Każdego dnia z sieci korzystają miliardy użytkowników, a wraz z początkiem 2022 roku Google odnotował ponad 2 miliardy stron. Codziennie poszukujemy treści – od artykułów, poradników, instrukcji, przepisów kulinarnych po obrazy, wideo, e-booki czy prezentacje. Możliwości są wręcz nieskończone.
Jak jednak proces tworzenia treści wygląda po drugiej stronie? Będąc właścicielem strony internetowej, stoisz przed nie lada wyzwaniem – przebić się pośród konkurencji. Z pomocą może przyjść optymalizacja SEO. Na jakie elementy związane z treścią należy zwrócić uwagę, aby mieć szansę pojawienia się na jak najwyższym miejscu rankingowym w SERP?
Treść jest głównym składnikiem każdej strony internetowej. Różni się w zależności od potrzeb i przeznaczenia witryny, jednak niezależnie od tego, zależy nam, aby ktoś po prostu nas czytał. Poświęcamy swój czas i energię, aby stworzyć wartościowy content. Jakie korzyści z tego mogą na nas spłynąć?
Zanim przystąpisz do tworzenia treści, konieczne jest zastanowienie się, kto będzie jej odbiorcą. Musisz poznać potrzeby swojej grupy docelowej. Spróbuj więc określić płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania, problemy modelowych użytkowników. Pozwoli Ci to na określenie języka, jakim będziesz się posługiwać, a także optymalizację wszystkich pozostałych elementów technicznego SEO.
Drugi etap to weryfikacja naszych pomysłów pod kątem tych, które już istnieją na innych stronach internetowych. Przejrzyj witryny, które mogą mieć zbliżoną tematykę do Twojej. Pozwoli Ci to uniknąć kopiowania tematów, a także dowiedzieć się, czego może brakować odbiorcom.
Bez fraz i haseł kluczowych ani rusz. Wiedząc już, kto jest odbiorcą, kolejnym etapem jest zrozumienie intencji wyszukiwania. Musisz zastanowić się, co wpisywane jest do wyszukiwarki, ponieważ im lepsze dopasowanie, tym wyższa pozycja rankingowa strony. Jednym z najlepszych rozwiązań jest sięgnięcie do słów typu long tail – pozwalają one na większą personalizację, są łatwiejsze w pozycjonowaniu od słów ogólnych, a także zwiększają szansę na dopasowanie do potrzeb odbiorców.
Tag tytułowy i opis meta to dwa elementy technicznego SEO, które tylko na pozór nie są widoczne dla użytkowników. To właśnie one sprawiają, że dany link został wybrany spośród innych znajdujących się na liście. Za pomocą tagu tytułowego można więc zachęcić do skorzystania ze strony, a za pośrednictwem opisu meta opisać zawartość witryny w kilku słowach. Pamiętaj jednak o ograniczonej liczbie znaków – tag tytułowy powinien być nie dłuższy niż 60, zaś opis mieścić się w przedziale 150–160 znaków.
Każda treść potrzebuje wsparcia w postaci nagłówków, tytułów i śródtytułów. Nikt z nas nie lubi natrafiać na wielkie bloki tekstu, gdyż są one trudne w odbiorze. Musisz więc zadbać o wysoką jakość wrażeń użytkowników. Podział tekstu jest pod tym względem najlepszym rozwiązaniem. Dzięki temu całość stanie się bardziej przejrzysta nie tylko dla czytelników, ale także dla robotów indeksujących.
Adres prowadzący do Twojej strony powinien być przyjazny odbiorcom. Co to oznacza? Musi być łatwy do zapisania i zapamiętania, w końcu zależy nam na tym, aby użytkownicy do nas wracali i nas polecali. Aby mogło się to udać, unikaj spacji, cyfr, wielkich liter oraz znaków specjalnych, które utrudniają odbiór treści.
Jest to jeden z najczęściej zaniedbywanych elementów technicznego SEO. Wiesz już, że odpowiednia nawigacja po stronie to jeden z kluczy do sukcesu. Sięgnij do menu (okruszkowego), kategorii i poleceń, aby nakierowywać ruch na stronie w odpowiednie miejsca. Jeśli piszesz artykuł, zadbaj o to, by odbiorcy mogli poszerzyć swoją wiedzę o inne Twoje materiały.
W XXI wieku mały ekran to podstawa. Każdy z nas korzysta z telefonów i tabletów, w pracy, domu czy podróży. Jesteśmy nieustannie online i scrollujemy. Musisz więc zadbać o responsywność swojej strony, ponieważ mobilność jest jednym z czynników rankingowych oraz pierwszym elementem oceny podczas procesu indeksowania.
Kto z nas lubi czekać? Prozaiczne pytanie, jednak przekłada się ono na widoczność strony w SERP. Od niedawna Google dba o jakość nowego czynnika rankingowego – prędkości. Zadbaj więc o wskaźniki Core Web Vitals. Każdy z nich możesz sprawdzić w panelu Google Search Console i Google Analytics.
Wiesz już, które z techniczny elementów SEO wpływają na optymalizację treści w sieci. Nie możesz jednak zapomnieć o oryginalności i autorskości swoich treści. Wystrzegaj się kopiowania, plagiatowania czy duplikowania treści. Algorytmy Google od razu znajdą treści o niskiej jakości i obniżą Twoją pozycję, dodatkowo nakładając na Ciebie karę.
W zależności od charakteru witryny warto mieć w swoich zasobach tak zwaną „wiecznie zieloną treść” (evergreen content), która się nie starzeje. Są to treści, których nie dotyka znak czasu, nie dezaktualizują się one, a więc nie ma znaczenia, kiedy z nich skorzystamy. Jeśli jednak prowadzisz stronę nakierowaną na lifestyle i trendy, musisz być szybki. Algorytm Świeżości (Freshness) zwraca uwagę na bieżące informacje, ich jakość oraz źródło.
Tak naprawdę najważniejsze jest to, aby Twoje treści były wyjątkowe. Twórz samodzielnie swoje materiały, w ten sposób przekonasz do siebie użytkowników, dając im coś, czego do tej pory nie znali. Jednak to nie wszystko – musisz zadbać o techniczne aspekty treści w ujęciu SEO. Teraz już wiesz, na co zwracać uwagę, czas więc zakasać rękawy do pracy!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.