Content is King 馃憫 czyli wszystko o content marketingu!

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 45 min
Odcinek 08
Sezon 2
Content is King 馃憫 czyli wszystko o content marketingu!

Zobacz odcinek:

Ods艂uchaj odcinek

Cze艣膰 wszystkim. W dzisiejszym odcinku moim i Waszym go艣ciem b臋dzie Dominika Ko偶uszko-Cie艣lak, kt贸ra jest koordynatorem copywriter贸w w agencji White Content. Z Dominik膮 porozmawiamy o tym, czy content nadal jest king. Zapraszam.

Cze艣膰 Dominika.

Cze艣膰.

Strasznie mi艂o mi Ciebie go艣ci膰 w moim studiu, bo my tutaj gadu gadu o SEO ju偶 w艂a艣ciwie dwa sezony, a chyba najpopularniejszego tematu zwi膮zanego z pozycjonowaniem, czyli copywritingu jeszcze nie poruszali艣my, a przecie偶 wszyscy m贸wi膮 ju偶 od wielu, wielu lat, 偶e content is king. Jak to wygl膮da z Twojej perspektywy? Czy ten content faktycznie jest king, czy powoli zanika, czy mo偶e zmieni艂y si臋 troszk臋 te trendy?

Nie, absolutnie. Content nadal king. I powiedzia艂am, 偶e nawet coraz bardziej. Rola content marketingu wcale nie s艂abnie, a nawet jest jeszcze wi臋ksza ni偶 kilka lat temu. Dlatego te wszystkie dzia艂ania zmierzaj膮ce w kierunku udost臋pniania u偶ytkownikom tre艣ci warto艣ciowych, przydatnych i jednocze艣nie dobrych dla SEO jak najbardziej si臋 wzmacniaj膮 i rola content marketingu b臋dzie nawet jeszcze wi臋ksza ni偶 teraz.

Powiedzia艂a艣 ciekaw膮 rzecz, 偶e tre艣ci warto艣ciowej. Faktycznie w wyszukiwarce te偶 chodzi o to, 偶eby te tre艣ci by艂y warto艣ciowe. Pami臋tam, 偶e kiedy艣 u偶ywa艂o si臋 g艂贸wnie mieszarek, jeden tekst z synonimami, wymiksowane w艂a艣ciwie, ci臋偶ko si臋 to czyta艂o. Popularne te偶 bardzo by艂o chocia偶by 艣ci膮ganie tre艣ci ze stron z naszej wschodniej granicy, Ukraina, Bia艂oru艣, t艂umaczenia do Google Translator, ze wzgl臋du na podobny uk艂ad gramatyczny, nie chcia艂bym powiedzie膰, 偶e dobrze to wygl膮da艂o, to by艂oby za du偶o powiedziane, ale da艂o si臋 to przeczyta膰, nie trzeba by艂o robi膰 du偶o poprawek i jako艣 to wygl膮da艂o. Co rozumiemy przez warto艣ciowo艣膰 tre艣ci?

Dobry, warto艣ciowy tekst musi by膰 przede wszystkim przydatny dla klienta, potencjalnego naszego klienta, kt贸ry najpierw staje si臋 u偶ytkownikiem, kt贸ry wchodzi na nasz膮 stron臋. Gdy on wchodzi na nasz膮 stron臋, musi znale藕膰 tam tre艣ci, kt贸re go przyci膮gn膮, kt贸re go zach臋c膮 do wykonania konkretnej akcji, czyli na przyk艂ad zakupu produktu. Za艂贸偶my, 偶e jeste艣 w艂a艣cicielem sklepu internetowego, zale偶y ci na sprzeda偶y swoich produkt贸w, co jest zupe艂nie naturalne. I tre艣膰, kt贸ra znajdzie si臋 na twojej stronie musi by膰 na tyle warto艣ciowa dla klienta, 偶e jak on wejdzie i zapozna si臋 z t膮 tre艣ci膮 to b臋dzie wiedzia艂 na przyk艂ad, czy w艂a艣nie jemu jest potrzebny ten produkt, do czego on s艂u偶y, do czego mo偶e go wykorzysta膰, 偶eby m贸g艂 odnie艣膰 go do swojej sytuacji. I dzi臋ki temu, 偶e spotka tam warto艣ciow膮, przygotowan膮 merytorycznie i dobr膮 tre艣膰, b臋dzie wiedzia艂, czy to jest faktycznie produkt dla niego. Tak 偶e te tre艣ci nie mog膮 by膰 o niczym, musz膮 by膰 zawsze na temat i musz膮 by膰 maksymalnie dopasowane do u偶ytkownika. Dlatego te偶 nie bez powodu m贸wi si臋, 偶e musimy najpierw bardzo dobrze pozna膰 naszego klienta, naszego przysz艂ego u偶ytkowania naszej strony internetowej, 偶eby przygotowa膰 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 dla niego przydatne i tym samym warto艣ciowe.

No tak. To co te偶 m贸wisz o tym, 偶e musisz pozna膰 tego u偶ytkownika, to jest chyba kluczowe. Ja mia艂em ciekawy przypadek kiedy艣. To by艂 sklep z bielizn膮 damsk膮, tak膮 ekskluzywn膮 i faktycznie na pocz膮tkowym etapie wsp贸艂pracy, klientka, kt贸ra by艂a w艂a艣cicielk膮 tego e-commerce, ona naciska艂a bardzo mocno, 偶e maj膮 by膰 tre艣ci pod kobiety, 偶eby one faktycznie mog艂y zapozna膰 si臋 z t膮 ofert膮 i tak dalej. Konwersja by艂a dosy膰 s艂aba i mo偶e tre艣ci by艂y fajnej jako艣ci, ale okaza艂o si臋 po czasie, 偶e to wcale kobiety nie s膮 g艂贸wnym u偶ytkownikiem, bo kobiety wiedz膮, co to jest bardotka i nie musz膮 mie膰 tej wiedzy. Okaza艂o si臋, 偶e tre艣ci powinny by膰 kierowane dla facet贸w, 偶eby oni mogli wiedzie膰, co kupuj膮 i czy w og贸le warto to kupi膰. Tak 偶e faktycznie ten element jest tutaj niezwykle鈥

Element poznania swojego klienta ju偶 na samym pocz膮tku, bo gdyby艣my od pocz膮tku mieli tak膮 wiedz臋, gdyby klientka, o kt贸rej m贸wisz mia艂a wiedz臋, 偶e t膮 g艂贸wn膮 grup膮 docelow膮 czy te偶 g艂贸wn膮 grup膮 u偶ytkownik贸w, kt贸rzy wchodz膮 na ten sklep i kupuj膮 bielizn臋 to s膮 w艂a艣nie m臋偶czy藕ni dla swoich partnerek, dla swoich kobiet, dla swoich 偶on. I wtedy, je艣li mamy tak膮 wiedz臋 to jeste艣my w stanie bardzo dobrze dopasowa膰 tre艣膰. I wtedy jak u偶ytkownik wchodzi na t臋 stron臋 i widzi tre艣膰, potrafi si臋 z ni膮 po prostu uto偶sami膰 i stwierdzi膰, 偶e to jest co艣 dla mnie. Tak jak m贸wisz, ten element takiego poznania na pocz膮tku klienta i tego, do kogo kierujemy t臋 tre艣膰, jest bardzo wa偶ne.

Tak. S膮 przy tym te argumenty mo偶e nie sprzeda偶owe, ale gdzie艣 te elementy roz艂o偶one w tek艣cie, bo dla mnie jako przedstawiciela p艂ci brzydszej to w opisie gdzie艣 chocia偶by kategorii z biustonoszami to dla mnie bardziej cenna b臋dzie informacja, gdzie znale藕膰 rozmiar贸wk臋 tego biustonosza, 偶eby si臋 dowiedzie膰, jaki kupi膰, ni偶 to z czego on jest zrobiony, bo i tak nie mam zielonego poj臋cia, ale chc臋 wiedzie膰. Co te偶 kupi膰 u jubiler贸w, triki jak pobra膰 rozmiar obr膮czki przez sen czy cokolwiek.

I w艂a艣nie to jest to o czym Ty m贸wisz, 偶e tre艣膰 musi by膰 warto艣ciowa, bo je艣li wejdziesz na stron臋 i zobaczysz tabel臋 rozmiar贸w, b臋dziesz wiedzia艂, jak dobra膰 odpowiedni rozmiar, to wtedy stwierdzisz, 偶e faktycznie ta tre艣膰 by艂a dla ciebie warto艣ciowa i przydatna. Wi臋c w艂a艣nie o tym m贸wimy, 偶eby ta tre艣膰 odpowiada艂a na oczekiwania u偶ytkownika i wychodzi艂a mu naprzeciw wr臋cz.

Faktycznie jak si臋 m贸wi o contentcie to podejrzewam, 偶e zdecydowana wi臋kszo艣膰 ludzi widzi po prostu tekst, ale content to jest zawarto艣膰 tej witryny, to nie jest tylko s艂owo pisane, sama tre艣膰, ale tabele, kwestia doboru zdj臋cia do tre艣ci, kt贸ra si臋 pojawia, 偶eby by艂a sugestywna.

Tak. To s膮 te偶 infografiki bardzo czytelnie pokazuj膮ce nam na przyk艂ad proces zam贸wienia, proces doboru rozmiaru. To s膮 r贸wnie偶 materia艂y wideo. Bardzo fajnym zabiegiem jest w艂a艣nie umieszczanie materia艂贸w wideo na stronie z konkretnym produktem. Na przyk艂ad u偶ytkownik mo偶e wej艣膰, zobaczy膰, jak ten produkt prezentuje si臋 w praktyce, jak wygl膮da, jak si臋 obraca, jak si臋 mieni na przyk艂ad w s艂o艅cu. Wi臋c ta tre艣膰 te偶 w postaci wideo jest bardzo atrakcyjna dla u偶ytkownika. I ona, co wa偶ne, mo偶e i艣膰 w parze ze s艂owem pisanym. To s膮 takie elementy, kt贸re si臋 wzajemnie uzupe艂niaj膮 i bardzo fajnie te偶 przenikaj膮.

Trzeba te偶 wiedzie膰, jak si臋 do tego zabra膰, bo je偶eli zaczniemy na zasadzie, OK, napiszmy mn贸stwo tre艣ci, to zacznie si臋 robi膰 problem. A wydaje mi si臋, 偶e to wynika z tego, 偶e wielu chyba w艂a艣cicieli e-commerce鈥櫭硍, zw艂aszcza takich pocz膮tkuj膮cych w tej bran偶y nie do ko艅ca maj膮 艣wiadomo艣膰, raz, przede wszystkim, kim jest ich klient, o czym m贸wili艣my na samym pocz膮tku.

Tak.

Od tego przecie偶 trzeba zacz膮膰, person臋 jak膮艣 trzeba zbudowa膰. I potem wiadomo, mo偶e si臋 sprawdzi膰 albo nie sprawdzi膰, bo to te偶 jeszcze kwestia potem sprawdzenia tego, ale cz臋艣膰 zawsze mo偶na podmieni膰, je艣li ju偶 poznamy ten nasz docelowy target. Ale te偶 wydaje mi si臋, 偶e sama kwestia tego customer journey, bo z perspektywy takiego pocz膮tkuj膮cego e-commerce鈥檚iaka, to OK, czyli kto艣 wchodzi przez wyszukiwark臋 Google do mojego sklepu, ma tu podgl膮d i go kupuje. Tak si臋 chyba nie dzieje w og贸le.

No nie, tak si臋 nie dzieje i to ju偶 tak nie dzia艂a. To ju偶 nie s膮 takie czasy, 偶e na przyk艂ad jak przejedziemy ulic膮, zobaczymy bilbord i zainteresuje nasz ten produkt, wchodzimy i kupujemy 鈥 tak si臋 nie dzieje. Dzisiaj ta 艣cie偶ka podejmowania decyzji klienta od momentu, gdy on zobaczy ten produkt, albo od momentu, gdy on sobie w og贸le u艣wiadomi, 偶e ma tak膮 potrzeb臋, do dodania do koszyka, jest tak naprawd臋 bardzo d艂uga. I tak jak m贸wisz, ten tekst na stronie internetowej jest tak naprawd臋 jednym z tych element贸w, kt贸re si臋 sk艂adaj膮 na t臋 ca艂膮 podr贸偶 u偶ytkownika po naszej stronie. Zaczyna si臋 od reklamy, nast臋pnie wyszukuje nas albo znajduje nas w wyszukiwarce. Czyli ju偶 jest ten kolejny punkt styku. Dzi臋ki temu, 偶e nasza strona jest na wy偶szych pozycjach, trafia na tego u偶ytkownika. My na siebie trafiamy nawzajem. Nast臋pnie wchodzi na stron臋, wchodzi na produkt, widzi to wideo, widzi tre艣膰 uzupe艂niaj膮c膮, wyci膮ga co艣 z niej dla siebie, ale za艂贸偶my, 偶e nie jest jeszcze przekonany. Wi臋c on mo偶e wyj艣膰, mo偶e opu艣ci膰 nasz膮 stron臋, ale na przyk艂ad wejdzie ponownie, zostawi sw贸j adres e-mail, na przyk艂ad, 偶eby odebra膰 rabat na pierwsze zakupy i my wtedy ju偶 mo偶emy mu nast臋pnie wysy艂a膰 w kolejnej wiadomo艣ci na przyk艂ad przed newsletter. I te tre艣ci, kt贸re wysy艂amy za pomoc膮 newslettera te偶 jest content marketing.

Tak. Ma by膰 sp贸jna z ca艂ym sklepem.

Tak, dok艂adnie. Wszystko powinno by膰 sp贸jne. I wtedy mamy kolejny punkt zaczepienia, gdzie mo偶emy dotrze膰 do tego klienta. I za艂贸偶my, 偶e wysy艂amy do tego klienta kilka wiadomo艣ci, oczywi艣cie tematycznie zwi膮zanych z nasz膮 us艂ug膮 lub produktem i po pewnym czasie ten klient, jak ju偶 jest gotowy na zakup, wchodzi, dokonuje zakupu. Mo偶e nie jest jeszcze pewien pewnych rzeczy, czy to jest dla niego albo jak to dzia艂a. Na przyk艂ad mo偶e wtedy przej艣膰 do artyku艂u blogowego albo do zak艂adki z najcz臋艣ciej zadawanymi pytaniami. Wi臋c punkty styku klienta z nasz膮 mark膮, jest naprawd臋 ich wiele. Dlatego wszystko zaczyna si臋 w艂a艣nie na przyk艂ad od jednego tekstu, jednego bilbordu i ko艅czy si臋 na zakupie w momencie, gdy klient jest zainteresowany, ale my musimy ca艂y czas podtrzymywa膰 te jego zainteresowanie i nie da膰 o sobie zapomina膰. Dlatego ten content marketing towarzyszy mu tak naprawd臋 na ka偶dym etapie, od momentu pierwszego zainteresowania do ostatecznego zakupu.

Z tego co m贸wisz to faktycznie wynika, 偶e w 艣wiecie internetowym, kt贸ry jest bardzo mocno rozbudowany, coraz wi臋cej sklep贸w powstaje, w艂a艣ciwie content marketer, copywriter, kt贸ry pisze te tre艣ci, koordynator, kt贸ry w艂a艣ciwie zajmuje si臋 spi臋ciem tego, 偶eby w艂a艣nie ca艂a ta sp贸jno艣膰 nast膮pi艂a.

Tak, wszystko w ca艂o艣膰.

To w艂a艣ciwie te tre艣ci zast膮pi艂y tradycyjnego sprzedawc臋 w sklepie.

Tak.

Taki ciekawy przyk艂ad. W momencie, kiedy ja chcia艂abym zacz膮膰 je藕dzi膰 rowerem, musia艂bym troch臋 zrzuci膰 kilogram贸w i pomy艣la艂abym, mo偶e zaczn臋 je藕dzi膰 rowerem, mo偶e to mi pomo偶e. Ja wtedy w takiej tre艣ci nie szukam jeszcze na pocz膮tek informacji o tym, jaki rower kupi膰, tylko chcia艂abym, 偶eby kto艣 mi potwierdzi艂, tak, Wojtek, to jest 艣wietny pomys艂, dobrze kombinujesz.

Tak, 偶e potrzebujesz tego. Dok艂adnie. 呕e to jest co艣, co ci pomo偶e w danej sytuacji.

I 偶e m贸j pomys艂 by艂 dobrym pomys艂em. Tak naprawd臋 to jest typu wchodz臋 do sklepu i m贸wi臋, chcia艂bym kupi膰 rower, bo chc臋 schudn膮膰. I wtedy sprzedawca m贸wi do mnie, to jest 艣wietny pomys艂, zaraz jaki艣 dobierzemy, znajdziemy. Co Pana interesuje? Czy wycieczki po lesie czy gdzie艣 tam po szosie? I w艂a艣nie w ten sam spos贸b gdzie艣 ten content marketing te偶 powinien wygl膮da膰.

Tak. Content marketing bardzo nam pomaga w podj臋ciu pewnych decyzji. Bo ju偶 ten moment, gdy my dodajemy dany produkt do koszyka jest ju偶 t膮 ostateczno艣ci膮, tym zwie艅czeniem tych wszystkich naszych dzia艂a艅. Ale tak jak m贸wisz, po drodze musi si臋 zadzia膰 wiele innych rzeczy, 偶eby艣 ty by艂 przekonany, 偶e faktycznie potrzebujesz, 偶e to jest dobre rozwi膮zanie, 偶e potrzebujesz p贸藕niej tego konkretnego modelu a nie innego. I to na przyk艂ad tak膮 te偶 rol臋 w艂a艣nie i takim miejscem bazy wiedzy, miejscem udzielania te偶 porad online jest na przyk艂ad zak艂adka z blogiem, artyku艂y blogowe. Artyku艂y blogowe maj膮 bardzo du偶膮 moc, w艂a艣nie nie tylko, je艣li chodzi o wspieranie tych wszystkich dzia艂a艅 SEO, ale odgrywaj膮 du偶膮 rol臋 w tym, 偶eby przekona膰 si臋 do tego, 偶e to potrzebujesz. Tak jak m贸wisz, blog jest takim miejscem bardzo dobrym do budowania kontentu na naszej stronie. Takim miejscem, gdzie mo偶emy zbudowa膰 du偶膮 wi臋藕 naszymi potencjalnymi klientami. Przekona膰 ich do naszej us艂ugi. Tak jak m贸wisz, te wszystkie elementy mo偶emy te偶 zawiera膰 na stornie i nie musimy od razu oferowa膰 klientowi, kup, kup, kup i i艣膰 t膮 zasad膮, tylko faktycznie artyku艂u blogowe s膮 takim fajnym elementem content marketingu, kt贸ry bardzo nam pomaga te偶 przybli偶y膰 klienta do naszej oferty.

Spotka艂em si臋 te偶 z opiniami wielu klient贸w, kt贸rzy m贸wi膮, po co mi blog, ja tutaj nie chc臋 opisywa膰 偶ycia firmy, tego, co si臋 dzieje i co ja tam mam sw贸j pami臋tnik prowadzi膰 publicznie? Ale to jest pomylenie tych poj臋膰. Blogi nam si臋 kojarz膮 g艂贸wnie z nastolatkami, mam wra偶enie, od tego si臋 zacz臋艂o, zacz臋li pisa膰 na blogspotach swoje鈥

Tak si臋 to w艂a艣nie kojarzy, tak jak m贸wisz, przede wszystkim tak.

Tak. Ale tutaj chodzi jednak o, ten blog nie ma budowa膰 tej spo艂eczno艣ci, 偶eby ludzie wchodzili specjalnie, 偶eby sobie poczyta膰, co my tam napisali艣my, tylko 偶eby zapewnia艂y to bie偶膮ce wsparcie w szerzeniu informacji, kt贸re potrzebujemy produktu.

Tak. To musz膮 by膰 materia艂y skierowane stricte do naprawd臋 zainteresowanego klienta. To nie b臋d膮 materia艂y dla wszystkich. To b臋d膮 materia艂y w艂a艣nie do tych os贸b, kt贸re s膮 naprawd臋 zainteresowane nasz膮 ofert臋. I tak jak m贸wisz, je偶eli m贸wimy o rowerach, jeste艣 zainteresowany rowerem to jak wejdziesz na takiego bloga to nie chcesz od razu dowiedzie膰 si臋, 偶e ten i ten rower jest dla Ciebie dobry. Owszem, dowiesz si臋 o tym, ale w p贸藕niejszym czasie, na p贸藕niejszym etapie. Dowiesz si臋 na przyk艂ad na pocz膮tku, dlaczego w艂a艣nie dobra jest jazda na rowerze, jakie trasy wybiera膰 na przyk艂ad, je艣li jeste艣 osob膮 pocz膮tkuj膮c膮, a jakie, je艣li jeste艣 osob膮 zaawansowan膮. Ja jestem w艂a艣nie te偶 za tym, 偶eby spojrze膰 na bloga jako taka naprawd臋 skarbnic臋 wiedzy dla tego naszego potencjalnego klienta i wej艣膰 w jego buty. Wczu膰 si臋 w jego sytuacj臋. Czyli musimy bardzo dobrze go pozna膰 i dowiedzie膰 si臋, jakie ma problemy, jakie ma pytania. A blog jest w艂a艣nie tym miejscem, kt贸re pozwala nam odpowiedzie膰 na jego pytania ju偶 na tym wczesnym etapie, zanim on b臋dzie tak naprawd臋 do ko艅ca zdecydowany, 偶e on chce kupi膰 ten rower.

Czyli mamy pierwszy apel do w艂a艣cicieli e-commerce鈥櫭硍 鈥 wczujcie si臋 w buty klienta.

Tak.

Mam taki 偶ywy case. Klient z fotelikami dla dzieci samochodowymi by艂 bardzo zaskoczony, 偶e ludzie nie wiedz膮, 偶e jest pi臋膰 rodzaj贸w fotelik贸w, mo偶na je posadzi膰 przodem, ty艂em, bokiem, ISOFIX-y i tak dalej. Ten klient m贸wi, jak ludzie tego nie wiedz膮?

Ale ludzie w艂a艣nie nie wiedz膮.

Ale je艣li jestem 艣wie偶o upieczonym rodzicem to sk膮d ja mam mie膰 t臋 wiedz臋?

Tak. I w艂a艣nie skoro Ty nie wiesz, 偶e s膮 takie rodzaje fotelik贸w to w艂a艣nie w艂a艣ciciel sklepu internetowego, on ju偶 na samym pocz膮tku powinien sobie stworzy膰 tak膮 baz臋 temat贸w. Bardzo fajnie jest w艂a艣nie stworzy膰 tak膮 baz臋 temat贸w, kt贸re si臋 bior膮 z samego 偶ycia. W艂a艣nie tak jak m贸wisz, nie wiesz, 偶e jest tyle rodzaj贸w fotelik贸w. Dlatego ju偶 taki artyku艂 blogowy na sam start, w艂a艣nie dla os贸b zainteresowanych kupnem, ale jeszcze nie do ko艅ca wiedz膮, w kt贸rym kierunku p贸j艣膰, gdzie przedstawisz te pi臋膰 rodzaj贸w fotelik贸w. I to jest w艂a艣nie ten pierwszy punkt, kt贸ry ju偶 Ci臋 wtedy przybli偶y bardziej do tego zakupu.

Tak, bo nawet je艣li spojrze膰 tak ju偶 typowo techniczne pod k膮tem wyszukiwalno艣ci, teoretycznie kto艣, kto sprzedaje foteliki samochodowe powinien wzi膮膰 we fraz臋 foteliki samochodowe, kt贸re ma jak膮艣 tam pul臋 wyszukiwalno艣ci. Nie wiemy jak膮, w tym momencie nie sprawdzimy, ale pewnie jak膮艣 dosy膰 wysok膮. Tylko, 偶e to nie b臋dzie dobre na start. Jakby okaza艂o si臋, 偶e zostan臋 rodzicem, potrzebuj臋 tego fotelika to ja bym nie wpisa艂 鈥瀎otelik samochodowy鈥 tylko wpisa艂bym 鈥瀓aki fotelik samochodowy鈥.

Dok艂adnie.

To znacznie 艂atwiej t臋 fraz臋 wypromowa膰 przecie偶, bo ona jest niby mniej popularna, ale znacznie bardziej konwertuj膮ca, bo mam t臋 intencj臋 zakupow膮 faktycznie i wtedy trafiamy do ca艂ej grupy nowych rodzic贸w.

Dok艂adnie.

Sama fraza 鈥瀎otelik鈥 to ju偶 s膮 ci, kt贸rzy maj膮 do艣wiadczenie i wiedz膮.

Albo 鈥瀓aki fotelik dla dziecka do鈥

Do jakiego艣 wieku.

Tak, do jakiego艣 wieku. Dok艂adnie. To jest bardzo precyzyjne pytanie. Jest te偶 bardzo wiele narz臋dzi w艂a艣nie dost臋pnych w internecie, kt贸re nam pokazuj膮, co nasi u偶ytkownicy wyszukuj膮. I wpisz sobie fraz臋 鈥瀎otelik samochodowy鈥 to zobaczysz, 偶e to nie jest tylko fotelik samochodowy, ale w艂a艣nie, jaki fotelik samochodowy dla dziecka na przyk艂ad do 1 roku 偶ycia. Potem mo偶e by膰 鈥瀓ak zamontowa膰 fotelik samochodowy鈥 czy 鈥瀓akie funkcje powinien mie膰 fotelik samochodowy鈥. I to s膮 wszystkie frazy z tego d艂ugiego ogona i one bardzo dobrze si臋 sprawdzaj膮 w artyku艂ach blogowych. To jest takie miejsce, gdzie naprawd臋 my czasami nawet naturalnie u偶ywamy pisz膮c artyku艂 blogowy tych fraz d艂ugiego ogona, nawet si臋 nie zastanawiamy nad tym. To wychodzi bardzo naturalnie. I tak jak m贸wisz, to jest bardzo dobre miejsce do tego, 偶eby zadawa膰 konkretne pytania i udziela膰 konkretnych odpowiedzi, 偶eby nie pisa膰 og贸lnie, jakie mamy w naszym sklepie foteliki samochodowe, tylko mo偶emy przedstawi膰, jakie mamy foteliki, nast臋pnie przechodzimy do tego, jak zamontowa膰 fotelik, bo naturalnie rodzic si臋 za chwil臋 zainteresuje, jak zamontowa膰 ten fotelik. Wi臋c mo偶emy to poruszy膰 w tym samym artykule blogowym, ale mo偶emy ju偶 stworzy膰 kolejny. I tym samym tworzy nam si臋 naturalnie taka lista kolejnych pyta艅.

Nabita 艣cie偶ka, przez kt贸r膮 u偶ytkownik b臋dzie szed艂.

Tak. I ta 艣cie偶ka, przez kt贸r膮 u偶ytkownik przechodzi. I my tak wtedy przechodzimy z nim od og贸艂u do szczeg贸艂u. Wi臋c jak najbardziej te frazy z d艂ugiego ogona, o kt贸rych Ty m贸wisz, w artyku艂ach blogowych sprawdzaj膮 si臋 bardzo dobrze.

Cz臋sto mam tak, 偶e jak rozmawiam z jakimi艣 specjalistami w konkretnej dziedzinie to z tej rozmowy padaj膮 jakie艣 pomys艂y. Faktycznie, je艣li mamy foteliki 鈥瀘d鈥 鈥瀌o鈥 jakiego艣 wieku to od razu te偶 fajn膮 form膮 uzupe艂nienia takich artyku艂贸w mo偶e by膰 newsletter, bo je偶eli ja zastanawiam si臋 nad zakupem fotelika 1-3 to mo偶e warto za 3 lata albo za 2 i p贸艂 roku wys艂a膰 mi maila, twoje dziecko potrzebuje nowego fotelika, bo b臋d膮 o tym gdzie艣 tam wiedzieli. Tak 偶e to jest znowu ta forma uzupe艂niaj膮ca.

Dok艂adnie. Tak 偶e to wszystko si臋 przenika i te wszystkie informacje, kt贸re pozyskasz dzi臋ki lekturze, artyku艂u blogowego, p贸藕niej zapiszesz si臋 na newsletter, nawet dedykowany rodzicom dzieci w wieku 鈥瀘d鈥 鈥瀌o鈥 i b臋dziesz otrzymywa艂 bardzo sprecyzowane informacje. I one z ka偶dym rokiem b臋d膮 si臋 przybli偶a艂y w艂a艣nie do zakupu. Wi臋c to jest spos贸b na takie bardzo dok艂adne celowanie na swojego klienta, stricte zainteresowanego konkretna us艂ug膮. I my wtedy nie strzelamy tak na o艣lep, tylko jeste艣my dok艂adnie sprecyzowani i wiemy, komu chcemy to sprzeda膰, co, a Ty wiesz, 偶e w艂a艣nie tego potrzebujesz. I w tym momencie si臋 spotykacie, jako klient i w艂a艣ciciel sklepu.

Dok艂adnie. I to jest sytuacja, ja uzyskuj臋 wiedz臋, sprzedawca ma sprzeda偶 i wszyscy s膮 zadowoleni.

Dok艂adnie.

Bo content to nie jest tylko to, co napisze copywriter czy w艂a艣ciciel sklepu. Contentem s膮 te偶 tre艣ci z艂o偶one przez u偶ytkownik贸w, nie da si臋 ukry膰. Z Twojego do艣wiadczenia, jak my艣lisz, je偶eli mamy sekcj臋 blogow膮 na stronie, czy u偶ytkownicy powinni mie膰 mo偶liwo艣膰 komentowania tego?

Tak. Uwa偶am, 偶e powinni mie膰 mo偶liwo艣膰 komentowania z kilku wzgl臋d贸w. Po pierwsze ze wzgl臋du na samo SEO, na samo pozycjonowanie. Dzi臋ki regularnie powtarzaj膮cym si臋, pojawiaj膮cym si臋 komentarzom u偶ytkownik贸w pod danym artyku艂em blogowym, ten artyku艂 si臋 naturalnie ca艂y czas aktualizuje. Tam ci膮gle pojawia si臋 te偶 nowa tre艣膰.

Kto艣 si臋 dopytuje i si臋 uzupe艂nia.

Dok艂adnie. Jeszcze innym tematem jest to, 偶e my te偶 jako w艂a艣ciciele sklepu mo偶emy aktualizowa膰 sobie t臋 tre艣膰, ale na razie omawiamy sytuacj臋, gdzie robi to klient. Tak 偶e jak najbardziej komentarze, mo偶liwo艣膰 komentowania. Jeszcze lepiej, gdy klient zostawi nam pytanie i jeszcze lepiej, gdy my na to pytanie odpowiemy. Wi臋c to dodatkowy element, kt贸ry nam tutaj podnosi warto艣膰 tego artyku艂u nie tylko, je艣li chodzi o SEO, ale przede wszystkim o warto艣膰 dla samego u偶ytkownika, bo za chwil臋 na ten sam artyku艂 blogowy wejdzie inny rodzic zainteresowany tymi fotelikami. I on ju偶 nie b臋dzie musia艂 szuka膰 odpowiedzi na to pytanie, tylko akurat kto艣 zada艂 to pytanie ju偶 przede mn膮. Wi臋c tutaj jak najbardziej to komentowanie artyku艂贸w blogowych jest bardzo istotne z dw贸ch wzgl臋d贸w. Pierwszy w艂a艣nie ze wzgl臋du na SEO. Na to, 偶eby jeszcze podbija膰 nasz artyku艂 blogowy w wyszukiwarce. A po drugie, ze wzgl臋du na warto艣膰, jak膮 daje ten artyku艂 dla kolejnych potencjalnych klient贸w. I my te偶 wtedy przez to si臋 stajemy bardziej wiarygodni, bo odpowiadamy, bo jeste艣my w interakcji.

I najwa偶niejsze, ta tre艣膰 ma by膰 warto艣ciowa, bo to jest w艂a艣nie to co mo偶emy budowa膰. Ale nawi膮za艂a艣 do tego, 偶e na razie m贸wimy o tym, jak u偶ytkownicy mog膮 aktualizowa膰 nam content. Wiadomo, 偶e mo偶e zrobi膰 to w艂a艣ciciel biznesu. To prowadzi do bardziej og贸lnego pytania. Wiadomo, 偶e Twoim zdaniem i zadaniem White Contentu mi臋dzy innymi jest to, 偶e klient nie ma do ko艅ca pomys艂u na ten content. Nie wie, jak to zdobi膰. Dlatego przychodzi do Was i m贸wi, dobrze, to ja tutaj k艂ad臋 jak膮艣 kwot臋 i pom贸偶cie mi teraz to wszystko jako艣 spi膮膰, ale czasami bez klienta, nawet je艣li po艂o偶y niewa偶ne jakie pieni膮dze na st贸艂, bez niego nie da si臋 czasami zrobi膰 dobrej roboty w tym zakresie.

Dok艂adnie. Rola klienta w tworzeniu skutecznego content marketingu jest bardzo istotna. Dlatego my te偶 zawsze na samym pocz膮tku wsp贸艂pracy z klientem podkre艣lamy, jak wa偶na jest komunikacja na linii klient-pozycjoner-ostatecznie copywriter. Na samym pocz膮tku zawsze musimy dobrze pozna膰 biznes klienta, ale klient zna go w艂a艣nie najlepiej. Dlatego ta komunikacja obejmuj膮ca mi臋dzy innymi zakres oferowanych us艂ug, produkt贸w, wyr贸偶nik贸w na rynku. To jest bardzo istotne, bo to nam pozwala p贸藕niej stworzy膰 odpowiedni膮, dalsz膮 te偶 艣cie偶k臋 dla klienta, wyr贸偶niki, o kt贸rych wspomina艂am i te偶 taka du偶a otwarto艣膰 klienta na nasze dzia艂ania. Je艣li klient b臋dzie otwarty na nasze dzia艂ania, jednocze艣nie maksymalnie nam pomo偶e w tym, 偶eby stworzy膰 content, kt贸ry faktycznie b臋dzie odpowiada艂 i klientowi, i automatycznie b臋dzie odpowiada艂 te偶 jego klientom, no to jeste艣my w stanie naprawd臋 zacz膮膰 z fajnego poziomu budowa膰 ten content marketing. I oczywi艣cie te偶 tak jak w przypadku pozycjonowania, dzia艂ania content marketingowe to s膮 dzia艂ania d艂ugofalowe. To nie jest tak, 偶e przygotujemy pi臋膰 artyku艂贸w blogowych i od razu 艣wietnie nam si臋 wypozycjonuje ta strona. Ale naprawd臋 regularna publikacja artyku艂贸w blogowych jest bardzo, bardzo istotna. I tylko, je艣li klient b臋dzie z nami wsp贸艂pracowa艂 w艂a艣nie na tej zasadzie, b臋dzie nam te偶 podpowiada艂, co interesuje jego klient贸w, a my powiemy, jak mo偶emy pom贸c klientowi odpowiedzie膰 na zapotrzebowanie ich u偶ytkownik贸w, to naprawd臋 mo偶emy co艣 fajnego zbudowa膰. Tak 偶e komunikacja przede wszystkim i otwarto艣膰 na samym pocz膮tku.

Tak, bo dorzuci艂a艣 jeszcze do tej linii klient-copywriter, jeszcze pozycjonera w mi臋dzyczasie.

Tak.

Faktycznie warto, 偶eby tam gdzie艣 si臋 pojawi艂. To dobrze zauwa偶y艂a艣. M贸wimy o tym, jak powinien pracowa膰 klient z copywriterem, ale jeszcze mamy pozycjonera, kt贸ry ma chyba najwi臋ksze wymagania, bo klient b臋dzie zwraca艂 uwag臋 pewnie bardziej na marketingowo艣膰 tej tre艣ci, na merytoryk臋, konkretn膮 tre艣膰 tam zawart膮. Pozycjoner b臋dzie patrzy艂 na troszeczk臋 inne warto艣ci w ca艂ym tek艣cie. Jak wed艂ug Ciebie powinna wygl膮da膰 wzorcowa wsp贸艂praca mi臋dzy specjalistami, kt贸rzy pracuj膮 na rzecz klienta? Czyli pozycjonera i copywriter.

Te偶 tak w艂a艣nie z w艂asnego do艣wiadczenia powiem, 偶e przede wszystkim na otwartej i jasnej komunikacji, bo komunikacja jest tutaj najwa偶niejsza. Copywriter oczywi艣cie tworz膮c tekst wk艂ada w ten tekst swoj膮 wiedz臋, swoje umiej臋tno艣ci i do艣wiadczenie, ale nie stworzy dobrego tekstu bez wytycznych pozycjonera. Wytyczne od pozycjonera pozwol膮 nam stworzy膰 tekst, kt贸ry faktycznie b臋dzie nie tylko u偶yteczny i dobry dla ostatecznego u偶ytkownika, ale te偶 pozwoli nam zawrze膰 w nim elementy, kt贸re faktycznie wspieraj膮 to SEO. Mam tutaj na my艣li g艂贸wnie s艂owa kluczowe, czy z tego d艂ugiego ogona, czy z kr贸tkiego ogona. M贸wimy o odpowiedniej budowie tekstu, zastosowaniu nag艂贸wk贸w, H1, H2. Je艣li tylko copywriter b臋dzie mia艂 takie informacje od pozycjonera, o kt贸rych przed chwil膮 wspomnia艂am, to on ju偶 jest w stanie stworzy膰 dobry, skuteczny tekst wp艂ywaj膮cy pozytywnie na wizerunek klienta i wspomagaj膮cy jego pozycjonowanie. Tak 偶e ta komunikacja, najpierw ustalenia na linii klient-pozycjoner, kt贸rzy ju偶 tutaj musz膮 jasno okre艣li膰, do czego d膮偶ymy, na czym nam zale偶y i co jeste艣my w stanie my przygotowa膰 jako agencja. P贸藕niej przekazane do copywritera. To s膮 takie elementy niezb臋dne po to, 偶eby copywriter m贸g艂 tak wszystko spi膮膰 w ca艂o艣膰, bo copywriter mo偶e jest gdzie艣 tam troszeczk臋 tak jakby na dole, tym ostatnim ogniwem, ale to wcale nie znaczy, 偶e nie jest wa偶ny. Wszystko tak spaja.

Tak, w艂a艣ciwie najwa偶niejszy. Wi臋kszo艣膰 kampanii z SEO opiera si臋 przede wszystkim na tre艣ci. Mamy opraw臋 techniczn膮, kt贸r膮 trzeba zrobi膰 i tak dalej, ale taki d艂ugofalowy efekt buduje ten kontent. Google to jest wyszukiwarka tekstowa, jak by nie by艂o. Jeszcze si臋 to nie zmieni艂o. Wi臋c coraz lepiej sobie radz膮 z innymi elementami czytanymi, ale p贸ki co tre艣膰 jest tym elementem podstawowym. M贸wimy o tej linii copywriter-klient, klient-pozycjoner i tak dalej, cala ta sie膰, ale wydaje mi si臋, takie jest przynajmniej moje do艣wiadczenie 偶yciowe, bran偶owe, jestem ciekaw jak to wygl膮da u Ciebie, ale zawsze chyba najwi臋kszym takim elementem niezgody mi臋dzy klientem a specjalist膮 SEO i finalnie te偶 copywriterem, bo wliczamy tego copywritera w ten zesp贸艂 SEO-wy tak naprawd臋, to jest cz艂onek tego zespo艂u, najcz臋艣ciej ko艣ci膮 niezgody s膮 tre艣ci. Bo klient uwa偶a, 偶e albo s膮 ma艂o merytoryczne, albo 偶e nie tak wygl膮daj膮, jak by chcia艂, 偶e to jest czasami lanie wody. Wiadomo, je偶eli pozycjoner sobie wymy艣li, z analizy wyniknie, 偶e tre艣膰 musi mie膰 na przyk艂ad 4 tysi膮ce znak贸w, a trzeba napisa膰 o bia艂ej sznur贸wce to jest to spore wyzwanie dla copywritera, 偶eby nie by艂o to lanie wody.

No tak, jest.

Jak znale藕膰 ten z艂oty 艣rodek mi臋dzy tymi elementami SEO-wymi, gdzie te powt贸rzenia musz膮 si臋 pojawi膰 okre艣lon膮 liczb臋 razy? Wiadomo, czasami te frazy s膮 mocno niegramatyczne. Wtedy je ci臋偶ko ukry膰 w tej tre艣ci. Ale ta jako艣膰 te偶 jest wa偶na, bo to ma si臋 przede wszystkim dobrze czyta膰, dla pozycjonera ma by膰 ta zawarto艣膰 techniczna. Jak Ty godzisz te dwa elementy, kt贸re s膮 najbardziej istotne w ca艂ych kampaniach w艂a艣ciwie?

Ja my艣l臋, 偶e teraz jest nawet o wiele 艂atwiej jeszcze ni偶 kilka lat temu stworzy膰 dobry tekst pod SEO, kt贸ry b臋dzie faktycznie dobrze brzmia艂 i b臋dzie dobrym tekstem marketingowym. Jest teraz o wiele 艂atwiej ze wzgl臋du mi臋dzy innymi na ci膮g艂e aktualizacje te偶 algorytm贸w, kt贸re wymuszaj膮 te偶 na nas, na copywriterach, 偶eby teksty by艂y maksymalnie u偶yteczne i 偶eby by艂y w艂a艣nie naturalne. Wi臋c to nie jest tak jak m贸wi艂e艣 na samym pocz膮tku, 偶e kilka lat temu stworzymy kr贸tki tekst, damy 10 fraz kluczowych, ka偶da 2 razy wyst臋puje i oddajemy ten tekst, tak w og贸le nie wygl膮da. Wi臋c te wszystkie zmiany, kt贸re nast膮pi艂y, one spowodowa艂y, 偶e my w艂a艣nie tworzymy teksty bardzo naturalne i naturalnie u偶ycie tych fraz jest o wiele lepsze. To wszystko naturalniej brzmi. Tak 偶e te aktualizacje s膮 dla nas na plus w tym momencie, bo one daj膮 nam troszeczk臋 wi臋cej dowolno艣ci, swobody, 偶e stw贸rz po prostu tekst, kt贸ry si臋 b臋dzie dobrze czyta艂, bo na to algorytmy te偶 zwracaj膮 uwag臋. Tak 偶e gdy dostajemy wytyczne od pozycjonera zwi膮zane z frazami kluczowymi, z dok艂adnym nasyceniem tych fraz, na przyk艂ad jeden raz wyst臋puje fraza albo dwa razy wyst臋puje fraza, w tek艣cie na przyk艂ad na 4 tysi膮ce znak贸w, gdy my zamie艣cimy tak膮 fraz臋 to jej praktycznie nie wida膰. Ona jest praktycznie niezauwa偶alna. A co wi臋cej, je艣li to s膮 frazy bardzo naturalnie brzmi膮ce to copywriter jest w stanie tak j膮 fajnie ukry膰 w tek艣cie, 偶e gdy wejdziesz to nawet nie wiesz, 偶e czytasz akurat fraz臋 z d艂ugiego ogona. Wi臋c te wszystkie aktualizacje, kt贸re maj膮 na celu tworzenie warto艣ciowych i bardzo naturalnych tre艣ci s膮 w艂a艣nie dla nas na plus. Tu si臋 jeszcze cofn臋, 偶e w艂a艣nie nie zamieszczamy w tek艣cie 5 razy tej samej frazy, tylko na przyk艂ad raz albo dwa. I w tym tek艣cie na 4 tysi膮ce znak贸w ona bardzo fajnie si臋 kryje. Tak 偶e pod wzgl臋dem technicznym ja my艣l臋, 偶e nawet jest 艂atwiej dla copywritera, 偶e on faktycznie jak on do艂o偶y do tego swoje umiej臋tno艣ci i stworzy tekst. Mo偶e stworzy膰 tekst, kt贸ry faktycznie jest dobry zar贸wno pod k膮tem SEO i marketingowym. Ja nawet uwa偶am, 偶e dobry tekst marketingowy bardzo 艂atwo mo偶e sta膰 si臋 dobrym tekstem SEO. Dobry tekst SEO to jest te偶 dobry tekst marketingowy. Wi臋c tutaj nie mamy jakich艣 du偶ych r贸偶nic mi臋dzy nimi w odbiorze. Tak 偶e uwa偶am, 偶e po prostu 艂atwiej jest tworzy膰 takie teksty ni偶 kiedy.

Tak, te偶 mi si臋 tak wydaje. Przede wszystkim s膮 to zas艂ugi algorytm贸w typu Panda, Koliber, Bird. Panda to przede wszystkim wyci臋艂a nam bardzo mocno te wszystkie duplikaty, synonimizacje tylko i wy艂膮cznie. Koliber t臋 intencjonalno艣膰 gdzie艣 tam z艂apa艂, a Bird teraz ju偶 w og贸le przetwarza bardzo mocno ten content. Faktycznie ju偶 nie trzeba pisa膰, 偶e 鈥濻tomatolog Pozna艅 Grunwald鈥, tylko mo偶na napisa膰, 偶e gabinet stomatologiczny mie艣ci si臋 w Poznaniu w Grunwaldzie.

Dok艂adnie. Wi臋c to jest nawet dla copywritera bardzo dobre rozwi膮zanie i to w jakim kierunku to idzie. Wi臋c copywriter, 偶e tak powiem, nie odczuwa wtedy takiego troszeczk臋 dysonansu, 偶e musi stworzy膰 tekst, kt贸ry widzi, 偶e si臋 go 艣rednio czyta, ale go stworzy. Te czasy na szcz臋艣cie ju偶 odesz艂y. Tak 偶e tutaj naprawd臋 jest o wiele 艂atwiej stworzy膰 taki skuteczny tekst SEO, kt贸ry te偶 si臋 b臋dzie dobrze czyta艂.

Mam wra偶enie, 偶e os艂odzili艣my mocno sfer臋 content marketingu i contentu, kt贸ry na stronie si臋 pojawia. Tylko wydaje mi si臋, 偶e to nie jest taka bajka. M贸wimy, 偶e mo偶na stworzy膰 tre艣膰, kt贸ra jest marketingowa i SEO-wa. Mo偶na zrobi膰 fajny customer journey, mo偶na zapisa膰 content pod tego klienta docelowego, pod t臋 person臋. Ale nie oszukujmy si臋, te tre艣ci, o kt贸rych ja m贸wi艂em by艂y kosmicznie tanie, ca艂kowicie zautomatyzowane. To, o czym my sobie tutaj m贸wimy tak bardzo fajnie i kwieci艣cie, to nie s膮 tanie rzeczy. to wymaga du偶ego zaanga偶owania. Je偶eli masz napisa膰 dobry, merytoryczny tekst o rowerach to nie napiszesz go copywriterem, kt贸ry si臋 w tym nie specjalizuje, to powinien by膰 rowerzysta. I to pewnie jeszcze taki, kt贸ry troch臋 si臋 na tym zna i nie je藕dzi raz w miesi膮cu w niedziel臋 do lasu.

Tak. Idealna sytuacja jest wtedy, gdy faktycznie copywriter, kt贸ry uwielbia jazd臋 na rowerze, ma napisa膰 artyku艂 blogowy na temat jazdy na rowerze albo konkretnych rower贸w. To jest sytuacja idealna. Za艂贸偶my, 偶e takiej sytuacji nie ma. Copywriter musi by膰 te偶 osob膮 wszechstronn膮 i potrafi膰 odnale藕膰 si臋 w ka偶dej tematyce. W takiej sytuacji najwa偶niejsza jest te偶 kreatywno艣膰. Nie ukrywajmy, 偶e copywriter te偶 musi by膰 osob膮 kreatywn膮. Bardzo bogate s艂ownictwo, kt贸re pozwala nam fajnie, ciekawie opisa膰 r贸偶ne rzeczy, ale te偶 dobry research. Dobry research te偶 na samym pocz膮tku w danym temacie. Wtedy jeste艣my w stanie stworzy膰 tekst dobry, warto艣ciowy dla u偶ytkownika nawet, je艣li sami na tym rowerze tak zbyt cz臋sto nie je藕dzimy. Wi臋c tutaj na pewno, nie ukrywajmy te umiej臋tno艣ci po stronie copywritera musz膮 by膰 odno艣nie bogatego s艂ownictwa czy dobrego researchu. A je艣li po艂膮czymy to z tym wszystkim, o czym m贸wili艣my na samym pocz膮tku, czyli troszeczk臋 zataczamy takie ko艂o. Czyli z tymi wytycznymi od naszego klienta, wyr贸偶nikami, kt贸re chcemy przekaza膰, o kt贸rych powinni艣my pami臋ta膰. I do艂膮czymy tutaj do tego tutaj te kwestie SEO, to tak znowu troszeczk臋 b臋dzie kwieci艣cie, ale jeste艣my w stanie stworzy膰 dobry tekst. Oczywi艣cie mo偶e nam zaj膮膰 troch臋 d艂u偶ej stworzenie bardziej profesjonalnego, bardziej merytorycznego, z troszeczk臋 trudniejszego uj臋cia tekstu, ale jest to do zrobienia.

Uwa偶asz, 偶e copywriter powinien te偶 by膰 takim troch臋 stoperem dla w艂a艣ciciela e-commerce鈥檃? Czyli je艣li dostajesz zlecenie na jak膮艣 tre艣膰 na stron臋 i widzisz, 偶e o nie, to si臋 nie uda. Ja ju偶 czuj臋, 偶e to powinna by膰 inna persona, 偶e powinno by膰 napisane inaczej. To uwa偶asz, 偶e copywriter powinien by膰 tym elementem interweniuj膮cym, kt贸ry m贸wi, mo偶e zastan贸wmy si臋 jeszcze raz, czy powinienem 艣lepo dzia艂a膰 na zlecenie?

Uwa偶am, 偶e w pewnych sytuacjach powinien by膰. Te偶 z mojej perspektywy codziennej pracy, te wytyczne klienta i punkt widzenia klienta jest dla nas bardzo wa偶ny. I on zawsze stanowi dla nas punkt wyj艣cia. Oczywi艣cie zdarzaj膮 si臋 sytuacje, 偶e na przyk艂ad klient zaznaczy, 偶e chce zwraca膰 si臋 do obior贸w na 鈥濸a艅stwo鈥, ale my na przyk艂ad na jego stronie internetowej, za艂贸偶my, sprzedaje jakie艣 fajne buty m艂odzie偶owe albo buty bardzo kolorowe w r贸偶ne wzory 鈥 to nie jest obuwie dla ka偶dego. I my widzimy, 偶e 鈥濸a艅stwo鈥 nie pasuje. I my wtedy zmieniamy brzmienie tego tekstu, 偶eby on faktycznie celowa艂 do tej naszej grupy odbiorc贸w i sugerujemy klientowi, 偶e taka forma w tym przypadku niekoniecznie. Z regu艂y, je艣li s膮 takie merytoryczne kwestie, na kt贸rych klientowi zale偶y, to bierzemy je oczywi艣cie pod uwag臋, nie odrzucamy ich, ale je艣li chodzi o taki og贸lny wyd藕wi臋k tekstu, to tak. W艂a艣nie szczeg贸lnie jak m贸wisz o tych personach, czasami zdarzaj膮 si臋 takie sytuacje, 偶e sugerujemy, 偶e to jednak nie w ten spos贸b, jednak to troszeczk臋 powinno by膰 inaczej. Wi臋c jak najbardziej my艣l臋, 偶e copywriter, je艣li ma tak膮 sytuacj臋, w kt贸rej stwierdzi, 偶e tak to brzmi lepiej, a tak to brzmi gorzej, nie widz臋 w og贸le przeszk贸d, 偶eby te偶 zaproponowa艂 co艣 od siebie, bo chodzi o to, 偶eby ten tekst by艂 ostatecznie skuteczny i trafia艂 do tej konkretnej osoby.

Dok艂adnie. I dawa艂 zwrot z inwestycji, ten tekst ma sprzeda膰, nie ma si臋 co oszukiwa膰.

Tak.

M贸wimy przede wszystkim e-commerce鈥檃ch. Chcia艂bym zada膰 jeszcze jedno pytanie, bo to mnie zawsze interesuje z perspektywy copywritera. Je偶eli dostajesz zlecenie, 偶eby opisa膰 jakie艣, niech to b臋d膮 meble, jakie艣 krzes艂a, kt贸re s膮 dosy膰 popularnym modelem, cz臋sto wyst臋puj膮, to tutaj nie ma du偶ego problemu, research mo偶na zrobi膰, takich produkt贸w podobnych jest bardzo du偶o. Mo偶na zobaczy膰, z czym to si臋 je i jak to powinno wygl膮da膰. Ale w sytuacji, kiedy klient ma jaki艣 produkt unikatowy albo wprowadza nowy produkt na rynek, to wtedy pojawia si臋 ju偶 ten problem, bo research nam nic nie da. Wtedy trzeba si臋 wspiera膰 wiedz膮 ze strony klienta chyba tylko i wy艂膮cznie.

Tak. Wiedza od klienta jest najistotniejsza dla nas w tym momencie. Tak jak m贸wisz, zw艂aszcza w sytuacji, gdy to jest produkt nowy, jaki艣 bardzo zaawansowany, gdy ma zupe艂nie inne funkcjonalno艣ci. Klient po prostu musi nam dostarczy膰 te informacje i one s膮 kluczowe. Je艣li my ze swoimi umiej臋tno艣ciami b臋dziemy w stanie stworzy膰 tekst marketingowy, kt贸ry dobrze sprzeda ten produkt, ale bez tej wiedzy od klienta, takiego mi臋cha, 偶e tak powiem, odno艣nie tego produktu, my nie b臋dziemy w stanie stworzy膰 w 100% dobrego tekstu. Tak 偶e wsp贸艂praca na linii klient-pozycjoner i p贸藕niej pozycjoner-copywriter, to si臋 wszystko wi膮偶e. Tak 偶e jak najbardziej takie informacje od klienta s膮 po prostu niezb臋dne do tego, 偶eby ten tekst te偶 spe艂nia艂 jego oczekiwania. A jak spe艂nia jego oczekiwania to te偶 spe艂nia oczekiwania jego klient贸w.

Zajmujesz si臋 tym ju偶 naprawd臋 sporo czasu, nie jedno widzia艂a艣 na pewno.

I czyta艂am.

I czyta艂a艣 przede wszystkim.

Te偶, tak.

Jak Ci si臋 wydaje, jakie s膮 b艂臋dy, kt贸re Ty dostrzegasz w tych tre艣ciach, kt贸re ju偶 s膮, bo cz臋sto zajmujecie si臋 te偶 optymalizacj膮 tej tre艣ci, zmian膮. One ju偶 s膮, ale trzeba je po prostu wymieni膰 na jakie艣 inne, lepsze. Jakie s膮 2-3 g艂贸wne elementy, kt贸re dostrzegasz, 偶e brakuje w tych tre艣ciach albo jest tego za du偶o? Ja pami臋tam jedn膮 sytuacj臋, gdzie jeden z klient贸w mia艂 bardzo, copywriter chcia艂 najprawdopodobniej troszeczk臋 zagra膰 dowcipem, humorem mocno nietrafionym. By艂 to sklep z cz臋艣ciami AGD i by艂y tam przed艂u偶acze na kablu. Puent膮 pod kilkoma produktami by艂a informacja, 偶e przyda si臋 r贸wnie偶 po wywiad贸wce. 艢mieszne, nie艣mieszne, trudno to rozstrzyga膰.

No tak.

Nawet dosta艂 bana na kampani臋 add-sow膮 za to, 偶e promowa艂 przemoc wobec dzieci i zablokowali mu ca艂膮 kampani臋 przez tylko tak膮 wzmiank臋 w opisie. Wi臋c to jest taki element, gdzie copywriter chcia艂 wyj艣膰 troch臋 do przodu, przed szereg.

Tak. To mi si臋 kojarzy, 偶e czy w艂a艣ciciel sklepu, czy osoba, kt贸ra przygotowywa艂a ten tekst, pr贸bowa艂a troch臋 wej艣膰 za bardzo. To mi si臋 tak kojarzy, tak troszeczk臋 wej艣膰 za bardzo. I faktycznie czasami zdarzaj膮 si臋 takie bardzo niefortunne zwroty, czyli to, o czym Ty m贸wisz. Te偶 copywriter musi mie膰 troszeczk臋 takie wyczucie, co jest ju偶 w porz膮dku a co jednak w tym momencie ju偶 nie jest w porz膮dku. Wi臋c to jest w艂a艣nie ta jedna sytuacja, o kt贸rej Ty m贸wisz, takie bardzo niefortunne zwroty, kt贸re mo偶e dla kogo艣 wydaj膮 si臋 zabawne, dobrze w sumie w kontek艣cie si臋 tutaj znajduj膮, ale jednak nie do ko艅ca. To jest pierwsza taka rzecz, na kt贸r膮 trzeba bardzo uwa偶a膰, bo nie wszyscy mo偶e te偶 maj膮 takie poczucie humoru. Wi臋c tutaj ja bym nie wychodzi艂a w艂a艣nie tak za daleko. To jest ta pierwsza rzecz, o kt贸rej mo偶emy tu wspomnie膰. Druga rzecz to s膮 teksty pisane troszeczk臋 mechanicznie, zupe艂nie nie s膮 nakierowane na klienta i na to, co on faktycznie chce wynie艣膰 z tej strony i z tego tekstu. Bo jak wchodzisz i widzisz ten fotel to chcesz si臋 dowiedzie膰 mi臋dzy innymi, jaki materia艂 zosta艂 wykorzystany, jakie s膮 n贸偶ki, czy na przyk艂ad mo偶na je wymieni膰, jak si臋 to montuje, a ile to ma wysoko艣ci, ile szeroko艣ci, bo masz jakie艣 konkretne miejsce w domu, gdzie chcesz ten fotel postawi膰. Czyli drugi taki faktyczny b艂膮d, 偶e ten tekst nic nie wnosi do tego klienta. Jak zobaczysz, 偶e ty w og贸le nie znajdziesz na tej stronie informacji o tym, ile, nie wiem, wa偶y ten fotel, ile mierzy i jakie ma materia艂y, to po prostu z tej strony wyjdziesz. Nie zago艣cisz tam na d艂u偶ej. Wi臋c to jest drugi b艂膮d, 偶e te teksty s膮 nieprzydatne z takiego praktycznego punktu widzenia. Trzeci te偶 taki b艂膮d to s膮 tre艣ci, kt贸re praktycznie brzmi膮 tak samo. Mo偶e daleko im stricte do takich duplikat贸w wprost, ale takie niestety te偶 si臋 cz臋sto zdarzaj膮. I po prostu ka偶dy produkt ma ten sam popis na przyk艂ad w 50%. Potem mo偶e jakie艣 jedno zdanie, kt贸re jest troszeczk臋 inne, ale te opisy s膮 bardzo monotonne i s膮 identyczne. A ju偶 tutaj mamy o krok od duplikat贸w. Bardzo cz臋sto w艂a艣nie te偶 w艂a艣ciciele pocz膮tkuj膮cych sklep贸w nie zwracaj膮 uwagi na to, 偶eby te teksty by艂y oryginalne i na przyk艂ad kopiuj膮, za艂贸偶my, 偶e strony hurtowni albo jakiego艣 innego sklepu, kt贸ry ma podobny asortyment. To jest bardzo cz臋sty b艂膮d. Czyli w艂a艣nie taka tr贸jka, o kt贸rej wspomnieli艣my. Tych b艂臋d贸w, zw艂aszcza na pocz膮tku, nie warto pope艂nia膰.

Lubi臋 te偶 zawsze szuka膰 takich por贸wna艅 w 艣wiecie naszym rzeczywistym, namacalnym. I to co Ty m贸wisz chocia偶by z powielaniem tych opis贸w produkt贸w. Wiadomo, 偶e je艣li jest ich bardzo du偶o to ci臋偶ko ka偶dy przecie偶 przerobi膰 i zmieni膰. To jest troch臋 tak jak z t-shirt鈥檈m. Jest firma, kt贸ra produkuje t-shirt鈥檡, sprzedaje je mn贸stwo sklep贸w stacjonarnych i one wsz臋dzie wygl膮daj膮 tak samo, ale przecie偶 po to s膮 manekiny, 偶e ka偶dy sklep mo偶e zrobi膰 inn膮 aran偶acj臋 z t膮 koszulk膮. I to jest w艂a艣nie ta unikatowo艣膰. Czyli zawsze t臋 unikatowo艣膰 mo偶na, gdzie艣 t臋 tre艣膰 wple艣膰.

Tak, niech te dane techniczne b臋d膮 technicznymi, a z element贸w dodatkowych r贸bmy show, 偶e tak powiem, 偶eby by艂a widoczno艣膰.

Tak, dok艂adnie.

Jeszcze wykorzystam to, 偶e jeste艣 tutaj w studiu i jeszcze nie uciekasz. Jak by艣 mia艂a da膰 kilka podstawowych porad dla w艂a艣cicieli e-commerce鈥櫭硍, co zrobi膰, 偶eby, m贸wi膮c kolokwialnie, by艂o dobrze z contentem?

W艂a艣cicielom sklep贸w poleci艂abym, 偶eby od samego pocz膮tku s艂uchali swoich klient贸w te偶, poniewa偶 ich klienci to jest bardzo bogate 藕r贸d艂o wiedzy dla wszelkich dzia艂a艅 content marketingowych. Je艣li klient o co艣 pyta, ma w膮tpliwo艣ci, nie wie, to my ju偶 wtedy mo偶emy sobie to zapisa膰 i zrobi膰 z tego artyku艂 blogowy, zrobi膰 z tego wpis w social media, wys艂a膰 newsletter na ten temat. Bardzo fajnie mo偶emy to te偶 wykorzysta膰 w zak艂adce z najcz臋艣ciej zadawanymi pytaniami 鈥 FAQ. Czyli ja bym by艂a zawsze za tym, 偶eby po prostu by膰 otwartym na tego klienta. I jak my jeste艣my otwarci na klienta, zaczynamy wsp贸艂prac臋 z agencj膮 SEO, mo偶emy przekaza膰 jej ca艂膮 t臋 wiedz臋, w艂a艣nie jakie jest nasze otoczenie konkurencyjne, co nasi klienci najbardziej lubi膮, czego poszukuj膮. I wtedy my ju偶 z takim baga偶em tych informacji id膮c do agencji SEO, jeste艣my w stanie stworzy膰 tre艣ci naprawd臋 skuteczne i takie stricte celuj膮ce w naszego klienta. To na pewno pierwsza rzecz. Druga to taka, 偶eby po prostu w艂a艣ciciele sklep贸w byli bardzo otwarci na wsp贸艂prac臋 z agencj膮 i te偶 nie bali si臋 wchodzi膰 w nowe formy tych dzia艂a艅 content marketingowych, bo to inwestycja jest taka, 偶e nie od razu si臋 zwr贸ci, ale jest d艂ugofalowa i naprawd臋 w tym d艂u偶szym okresie jest bardzo, bardzo dobra i bardzo si臋 zwracaj膮 te nasze nak艂ady te偶 czy pieni臋偶ne, czy czasowe, bo content marketing to jest te偶 czas.

Czas贸wka, chocia偶by tak jak Ty m贸wisz, te najcz臋艣ciej zadawane pytania. Cz臋sto jest tak, 偶e m贸wi臋, kurcz臋, ci膮gle musz臋 odpisywa膰 na maile na to samo pytanie. To samo si臋 nasuwa, mo偶e napisz o tym wpis na blogu i wysy艂aj linka.

Tak, dok艂adnie.

Wysy艂aj linka i nie tracisz czasu, 偶eby to samo ci膮gle pisa膰.

Tak. I jeszcze ja bym doda艂a, 偶e cz臋sto mo偶e si臋 troch臋 zapomina o tej zak艂adce, 偶e ona jest taka sta艂a. Damy tam kilka pyta艅 i zapominamy o niej i w sumie nic si臋 dalej nie dzieje, ale w艂a艣nie radz臋, 偶eby ci膮gle te nowe pytania, kt贸re s膮, dopisywa膰 tam i ci膮gle aktualizowa膰 t臋 nasz膮 baz臋 wiedzy. Wi臋c to s膮 na przyk艂ad w艂a艣nie te dwa elementy dla w艂a艣cicieli sklep贸w internetowych. Je艣li chodzi o pozycjonera z punktu widzenia copywritera i osoby tworz膮cej tre艣ci marketingowe, najwa偶niejsza jest precyzja, dok艂adne wytyczne. Je艣li copywriter otrzyma艂 po prostu dok艂adne wytyczne ju偶 na samym pocz膮tku co do fraz kluczowych, nag艂贸wk贸w, ich rozmieszczenia, tak naprawd臋 nic wi臋cej ni偶 nam nie potrzeba, potocznie m贸wi膮c. To s膮 najwa偶niejsze informacje, kt贸re musimy mie膰 od razu. A je艣li chodzi o copywritera to zawsze te偶 jestem za tym, 偶eby wchodzi膰 w buty klient贸w, czyli zawsze pisa膰 ten tekst z punktu takiego widzenia, co ja bym si臋 chcia艂a dowiedzie膰, czego mnie by brakowa艂o w tym te艣cie, co bym chcia艂a us艂ysze膰 w tym tek艣cie od tego wirtualnego sprzedawcy, co bym chcia艂a przeczyta膰. Tak 偶e my艣l臋 te偶, 偶e ta komunikacja na linii w艂a艣nie klient-pozycjoner-copywriter jest bardzo istotna. I to jest takie ko艂o, kt贸re te偶 si臋 wzajemnie nap臋dza.

Zdecydowanie tak. OK. My艣l臋, 偶e poruszyli艣my du偶o ciekawych temat贸w, du偶o w膮tk贸w. My艣l臋, 偶e du偶o materia艂u do przemy艣lenia, zw艂aszcza dla w艂a艣cicieli e-commerce鈥櫭硍. My mo偶emy chyba 偶yczy膰 w艂a艣cicielom e-commerce鈥櫭硍 przede wszystkich udanych kampanii content marketingowych.

Dok艂adnie.

Du偶ej ilo艣ci contentu, merytorycznego contentu i warto艣ciowego przede wszystkim. Tak jak zacz臋li艣my od tej warto艣ci to my艣l臋, 偶e te偶 na warto艣ci mo偶emy sko艅czy膰. Niech ten content t臋 warto艣膰 wnosi w te e-commerce i szerzy wiedz臋 w艣r贸d klient贸w.

Jak najbardziej. Zgadzam si臋 ca艂kowicie.

Super. Dzi臋ki wielkie za wizyt臋.

Dzi臋kuj臋.

I do zobaczenia wszystkim. Cze艣膰.

Dzi臋kuj臋.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si臋 na rzeczy – skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a – trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.

Kim jest gospodarz cyklu?
Bezp艂atny audyt

    Powiedz nam jaki zakres us艂ug Ci臋 interesuje,
    a skontaktujemy si臋 w odpowiednim dla Ciebie terminie

      Je偶eli chcia艂by艣 do艂膮czy膰 do naszego zesp贸艂u, ale masz w膮tpliwo艣ci - skontaktuj si臋 z nami.
      Wype艂nij formularz kontaktowy: