DARMOWY AUDYT SEO

Copywriting vs. content marketing – różnice

5 min czytania
Copywriting vs. content marketing – różnice
Kategoria Content

Zarówno copywriting, jak i content marketing związane są z tworzeniem treści. Obie strategie mają określony cel biznesowy lub marketingowy. Obie polegają na kierowaniu przekazu do konkretnej grupy odbiorców. Czym więc się różnią? Wbrew pozorom różnic jest naprawdę sporo, ale są również podobieństwa. Jakie? Tego wszystkiego dowiesz się w naszym artykule!

Spis treści:

Copywriting a content marketing: definicja

Zacznijmy od definicji obu terminów.

Copywriting

To tworzenie treści reklamowych, które mają konkretny cel – nakłonić odbiorcę do zakupu lub innej, rentownej dla firmy akcji. Niektórzy tym terminem określają tworzenie różnego rodzaju contentu do Internetu – zarówno na strony sprzedażowe, blogi, social media, jak i do e-booków czy na potrzeby pozycjonowania witryny.

Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Copywriting narodził się długo przed powstaniem wyszukiwarki internetowej. Za ojca reklamy i copywritingu uznaje się Davida Ogilvy, który swoją działalność w obszarze marketingu rozpoczął już w 1948 roku. Wtedy nie było jeszcze mowy o stronach internetowych, blogach i SEO.

Copywriting polega więc na pisaniu tekstów, sloganów, haseł czy scenariuszy na potrzeby działań sprzedażowych – nie tylko w Internecie, ale i w radiu, telewizji czy tradycyjnej prasie.

Poniżej przykład rasowego copywritingu Davida Ogilvy w gazecie.

wycinek z gazety przedstawiający artykuł Davida Ogilvy referralcandy.com

Kojarzysz hasło: Red Bull doda Ci skrzydeł? albo: Ikea – Ty tu urządzisz? To właśnie przykłady copywritingu (kreatywnego). Trzeba przyznać, że copywriterzy tych marek wykonali świetną robotę, bo trudno znaleźć Polaka, któremu choć raz nie obił się o uszy jeden z tych sloganów.

Content marketing

Content marketing to rodzaj strategii marketingowej. Jest więc pojęciem znacznie szerszym niż copywriting. Polega na tworzeniu, publikowaniu i promowaniu wartościowych treści w przeróżnych kanałach komunikacji z odbiorcami i na różnych etapach ścieżki zakupowej.

Obejmuje również planowanie tematów, rozpisywanie harmonogramu publikacji oraz analitykę, czyli badanie efektów i reakcji odbiorców. Można więc powiedzieć, że copywriting jest jednym z jego narzędzi.

Poniżej przykład content marketingu w formie bloga firmy HubSpot, zajmującej się sprzedażą oprogramowania CRM.

content marketing na blogu hubspot.com

Sprawdź: Czy przejrzystość treści na stronie internetowej wpływa na SEO?

Copywriting a content marketing: rodzaj treści

Jak już wiesz, copywriting to treści sprzedażowe. Co to właściwie znaczy? Mowa tutaj o wspomnianych wcześniej hasłach i sloganach reklamowych, scenariuszach do spotów telewizyjnych czy radiowych, tradycyjnych banerach, ulotkach oraz oczywiście tekstach internetowych, takich jak:

  • oferty handlowe,
  • teksty do newslettera,
  • opisy produktów,
  • treści na landing page,
  • treści płatnych reklam (np. Google Ads, Facebook Ads)

Content marketing – tak jak wspominaliśmy – jest pojęciem o wiele szerszym. Oprócz wymienionych wyżej tekstów sprzedażowych obejmuje:

  • artykuły blogowe i eksperckie,
  • poradniki,
  • e-booki,
  • treści na strony internetowe i na potrzeby SEO,
  • infografiki i wykresy,
  • filmy,
  • case study,
  • podcasty i wywiady.

Zwróć uwagę na to, że content marketing to nie tylko teksty. Ta strategia dotyczy również contentu w formie graficznej, wideo oraz audio. To bardzo ważna informacja, jeśli zależy Ci na dobrych wynikach. Współcześni odbiorcy cenią sobie łatwą przyswajalność treści. W przypadku niektórych branż i grup docelowych content marketing w formie wideo jest wręcz konieczny!

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Copywriting a content marketing: cele

Głównym celem copywritingu jest efektywna sprzedaż, po prostu! Treści mają nakłonić odbiorcę do zakupu produktu czy skorzystania z usługi. Copywriter jest jak sprzedawca w sklepie – jego zadaniem jest przedstawienie zalet produktu i zachęcenie klienta do podjęcia akcji.

Z tego względu ważne, aby twórca tego typu treści miał umiejętności sprzedażowe i znał podstawy psychologii marketingu.

Kluczowe jest tutaj poznanie potrzeb i problemów potencjalnego klienta oraz posługiwanie się językiem korzyści. Przykładowo w tekstach promujących produkt należy stosować schemat:

cecha – zaleta – korzyść

To znaczy, że copywriter powinien przedstawić nie tylko suche fakty na temat produktu, które często nic nie mówią konsumentowi (np. kurtka wyposażona w membranę 20 000), ale również wynikające z nich zalety (np. wodoodporność) oraz korzyści (np. nie zmokniesz nawet w trakcie intensywnej ulewy).

Jaki jest cel content marketingu? Lista jest długa. W zależności od rodzaju treści strategia pomaga na przykład:

  • kreować wizerunek eksperta,
  • zwiększać świadomość marki wśród konsumentów,
  • rozwiązywać problemy grupy docelowej,
  • edukować konsumentów,
  • budować zaufanie do marki,
  • pozycjonować stronę internetową,
  • generować ruch,
  • oczywiście sprzedawać.
Sprawdź: Jak tworzyć skuteczne treści na strony internetowe?

Jaką strategię wybrać dla swojej firmy?

Tak naprawdę nie da się odpowiedzieć na pytanie: Co jest lepsze dla firmy – copywriting czy content marketing?. Jeśli stosujesz pierwsze, automatycznie korzystasz z drugiego.

Copywriting zawsze powinien być elementem content marketingu, zwłaszcza jeśli zależy Ci na dobrych wynikach sprzedażowych. Z kolei treści takie jak blogi, filmy, webinary czy infografiki sprawdzają się doskonale na każdym etapie lejka sprzedażowego, a do tego pomagają zwiększyć widoczność w wyszukiwarce.

Śmiało można zatem stwierdzić, że tworzenie i dystrybucja wartościowego contentu to dziś nieodłączny element marketingu. Zamiast zastanawiać się, którą opcję wybrać, lepiej pomyśleć, jak je ze sobą połączyć. Wielopoziomowe działanie zawsze jest skuteczniejsze niż skupianie się na jednym kanale czy jednej strategii.

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

SEO Content: Naturalny sposób na pierwsze miejsce w rankingu
SEO Content: Naturalny sposób na pierwsze miejsce w rankingu
Treści SEO nie tworzy się wyłącznie z myślą o pozycjonowaniu. W artykule zamieszczono rodzaje contentu w Twojej witrynie, które są wartościowe dla potencjalnego klienta.
“Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?
“Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?
Blogowanie - od czego zacząć? Jakie są podstawy dobrze zoptymalizowanej treści? Jak zostać wpływowym członkiem blogosfery? Czytaj dalej.
Content graficzny – dlaczego warto się nim zainteresować?
Content graficzny – dlaczego warto się nim zainteresować?
Nic tak nie przykuwa uwagi, jak wysokiej jakości treści. Dobrym uzupełnieniem tekstu są grafiki. Dlaczego warto wykorzystać ich potencjał w kampanii?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę