CPC a CPM – różnice

CPC a CPM – różnice

NordWood Themes/unsplash.com

Różne modele płatności za reklamy kontekstowe i ukierunkowane pozwalają reklamodawcom skupić się na najważniejszych działaniach i płacić tylko za konkretny efekt. Wszystkie modele są więc powiązane z określonymi wskaźnikami wydajności, na przykład płacisz za 1000 wyświetleń, za kliknięcie, za potencjalnego klienta itp. W tym artykule omówimy dwa główne sposoby rozliczania płatnych reklam i związane z nimi parametry – CPM i CPC. Czym są te wskaźniki i jak wybrać najlepszy wariant dla swojej kampanii?

Wskaźnik CPC, czyli Cost Per Click

CPC to jeden z najpopularniejszych modeli płatności za reklamę w sieci. Jest dość prosty w zarządzaniu, a wynik przynosi realne korzyści. CPC to kwota, jaką reklamodawca płaci za kliknięcie, czyli za jednego użytkownika, który przeszedł do witryny z reklamy. Jest to lepsze od samego wyświetlenia, ponieważ przyciąga do zasobu grupę docelową i potencjalnych klientów.

Im wyższy koszt kliknięcia jest gotowy zapłacić reklamodawca, tym większy ruch otrzyma. Sieci reklamowe są skonfigurowane tak, aby priorytetowo traktować droższe reklamy. Dlatego w tym przypadku zadaniem specjalisty jest osiągnięcie maksymalnej liczby wyświetleń w ramach przyznanego budżetu reklamowego.

Sprawdź: Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?

Ocena skuteczności kampanii w modelu CPC

CPC marketing kontekstowy czy ukierunkowany – podczas ich użycia możesz przewidywać, jak skuteczna będzie reklama. W tym celu analizowany jest szereg czynników, pod kątem których kampania jest następnie optymalizowana:

  • maksymalna stawka;
  • optymalny format reklamy: tekst, obraz (baner) lub wideo;
  • lokalizacja reklamy kontekstowej w wyszukiwaniu;
  • jakość treści reklamowych;
  • konwersja i jakość witryny.

Parametr CPC jest używany w modelu PPC, co oznacza Pay Per Click. Reklamodawcy często ją wybierają, ponieważ w tym przypadku płatność dokonywana jest tylko za kliknięcia potencjalnie zainteresowanych użytkowników.

Wskaźnik CPM – definicja

Pod skrótem CPM marketing kryje się Cost Per Mile, czy parametr dla stawki w modelu płatności za 1000 wyświetleń reklamy. Jest to standardowy model reklamowy wykorzystujący stosunkowo niewielki budżet do wyświetlania reklamy jak największej liczbie osób.

W tym wypadku stawka obliczana jest na podstawie prostej formuły: CPM = koszt miejsca docelowego ÷ liczba wyświetleń × 1000 wyświetleń. Na przykład koszt banera na stronie internetowej wynosi 2000 złotych miesięcznie. Średnia miesięczna liczba odwiedzających witrynę to 4000 użytkowników. Obliczmy CPM: 2000 ÷ 4000 × 1000 = 500 złotych.

Uruchamiając kampanię płatną za 1000 wyświetleń w sieci reklamy ukierunkowanej lub kontekstowej, użytkownik określa stałą wartość CPM, którą jest skłonny zapłacić, biorąc pod uwagę minimalne stawki dla wybranego formatu. Następnie system reguluje częstotliwość wyświetleń według metody aukcji: im wyższa stawka, tym częściej reklama wygrywa aukcję i tym więcej użytkowników ją zobaczy. W takim przypadku liczbę wyświetleń można ograniczyć ręcznie.

Ocena skuteczności kampanii

CPM wskaźnik pomaga obliczyć skuteczność reklam pod względem zasięgu wśród odbiorców, dlatego jest często wykorzystywany w planowaniu kampanii. Dzięki niemu można wygodnie porównywać platformy reklamowe, na przykład, umieszczając tę ​​samą reklamę w różnych witrynach. Dzięki temu zobaczysz, w których zasobach kontakty z odbiorcami będą kosztować mniej. Jeśli ruch w witrynie wybranej do wyświetlenia rośnie, CPM spada. I odwrotnie – wraz ze zmniejszeniem widowni zasobu wskaźnik rośnie. W ten sposób skuteczność danej witryny jest śledzona dynamicznie.

Źródło: Alejandro Escamilla/unsplash.com

Aby uzyskać więcej informacji statystycznych, wraz z CPM marketingowcy obliczają też CTR, czyli współczynnik kliknięć. Jeśli CPM spada, ale wraz z nim spada CTR, oznacza to puste wyświetlenia. W takim przypadku warto zmienić miejsce wyświetlania lub treść ogłoszenia.

Sprawdź: Czym charakteryzuje się strategia SEM?

Inne wskaźniki płatności za reklamy

CPC oraz CPM to zdecydowanie dwa najpopularniejsze parametry rozliczenia reklam kontekstowych, ale niejedyne. Oprócz nich warto wspomnieć jeszcze o CPA i CPV. Choć są wybierane rzadziej, nadal mają swoje zalety.

Czym jest CPA?

Termin CPA (Cost Per Action) odnosi się do wszystkich modeli opłacanych za określoną akcję: dodanie produktu do koszyka, przesłanie formularza, przejście do komunikatora, pobranie aplikacji itp.

