DARMOWY AUDYT SEO

Content marketing a SEO

11 min czytania
Content marketing a SEO
Kategoria Content

Jak zwiększyć liczbę wizyt na stronie internetowej? Podstawą są działania z zakresu pozycjonowania, na które składa się przede wszystkim SEO. Ważnym elementem tego typu zadań jest content marketing, czyli marketing treści.

Spis treści:

Czym jest content marketing?

Mniej niż dekadę temu branża SEO działała zupełnie inaczej. Skuteczne pozycjonowanie opierało się przede wszystkim na tworzeniu stron zapleczowych, zdobywaniu jak największej liczby linków prowadzących do domeny oraz dodawaniu strony do rozmaitych katalogów, mniej lub bardziej tematycznych. Były to działania sprawdzone i naprawdę skuteczne, które gwarantowały wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak w 2011 roku wszystko to wywróciło się do góry nogami. Zmiany wprowadzone przez Google wprowadziły ogromne zamieszanie i poruszenie w branży SEO. Wszystko przez algorytm Google Panda, który miał za zadanie ograniczyć widoczność stron zawierających krótkie, małowartościowe lub zduplikowane treści. Swoją cegiełkę do zmian w pozycjonowaniu dołożył również wprowadzony nieco ponad rok później algorytm Pingwin, który z kolei odpowiada za ograniczenie spamu poprzez pozyskiwanie linków i zapleczy niskiej jakości. W wyniku tych zmian content marketing zaczął zyskiwać na wartości i z czasem stał się bardzo ważnym elementem każdego procesu skutecznego pozycjonowania.

Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym tak właściwie jest content marketing? Często o nim słyszymy, ale nie każdy wie, jaka jest jego dokładna definicja. To wszelkie treści, jakie mogą być zamieszczane na stronach internetowych, w sklepach online oraz w mediach społecznościowych. Są to nie tylko teksty i słowo pisane, ale także różnego rodzaju inne formy przekazu. Oznacza to, że do content marketingu należy zaliczyć nie tylko teksty, które umieszczone są na przykład na stronie internetowej klienta, ale także wszystkie zdjęcia i elementy graficzne, które zostały na niej wykorzystane. To także grafiki i infografiki oraz materiały wideo, które umieszczane są w artykułach na blogu firmowym czy zdjęcia dodawane przy opisach kategorii i produktów. Content marketing to także quizy, ankiety i sondaże internetowe przeznaczone dla odbiorców na przykład w mediach społecznościowych. Chcąc wykorzystywać wiele form content marketingu, warto pamiętać o spójnej komunikacji, która jest istotnym aspektem wpływającym przede wszystkim na jakość odbioru.

Wraz z rozwojem SEO i zmianami wprowadzanymi przez najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową, content marketing zyskał na znaczeniu i obecnie trudno wyobrazić sobie pozycjonowanie bez profesjonalnego potraktowania tej kwestii. Odpowiednio przygotowane oraz dopasowane do wymagań wyszukiwarki treści mają duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania i mogą być ogromnym wsparciem dla podstawowych działań SEO związanych z optymalizacją domeny czy zdobywaniem linków.

Sprawdź: Doświadczony copywriter czy AI – kto tworzy treści lepszej jakości?

Co to jest SEO?

Rozwinięcie skrótu „SEO” to „Search Engine Optimization”, co tłumaczy się jako „optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych”. Jest to zbiór różnego rodzaju działań dotyczących dostosowania zawartości i struktury strony tak, by jej pozycja w wynikach wyszukiwania była jak najwyższa. Bardzo zbliżonym terminem jest „pozycjonowanie” zazwyczaj traktowane jako synonim, choć niekiedy uznawane wyłącznie za określenie działań wykonywanych poza stroną.

Głównym celem SEO lub pozycjonowania jest poprawa oceny strony przez algorytmy wyszukiwarek. Czynności wchodzące w skład tego typu zadań dzielą się na dwie główne grupy:

  • pozycjonowanie on-site – wszystkie działania prowadzone na stronie, m.in. dopasowanie jej treści pod kątem słów kluczowych, budowanie profilu linków wewnętrznych, usprawnienie kodu czy stosowanie odpowiednich tagów HTML;
  • pozycjonowanie off-site – czynności wykonywane poza stroną, do których zalicza się przede wszystkim linkowanie zewnętrzne i marketing w mediach społecznościowych.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Content marketing i SEO – połączenie, dzięki któremu osiągniesz sukces

W przypadku promowania oferty firmy w sieci każdy element strony ma znaczenie. Musimy zadbać zarówno o ogólną sprawność witryny, jak i o jakość jej zawartości. Do tego dochodzi także UX, czyli doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony. Choć nie jest to czynnik bezpośrednio oceniany przez algorytmy wyszukiwarek, może zadecydować o tym, czy nasi odbiorcy będą chcieli skorzystać z oferty firmy. Podstawą skutecznej strategii pozycjonowania zawsze jednak pozostaje treść. Publikując wartościowe, wysokiej jakości teksty, które dostarczają użytkownikom odpowiednich informacji, możemy zwiększyć zaufanie do strony, co nie tylko pozwoli nam poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania, lecz także ułatwi zdobywanie linków z innych witryn.

