Zarówno copywriting, jak i content marketing związane są z tworzeniem treści. Obie strategie mają określony cel biznesowy lub marketingowy. Obie polegają na kierowaniu przekazu do konkretnej grupy odbiorców. Czym więc się różnią? Wbrew pozorom różnic jest naprawdę sporo, ale są również podobieństwa. Jakie? Tego wszystkiego dowiesz się w naszym artykule!
Zacznijmy od definicji obu terminów.
To tworzenie treści reklamowych, które mają konkretny cel – nakłonić odbiorcę do zakupu lub innej, rentownej dla firmy akcji. Niektórzy tym terminem określają tworzenie różnego rodzaju contentu do Internetu – zarówno na strony sprzedażowe, blogi, social media, jak i do e-booków czy na potrzeby pozycjonowania witryny.
Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Copywriting narodził się długo przed powstaniem wyszukiwarki internetowej. Za ojca reklamy i copywritingu uznaje się Davida Ogilvy, który swoją działalność w obszarze marketingu rozpoczął już w 1948 roku. Wtedy nie było jeszcze mowy o stronach internetowych, blogach i SEO.
Copywriting polega więc na pisaniu tekstów, sloganów, haseł czy scenariuszy na potrzeby działań sprzedażowych – nie tylko w Internecie, ale i w radiu, telewizji czy tradycyjnej prasie.
Poniżej przykład rasowego copywritingu Davida Ogilvy w gazecie.
referralcandy.com
Kojarzysz hasło: Red Bull doda Ci skrzydeł? albo: Ikea – Ty tu urządzisz? To właśnie przykłady copywritingu (kreatywnego). Trzeba przyznać, że copywriterzy tych marek wykonali świetną robotę, bo trudno znaleźć Polaka, któremu choć raz nie obił się o uszy jeden z tych sloganów.
Content marketing to rodzaj strategii marketingowej. Jest więc pojęciem znacznie szerszym niż copywriting. Polega na tworzeniu, publikowaniu i promowaniu wartościowych treści w przeróżnych kanałach komunikacji z odbiorcami i na różnych etapach ścieżki zakupowej.
Obejmuje również planowanie tematów, rozpisywanie harmonogramu publikacji oraz analitykę, czyli badanie efektów i reakcji odbiorców. Można więc powiedzieć, że copywriting jest jednym z jego narzędzi.
Poniżej przykład content marketingu w formie bloga firmy HubSpot, zajmującej się sprzedażą oprogramowania CRM.
hubspot.com
Jak już wiesz, copywriting to treści sprzedażowe. Co to właściwie znaczy? Mowa tutaj o wspomnianych wcześniej hasłach i sloganach reklamowych, scenariuszach do spotów telewizyjnych czy radiowych, tradycyjnych banerach, ulotkach oraz oczywiście tekstach internetowych, takich jak:
Content marketing – tak jak wspominaliśmy – jest pojęciem o wiele szerszym. Oprócz wymienionych wyżej tekstów sprzedażowych obejmuje:
Zwróć uwagę na to, że content marketing to nie tylko teksty. Ta strategia dotyczy również contentu w formie graficznej, wideo oraz audio. To bardzo ważna informacja, jeśli zależy Ci na dobrych wynikach. Współcześni odbiorcy cenią sobie łatwą przyswajalność treści. W przypadku niektórych branż i grup docelowych content marketing w formie wideo jest wręcz konieczny!
Głównym celem copywritingu jest efektywna sprzedaż, po prostu! Treści mają nakłonić odbiorcę do zakupu produktu czy skorzystania z usługi. Copywriter jest jak sprzedawca w sklepie – jego zadaniem jest przedstawienie zalet produktu i zachęcenie klienta do podjęcia akcji.
Z tego względu ważne, aby twórca tego typu treści miał umiejętności sprzedażowe i znał podstawy psychologii marketingu.
Kluczowe jest tutaj poznanie potrzeb i problemów potencjalnego klienta oraz posługiwanie się językiem korzyści. Przykładowo w tekstach promujących produkt należy stosować schemat:
cecha – zaleta – korzyść
To znaczy, że copywriter powinien przedstawić nie tylko suche fakty na temat produktu, które często nic nie mówią konsumentowi (np. kurtka wyposażona w membranę 20 000), ale również wynikające z nich zalety (np. wodoodporność) oraz korzyści (np. nie zmokniesz nawet w trakcie intensywnej ulewy).
Jaki jest cel content marketingu? Lista jest długa. W zależności od rodzaju treści strategia pomaga na przykład:
Tak naprawdę nie da się odpowiedzieć na pytanie: Co jest lepsze dla firmy – copywriting czy content marketing?. Jeśli stosujesz pierwsze, automatycznie korzystasz z drugiego.
Copywriting zawsze powinien być elementem content marketingu, zwłaszcza jeśli zależy Ci na dobrych wynikach sprzedażowych. Z kolei treści takie jak blogi, filmy, webinary czy infografiki sprawdzają się doskonale na każdym etapie lejka sprzedażowego, a do tego pomagają zwiększyć widoczność w wyszukiwarce.
Śmiało można zatem stwierdzić, że tworzenie i dystrybucja wartościowego contentu to dziś nieodłączny element marketingu. Zamiast zastanawiać się, którą opcję wybrać, lepiej pomyśleć, jak je ze sobą połączyć. Wielopoziomowe działanie zawsze jest skuteczniejsze niż skupianie się na jednym kanale czy jednej strategii.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.