Co to jest witryna internetowa?

Co to jest witryna internetowa?

Burst/pexels.com

Już od wielu lat swoje miejsce w sieci może skutecznie budować nie tylko firma czy instytucja, ale także każda osoba, mająca po prostu dostęp do internetu. Mimo wzrostu popularności mediów społecznościowych, jedną z najchętniej wybieranych form zaznaczania swojej obecności w cyfrowym świecie wciąż pozostaje witryna internetowa. Jak można ją zdefiniować?

Witryna (nazywana również serwisem internetowym) to zbiór stron, adresów URL i podstron, które są umieszczone na jednym serwerze i w ramach jednej domeny. Te strony, zwane stronami internetowymi, zawierają informacje o właścicielu witryny, jego firmie lub na dowolny inny temat. Informacje przybierają różne formy, takie jak np.: tekst, obrazy, filmy, dźwięk czy animacje. Strony można przeglądać na urządzeniu, które ma dostęp do internetu – m.in. na: komputerze stacjonarnym, laptopie, smartfonie lub tablecie. By wejść na wybraną witrynę, należy wprowadzić adres domeny w oknie przeglądarki internetowej.

Witryna internetowa może być porównana do cyfrowego domu, w którym mieszkamy. Zazwyczaj jest on podzielony na wiele pomieszczeń (w tym przypadku podstron) i zawsze ma swój własny, unikalny adres. Dzięki niemu goście (internauci) mogą łatwo znaleźć nasz dom i uzyskać dostęp do informacji w nim zawartych.

Witryna a strona internetowa – jaka jest różnica?

Wiele osób używa pojęć: „witryna internetowa” i „strona internetowa” zamiennie, choć tak naprawdę frazy te oznaczają dwie różne rzeczy. Warto poznać ich dokładną definicję, by nie popełnić pomyłki np. podczas zlecania usługi pozycjonowania. O witrynie (ang. website) mówimy, gdy mamy na myśli zbiór powiązanych ze sobą stron oraz podstron, umieszczonych na jednym serwerze. Zwykle dotyczą one podobnej tematyki i mają wspólną domenę.

Natomiast strona internetowa (webpage) to oddzielna jednostka, pojedynczy dokument, który jest umieszczony w obrębie danej witryny. Wypełnia się ją różnymi treściami, np. tekstem, obrazami lub materiałami wideo. Ma swój własny, unikalny adres URL, który może prezentować się w następujący sposób: www.nazwawitryny.pl/nazwa-strony-internetowej. Różnice pomiędzy witryną a stroną internetową najczęściej przedstawia się na przykładzie książki, której pojedyncze kartki to właśnie strony, tworzące zbiór (witrynę).

Sprawdź: Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?

Jakie rodzaje witryn internetowych wyróżniamy?

Każdy serwis w internecie jest tworzony w określonym celu. Firmy za jego pośrednictwem sprzedają produkty lub docierają do klientów ze swoimi usługami. Organizacje wykorzystują strony do publikowania niezbędnych dla szerokich grup odbiorców informacji. Witryna internetowa często pełni również rolę nośnika rozrywki, umożliwiając np. granie w gry online, oglądanie filmów, słuchanie muzyki itp. Wymieniamy kilka popularnych typów serwisów internetowych wraz z ich przeznaczeniem:

  • Portale informacyjne – informują czytelników o najnowszych wiadomościach na temat tego co dzieje się na świecie, choć może skupiać się również na lokalnych wydarzeniach. Witryny tego typu zwykle mają wiele podstron, zawierają wiadomości na temat zdrowia, polityki, sportu, kultury, nauki itp., a także udostępniają dodatkowe funkcjonalności, jak np. możliwość sprawdzenia pogody czy założenia skrzynki e-mail.
  • Witryny firmowe – służą przede wszystkim do reklamy oferty danego podmiotu w sieci. Pełnią funkcję wizytówki firmy, choć często można za ich pośrednictwem również kupować produkty lub zamawiać usługi. Korzystają z nich zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze.
  • Blogi – to witryny, które zawierają informacje na różne tematy. Blog najczęściej jest prowadzony przez jedną osobę, która dzieli się z odbiorcami swoją wiedzą, wiadomościami z życia codziennego czy poradami w określonej dziedzinie. W ostatnich latach blogi nieco straciły na popularności na rzecz profili prowadzonych w mediach społecznościowych.
  • Portale społecznościowe – umożliwiają zarejestrowanym użytkownikom wchodzenie w interakcje pomiędzy sobą. Przykładem jest tutaj Facebook, czyli witryna internetowa w której ludzie mogą znajdować znajomych, nawiązywać z nimi kontakt, publikować swoje zdjęcia i materiały wideo, grać w gry, sprzedawać przedmioty, reklamować firmy oraz korzystać z wielu innych funkcjonalności.
  • Witryny rozrywkowe – umożliwiają oglądanie filmów, nagrań wideo, słuchanie piosenek, granie w gry itp.
  • Serwisy edukacyjne – serwisy internetowe szkół, uniwersytetów lub niezależnych organizacji akademickich, które udostępniają informacje o różnych dostępnych kursach lub publikują materiały do ​​nauki online. Ponadto to również wszelkiego rodzaju marketplace, gromadzące oferty korepetycji i szkoleń.
  • Witryny rządowe – zawierają informacje o zmieniających się przepisach prawa i programach rządowych. Często również umożliwiają pobranie wzorów wniosków lub innych dokumentów.
  • Sklepy internetowe – to serwisy, w których można przede wszystkim kupić określone towary, zwykle mają wiele podstron z kategoriami i poszczególnymi produktami.

Warto podkreślić, że witryna internetowa może mieć charakter hybrydowy, czyli łączyć cechy i funkcjonalności kilku różnych typów serwisów. Liczba publikowanych dziennie stron WWW jest ogromna. Trudno powiedzieć ile aktualnie istnieje witryn. Szacunki z 2021 roku wskazują, że obecnie w sieci znajduje się ponad 1,5 miliarda serwisów. Wśród nich około 200 milionów jest na bieżąco aktualizowana. Do najpopularniejszych witryn internetowych w 2021 r. zalicza się m.in.: Google, YouTube, Facebook, Wikipedia, Amazon oraz Instagram.

Z jakich elementów zbudowany jest serwis internetowy?

Wyjaśniliśmy już, że witryna internetowa jest zbiorem stron hostowanych na jednym serwerze. Warto wyjaśnić również jakie elementy może obejmować każdy serwis i z czego jest zazwyczaj zbudowany.

Źródło: cottonbro/pexels.com

Do założenia witryny WWW będzie potrzebny m.in. wspomniany serwer, czyli lokalizacja, w której fizycznie znajduje się dany serwis. Dzięki niemu grupa powiązanych ze sobą stron internetowych może być udostępniana użytkownikom sieci, gdy wpiszą adres danej witryny w przeglądarkę internetową. Unikalny adres strony internetowej jest nazywany domeną, którą (podobnie jak serwer) trzeba zakupić przed utworzeniem serwisu.

Każda witryna internetowa ma również stronę główną – jest to pierwsza strona, która pojawia się, gdy użytkownik odwiedza witrynę. Pełni ona kilka istotnych ról. Może prezentować całą treść, którą właściciel serwisu chce przekazać odbiorcy (wtedy taka witryna nazywana jest onepage’em) lub kierować użytkowników do pozostałych podstron. Utworzenie witryny wymaga zazwyczaj przygotowania jej projektu, czyli ogólnego ostatecznego wyglądu danego serwisu, który ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania wszystkich stron oraz integrację ich poszczególnych elementów, takich jak menu nawigacyjne, poszczególne zakładki czy kolumny.

Wiele osób często zastanawia się: co wpisać w witrynie internetowej? Niezbędnym elementem każdej strony WWW jest jej zawartość, czyli treść. Co istotne, nie zaliczamy do niej jedynie tekstów, ale także np.: grafiki, obrazy, zdjęcia, materiały wideo, pliki do pobrania itp. Treść zwykle decyduje o atrakcyjności danej strony. Jeśli jest wysokiej jakości, witryna dłużej skupia uwagę użytkowników i skuteczniej do nich dociera.

Sprawdź: Czym jest strona filarowa?

Witryna internetowa statyczna czy dynamiczna?

Planując utworzenie serwisu w sieci, prędzej czy później trzeba będzie zdecydować, czy lepiej zaprojektować stronę statyczną, czy dynamiczną. Witryny statyczne zwykle pełnią jedynie formę wizytówek. Coraz rzadziej się je wykorzystuje. Mają formę pliku z niezbędnymi informacjami i są przechowywane pod określonym adresem URL na serwerze WWW. Gdy użytkownik wprowadza adres internetowy, wyświetla mu się statyczna strona, która wygląda dokładnie tak, jak ta przechowywana na serwerze. Problem pojawi się, gdy trzeba będzie zaktualizować informacje na danej stronie. W przypadku statycznej witryny internetowej, zmiany należy wprowadzić ręcznie w kodzie każdej podstrony. To często skomplikowana i kosztowna operacja.

Decydując się na dynamiczny serwis internetowy można uniknąć sytuacji, w której zmiany będą wymagała interwencji programisty, ponieważ serwer sieciowy na nowo generuje strony za każdym razem, gdy są one wywoływane. Zamiast ciągłego wysyłania statycznych stron w niezmienionej formie, serwer automatycznie dostosowuje zawartość serwisu do jego ostatniej aktualizacji. Treści można bez problem zmieniać samodzielnie, korzystając z prostego w obsłudze CMS-a. Dynamiczna witryna internetowa będzie więc wymagać nieco bardziej wydajnych serwerów niż wersja statyczna, ale zaoferuje właścicielowi pełną kontrolę nad swoją zawartością, a użytkownikom łatwą nawigację oraz atrakcyjny wygląd.

Ogólnie rzecz biorąc, dynamiczne strony opierają się na predefiniowanych układach i szablonach projektów, które są wypełnione odpowiednią treścią. Ze względu na swoją elastyczność są obecnie zdecydowanie popularniejszym wyborem.

Witryna internetowa – jak zwiększyć na niej ruch?

W dzisiejszym świecie stworzenie witryny internetowej to pierwszy krok na drodze do prowadzenia zyskownego biznesu w sieci. Drugim krokiem jest promocja serwisu, która pozwoli dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Przewagę nad konkurencją w cyfrowym świecie można budować na kilka sposobów. Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest pozycjonowanie, czy też optymalizacja witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek. Proces ten ma sprawić, by dana strona wyświetlała się użytkownikom Google na pierwszych miejscach po wpisaniu przez nich w wyszukiwarkę określonego słowa kluczowego lub frazy. Pozycjonowanie obejmuje takie działania, jak techniczna optymalizacja witryny, przygotowywanie odpowiednich treści czy budowanie bazy linków zewnętrznych.

Oczywiście nie można ignorować również innych sposobów na promocję serwisu. Wiele osób decyduje się np. na kampanie w systemie reklamowym Google Ads, pobierającym płatności m.in. za generowanie ruchu na stronie. Popularną praktyką jest także udostępnianie zawartości witryny internetowej (linków do określonych podstron) w mediach społecznościowych. Marketing, skupiający się na promocji danego serwisu, powinien być zawsze dostosowany do rodzaju działalności, tematyki danej strony oraz zakładanych celów takiego procesu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak prawidłowo zaplanować swój budżet na działania SEO?

    Jak prawidłowo zaplanować swój budżet na działania SEO?

    Wydałeś już swój budżet na nieprzemyślane kampanie? Pora to zmienić i zacząć czerpać zyski z SEO!
    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Jeśli korzystasz z usług agencji SEO, skorzystaj też z bezpłatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mógł monitorować jej działania na Twojej stronie!
    Trudna sztuka link buildingu. Co warto wiedzieć o backlinkach, aby nie wpaść w ich pułapkę?

    Trudna sztuka link buildingu. Co warto wiedzieć o backlinkach, aby nie wpaść w ich pułapkę?

    Budowanie autorytetu online to długotrwały proces. Wpływa na niego strategia link buildingu, która wymaga sporej wiedzy. Co warto wiedzieć na ten temat?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę