Co warto przeanalizować u konkurencji w kontekście SEO?

Co warto przeanalizować u konkurencji w kontekście SEO?

Mikhail Nilov/pexels.com

W świecie marketingu cyfrowego konkurencja może być Twoim najlepszym przyjacielem. Dlaczego? Ponieważ poprzez analizę sposobów jej działania możesz zastosować lub ulepszyć te same techniki, poprawiając pozycję swojej witryny w wynikach wyszukiwania. Analiza SEO konkurencji pomoże Ci także wyeliminować te czynniki, które nie są tak korzystne, jeśli chodzi o pozycjonowanie organiczne.

Można by powiedzieć, że marketing online, a właściwie cały marketing, to branża bardzo konkurencyjna, dlatego żeby osiągnąć dobre wyniki trzeba opracować odpowiednią strategię. Tu warto z kolei wspomnieć o analizie SEO konkurencji; jest to podstawowe zadanie polegające na opracowaniu metody działania, która będzie naprawdę skuteczna w osiąganiu celów związanych z pozycjonowaniem strony w Google.

Jaki jest cel analizy konkurencji?

Przeprowadzając analizę konkurencji na swoich bezpośrednich konkurentach, możesz zobaczyć, które obszary Twojej firmy wymagają poprawy. Kiedy Twoi konkurenci wyróżniają się w określonej dziedzinie, jest to znak, że w tym obszarze możesz także podjąć działania związane z pozycjonowaniem własnego biznesu. W ten sposób możesz znacznie poprawić optymalizację swojej strony pod wyszukiwarki w porównaniu z konkurencją.

Sprawdź: Jak prawidłowo przebudować stronę internetową?

Dlaczego ma to znaczenie dla SEO?

Analiza konkurencji SEO jest bardzo ważna dla Twojego biznesu. To właśnie dzięki takiemu działaniu możesz osiągnąć wyższą pozycję w Google względem konkurencji.

Specjaliści SEO (lub Ty po przejściu kursu związanego z optymalizacją i pozycjonowaniem) często przeprowadzają badania słów kluczowych, by określić, które z nich są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. I pamiętaj, że konkurujące z Tobą firmy też to robią. Zatem upewnij się, że pokonasz swoich konkurentów, oferując wysokiej jakości treści, które trafiają w potrzeby odbiorców docelowych. Dzięki temu, Twoi potencjalni klienci wybiorą właśnie Ciebie.

Możesz także skorzystać z przydatnych narzędzi SEO, aby zobaczyć, na jakie słowa kluczowe wyświetlają się Twoi konkurenci. Opracowując treści zoptymalizowame również pod te słowa kluczowe, pokonasz swoich konkurentów w Google!

Analiza SEO konkurencji – znajdź swoich konkurentów

Od tego warto zacząć. Pierwszym i najbardziej oczywistym sposobem na znalezienie konkurentów jest po prostu wpisanie słowa kluczowego w Google i przyjrzenie się 10 najlepszym wynikom.

Jeśli chodzi o narzędzia, które mogą pomóc Ci przeanalizować konkurencję, polecamy Ahrefs lub SimilarWeb – wpisz domenę swojego głównego konkurenta w pasku wyszukiwania i sprawdź wyniki. W ten sposób analiza SEO pomoże Ci znaleźć kilku konkurentów jednocześnie.

W tego typu narzędziach listę wyników można sortować według różnych kryteriów: nazwy domeny, słów kluczowych lub widoczności witryny. Darmowa wersja SimilarWeb pokazuje tylko pięć wyników, ale nawet one mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji, zwłaszcza jeśli powtórzysz proces dla wszystkich pięciu witryn na liście.

Z kolei Ahrefs pomoże Ci zebrać wszelkie szczegółowe dane dotyczące widoczności Twojej konkurencji w SERP. Na przykład, możesz poznać benchmark dla danego słowa kluczowego, a następnie przeanalizować pierwsze wyniki na liście pod kątem innych używanych keywordsów i nie tylko. Dzięki takiej analizie uzyskasz obszerną listę konkurencyjnych witryn o dużym zasięgu słów kluczowych. Kiedy stworzysz już listę konkurentów, przejdź do analizy ich profilu linków. To Twój kolejny przystanek.

Sprawdź: Mała firma w świecie SEO – przewodnik

Sprawdź profil linków konkurencji

Linki są ważne w kontekście pozycjonowania stron internetowych.