Dla początkujących model CPA jest znacznie skuteczniejszy niż jakikolwiek inny. Płacenie za wyświetlenia wymaga chociażby dokładniejszego dostrojenia ustawień grupy docelowej. Dodatkowo musisz mieć możliwość kontrolowania wydatków, ponieważ często koszt tysiąca wyświetleń jest automatycznie ustalany przez sam system. W efekcie istnieje zwiększone ryzyko „wyczerpywania” budżetu bez osiągania pozytywnych wyników.

W wielu branżach płacenie za ukierunkowane działanie (CPA) jest na dłuższą metę najbardziej opłacalnym modelem, ponieważ przewidzenie konwersji użytkownika (na przykład dla ustawienia CPM o wysokiej jakości) jest niezwykle trudne nawet dla doświadczonego specjalisty.

Czym jest CPV?

W przypadku kampanii opartej na CPV (Cost Per View) reklamodawca płaci tylko za wyświetlenia wideo, które spełniają określone wymagania (zazwyczaj wymagania te dotyczą tylko czasu oglądania).

Na przykładzie Facebook Ads możesz zobaczyć dwie opcje konfiguracji kampanii:

  • najpełniejsze wyświetlenia ThruPlay – zakłada się, że dana osoba obejrzy film do końca lub przynajmniej pierwszych 15 sekund;
  • segmenty 2-sekundowe – użytkownik ogląda reklamę przez co najmniej 2 sekundy lub dłużej.

Aby obliczyć koszt reklamy wideo, stosuje się następującą formułę: CPV = Koszty reklamy ÷ Wyświetlenia reklamy.

Jaki model płatności wybrać?

CPM vs CPC. Musisz pamiętać, że o skuteczności reklamy internetowej decyduje liczba konwersji. W przypadku CPC budżet jest przeznaczany bezpośrednio na kliknięcia. Oznacza to, że lejek sprzedaży skraca się o jeden krok. Z tego powodu model Cost Per Click wydaje się bardziej wydajny, ale w rzeczywistości wcale nie musi tak być. Kiedy w reklamie kontekstowej warto wybrać wskaźnik CPM?

  • W celu poinformowania licznej grupy docelowej o nowym produkcie, ważnym wydarzeniu czy korzyściach płynących z oferty;
  • jeśli zachodzi konieczność zwiększenia świadomości marki;
  • gdy marka po raz pierwszy weszła na rynek i stara się informować o swojej obecności.

Podczas pracy z CPM bardzo ważne jest uzyskanie maksymalnej liczby kliknięć, ponieważ i tak reklamodawca będzie musiał płacić za wyświetlenia. W takiej sytuacji niezwykle ważna jest jakość i atrakcyjność reklamowanej oferty.

Z kolei główną zaletą modelu CPC jest to, że w link klikają osoby faktycznie zainteresowane zakupem. Budżet reklamowy w tym scenariuszu jest wydawany efektywniej, zwłaszcza w porównaniu z CPM. Minusem jest jednak fakt, że użytkownik jest zainteresowany, co nie oznacza, że ​​kupi Twój produkt lub usługę. Dodatkowo koszt kliknięć jest znacznie wyższy w porównaniu do tych samych wyświetleń.

CPM vs CPV. Te dwa modele są często mylone w marketingu internetowym, ponieważ w obu przypadkach użytkownik wyświetla reklamy. Jednak CPV oznacza koszt za 1 obejrzenie reklamy wideo, a CPM koszt za tysiąc wyświetleń.

Reklama według modelu Cost Per View jest istotna na samym szczycie lejka sprzedażowego. Po obejrzeniu filmu do pewnego momentu lub w całości użytkownicy usłyszą i zobaczą wszystkie ważne informacje związane z marką, produktem lub usługą. Pozwoli to na zgromadzenie zainteresowanych odbiorców, których później łatwiej będzie przenieść na kolejne poziomy lejka za pomocą retargetingu oraz zamienić w faktycznych klientów. Ten model sprawdza się również, gdy firma ciężko pracuje nad marką, budując jej reputację i zwiększając lojalność odbiorców.

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jaki model płatności za reklamy wybrać, ponieważ nie ma obiektywnie lepszego schematu kształtowania kosztów reklamy w Internecie. Potwierdza to chociażby fakt, że przedstawiciele dużych i małych firm nadal aktywnie korzystają z dwóch głównych modeli – CPM, CPC.

Eksperci zalecają ponoszenie kosztu za kliknięcie, jeśli firma może stworzyć ofertę, która jest naprawdę interesująca dla odbiorców i będzie aktywnie generować konwersję. Jeśli ofert jest zbyt wiele i nie da się stworzyć dla każdej unikalnego banera lub reklamy, lepiej skorzystać z modelu CPM. Potencjalnie pozwala uzyskać więcej kliknięć, co zwiększa prawdopodobieństwo generowania konwersji.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 17
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Nierentowna strategia PPC, wskazujemy gdzie leży przyczyna
    Nierentowna strategia PPC, wskazujemy gdzie leży przyczyna
    Strategia marketingowa Pay Per Click, stanowi jedną z najczęściej obieranych dróg promocji biznesowej – dlaczego czasem nie przynosi pożądanych rezultatów?
    Jak prawidłowo przeprowadzić optymalizację Google Ads?
    Jak prawidłowo przeprowadzić optymalizację Google Ads?
    Google Ads jest obecnie jednym z niezbędnych narzędzi do tworzenia płatnych reklam w sieci. Kliknij, a dowiesz się, jak zwiększyć konwersję.
    SEO vs SEM – co wybrać?
    SEO vs SEM – co wybrać?
    Czy znasz różnicę pomiędzy SEO i SEM? Na który sposób optymalizacji się zdecydować? Ten artykuł z pewnością rozwieje Twoje wątpliwości!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę