CTR – czym jest i jak wpływa na SEO?

CTR – czym jest i jak wpływa na SEO?

Pavel Danilyuk/pexels.com

Klik, klik, klik. Jak zachęcać odbiorców do interakcji ze stroną? Popraw swoją widoczność w sieci, dbając o poziom współczynnika CTR. Czas dowiedzieć się więcej na jego temat!

CTR, czyli Click-Through Rate

Jest to używany w marketingu internetowym współczynnik, który pomaga analizować wyniki wirtualnej kampanii. Określa on liczbę kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń reklam. Im wyższy wynik, tym lepsze dopasowanie treści, tytułu i intencji reklamy do potencjalnych klientów. Jeśli zależy nam na jak najdokładniejszych wynikach kampanii, powinniśmy zestawić go ze współczynnikiem konwersji oraz współczynnikiem odrzuceń.

Współczynnik konwersji

CR (Conversion Rate) to parametr, który pozwala określić liczbę użytkowników, którzy podjęli się interakcji, klikając w reklamę, wypełniając formularz czy zakładając konto na stronie. Jest tak zwanym wskaźnikiem skuteczności działań marketingowych.

Współczynnik odrzuceń

Źródło: Ketut Subiyanto/pexels.com

BR (Bounce Rate) to wartość wskazująca, ilu użytkowników wyszło ze strony bez jakiejkolwiek interakcji z nią. Nie uwzględnia jednak czasu spędzonego na stronie. Jest on ważny z punktu widzenia sklepów internetowych, gdyż jest niejako wyrazem atrakcyjności całej witryny.

Jak obliczyć swój wynik CTR?

Jest to bardzo proste, wystarczy podzielić liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń, a wynik pomnożyć razy 100, aby otrzymać wartość procentową:

CTR = liczba kliknięć / liczba wyświetleń reklam x 100%

Teraz najważniejsze – analiza wyniku. Jak określić, czy jest on dla nas satysfakcjonujący? Wszystko zależy od charakteru i przeznaczenia naszej strony, a także celu prowadzonej kampanii. Drugim elementem są słowa kluczowe, a należy pamiętać, że istnieją ich różne rodzaje.

  • W przypadku fraz ogólnych za dobry wynik uznaje się konwersję na poziomie 7%.
  • Mówiąc o słowach typu long tail, wynik powinien mieścić się między 15 a 20%.
  • W kontekście słów brandowych (branżowych) wynik powinien wynosić między 65–80%.

Niestety maksimum, czyli 100% konwersji, nie jest możliwe. Nawet największe korporacje takie jak Facebook nie mogą się takim pochwalić.

Sprawdź: Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry?

Współczynnik klikalności a SEO

Najprościej rzecz ujmując, im wyższy poziom CTR osiąga strona, tym większym zainteresowaniem i ruchem może się cieszyć. W przypadku witryn e-commerce każde odwiedziny są potencjalną szansą na zwiększenie konwersji, a w konsekwencji sprzedaży. Wynik współczynnika klikalności przekłada się na listę rankingową organicznych wyników wyszukiwania. Należy również pamiętać, że jest to jeden z 200 czynników rankingowych dla Google.

Jakie elementy mają wpływ na klikalność w wynikach organicznych?

  1. Tytuł strony.
  2. Adres URL.
  3. Meta description.
  4. Dane strukturalne;.
  5. Prędkość ładowania strony.

Dodatkowo należy pamiętać o intencjach wyszukiwania użytkowników. Warto więc poznać profil swojej grupy docelowej, aby wiedzieć, czy nasza kampania rzeczywiście działa.

Z czego wynika niski wynik CTR?

Podstawowe błędy, które obniżają Twój współczynnik, to:

  • błędne dopasowanie słów i fraz kluczowych,
  • reklama nieadekwatna do treści strony,
  • reklama niedostosowana do słów kluczowych,
  • nieciekawa oferta,
  • nieintuicyjna ścieżka podejmowania decyzji.

Jak sprawdzać swój wynik?

Oczywiście nie musisz obliczać swojego wyniku, trzymając kalkulator w ręce. Wystarczy, że skorzystasz z panela administratora w Google Search Console. Wybierz domenę, dla której wskaźnik Cię interesuje i wejdź w zakładkę „Skuteczność”. Obok liczby kliknięć i wyświetleń pojawi się wynik CTR. Możesz również zajrzeć do Google Analytics do sekcji „Pozyskiwanie”. Po uporządkowaniu danych otrzymasz listę zapytań, które prowadzą do Twojej witryny oraz kolumnę ze współczynnikiem klikalności.

Sposoby na poprawienie poziomu CTR

W pierwszej kolejności musisz uświadomić sobie, że wysokość współczynnika klikalności zależy od ciągłej optymalizacji. Bez niej, prędzej czy później, wynik spadnie, a cały Twój wkład pójdzie na marne.

Krok 1: Personalizacja

Dobrą kampanię reklamową cechuje dopasowanie do indywidualnego klienta. Z uwagi na ogromną liczbę dostępnych produktów i usług, potencjalny klient łatwo może zmienić decyzję. Dlatego tak ważne jest spersonalizowanie komunikatów. Zanim zaczniesz cokolwiek planować, zastanów się, kto będzie Twoim modelowym odbiorcą.

Krok 2: CTA

Jak przyciągnąć i zatrzymać uwagę w sieci? Prosty i sprawdzony sposób to call to action, czyli zawołanie w postaci bezpośredniego zwrotu do klienta. Znajdź swoje własne zawołanie w stylu „Sprawdź to sam” lub „Nie czekaj” i podbij sieć.

Krok 3: Naturalność

Mimo wszystko niezwykle ważna jest naturalność i nienachalność komunikatów. Nikt nie lubi wyskakujących okienek pop-up czy banalnych haseł reklamowych. Mów językiem korzyści, ale wyróżniając się na tle innych stron z branży. Im więcej dasz od siebie, tym więcej zyskasz. Twórz takie reklamy, jakie sam lubisz.

Krok 4: Nawigacja

To jedna z podstaw technicznej optymalizacji. Poziom klikalności zależy od układu Twojej strony – powinna być więc czytelna i intuicyjna. Zadbaj o menu, kategorie, filtry, a nawet wyróżnione fragmenty. Dzięki temu Twoja witryna będzie lepiej oceniana przez wyszukiwarkę.

Krok 5: Adres URL

Przyjazny adres to jeden z często pomijanych elementów SEO. URL Twojej strony musi być łatwy w zapamiętaniu i zapisaniu. Unikaj więc wielkich liter, cyfr, znaków diakrytycznych i spacji. Im prościej, tym lepiej.

Krok 6: Pay Per Click

Podejmując działania w zakresie optymalizacji, wiele osób sięga do metod SEM, czyli Search Engine Marketing. Reklamy PPC posiadają współczynnik klikalności na poziomie 2% w zależności od branży. Mogą być więc przydatnym elementem w poprawieniu swojego wyniku.

Krok 7: Maile

Nieco większym poziomem klikalności cieszą się kampanie mailowe, których CTR wynosi między 2,5–3%. Aby mieć szansę na powodzenie, zadbaj o wspomnianą personalizację, dostosowanie do urządzeń mobilnych i słowa kluczowe.

Krok 8: Media społecznościowe.

I na koniec social media. Tutaj wysokość CTR może sięgnąć nawet 10%. Wsparcie kampanii za pomocą profili w mediach społecznościowych pozwala na poszerzenie grona odbiorców oraz zbudowanie przystępniejszego wizerunku.

Wnioski

Klikalność przekłada się na efektywność. Nieważne, czy prowadzisz blog, stronę firmową czy sklep internetowy – powinno Ci zależeć na ciągłym rozwoju swojej witryny. CTR jest tego wyrazem. Pamiętaj, aby ocenić rodzaj swojego projektu, specyfikę rynku, konkurencyjność słów kluczowych oraz rodzaj reklamy. Postaw na zyski.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak pozbyć się toksycznych linków?

    Jak pozbyć się toksycznych linków?

    Toksyczne linki ciągle pojawiają się na Twojej stronie? Czas z nimi skończyć! Dowiedz się jak!
    Jak rozkręcić startup przy pomocy optymalizacji SEO?

    Jak rozkręcić startup przy pomocy optymalizacji SEO?

    Startup jako sposób na założenie biznesu stosunkowo niskim kosztem. Jak stworzyć stronę internetową, która będzie się cieszyć zainteresowaniem odbiorców?
    Pozycjonowanie lokalne – jak rozwijać swój biznes online?

    Pozycjonowanie lokalne – jak rozwijać swój biznes online?

    Lokalność powraca do łask. Jak zająć się optymalizacją swojej strony, prowadząc biznes stacjonarny? Czym jest lokalne SEO i z jakich elementów się składa?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę