Kampus Production/pexels.com
Google stale ulepsza swój algorytm, aby zapewnić użytkownikom wyświetlanie najdokładniejszych, najodpowiedniejszych i najbezpieczniejszych treści. I co roku wydaje się wprowadzać coraz więcej aktualizacji rocznie.
Wiedza o tym, jakie aktualizacje miały miejsce, pomoże Ci poznać najważniejsze wymagania SEO, poprawić rankingi i zrozumieć wszelkie przyczyny zmian wydajności. Dlatego dzisiaj sprawdzimy, jakie są najważniejsze aktualizacje algorytmu Google 2021 roku, w porządku chronologicznym.
Ranking Google Passage to nowy system oceny treści witryn internetowych. Jego zadaniem jest dostarczenie użytkownikowi odpowiedniego fragmentu tekstu w wynikach wyszukiwania, który natychmiast udzieli odpowiedzi na zapytanie.
Aktualizacja algorytmu Google pozwala więc botom indeksować nie tylko strony, ale także poszczególne ich fragmenty (akapity, zdania). W efekcie niektóre treści częściowo mogą wyświetlać się na górze wyników wyszukiwania z podkreślonymi frazami kluczowymi. Przed pojawieniem się Google Passage algorytm wyszukiwarki, dodając stronę do SERP, sprawdzał i oceniał całą znajdującą się na niej treść, biorąc pod uwagę słowo kluczowe.
Celem aktualizacji jest szybkie reagowanie na bardzo konkretne zapytania, a nie zmuszanie użytkownika do przeszukiwania całej strony docelowej. Istotą zmiany jest również pomoc stronom, które do tej pory były słabo oceniane, oraz longreadom, w których informacje tylko częściowo odpowiadają zapytaniu. Oznacza to, że algorytm Google nauczył się klasyfikować fragmenty niezależnie od ogólnej zawartości strony.
W tej zmianie Google zapewnia dodatkowy kontekst dla poszczególnych wyników wyszukiwania, aby użytkownicy mogli określić, które wyniki będą dla nich najbardziej przydatne. Oto co jest raportowane w polu „Informacje o wyniku”:
Poznając źródło przed otwarciem wyników, użytkownik może określić, czy witryna jest godna zaufania. Pomoże to w szczególności odkrywać renomowane i godne zaufania, ale niepopularne witryny.
Trzeba dodać, że ta zmiana algorytmu Google nie wpływa na pozycję strony – to tylko lista danych o niej, z których część jest czynnikiem rankingowym. Upewnij się, więc że Twoja witryna korzysta z https i zadbaj o wysokiej jakości linki zwrotne.
Wraz ze wzrostem ruchu mobilnego w 2010 roku, algorytm Google zaczął bardziej koncentrować się na przyjazności dla urządzeń mobilnych jako jednym z czynników rankingowych w 2015 roku. Rok później wprowadzono indeksowanie mobile-first, które odnosi się do sytuacji, gdy algorytm indeksuje – a tym samym tworzy ranking – strony Twojej witryny zgodnie z mobilną wersją tej treści.
Od lipca 2019 r. indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych stało się standardem dla wszystkich nowych witryn. A od czerwca 2021 r. za sprawą aktualizacji 100% Mobile First Indexing jest to opcja domyślna dla wszystkich witryn, starych i nowych. Dlatego też aby zoptymalizować ten czynnik, upewnij się, że Twoja witryna ma responsywny projekt, użyj opóźnionego ładowania (Lazy Loading) i kompresji obrazu. Co więcej, zawsze ręcznie sprawdzaj wyskakujące okienka i formularze na telefonie komórkowym.
Celem aktualizacji Product Reviews Google jest zachęcenie do uzupełniania kart produktów, które nie tylko podsumowują listę towarów, ale raczej dostarczają szczegółowych danych, wnikliwej analizy i oryginalnej treści. Dlatego, aby tworzyć wysokiej jakości treści recenzji produktów, Google zaleca:
W ten sposób Google zachęca sklepy internetowe, sprzedawców i usługodawców, aby pomagali konsumentom podejmować mądre decyzje zakupowe.
Google wciąż robi postępy w wykorzystaniu AI w swoich algorytmach, a ostatnim ważny krokiem w tej sferze była aktualizacja MUM (Multitask Unified Model), czyli zunifikowany model wielozadaniowy. To model języka naturalnego, który jest znacznie bardziej wydajny niż BERT z października 2019 r. (Transformer Bidirectional Encoder Representations).
Celem MUM jest wykorzystanie informacji kontekstowych z różnych źródeł w celu uzyskania wyczerpujących odpowiedzi na złożone pytania. Więc, zamiast szukać: „Jak przygotować się do wyprawy na Rysy” i „Jak przygotować się do wyprawy na Śnieżkę”, a następnie „Śnieżka w porównaniu do Rysów”, użytkownik może wpisać: „Byłem na Śnieżce, a teraz chcę wejść na Rysy w sezonie jesiennym. Co muszę zrobić, aby się przygotować?”. Dzięki temu wszystkie odpowiedzi na wcześniejsze pytania uzyska w jednym wyszukiwaniu.
Dzięki MUM użytkownicy nie będą musieli dużo wyszukiwać, aby porównać wyniki i uzyskać więcej informacji. Technologia jest w stanie zrozumieć nie tylko treść tekstową, ale także obrazy, filmy i podcasty, oferując w ten sposób dokładniejsze odpowiedzi. Technologia działa w 75 językach, dzięki czemu może znaleźć właściwe odpowiedzi również w językach innych niż ten, w którym zostało napisane zapytanie.
Wprowadzenie aktualizacji oznacza, że wyniki wyszukiwania będą zawierać przydatne i istotne informacje z większej liczby źródeł.
Aktualizacja została wdrożona w przypadku wyników wyszukiwania stron i obrazów (nie dotyczy wyników lokalnych). Składała się z dwóch etapów, z których każdy według Google zaczynał się i kończył tego samego dnia, ale w rzeczywistości trwał dwa tygodnie dłużej, niż oczekiwano. Nie było wielu szczegółów na temat tej aktualizacji, ale zawsze dobrze jest sprawdzić i upewnić się, że Twoja witryna jest chroniona przed spamem.
Należy szczególnie uważać na osoby atakujące, jeśli witryna umożliwia interakcję z użytkownikiem za pośrednictwem komentarzy, forów itp. Oto kilka wskazówek dotyczących ochrony witryny przed spamerami:
Najważniejsza aktualizacja algorytmu Google w 2021 roku, która obejmuje wprowadzenie zestawu wskaźników o nazwie Core Web Vitals. Nie są to nowe wskaźniki, ale raczej czynniki priorytetowe służące do określania komfortu użytkownika z użytkowania strony. Zawierają:
Możesz uzyskać dostęp do prawdziwych danych dla tych wskaźników za pośrednictwem Page Speed Insights lub pełnego raportu Podstawowe wskaźniki internetowe w Search Console. Każdy z tych raportów zawiera zalecenia dotyczące poprawy responsywności strony.
Aktualizacja Google Page Experience ma na celu ocenę witryn na podstawie działań odwiedzających. Niektóre z czynników, które wpływają na interakcję użytkownika ze stroną oraz na czynniki behawioralne wewnątrz witryny, stają się potwierdzonymi sygnałami rankingowymi. Oprócz wspomnianych 3 wskaźników są to również: przystosowanie zasobu do urządzeń mobilnych, HTTPS i bezpieczeństwo przeglądania, a także brak natrętnych i przeszkadzających elementów.
Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com
Wspomniane wskaźniki istnieją już od dłuższego czasu, ale po aktualizacji mają większy wpływ na ranking stron. Dlatego webmasterzy i właściciele witryn powinni podwoić wysiłki związane z optymalizacją UX. Oto kilka rzeczy, które można zrobić, aby ulepszyć Core Web Vitals:
Ostatnia zmiana algorytmu z ubiegłego roku i jedyna, która nie została dobrze przyjęta. Dlaczego? 16 sierpnia zaczęły pojawiać się doniesienia, że wiele tekstów zmieniło nazwę w SERP. Google rzeczywiście dodał nowe zmiany do algorytmu generowania tytułu. Chociaż w większości przypadków informacje o tytule są pobierane z tagu H1, nie zawsze odzwierciedlają one rzeczywistą treść linkowanego artykułu.
Zauważono, że nazwa może zostać skrócona, a czasami do tytułu może dostać się tekst z linku w artykule. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że algorytm Google przegląda zawartość strony i odpowiednio generuje nowy tytuł. W ten sposób firma nadal pracuje nad poprawą doświadczenia użytkownika z korzystania z wyszukiwarki w celu znalezienia odpowiednich informacji, a tytuł odgrywa w tym dużą rolę, ponieważ zgodnie z jego treścią osoba decyduje, czy odwiedzić daną witrynę, czy nie.
SEO to złożona i progresywna strategia, a aktualizacje nie powinny zbytnio wpływać na twoje rankingi, jeśli skupisz się na EAT i najlepszych praktykach. Ale jako marketingowiec, webmaster lub właściciel firmy ważne jest, aby śledzić aktualizacje i raportować swoją pracę, aby móc udoskonalić swoją strategię i wykorzystać istniejące możliwości.
Pojawia się coraz więcej głosów, że SEO traci swoje znaczenie i warto przeznaczyć budżet na płatną reklamę, a nie promocję organiczną. Jeśli porównamy różnicę w promocji pięć lat temu i teraz, możemy powiedzieć, że algorytmy wyszukiwarek znacznie się poprawiły i trudniej jest dostać się do TOP, a promocja strony na 1 zapytanie w ogóle przestała być istotna. Co z tego wynika:
Każda zmiana algorytmu Google pozwala mu uczyć się szybciej i lepiej rozumieć potrzeby oraz intencje użytkowników. W ten sposób kluczowe znaczenie w promocji treści w Internecie zyskuje ich jakość i przydatność, a także wygoda korzystania z zasobów.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.