dla Google Search niekorzystna okazuje się duplikacja treści, dlatego pozycjonujący musi dołożyć wszelkich starań, aby wyzbyć się tego typu nieprawidłowych praktyk. W skład technicznego SEO zaliczymy również dopasowanie strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych oraz wdrożenie danych strukturalnych.

Jak widzisz, to nie jest jednorazowa czynność, która pozwoli Ci na szybki rezultat działań optymalizacyjnych. Jak poradzić sobie z tą skomplikowaną procedurą? Dajemy garść cennych porad!

"Must have" w optymalizacji technicznej, czyli z jakich narzędzi warto skorzystać?

Bez części analitycznej trudno wyobrazić sobie dalsze działania na Twojej stronie. To nieodzowny element podejmowany w ramach technicznego SEO. Weryfikacja następuje zarówno na etapie wdrożeniowym, jak i podczas procesu planowania strategii z zakresu pozycjonowania. Aby jednak wszystko przebiegało zgodnie z planem, warto wyposażyć się w odpowiednie narzędzia. Prezentujemy TOP 5 instrumentów, których funkcjonalność umożliwi wgląd w potencjał strony i nie tylko.

  • Top 1. Google Search Console – to darmowe narzędzie z zakresu usług Google, umożliwiające wnikliwy wgląd w stan zaindeksowanej witryny oraz pojawiające się w związku z nią problemy.
  • Top 2. Ahrefs – oprócz Google Search Console, który jest powszechnym rozwiązaniem wśród specjalistów SEO, Ahrefs również można docenić za pewne atuty. Za jego pośrednictwem możliwa jest pogłębiona analiza SEO poza zarządzaną stroną.
  • Top 3. Screaming Frog – to całkiem przyjemnie brzmiące narzędzie pozwala na weryfikację sposobów, w jaki strona WWW jest odczytywana przez roboty wyszukiwarek. Jednocześnie daje wyraźny sygnał dotyczący przyszłych trudności, które pojawią się w toku odczytywania, a następnie indeksowania witryny internetowej.
  • Top 4. NetPeak Spider – złożony instrument, który zajmuje się indeksowaniem witryny w nieco zbliżony sposób, co roboty Google. Uwidacznia konkretne wady, takie jak powielone bądź zapomniane meta title, meta description oraz nieprawidłowo działające linki. Za sprawą tego narzędzia możliwa jest pogłębiona analiza mapy strony.
  • Top 5. PageSpeed Insights – dba o to, aby optymalizacja czasu ładowania strony przynosiła oczekiwane rezultaty i wszystkie elementy, którymi wyróżnia się architektura strony, wyświetlały się prawidłowo oraz bezproblemowo.

To nie jest skończony zestaw narzędzi, z których możesz skorzystać. W sieci dostępnych jest mnóstwo opcji pozwalających na kompleksowe przeprowadzenie technicznego audytu SEO. Jak zabrać się za ten dość skomplikowany proces? O tym już za chwilę!

Sprawdź: Pozycjonowanie a marketing

Techniczna strona SEO – krok po kroku

Zapoznałeś się już z instrumentami pozwalającymi na wnikliwy wgląd w stan strony pod względem technicznym. Czas przejść do bardziej praktycznej części. Zebraliśmy całą wiedzę na temat tworzenia witryn WWW wraz z plasowaniem ich w najwyższych wynikach wyszukiwania Google. Omówiliśmy krok po kroku SEO wraz z konkretnymi działaniami technicznymi, których powinieneś się podjąć.

Pamiętaj o zamieszczeniu mapy strony

Mapa strony o rozszerzeniu XML bądź HTML to duże uproszczenie dla robotów, które podejmują wszelkie czynności celem zrozumienia struktury stron internetowych. Do czego zmierza wskazane działanie? Najważniejsza, dana podstrona zostaje zaindeksowana, tym samym prowadząc do pominięcia tych, na których nie zależy pozycjonującym. Dodatkowym profitem jest udostępnienie takich informacji, jak termin ostatniej zmiany witryny oraz częstotliwość wprowadzania modyfikacji danej podstrony.

Co jeszcze skrywa w sobie mapa strony? W jaki sposób ją stworzyć? Dużym atutem jest zlikwidowanie problemu określanego mianem „stron sierot”. To nic innego, jak strony internetowe, do których użytkownik nie jest przekierowywany poprzez odnośniki wewnętrzne. To jednocześnie wiążę się z brakiem możliwości ich przeskanowania oraz zaindeksowania przez roboty wyszukiwarki Google. Zjawisko to zwiększa prawdopodobieństwo, że roboty Google dotrą do najistotniejszych elementów, którymi cechuje się struktura strony.

Jakie znaczenie ma plik robots.txt dla strony technicznej?

Być może będzie to dla Ciebie małe zaskoczenie, jednak nie wszystkie podstrony muszą być wyeksponowane w wyszukiwarce Google. Mowa tu o takich częściach, jak miejsce ulokowania koszyka czy strony, na których możliwe jest zalogowanie się do platformy sprzedażowej. W tym przypadku wdrażane są działania celem likwidacji stron WWW z indeksowania za pośrednictwem pliku robots.txt. Wewnątrz pliku zamieszczane są podstrony, które nie są pożądane z perspektywy zarządzającego serwisem. Jednocześnie nie będą one upowszechniane robotom Google. Można doszukać się wielu zalet, które idą w parze z plikiem robots.txt. Jedną z najważniejszych jest zapobieganie powielania tekstu. Kolejnymi są umożliwienie optymalnego użytkowania z serwera oraz zniwelowanie ryzyka związanego ze stratą budżetu indeksowania.

Gdzie należy rozpocząć poszukiwania pliku robots.txt? Wszystko, co powinieneś zrobić, to podjąć się własnoręcznego zbudowania pliku txt. Następnym krokiem będzie dodanie opisów do podstron za pośrednictwem „allow”/”disallow”. Następnym etapem będzie umieszczenie pliku na serwerze w taki sposób, aby był on możliwy do wglądu pod konkretnym adresem URL (domen.pl/robots.txt).

Sprawniejsza witryna internetowa ze zoptymalizowanymi meta tagami

Czym właściwie są meta tagi i dlaczego są ważne, jeżeli chodzi o zawartość strony? To poszczególne fragmenty kodu źródłowego witryny, zamieszczone w sekcji „head”. Mogą być dostrzegalne bądź przeciwnie – niewidoczne na stronie użytkownikom. Jednak dobre opracowanie SEO technicznego nie obędzie się bez przekazywanych przez nie informacji do robotów indeksujących. Do najistotniejszych meta tagów, bez wątpienia, zaliczymy: meta title, meta description, meta robots oraz alt tag. Prawdopodobnie dwa pierwsze są Ci dobrze znane – pierwszy z nich oznacza tytuł strony, z kolei drugi obejmuje krótki opis.

Meta robots zajmuje się przekazywaniem robotom niezbędnych wiadomości dotyczących likwidacji określonej witryny z indeksowania, natomiast alt tag to nic innego, jak opis towarzyszący zamieszczanym fotografiom.

Certyfikat SSL na straży bezpieczeństwa

Wzrastająca popularność certyfikatu SSL to konsekwencja zrozumienia istoty tego elementu przy technicznym SEO. Wcześniej wskazany protokół bezpieczeństwa charakteryzował sklepy internetowe, którym w szczególności zależało na trosce o komfort klientów dokonujących transakcji zakupowych. O jego coraz częstszym zastosowaniu świadczy także wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jak zaopatrzyć się w zaawansowane szyfrowanie? Dostępne są zarówno darmowe certyfikaty bezpieczeństwa, które spełniają swoją rolę w niemal każdym przypadku stron internetowych, jak i płatne rozwiązania. Ten drugi wariant jest najczęściej spotykany przy okazji zabezpieczeń w bankowości elektronicznej.

Poprawne adresy URL

Aby techniczne SEO spotkało się z pozytywną oceną ze strony robotów Google, warto zainwestować czas w tworzenie prawidłowych adresów URL. W związku z tym należy podjąć się pewnych językowych zabiegów, które zostały przez nas wyróżnione poniżej.

  • Wskazówka 1. Oddzielaj wyrazy myślnikami.
  • Wskazówka 2. Zaniechaj stosowania znaków specjalnych.
  • Wskazówka 3. Używaj tylko małych liter.
  • Wskazówka 4. Zatroszcz się o przejrzyste i przyjazne adresy URL.
  • Wskazówka 5. Pamiętaj o wykorzystaniu słów kluczowych w adresie URL.
  • Wskazówka 6. Nie twórz zbyt skomplikowanych, długich adresów.
  • Wskazówka 7. Odłóż na bok korzystanie z polskich znaków.

Podążając za naszymi zaleceniami, przyczynisz się do wzrostu parametrów składających się na współczynnik konwersji. Podejdź do tematu SEO technicznego dość rozważnie i skrupulatnie twórz adresy URL, aby podnieść widoczność strony.

Postaw na unikatowość, nie kopiuj tekstów w technicznym SEO

Powielanie treści to nieetyczna praktyka, która równie niekorzystnie oddziałuje na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Aby zdobyć tytuł „najlepszego” w zarządzanej branży, powinieneś skoncentrować się na kreatywnym procesie twórczym contentu. Zduplikowane treści wywołują niemałe zamieszanie w postrzeganiu Google. Roboty czują dezorientację odnośnie do wyboru zaindeksowania strony WWW, co w konsekwencji może prowadzić do wydłużenia procedury indeksowania. O problemach związanych z powielaniem treści zostaniesz poinformowany poprzez wgląd w Google Search Console. Skutecznym rozwiązaniem jest skorzystanie z potencjału linków kanonicznych. Ich zadaniem jest wskazanie właściwej witryny wśród kilku podobnych oraz zaindeksowanie tej prawidłowej.

Przemyślane pozyskiwanie linków

Często pomijanym, a bardzo ważnym procesem, jest pozyskiwanie linków. W szczególności mamy tu na myśli troskę o linkowanie wewnętrzne. Dobrze opracowana struktura odnośników w witrynie dysponuje właściwym projektem menu. Dbając o architekturę strony, warto postawić na mniejsze zagęszczenie w obszarze podkategorii.

W linkowaniu niezbędne staje się powiązanie z tekstem, choć sposobów jego pełnej realizacji jest naprawdę wiele. Do jednego z nich należy kreowanie wizualnych przycisków wyposażonych w odnośniki do wskazanych podstron. Proces linkowania możliwy jest także poprzez użycie frazy odpowiadającej tematycznie do określonej podstrony.

Szybkość ładowania strony, a techniczne SEO

Dla technicznego SEO determinantem weryfikacyjnym w kontekście sprawnego działania strony internetowej staje się tempo ładowania wszystkich elementów witryny. Aby dowiedzieć się, czy szybkość strony wpływa na zlikwidowanie problemu, jaki generuje współczynnik odrzuceń, warto przetestować intuicyjność poruszania się po stronie WWW. W tym celu możesz skorzystać z funkcji oferowanych przez narzędzie, takie jak Page Speed Insight. Instrument ten daje feedback w postaci cennych wskazówek dotyczących koniecznych modyfikacji w dążeniach do usprawnienia witryny internetowej.

Szybko i komfortowo – wygląd strony na urządzeniach mobilnych

Urządzenia mobilne różnią się parametrami w kontekście rozmiarów ekranu, dlatego dopasowanie wyglądu strony i spełnienie wymogów technicznego SEO okazuje się prawdziwym wyzwaniem dla projektantów UX. Co więcej, roboty wyszukiwarki w trakcie procedury indeksowania zwracają największą uwagę na aspekty mobilne. To rodzi potrzebę budowania stron, które głównie pod względem technicznym będą odpowiadały każdemu rodzajowi sprzętu. Rekomenduje się także konstruowanie witryn o charakterze responsywnym.

Marketing internetowy bywa jednak dość nieobliczalny, dlatego warto pokusić się o przeprowadzenie testu funkcjonalności strony pod kątem technicznym z uwzględnieniem cechy takiej jak mobilność. Wygenerowany raport w GSC wskaże prawdopodobne błędy i kwestie wymagające naprawy. Do najczęściej występujących zaliczane są m.in.: mała czcionka treści, nieprawidłowo ustawiony wyeksponowany obszar bądź użytkowanie niezintegrowanych wtyczek.

SEO techniczne i przeniesienie tekstu pod inny adres

Mówiąc o przeniesieniu określonego contentu pod odmienny adres, mamy na myśli przekierowanie 301. Pozwala zrozumieć, czym jest techniczne SEO dla świadomie zarządzającego stroną przedsiębiorcy. Kiedy zdecydować się na wspomniane przekierowanie?

  • Jeżeli zależy Ci na stworzeniu homogenicznych adresów URL i usunięciu zduplikowanego tekstu.
  • W sytuacji, która wynika z konieczności przeniesienia witryny do odmiennej domeny.
  • Podczas zaimplementowania certyfikatu SSL.

Aby wdrożyć przekierowanie 301, musisz sięgnąć po plik Htaccess bądź skorzystać z serwisu WordPress za pośrednictwem wtyczki przeznaczonej do CMS.

Dwie strony medalu – wady i zalety technicznego SEO

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czym jest techniczne SEO dla prężnie rozwijającej się platformy sprzedażowej, można wysnuć kilka ciekawych wniosków. Skoncentrujemy się na dwóch perspektywach – plusach i minusach, aby rozwiać wszelkie wątpliwości, które chowają się pod pojęciem „techniczne SEO”.

Pula korzyści, a techniczne SEO

Wdrożone modyfikacje w obszarze, jakim jest pozycjonowanie techniczne, przyczyniają się do zintensyfikowania ruchu organicznego. Tym samym ograniczają ryzyko, które niesie za sobą współczynnik odrzuceń. Wprowadzone zmiany korzystnie oddziałują na UX, nie tylko na percepcję robotów od Google. Wymogi, które stawia techniczne SEO, cieszą się pewną autonomią i są realizowane bez względu na rodzaj branży. Niebagatelnym atutem są możliwości pomiarowe, ponieważ rezultaty uzyskane dzięki optymalizacjom pod kątem wyszukiwarek łatwo zmierzyć, a na ich podstawie wysnuć odpowiednie wnioski.

Minusy technicznego SEO

O tym, że wartościowy content to jeden z determinantów sukcesu słyszałeś pewnie kilkukrotnie. Chcąc znaleźć się na szczycie wyników SERP, nie możesz zaniedbać tworzenia ciekawych, angażujących, oryginalnych treści. Praca nad technicznym SEO to jedno, jednak doświadczenie wciąż odgrywa niewątpliwie pierwszoplanową rolę. Istotne jest, abyś poszerzał wiedzę i swoje kompetencje w obszarze optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Niewątpliwą wadą może okazać się koszt w przypadku niektórych projektów. Z tego też względu musisz liczyć się z tym, że nie każde rozwiązanie będzie biznesowym strzałem w dziesiątkę.

Sprawdź: Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

Plotki z kategorii techniczne SEO

Na koniec, zdecydowaliśmy się przedstawić wątek, który nijak ma się do rzeczywistości. „Plotką” dotyczącą pozycjonowania witryn WWW pod kątem technicznym jest to, że ten obszar odznacza się wyjątkową świeżością. Tak naprawdę, nie jest to nowatorskie rozwiązanie, dzięki któremu prędkość ładowania strony internetowej, a także liczba osób zainteresowanych przeglądem naszego serwisu diametralnie się powiększają. O odkryciu możemy mówić wyłącznie z perspektywy rosnącej świadomości zarządzających platformami. Stopniowo zaczynają rozumieć, że spamowanie nie jest najlepszą taktyką marketingową.

Czym jest techniczne SEO w połączeniu z content marketingiem? To fundament w budowaniu rozpoznawalnej marki. Nie rezygnuj więc z troski o detale znajdujące się w jego zakresie.

Masz pytania dotyczące SEO do naszych specjalistów? Skontaktuj się z nami!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat lokalnego SEO
    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat lokalnego SEO
    Chciałbyś, aby Twoja lokalna firma została zauważona? Chcesz dotrzeć do lokalnych odbiorców? Dobrze trafiłeś, bo mamy na to doskonały sposób.
    W jaki sposób metatagi wpływają na SEO?
    W jaki sposób metatagi wpływają na SEO?
    Meta opisy odgrywają bardzo ważną rolę podczas optymalizacji witryny pod kątem SEO. Jednak czy naprawdę są one tak potrzebne?
    Pozycjonowanie branży fotograficznej
    Pozycjonowanie branży fotograficznej
    Każdy współczesny fotograf powinien pozycjonować swoją stronę w Google. Warto więc wiedzieć, na czym polega ten proces i jakie zapewnia efekty.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę