Content is King! To jedno z najpopularniejszych haseł w świecie SEO, którego autorem jest Bill Gates. Od lat 90. nic się nie zmieniło – treść jest najważniejszym elementem strony internetowej, którego szukają internauci oraz Google. Jak więc pisać, aby cieszyć się zainteresowaniem odbiorców, ale jednocześnie spełniać wymogi algorytmów i robotów sieciowych? Czas dowiedzieć się, webwriting co to takiego?
Ten rodzaj pisania polega na tworzeniu artykułów oraz innych, dłuższych treści (m.in.: wpisów blogowych, opisów produktów, tekstów na landing pages czy artykułów sponsorowanych), których celem jest zaangażowanie czytelników i skłonienie do interakcji ze stroną internetową.
Tak więc webwriting co to takiego? Otóż to nawiązanie relacji z czytelnikiem, dlatego szczególnie ważna w tym kontekście jest jakość tekstu oraz podążanie za obowiązującymi trendami. Jakie elementy są szczególnie ważne?
Czym różni się webwriting od zwykłego pisania? Chodzi o umożliwienie czytelnikowi szybkiego przeskanowania tekstu, aby znalazł on odpowiedź na nurtujące go pytania, nie poświęcając na to zbyt wiele czasu. Wykorzystano w tym zakresie badania eye-trackingowe, które wykazały, że wzrok czytelników porusza się po torze podobnym do kształtu litery F. Oznacza to, że im niżej spogląda na tekst, tym bardziej trzyma się lewej strony – początków akapitów. Jest to więc miejsce na najważniejsze informacje.
Idea webwritingu jest ściśle związana z rozwojem technologii, globalizacją oraz dynamicznie zmieniającym się trybem życia internautów. Współcześnie, jeszcze bardziej niż wcześniej, skupiamy się na poszukiwaniu konkretnych informacji. Jedynie 20% odbiorców zapoznaje się z pełnym artykułem. Oznacza to, że wielu z nich nie dociera do ostatniego akapitu, a nasza praca traci swoją wartość. U podłoża webwritingu leżą więc odpowiednia optymalizacja tekstu, wyszczególnienie konkretnych informacji oraz znalezienie odpowiednich słów kluczowych.
Jest to jeden z najprężniej rozwijających się trendów w marketingu internetowym. Teksty tego typu pozwalają na zbudowanie świadomości marki i zaznaczenie jej miejsca w sieci. Technika ta pozwala zwiększyć zainteresowanie wyszukiwarki naszą witryną, ponieważ jest ona lepiej skanowana i analizowana przez roboty sieciowe oraz algorytmy.
Na wstępie musimy zaznaczyć, że wszystko zależy od charakteru strony, jej tematyki oraz wybranej grupy docelowej. Ważne jest tworzenie contentu nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów sieciowych. Z tego względu treść musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO. Specjaliści na przestrzeni lat wyróżnili kilka elementów, które najlepiej się sprawdzają.
Są to pierwsze elementy, na które zwracają uwagę czytelnicy. Jeśli tytuł oraz nagłówki odpowiadają ich intencjom wyszukiwania, jest większe prawdopodobieństwo, że skorzystają z naszej treści. Warto wyróżnić je na tle reszty contentu – kolorem, czcionką bądź pogrubieniem.
Jak reagujemy, gdy wchodząc na stronę, widzimy jeden blok tekstu? W większości przypadków pewnie szybko się zniechęcamy. Dokładnie tak samo reagują inni czytelnicy. Ważna jest więc struktura naszego tekstu, która musi oddziaływać wzrokowo na odbiorców.
Nasi czytelnicy czytają wybiórczo. Musimy więc podzielić tekst na mniejsze fragmenty, które zostaną doczytane do końca. Warto być zwięzłym i rzeczowym w przekazie, ponieważ celem jest dostarczenie odbiorcom najważniejszych informacji. Nie ma tutaj miejsca na snucie długich opowieści.
Wezwanie do działania to podstawa optymalizacji treści, a niestety aż 70% stron internetowych nie wykorzystuje jego potencjału. Okazuje się, że wiadomości, które posiadają CTA, mają aż 371% więcej kliknięć, co przekłada się na sprzedaż. Warto więc przedstawić, co mamy do zaoferowania, dodatkowo wykorzystać w tym kontekście przyciski oraz microcopy.
To jeden z najważniejszych elementów webwritingu. Tekst musi być zrozumiały nie tylko dla osób z tej samej branży. Należy więc unikać posługiwania się skomplikowaną terminologią bądź żargonem. Informacje muszą być szybko przyswajalne oraz przystępne dla odbiorców.
Jest ono częścią strategii optymalizacji on-site, odnoszącą się do czynników rankingowych. Celem linkowania wewnętrznego jest ułatwienie nawigacji po stronie, a także zaoferowanie czytelnikowi treści o podobnym lub uzupełniającym charakterze. Jeśli więc czytelnik zainteresuje się naszym artykułem, warto zaproponować mu kolejny, co wesprze ruch na stronie.
Jest to fragment linku wyróżniony na tle całego tekstu, pozwalający użytkownikowi przekierować się do innej strony bądź podstrony. Jego odpowiednie rozmieszczenie ułatwia nawigację po stronie, a także hierarchizuje jej elementy. W zależności od branży można wykorzystać anchor: brandowy, generyczny, nagi, dopasowany do słowa (exact match), dopasowany do wyrażenia (phrase match) bądź obraz (ALT tag). Niezależnie od rodzaju warto wykorzystać w jego strukturze słowa kluczowe.
Polega na stworzeniu układu, w którym pierwsze akapity zawierają najważniejsze informacje. Dalej umieszczamy dodatkowe i uzupełniające, a na samym końcu treści mniej istotne dla osób zainteresowanych tematem. Kierujemy się więc zasadą od szczegółu do ogółu, czyli odwrotnie niż w tradycyjnych strategiach pisania.
Webwriting wymaga umiejętności pisarskich, a także zwięzłego przekazywania treści. Jeśli nie należą one do naszych mocnych stron, warto skorzystać z pomocy agencji SEO bądź copywritera, który z pewnością dopasuje tekst do potrzeb odbiorców. Należy pamiętać, że content na stronie musi być różnorodny, dlatego nie warto ograniczać się wyłącznie do krótkich form.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.