DARMOWY AUDYT SEO

Co zawiera audyt użyteczności?

4 min czytania
Co zawiera audyt użyteczności?
Kategoria SXO

Za powodzenie w procesie finalizacji zakupowej odpowiada wiele rzeczy. Zdarzają się sytuacje, w których użytkownik podjął konkretną aktywność, jednak z różnych powodów jej zaniechał. W poszukiwaniu rozwiązań takiego stanu rzeczy bardzo przydatny okazuje się przeprowadzony audyt użyteczności strony. Co odkryjesz za jego pośrednictwem? Dlaczego warto zlecić jego wykonanie zespołowi ekspertów? O tym przeczytasz podczas wciągającej lektury naszego artykułu!

Spis treści:

Audyt użyteczności (UX) – analiza ekspercka od A do Z

Audyty użyteczności to nic innego jak kompleksowa ocena platformy internetowej, uwzględniająca preferencje i oczekiwania korzystających z jej zasobów użytkowników. Umożliwia weryfikację zgodności obecnie wdrożonych działań z potrzebami internautów oraz daje wgląd w to, jak udoskonalić serwis, aby przyczynił się do wzrostu zadowolenia z korzystania z jego zawartości.

Metody badawcze towarzyszące audytowi UX

Audyt UX jest realizowany za pośrednictwem jednej z wybranych metod. Wśród wachlarza dostępnych wariantów badawczych wyróżnia się:

  • heurystykę Nielsena – to zestaw kilku zasad, którymi projektujący witrynę (bądź aplikację) powinien kierować w budowaniu czytelnego serwisu. Wskazówki są dość ogólne i nie przedstawiają wprost elementów dobrze stworzonej strony internetowej;
  • listę kontrolną – to zestaw określonych cech i warunków, które powinny być wzięte pod uwagę przy opracowywaniu witryny internetowej. Nie jest to uniwersalny zbiór, dlatego też nie jest możliwe przewidzenie wszelkich błędów;
  • wędrówkę poznawczą – to potencjalny plan/scenariusz poruszania się po serwisie przez użytkownika; badacz przyjmuje wówczas perspektywę internauty i wykonuje kolejne aktywności w witrynie internetowej.

Wybór każdej z metod powinien wiązać się ze sprawdzeniem funkcjonalności platformy pod kątem takich aspektów, jak struktura informacji, hierarchia istotnych elementów oraz postępowanie zgodnie z istniejącymi standardami.

Sprawdź: Agencja social media – czym się zajmuje?

Bez czego ani rusz przy audycie UX?

Tak naprawdę audyt użyteczności nie ma racji bytu bez wnikliwego przeglądu pewnych obszarów strony internetowej. Mowa o:

  • intuicyjności nawigacji,
  • strukturze panelu głównego,
  • architekturze i metodzie przekazywania informacji internaucie,
  • przejrzystości w przekazywaniu informacji na stronie WWW,
  • stopnia użyteczności tworzonych formularzy,
  • lokalizacji i wyglądzie poszczególnych elementów zamieszczonych w witrynie,
  • responsywności i dostosowaniu do funkcjonalności urządzeń.

Audytor napotyka wiele trudności w obsłudze wspomnianych segmentów. Często spotykanymi wadliwymi opcjami serwisu są: niezrozumiałe nazewnictwo, zawiły sposób prezentacji warunków sprzedaży czy polityki zwrotów. Funkcji nie spełnia także zbyt złożone menu oraz nieoczywista polityka cenowa. W irytację wprawia zbyt długi czas wyświetlania wszystkich elementów na stronie i niewystarczająca ilość informacji na temat dostępnego asortymentu bądź świadczonych usług.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Do czego zmierzają pierwsze rezultaty?

Każdy audyt użyteczności powinien zostać zakończony sporządzeniem obszernego raportu. To kompleksowy zbiór wszystkich informacji dotyczących zalet, wad i możliwych modyfikacji w obrębie platformy sprzedażowej. To nieunikniony krok naprzód, aby sprostać wymogom najbardziej wymagającego klienta. W ten sposób sprzedawca uświadamia sobie wszelkie niedoskonałości wynikające z działania strony, które negatywnie wpłynęły na korzystanie z zasobów strony przez nowych konsumentów treści.

Co jeszcze może zagwarantować audyt UX? W raporcie umieszczony jest szereg wniosków, hipotez, które mogą stanowić punkt do realizacji dalszych procesów badawczych (w tym testów A/B). Dzięki liście błędów pojawiających się w obszarze witryny internetowej jesteś w stanie zająć się w pierwszej kolejności najbardziej wymagającymi, kłopotliwymi aspektami. Ponadto pomaga to również w rozdzieleniu pracy nad doskonaleniem pewnych elementów projektu strony. W konsekwencji wprowadzone modyfikacje mogą zaowocować wzrostem konwersji oraz większym zaangażowaniem użytkowników odwiedzających platformę.

Czy dużo będzie Cię kosztować przeprowadzenie audytu?

Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Cena audytu użyteczności to składowa kilku determinantów, w tym obszaru, którego ma dotyczyć czy wykorzystania odpowiedniej metody działania. Całościowy audyt UX może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Jeżeli koszty przerastają Twój budżet, możesz skoncentrować się na zbadaniu poszczególnych elementów.

Warto pamiętać o tym, że właścicielowi witryny dość często trudno dostrzec problemy pojawiające się na stronie WWW. Wynika to z tzw. błędu poznawczego, czyli koncentracji na najważniejszych trudnościach w realizacji e-biznesu, bez uwzględnienia szeregu innych determinantów mających wpływ na jego rezultaty. Dlatego, jeżeli nie jesteś w stanie zdiagnozować, co niekorzystnie wpływa na jakość prowadzonych przez Ciebie działań, sięgnij po wsparcie ekspertów, którzy wnikliwie zbadają problem.

Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi specjalistami z agencji Grupa iCEA.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

SXO – jakie korzyści może przynieść?
SXO – jakie korzyści może przynieść?
Dowiedz się, dlaczego warto dbać o SXO!
Above the fold – co to jest?
Above the fold – co to jest?
Above the fold to najważniejsza cześć Twojej strony internetowej. Gdzie dokładnie się znajduje i z jakich elementów powinna się składać? Sprawdź!
Na czym polegają testy A/B?
Na czym polegają testy A/B?
Proces tworzenia strony internetowej to wyzwanie, z którym często muszą zmierzyć się projektanci. Jak zatem zbudować idealną platformę dedykowaną każdemu?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę