Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to dość złożone i nierzadko trudne zadanie. Nic więc dziwnego, że wielu właścicieli stron internetowych decyduje się na współpracę z doświadczonym zespołem specjalistów SEO. Aby jednak być maksymalnie świadomym wszelkich związanych z tym aspektów, warto przyjrzeć się szczegółom tej usługi. Przedstawimy więc charakterystykę płatnego SEO!
Pozycjonowanie z zakresu „płatność za wydajność” lub po prostu SEO oparte na wydajności to model współpracy, za którą płacisz tylko wtedy, gdy zobaczysz określone wyniki. Agencje SEO oferujące tego typu usługi zwykle skupiają się na wyznaczaniu konkretnych celów na podstawie rankingów słów kluczowych, ruchu w witrynie lub przychodów ze sprzedaży. Jest to całkiem atrakcyjna oferta, szczególnie z punktu widzenia tych, którzy nie mają pozytywnych doświadczeń z ekspertami SEO. Ponoszenie kosztów tylko wtedy, gdy osiągniesz zamierzone efekty, brzmi bardzo kusząco. Wydaje się bowiem, że jest to sytuacja, w której nie można przegrać. Trzeba jednak zaznaczyć, że nawet tak świetnie zapowiadająca się współpraca wiąże się z pewnym ryzykiem.
Warto zaznaczyć, że nie wszystkie agencje SEO oparte na ponoszeniu kosztów za budowanie faktycznej wydajności stosują techniki opierające się na spamowaniu. Podejrzane taktyki można bowiem zauważyć nawet u tradycyjnych zespołów marketingowych. Największym problemem z tego typu usługami jest struktura płac. Agencja oferuje bowiem szybkie rezultaty bez uwzględnienia jakichkolwiek negatywnych konsekwencji. Nieefektywne wykorzystanie czasu, pieniędzy oraz szkodliwy wpływ na rankingi stron internetowych może stanowić ogromne ryzyko dla niejednego właściciela witryny.
Opracowanie i wdrożenie efektywnej kampanii SEO zajmuje około 4–12 miesięcy. Ponieważ agencje oferujące płatność za wyniki czerpią zyski z osiąganych efektów, istnieje duże prawdopodobieństwo, że mogą nie podejmować żadnych działań nawet przez rok. Co więcej, wiele tego typu zespołów ucieka się wówczas do stosowania podstępnych technik Black Hat SEO lub spamerskich metod, takich jak nadmierna optymalizacja za pomocą anchor text czy przekładanie ilości nad jakość treści. Działania te zapewniają natychmiastowe i łatwo zauważalne efekty, a tym samym agencja wypełnia obietnice zawarte w umowie i czerpie z tego zyski. Niestety, tego typu zagrania prędzej czy później są identyfikowane przez Google i poważnie karane. Skuteczne SEO jest więc czasochłonnym zadaniem, na które nie warto szczędzić czasu.
Jedną z taktyk często wykorzystywanych przez agencje wynagradzane za wydajność jest kierowanie treści wyłącznie na słowa kluczowe long tail o praktycznie zerowej popularności. Wykorzystywanie tego typu fraz jest skuteczne tylko wtedy, gdy stanowi część odpowiednio opracowanej strategii słów kluczowych. Tak więc mimo że poprzez zastosowanie wyłącznie słów kluczowych long tail odnotowany zostanie wzrost pozycji w wyszukiwarce, działania te nie przełożą się na rzeczywiste korzyści dla właściciela strony.
Inną taktyką nierzadko stosowaną przez wyżej wymienione agencje jest upychanie słów kluczowych. Mowa tu o umieszczaniu na stronie nienaturalnych zestawień popularnych fraz, które z reguły nie są zbyt trafne. Oto przykład sztucznie zoptymalizowanej treści:
Czy potrzebujesz rolety okienne? Nasze rolety okienne na zamówienie są ręcznie robione. Ręcznie robimy rolety okienne na zamówienie. Aby uzyskać rolety okienne, które są ręcznie robione, skontaktuj się z nami pod adresem stronainternetowa@poczta.com.
Z pewnością zauważasz pewną nieprawidłowość w tym fragmencie. Google również dostrzega ten problem i ukarze witrynę za stosowanie manipulacyjnych taktyk.
Budowanie sieci linków zwrotnych to podstawa każdej strategii SEO. Warto jednak zaznaczyć, że jest to dość wymagająca i czasochłonna strategia. Wynika z tego fakt, iż agencje oferujące płatność za wydajność nierzadko uciekają się do stosowania podstępnych technik pozyskiwania łączy. Najczęściej wybieraną wówczas formą okazuje się kupowanie łączy lub wykorzystywanie farm linków. Oba te sposoby, mimo iż przyniosą szybkie efekty, z pewnością zostaną szybko zidentyfikowane przez Google i poważnie ukarane. Celem wyszukiwarki jest bowiem prezentowanie użytkownikom jak najlepszych treści, a wyżej wymienione łącza nie zapewniają im żadnej wartość, dlatego są elementem karanym przez algorytmy Google.
Jak widać, agencje oferujące płatność za wydajność często stosują podstępne taktyki optymalizacyjne, które, mimo iż przynoszą szybkie efekty, nie zapewnią długoterminowych korzyści. Na co zatem zwrócić uwagę podczas wyboru zespołu specjalistów, aby nie zostać oszukanym?
Agencje SEO, które gwarantują pozycję na pierwszej stronie dla określonych słów kluczowych lub ogromny wzrost ruchu z dnia na dzień, z pewnością nie powinny być uznawane za wiarygodne. Jak już wspomniano, SEO wymaga czasu. Specjaliści powinny zatem przedstawić realny cel i faktyczny czas, jaki niezbędny jest do jego osiągnięcia.
Upewnij się, że wybrana przez Ciebie agencja SEO skupia się zarówno na celach krótkoterminowych, jak i długoterminowych. Pierwsze z nich są niezbędne, aby stworzyć bazę do budowania strategii mającej dopełnić trudniejsze zadania, które wymagają z reguły więcej czasu. Jeśli eksperci przedstawią Ci długoterminowe perspektywy, możesz mieć pewność, że stosują legalne techniki i warto im zaufać.
Jeśli zależy Ci, aby w Twojej witrynie prowadzone były wyłącznie legalne i skuteczne działania, musisz stale monitorować procesy przeprowadzane przez zatrudnioną agencję SEO. Firmy uniemożliwiające wgląd w poszczególne techniki optymalizacyjne z dużym prawdopodobieństwem stosują metody, które nie do końca uwzględniają wytyczne wyszukiwarek. Aby więc maksymalnie wykorzystać potencjał swojej marki online, regularnie sprawdzaj postępy optymalizacyjne i kontroluj podejmowane działania, a z pewnością osiągniesz pożądane wyniki.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.