Wraz z rozwojem internetu i możliwościami technologicznymi zmieniło się pojęcie treści w sieci. Na samym początku Google przetwarzał ledwo 10 tysięcy zapytań w ciągu dnia, teraz to ponad 3,5 miliarda. Zaistniałe zmiany zmusiły marketerów do stworzenia nowych kanałów dystrybucji oraz rodzajów treści. Jednak warto się przyjrzeć temu nieco bliżej i zastanowić się, jak do tego wszystkiego ma się SEO.
Są to wszelkie czynności i strategie, których celem jest poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja rankingowa w SERP, tym większa klikalność, ruch na stronie oraz konwersja.
Techniki SEO sięgają do dziedzin takich jak informatyka, programowanie, psychologia, marketing oraz promocja. Działania w zakresie optymalizacji i pozycjonowania podzielić możemy na dwa etapy. W pierwszym dbamy o techniczne parametry samej strony, w drugim o jej rozpoznawalność w szeroko pojętej sieci.
Drugim pojęciem jest marketing treści, czyli strategia polegająca na regularnym tworzeniu i dystrybuowaniu treści. Głównym celem ma być tu zainteresowanie i zatrzymanie odbiorcy na stronie, a w perspektywie długoterminowej – zachęcenie go do powrotu.
Publikowanie atrakcyjnych treści jest fundamentem relacji między stroną, odbiorcą, a robotami wyszukiwarek. Algorytmy są szczególnie ważne, ponieważ wykorzystują szereg czynników rankingowych, które mają pomóc w ocenie jakości opublikowanych treści.
Chociaż elementy te mogą brzmieć niekiedy banalnie, to właśnie z ich powodu strony często mają obniżoną pozycję rankingową. Zadbaj więc o:
Co jako pierwsze przyszło Ci do głowy, kiedy usłyszałeś słowo „treść”? Z pewnością materiały tekstowe. Jednak w przypadku internetu treścią jest wszystko to, z czym ma styczność odbiorca. Możliwości budowania relacji jest wiele. Wybierz więc swój ulubiony typ!
Tworząc teksty na stronę, musisz zadbać o odpowiedni tytuł, podtytuły, śródtytuły, długość oraz układ, krój i rozmiar fontu, a także materiały wizualne. Najważniejszy jest jednak temat, który powinien zaciekawić potencjalnych odbiorców. Poznaj więc ich intencje, a następnie zaoferuj coś, czego nie ma Twoja konkurencja. Dodatkowo musisz ustalić częstotliwość swoich publikacji, warto więc w tym celu stworzyć kalendarz. Unikniesz dzięki temu powtarzalności tematów i sprawisz, że nic Ci nie umknie. Ważny jest również charakter treści – wolisz skupić się na tematach bieżących czy ponadczasowych?
Większość zapytań w sieci to intencje informacyjne, które zaczynają się od słów „jak”, „dlaczego”, „kiedy”, „gdzie”. Wielu z nas boryka się z różnymi problemami i dylematami, a pierwszym miejscem, które ma pomóc nam je rozwiązać, jest właśnie internet. Pamiętaj, że poradniki i instrukcje są formą „wiecznie zielonej treści” (evergreen content), czyli treści, które nie ulegają dezaktualizacji. Nie ma więc znaczenia, czy odbiorca skorzysta z nich w dniu publikacji, za tydzień czy nawet za rok.
Filmy są jednym z najchętniej klikalnych rodzajów treści – korzysta z nich ponad 95% użytkowników. Nieważne, czy prowadzisz prywatną stronę czy witrynę firmową, jest to doskonały sposób na zaprezentowanie swojej osoby/historii w niekonwencjonalny sposób. Z wideo współgrają inne serwisy, np.: YouTube oraz platformy, np.: social media, blogi. Jest to skuteczna forma promocji, która również podlega procesowi optymalizacji. Zadbaj o tytuł, miniaturkę, prędkość ładowania, a przede wszystkim oryginalność.
Innym rodzajem treści wizualnych są infografiki. Może to być kombinacja obrazów, ikon, wykresów i tekstu, których zadaniem jest zwiększenie przystępności tematu oraz jego streszczenie. Ich formy stwarzają nam wiele możliwości, możemy je dopasować do charakteru strony. Do najpopularniejszych można zaliczyć infografiki statystyczne, informacyjne, listy, instrukcje i procesy, porównania, materiały geograficzne, hierarchiczne, liczbowe. W każdym z rodzajów należy zadbać o chwytliwy nagłówek, spójność tematyczną, kolorystykę, czcionkę, link do strony internetowej i źródła.
To element, który cieszy się zainteresowaniem wśród portali branżowych bądź specjalistycznych. Za pośrednictwem studium przypadku możemy zaprezentować konkretny projekt, który zakończył się sukcesem. Dodatkowo jest to bardzo dobre rozwiązanie na opis swojej działalności dla odbiorców, którzy nie orientują się w danej dziedzinie. Pisząc studium, należy zadbać o czytelną i logiczną strukturę tekstu, temat przewodni oraz materiały wizualne.
Jest to jedno z ciekawszych rozwiązań, które pozwala na automatyzację naszej pracy. Są to tak zwane „najczęściej zadawane pytania” (frequently asked questions). Pytania i odpowiedzi powinny być tak proste, jak się tylko da – staraj się myśleć jak odbiorca. Unikaj specjalistycznego żargonu oraz zbyt długich sformułowań. Im mniej, tym lepiej, ale konkretnie.
Są to nowoczesne formy internetowego przekazu, które poruszają przeróżne tematy. Głównym celem jest dzielenie się wiedzą. Ze względu na to, iż współcześnie mamy coraz mniej czasu, nie zawsze możemy poświęcić się interesującej lekturze – te dwa rozwiązania ułatwią nam to zadanie. Pozwalają one budować trwałą relację z odbiorcami, wydłużają czas trwania sesji i – dzięki swojej interaktywności – zachęcają do działania.
Chociaż nic nie zastąpi prawdziwej, papierowej książki, to odbiorcy coraz częściej sięgają do elektronicznych form przekazu takich jak audiobooki i ebooki. Są one lżejsze i wygodniejsze, można mieć ich przy sobie nieograniczoną liczbę w dowolnym miejscu na świecie. W związku z tym szczególnie ważna jest optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych, aby poziom user experience był wciąż na wysokim poziomie.
Masz naprawdę szeroki wachlarz możliwości. Nie musisz skupiać się wyłącznie na jednym rodzaju treści – stronę warto urozmaicać. Bądź jednak w tym wszystkim naturalny, a przede wszystkim pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji. Możesz stworzyć naprawdę ciekawy temat, ale jeśli nie trafi on do odbiorców, to szkoda Twojej pracy. Zadbaj więc o swoją widoczność w SERP.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.