Pewnie pamiętasz (a jeżeli nie, to lepiej dla Ciebie) czasy, w których ścisłe podążanie za kluczowymi frazami i implementowanie ich w tekst było jednym ze skuteczniejszych metod na uzyskanie pozycji lidera w wyszukiwaniach. Na szczęście te mroczne czasy dla kreatywności mamy za sobą. Nad wartościową treścią czuwają algorytmy Google, które sprytnie wychwytują niskiej jakości teksty.

Tutaj wkracza do gry wspomniana przez nas współpraca SEO z content marketingiem. Przedstawiamy kilka korzyści, których efektem jest owocne collabo.

Sprawdź: Content marketing a generowanie leadów – czy to się w ogóle opłaca?

Skuteczne indeksowanie treści

Za pośrednictwem content marketingu tworzone są dobrej jakości przekazy. W późniejszym etapie, zostają one zaindeksowane, dzięki optymalizacji strony internetowej. Treści dopasowywane są pod kątem wyszukiwania fraz kluczowych, powstałych nagłówków czy meta znaczników.

Rozgłos za sprawą social mediów

Interesujące i angażujące treści zdobędą popularność w kanałach społecznościowych. To jednocześnie przyczyni się do zintensyfikowanej aktywności użytkowników na stronie internetowej.

Linki w innych witrynach

Słowa mają moc sprawczą. My w pełni zgadzamy się z tym stwierdzeniem. Jeżeli stworzony przez Ciebie content będzie odpowiadał potrzebom użytkownikom, inne witryny chętnie będą przekierowywać internautów do ciekawych zasobów na Twojej stronie.

Większy ruch organiczny

Znakomite jakościowo i odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO przekazy zapewnią Ci wysoką pozycję w wyszukiwaniach. Dzięki temu potencjalni klienci szybko znajdą Twoją ofertę w przestrzeniach sieci internetowej.

Jakie treści warto publikować?

Samo nasycenie tekstu słowami kluczowymi nie jest już wystarczające, aby osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Obecnie liczy się również rodzaj treści – przygotowując kampanię content marketingową, warto zastanowić się przede wszystkim nad potrzebami naszych odbiorców. Jeśli prowadzimy sklep online, dobrym wyborem mogą okazać się recenzje dostępnych produktów, zwłaszcza napisane przez autorów, którzy cieszą się renomą w danej branży. Treści eksperckie umożliwiają znaczne zwiększenie zaufania do strony, jednocześnie dając możliwość odniesienia się do oferty w tekście.

Wywiady i poradniki również można połączyć z promocją marki oraz oferowanych przez nas usług lub produktów. Do tego dochodzą także zwykłe teksty blogowe i opisy elementów oferty. Teksty publikowane w ramach strategii content marketingu to często artykuły sponsorowane – są to treści umieszczane na innych stronach (zazwyczaj związanych z daną branżą) za pewną opłatą.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj treści postawimy, musimy pamiętać przede wszystkim o poprawności i naturalnym stylu, jak również przejrzystości i atrakcyjnej prezentacji. Aby teksty były czytelne i łatwe w odbiorze, należy odpowiednio stosować nagłówki, listy i inne elementy wzbogacające treść. Kluczową kwestią jest także unikalność – powielanie zawartości z innych stron znacznie osłabi ocenę naszej witryny. W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.

O czym pamiętać, tworząc treści?

Docelowy użytkownik

Twoim pierwszym, najważniejszym zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: dla kogo będę tworzyć treści? Należy połączyć ze sobą to, co chcemy powiedzieć, z tym, co chcą czytać nasi odbiorcy. Musisz wiedzieć co interesuje Twoich czytelników, jakie są ich potrzeby oraz problemy. Dopiero wtedy masz możliwość nawiązania stałej relacji.

Content plan

Wielu twórców treści uważa, że jest to proste zadanie, ale nic bardziej mylnego. Aby móc stworzyć odpowiedni plan, należy zebrać wiedzę z marketingu i komunikacji, przeanalizować treści już istniejące na stronie, a także – jak wspomniano wyżej – sprawdzić konkurencję. Dopiero po tym możemy zaczynać tworzenie propozycji tematów. Powinny być one jednak konstruowane z myślą o odbiorcy oraz pod kątem planu SEO.

Słowa kluczowe

Mamy już grupę docelową oraz content plan, teraz należy określić bazę słów kluczowych dopasowaną właśnie do tych dwóch elementów. Dlaczego? To, co jest wpisywane do wyszukiwarki jest dopasowywane do proponowanych stron. Słowa kluczowe są głównym elementem pozycjonowania, a w tym celu możesz wykorzystać szereg narzędzi do ich analizy, np.: Keyword Surfer, planer słów Google, SERP Analyzer, Semstorm.

Analiza konkurencji

Kolejnym elementem jest badanie strategii konkurencji. Tutaj należy sprawdzić zarówno grupy użytkowników, jak i słowa kluczowe. Jeśli wykorzystujemy te same zasoby Google indeksuje je pod kątem jakości. Musisz być lepszy od swoich przeciwników, dlatego zaplanowanie contentu zapewni Ci wyróżnienie się na jej tle. Znajdź własną niszę!

Jakość a nie ilość

Tworząc strategię, łatwo przesadzić – pamiętaj, że less is more. Po pierwsze nie nadużywaj słów kluczowych. Prowadzi to do zaburzeń komunikacji i obniża jakość Twoich materiałów, całość wydaje się wówczas sztuczna i nieciekawa. Następnie zaplanuj harmonogram publikacji – podtrzymuj zainteresowanie, nie atakuj codziennie nowymi treściami. Użytkownicy poczują się zagubieni i nie będę za Tobą nadążać.

Naturalny język

Kluczem do sukcesów w następnym etapie jest język, jakim się posługujesz. Postaraj się, aby był jak najbardziej naturalny. W zależności od charakteru Twoich publikacji możesz pisać kolokwialnie i bezpośrednio, a w przypadku tekstów informacyjnych zadbaj o ich czytelność. W końcu dostarczasz wiedzy na różne tematy. Choć brzmi to jak frazes, należy także zadbać o gramatykę oraz interpunkcję – teksty z błędami są nisko oceniane w analizach wyszukiwarek.

Oryginalność

Temat to następny element, na którym należy się skupić. Nie duplikuj treści – algorytmy od razu się zorientują i będą Cię wyrzucać na dalsze wyniki na liście rankingowej wyszukiwań. Jeśli odbiorca odnajdzie łudząco podobną treść na innej witrynie, zacznie wątpić w Twoją wiarygodność. Oryginalność więc zapewni Ci autorytet, a także pozwoli na stworzenie dobrego wizerunku.

Układ tekstu

Nie należy również zapomnieć o strukturze naszej treści. Ma być ona czytelna i łatwa do zapamiętania. Postaraj się dzielić tekst na mniejsze fragmenty, podtytuły, kategorie. Dzięki temu nawigacja po jego strukturze będzie znacząco wpływać na User Experience. UX jest integralnym wskaźnikiem dla Google, a co za tym idzie dla SEO.

Call to action

CTA to wezwanie do działania. Szczególnie przydatne w przypadku witryn e-commerce. Twoim zadaniem jest zachęcenie odbiorcy do podjęcia określonej akcji, np. kliknięcia na dany element na stronie, wpisanie się do newslettera czy zakup produktu. Im krótsze, tym lepsze.

Multimedia

Content jak już wiesz to nie tylko tekst, ale również wideo, obrazy, wykresy – wszystko to, co wizualne. Zaleca się urozmaicanie treści materiałami dodatkowymi, które przykuwają uwagę. Optymalizacja treści pod tym kątem pozwala na unikalność, zwłaszcza jeśli samodzielnie tworzysz te materiały.

Meta tagi

Są to znaczniki w kodzie źródłowym strony. To one opisują jej zawartość. Mowa tutaj o tagach tytułowych, opisach meta i frazach kluczowych, które są wyświetlane w wynikach SERP. Znacząco wpływają one na pozycjonowanie strony, a także informują odbiorców o tym, czego mogą się spodziewać po wejściu do witryny.

Linki

Warto również pod kątem popularyzacji naszej treści zadbać o link building, czyli strategię linków wewnętrznych i zewnętrznych. Pozwoli ona z jednej strony na łatwiejsze eksplorowanie treści w obrębie samej witryny, a w przypadku działań poza nią wpłynie na jej widoczność w sieci.

Sprawdź: Dobry tekst marketingowy, czyli jaki?

Podsumowanie

Jak zdążyłeś zapewne zauważyć, SEO i content marketing są jak dobre małżeństwo. Bez zgody jednej ze stron, trudno mówić o zgodnej, owocnej relacji. Brak obecności jednego z elementów, nie doprowadzi Cię finalnie do sukcesu.

Pamiętaj, aby dobrze tworzonej treści zawsze towarzyszył proces optymalizacji pod kątem wyszukiwania.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: rockethome.pl, industrialy.pl, onluxury.pl, supertechnology.pl.

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Najczęściej popełniane błędy w tekstach SEO
Najczęściej popełniane błędy w tekstach SEO
Tworzenie contentu to sztuka, w której najmniejszy błąd może prowadzić do poważnych konsekwencji. SEO jest bezlitosnym jurorem w ocenianiu jakości treści.
Treści SEO – dlaczego są tak ważne?
Treści SEO – dlaczego są tak ważne?
Wytyczne dla jakościowych treści SEO stale się zmieniają. Podpowiadamy, jak pisać dobre teksty zoptymalizowane pod wyszukiwarki i na co zwrócić uwagę.
“Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?
“Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?
Blogowanie - od czego zacząć? Jakie są podstawy dobrze zoptymalizowanej treści? Jak zostać wpływowym członkiem blogosfery? Czytaj dalej.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę