Pokolenie Z to osoby urodzone w latach 1995-2010. Styczność z technologią i Internetem od najmłodszych lat mocno wpłynęła na ich postrzeganie świata, a także wymagania w stosunku do marek oraz produktów cyfrowych.
Zetki cenią kreatywny content. Największy apetyt mają na materiały wideo, ale szybko się nudzą. Jak więc prowadzić strategię marketingu treści dla tej grupy docelowej? Wyjaśniamy!
Pokolenie Z odwraca się od telewizji i innych tradycyjnych mediów. Osoby urodzone po roku 1995 spędzają za to sporo czasu na przeglądaniu portali społecznościowych i stamtąd zwykle czerpią wiedzę o świecie, a także dowiadują się o markach czy nowych produktach.
blog.hubspot.com
Jak podaje serwis Exploding Topics, 64% osób z generacji Z korzysta z Instagrama przynajmniej raz dziennie. Oczywiście nie jest to jedyna platforma, którą szczególnie upatrzyły sobie Zetki.
Oprócz IG na podium znajdują się YouTube oraz TikTok, którego publiczność składa się w 60% z użytkowników urodzonych w latach 1995-2010 (Wallaroo).
Każda marka, dla której głównym targetem jest pokolenie Z, powinna być obecna na tych trzech portalach społecznościowych. Choć z powyższej grafiki można też wywnioskować, że duże znaczenie mają SEO i ruch organiczny.
Nie rezygnuj więc z blogowania i optymalizacji pod kątem wyszukiwarki! Szczególnie istotny będzie responsywny design, ponieważ Zetki korzystają z wielu urządzeń do przeglądania Internetu.
Skoro to właśnie YouTube, TikTok oraz Instagram podbiły serca generacji Z, nietrudno się domyślić, że najbardziej pożądanym contentem w ich przypadku są treści wideo – to one królują na wspomnianych platformach.
Przykładowo: IG marki PlayStation składa się niemal w całości z rolek.
Pokolenie Z dorastało w otoczeniu ekranów i było świadkiem rozwoju technologii. Przez to ich wymagania względem treści, aplikacji webowych i innych produktów cyfrowych są o wiele wyższe niż u wszystkich poprzednich pokoleń.
Osoby z tej generacji niestety szybko tracą zainteresowanie, co oznacza, że content musi być konkretny, zwięzły, ciekawy i angażujący. Tylko tyle i aż tyle.
Poza wideo marketingiem do serc pokolenia Z trafić można poprzez memy oraz podcasty. Zetki cenią sobie przede wszystkim zabawne, kreatywne treści, które promują markę czy produkt w nienachalny sposób.
Jak podaje Exploding Topics, prawie 60% przedstawicieli generacji Z chce oglądać w mediach społecznościowych przede wszystkim wesołe i „lekkie” treści.
Jedną z cech charakterystycznych pokolenia Z jest to, że otwarcie i głośno mówi o swoich przekonaniach czy problemach. Tego samego Zetki oczekują od marek.
Serwis HubSpot przeprowadził badanie, z którego wynika, że 50% przedstawicieli pokolenia Z chce, aby firmy zajmowały stanowisko w ważnych kwestiach społecznych, takich jak:
Jakie inne tematy szczególnie interesują osoby urodzone po 1995 roku? Na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o zmartwienia, są koszty utrzymania, następnie zmiany klimatu, bezrobocie, zdrowie psychiczne (Hootsuite).
Firmy, które poruszają te tematy, uznawane są za bardziej przyjazne i autentyczne, a to pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe konsumentów z generacji Z.
Trzeba jednak zachować dużą ostrożność. Nie każdy temat nadaje się do tego, aby wykorzystać go w strategii marketingowej. Niektóre zagadnienia są szczególnie delikatne i mogą wywołać nieprzyjemne uczucia w odbiorcach, a przez to negatywnie wpłynąć na wizerunek marki.
Warto wspomnieć, że pokolenie Z niełatwo wybacza „wpadki”, zwłaszcza te związane z ważnymi lub delikatnymi tematami. Nieodpowiednie podejście do tematu może szybko zburzyć budowane latami zaufanie do marki.
Pokolenie Z chętniej kupuje od marek, które dobrze traktują swoich pracowników, starają się zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko oraz udzielają się w akcjach charytatywnych. Na podstawie tych informacji możesz zaplanować mnóstwo wartościowych treści.
Nagraj film, w którym pokazujesz działanie firmy od kuchni np. dzień z życia pracownika. Pokaż odbiorcom, w jaki sposób angażujesz się w inicjatywy charytatywne lub jak pakujesz paczki, aby ograniczyć zużycie plastiku.
Oczywiście wszystkie treści muszą być autentyczne i szczere. W przeciwnym wypadku efekt może być odwrotny do zamierzonego. Nikt nie lubi marek, które kreują swój wizerunek na podstawie kłamstw czy też poruszają tematy niezgodne z ich prawdziwymi wartościami.
Tworząc content i strategię skierowaną do pokolenia Z, nie można zapomnieć o influencer marketingu. Okazuje się, że rekomendacje ulubionych twórców internetowych czy celebrytów mają duży wpływ na decyzje zakupowe Zetek.
W badaniu przeprowadzonym przez HubSpot w 2022 roku 33% przedstawicieli pokolenia Z przyznało, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy dokonało zakupu na podstawie rekomendacji influencera.
Inwestycja w tę strategię może okazać się bardzo opłacalna, zwłaszcza że dzięki niej możliwe jest zwiększenie zasięgu i świadomości marki. Warunkiem jest jednak wybór odpowiednich osób do współpracy. Warto wziąć pod uwagę nie tylko statystyki, takie jak zasięg czy liczba followersów, ale również zaangażowanie na profilu oraz wartości wyznawane przez influencera.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.