Na początek, uruchom swoje witryny za pomocą narzędzia Majestic, aby ocenić Twój Topical Trust Flow. Ten wskaźnik pokazuje, jak bardzo wyszukiwarki „ufają” Twojej witrynie. Wartość ta jest obliczana w odniesieniu do najlepszych zasobów w danej niszy. Pomoże to przeanalizować semantykę profilu linków konkurencji, dzięki czemu dowiesz się, np. jakie anchor texty są używane do linkowania itp.

Źródło: Tony Schnagl/pexels.com

Powinieneś także przyjrzeć się bliżej swojemu profilowi ​​linków. Możesz np. skorzystać w tym przypadku z narzędzia Serpstat, odwiedzając zakładkę „Analiza linków zwrotnych” -> „Domeny odsyłające”. Zostanie Ci wyświetlona lista wszystkich domen linkujących do strony konkurenta.

Ponadto, jeśli wrócisz do zakładki linków zwrotnych, możesz przeanalizować nowe i utracone linki konkurencji.

To bardzo cenne źródło informacji. Jeśli Twoi konkurenci są stabilnie osadzeni na szczycie, prawdopodobnie mają dobry, dobrze uformowany profil linków. Jeśli dokładnie przeanalizujesz swoje działania, otrzymasz wiele informacji, które pomogą Ci rozwinąć własny biznes. Jest to kluczowa część analizy konkurencji SEO, ponieważ zbliży Cię do osób, które współpracują z Twoją konkurencją. Oczywiście będziesz musiał złożyć podobną lub lepszą ofertę tym osobom.

Śledź słowa kluczowe

Kolejnym ważnym punktem są słowa kluczowe. Warto sprawdzić nie tylko rankingi własnej witryny pod kątem kluczowych zapytań, ale też śledzić dynamikę każdej ze 100 najlepszych domen. Jest to również przykład tego, jak można obserwować własne postępy wyszukiwania.

Za pomocą narzędzia Serpstat Rank Tracker, możesz stworzyć właśnie taki projekt. Dodaj domenę, lokalizację i wszystkie słowa kluczowe związane z Twoim biznesem, aby zobaczyć rankingi dla wszystkich wyszukiwań w Twojej okolicy. Możesz grupować słowa kluczowe według tagów. Dane trackera są aktualizowane codziennie, co trzy dni lub raz w tygodniu. Po tym okresie będziesz mógł przeanalizować wszystkie domeny pierwszej setki konkurentów bez konieczności tworzenia osobnego projektu dla każdej z nich. Zebranie takich informacji zwykle zajmuje trochę czasu, ale już po kilku godzinach będziesz mógł zobaczyć 100 konkurentów i śledzić ich pozycje dla danego słowa kluczowego.

Śledzenie wszystkich stu konkurentów jest istotną częścią analizy SEO.

Jeśli Twoja witryna szybko zdobywa coraz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania lub, przeciwnie, traci swoją pozycję, musisz jak najszybciej dowiedzieć się o tym i zrozumieć przyczyny.

Wielu właścicieli witryn zaniedbuje „podglądanie” konkurencji i skupia się na własnej promocji. Nigdy nie popełniaj tego błędu. Aby przetrwać w pewnych niszach, musisz mieć pełny obraz zmian konkurencyjnych witryn i ich pozycji.

Sprawdź: Techniczne SEO – 5 najistotniejszych błędów

Automatyzacja zgłaszania błędów

Nadmierna optymalizacja serwisu prowadzi do spadku rankingów. Jeśli stosujesz tzw. Grey SEO: spamowanie linkami i słowami kluczowymi, może to zadziałać na niekorzyść dla Twojego biznesu. Jeśli mówimy o metodach white hat SEO, to trzeba uważać na niedziałające linki, stosowanie meta tagów, obserwowanie błędów 404 itp. Do audytu SEO możesz użyć narzędzi, które przeskanują Twoją witrynę w poszukiwaniu błędów i wyślą automatycznie wygenerowany raport na temat kluczowych parametrów.

Niektóre błędy SEO nie mają dużego wpływu na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, ale pamiętaj, że optymalizacja jest procesem ciągłym, dlatego należy regularnie kontrolować wszystkie zasoby.

Pomyśl o konkretnych podstronach, a nie o witrynie jako całości

Następnym krokiem jest podjęcie decyzji, które strony chcesz promować.

Kiedy już wiesz, jak śledzić wszystkich swoich konkurentów i ich profile linków, czas samemu zacząć torować sobie drogę na szczyt. Nie ma sensu wydawać dużych budżetów, aby przewyższyć konkurencję (zwłaszcza tę z wysokim poziomem autorytetu domeny i trust flow). Zdecydowanie lepiej wślizgnąć się w daną niszę tylnymi drzwiami, za pomocą większej ilości, ale nieco mniej popularnych słów kluczowych, niż wejść głównym wejściem, ale do bardzo już zatłoczonego obszaru.

Tylne drzwi w tym przypadku to analiza słów kluczowych, którymi posługuje się konkurencja. Ale zamiast eksplorować całą witrynę, możesz skupić się na dokładniejszych i bardziej wartościowych informacjach.

Nie próbuj nadużywać danych keywordsów, aby Google nie odebrało Twoich działań negatywnie. Nie próbuj pokazywać całej witryny w wyszukiwarce, skup się na konkretnych podstronach. Jeśli wyobrazisz sobie witrynę jako salę lekcyjną, najlepsze strony to najinteligentniejsi i najpilniejsi uczniowie. A ponieważ adresy URL to nie ludzie, nie musisz traktować wszystkich tak samo. W rzeczywistości witryna musi mieć jasną strukturę dotyczącą priorytetów stron. Pomoże to uwydatnić trafność poszczególnych stron w Twojej witrynie.

Oczywiście giganci, tacy jak np. Wikipedia, czy też sklep Amazon mają ogromne pule słów kluczowych i prawie zawsze zajmą wyższą pozycję od Twojej strony. Można z tego wyciągnąć kolejną strategiczną przewagę. Weźmy przykład.

Aby stworzyć skuteczną stronę, która kieruje ruch do Twojej witryny, ponownie użyj narzędzia Serpstat. Przejdź do zakładki „Analiza URL” -> „URL vs URL” i dodaj dwa linki: do własnej witryny oraz do witryny konkurencji.

To porównanie stron pomoże Ci znaleźć unikalne i nakładające się słowa kluczowe. Na przykład możesz wybrać grupę takich samych zapytań i wyeksportować ją.

Ta metoda pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu. Pokazuje słabości Twojej konkurencji i jest dla Ciebie świetnym punktem wyjścia.

Sprawdź: Cele SMART w SEO

Przygotuj plan konwersji treści

Treści powinny być główną siłą napędową Twojej witryny. Dobre treści zwiększają konwersję i możesz mieć pewność, że Twoja konkurencja nie śpi pod tym względem.

Zamiast liczyć na szczęście, twórz treści, które przyniosą realne korzyści. Na szczęście nie musisz zaczynać od zera. Tutaj znowu konkurencja SEO okaże się pomocna. Możesz łatwo znaleźć strony o wysokim ROI i powiedzmy, że pożyczyć kilka pomysłów. Ponadto będziesz mógł przeanalizować ich strategię treści.

W tym celu znowu możesz skorzystać ze wspomnianego wcześniej narzędzia Serostat. Wpisz adres konkurencyjnej domeny i przejdź do PPC Research -> Domain vs Domain. Tam wprowadź jeszcze dwie domeny konkurenta i kliknij „Porównaj”. Wyniki można eksportować.

Badanie słów kluczowych i analiza optymalizacji

Przeprowadzenie analizy konkurencji można podzielić na dwie części: badanie słów kluczowych i analizę związaną z optymalizacją strony. Podczas badania słów kluczowych odkryjesz, które z nich są istotne dla Twojej firmy i określisz alternatywy dla Twoich obecnych słów kluczowych. Dowiesz się też, czy w ogóle możliwe jest zdobycie punktów za dane słowa kluczowe. Tworzenie pięknej strony lub posta na blogu, podczas gdy w rzeczywistości nie ma on żadnych szans na wysokie miejsce w Google z powodu dużej konkurencji, jest marnowaniem czasu i energii. Analizując optymalizację witryn, zbadasz bezpośrednią konkurencję i dowiesz się, co jest potrzebne, aby osiągnąć wyższą pozycję w Google.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jaką rolę w SEO odgrywa Meta Title Tag?

    Jaką rolę w SEO odgrywa Meta Title Tag?

    Chcesz przyciągnąć uwagę użytkownika na karcie wyników wyszukiwania? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak mogą Ci w tym pomóc tagi tytułu.
    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Czy da się sprawdzić działania agencji SEO?

    Jeśli korzystasz z usług agencji SEO, skorzystaj też z bezpłatnych narzędzi, dzięki którym będziesz mógł monitorować jej działania na Twojej stronie!
    Wpływ geolokalizacji na pozycję frazy

    Wpływ geolokalizacji na pozycję frazy

    Odpowiednie pozycjonowanie jest bardzo ważne w kontekście biznesu nastawionego na rynek lokalny. Jak geolokalizacja wpływa na funkcjonowanie i widoczność firmy w wyszukiwarce?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę