Czego potrzebuje klient? Dowiedz się, jak spełnić jego oczekiwania

Czego potrzebuje klient? Dowiedz się, jak spełnić jego oczekiwania

Blake Wisz/unspalsh.com

Kluczowym elementem procesu sprzedaży jest konsument, a firma powinna dążyć do zaspokojenia swoimi działaniami jego potrzeb. W przypadku gdy to robi, zwiększa swoje szanse na odniesienie sukcesu. Z jednej strony zadowolony jest konsument, który rozwiązuje swój problem, a z drugiej firma osiąga przychód. Jakie są oczekiwania klientów wobec produktu? Co warto o nich wiedzieć i jak je sprawdzić?

Klient a jego oczekiwania

Obecnie na rynku konkurencja jest tak duża, że rywalizowanie wyłącznie ceną nie jest dobrym krokiem, a poza tym – może być po prostu nierentowne. Firma, która chce odnosić sukcesy sprzedażowe, musi skrupulatnie podchodzić do przygotowania swojej oferty, optymalizacji produktów, sposobów dotarcia z tymi artykułami do klientów. Zatem cały proces jest dosyć skomplikowany. Od czego zacząć? Skąd wiedzieć, jakie są oczekiwania i potrzeby klientów?

Analiza wyszukiwań internautów w Google

Sposobów na uzyskanie tych informacji jest wiele – znakomitym jest strona WWW. Tutaj masz różne możliwości. Jeśli witryna ma zbudowaną pewną widoczność w wyszukiwarce Google, to warto zerknąć do Google Search Console. To skarbiec wiedzy dotyczący tego, jak witryna radzi sobie w tej wyszukiwarce. Po zalogowaniu się do tego narzędzia na stronie https://search.google.com kliknij opcję Skuteczność w menu po lewej stronie. Wtedy sprawdzisz, jakie zapytania powodowały wyszukiwanie serwisu. Wśród nich mogą być takie, które nie są od razu związane z chęcią zakupu, a dopiero z przygotowaniem do zamówienia. Na przykład konsument, który chce kupić klimatyzator przenośny, chce wiedzieć, jak wygląda jego montaż albo ile kosztuje eksploatacja urządzenia. Jeśli to w Twoim sklepie znajdzie odpowiedź na to pytanie, a przy okazji zobaczy ofertę takiego produktu, który go interesuje, to być może zostanie Twoim klientem.

Do takiej analizy warto wykorzystać nie tylko dane dotyczące odwiedzin z wyszukiwarki na Twojej stronie, ale także inne narzędzia, np. Senuto, Semstorm, Ahrefs czy planer słów kluczowych Google Ads. Dzięki nim możesz łatwo sprawdzić, jakie frazy związane z danym słowem kluczowym są wyszukiwane przez internautów.

Analiza wyszukiwań na stronie WWW

Możliwe jest również sprawdzenie, czego internauci szukali na stronie, korzystając z wewnętrznej wyszukiwarki w witrynie. Wystarczy do tego odpowiednia konfiguracja Google Analytics. Wtedy jesteś w stanie dowiedzieć się, czego szukali internauci w witrynie. To cenna informacja z tego względu, że możesz zweryfikować, czy aby na pewno znaleźli satysfakcjonującą odpowiedź. Jeśli nie masz jej na stronie, to warto przygotować taki materiał, nawet jeśli zapytanie z nim związane pojawiło się zaledwie kilka razy.

Google Trends

To kolejne narzędzie, które jest związane z wyszukiwaniem w Google, ale dostarcza innych danych niż wspomniane rozwiązania do analizy słów kluczowych. Otóż możesz się dowiedzieć, jakie zapytania w ostatnim czasie zyskały na popularności. Wystarczy, że wyszukasz frazę związaną z Twoją działalnością i wtedy uzyskasz podpowiedzi. Na tej podstawie możesz opracować materiały, dzięki którym będziesz rozwiązywać aktualne problemy internautów.

Monitoring mediów

Internauci swoje opinie na temat produktów, związanych z nimi problemów i wątpliwości chętnie wyrażają w sieci. Warto skorzystać z narzędzi takich jak Brand24, dzięki którym łatwo można zbierać wzmianki np. dotyczące danego produktu. Najczęściej firmy gromadzą tak informacje o dyskusjach związanych z danym brandem. Chcą wiedzieć, jak jest oceniany, co klienci oceniają negatywnie, a co pozytywnie. Natomiast to nie jedyny krok, który warto podjąć. Jeśli Twoja marka dopiero buduje popularność, to znakomitym wyborem jest wyszukiwanie wzmianek dotyczących znanej konkurencji. Dzięki temu łatwiej możesz zebrać oczekiwane dane dotyczące oczekiwań konsumentów. Twój produkt nie jest identyczny, ale zapewne podobny – na tej podstawie możesz go doskonalić.

Badanie opinii konsumentów

Może mieć ono przeróżną formę. Prostym sposobem na zweryfikowanie, czego oczekuje klient, jest przeprowadzenie ankiety. Warto przemyśleć, jak zdobyć największe zainteresowanie takim badaniem. Dobrym pomysłem jest zaoferowanie klientom rabatu na kolejne zakupy. Może to być ewentualnie darmowa dostawa dla tych, którzy wypełnią ankietę po zamówieniu produktu. Ważne, aby ta ankieta była maksymalnie prosta – kilka przemyślanych pytań na podstawie których będzie można wyciągnąć wnioski. Takie badania warto prowadzić systematycznie. Ważne jest przeanalizowanie, co skutecznie zachęci do udziału w ankiecie. To zależy m.in. od grupy docelowej. Być może w jednym przypadku dobrym rozwiązaniem będzie zorganizowanie konkursu dla uczestników badania, w innym optymalny będzie rabat na kolejne zakupy.

Sprawdź: Baza kontaktów – fundament skutecznego marketingu SMS

Jakie są oczekiwania klientów?

Najlepszym sposobem na poznanie potrzeb konsumentów w sieci są systematyczne analizy ruchu na stronie, natomiast można przyjąć, że w wielu przypadkach pewne oczekiwania są podobne albo wręcz identyczne.

Komplet informacji o produkcie

Źródło: Clay Banks/unsplash.com

Konsumenci chcą, aby artykuł w sklepie był idealnie opisany. Trend dodawania rozbudowanych opisów jest oczywiście w pełni uzasadniony. Nie może on zawierać wyłącznie parametrów technicznych. Klient ma rozumieć, co oznaczają poszczególne dane – należy mu to bardzo dokładnie wytłumaczyć. Poza tym powinien się dowiedzieć, jakie korzyści odniesie dzięki zakupowi produktu. Do czego mu się przyda ta rzecz? Klient oczekuje zdjęć i filmów, na których widać, jak dany przedmiot jest użytkowany i jak wygląda w rzeczywistości. Przy okazji często chce mieć możliwość łatwego porównania różnych produktów pod względem parametrów – to pomaga mu podjąć decyzję.

Doświadczenia użytkownika

Konsumenci mają coraz większe oczekiwania w stosunku do stron i aplikacji. Dlatego należy zadbać, aby były zoptymalizowane. Muszą działać szybko, a proces zakupowy powinien być uproszczony do minimum. Wszystkie kroki, które należy pokonać, aby dokonać zakupu, powinny być jasne i zrozumiałe. Trzeba wdrożyć proste formularze i zapewnić możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta. Wspomniane rozbudowane opisy produktów są również elementem, który buduje pozytywne doświadczenia odbiorców. Sklep czy aplikacja wymagają optymalizacji i wielokrotnych testów, aby pod względem tych doświadczeń były dopracowane.

Doskonałe wsparcia w zakupach

Klienci oczekują, że w razie potrzeby będą mogli ekspresowo skorzystać z pomocy specjalistów. Najlepiej, aby była ona dostępna za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji. Czat online, rozmowa telefoniczna, czy poczta elektroniczna to najczęściej wykorzystywane. Ważne, aby klient uzyskiwał natychmiastową pomoc. Ponadto rozmówcą powinna być osoba, która doskonale zna ofertę, ma doświadczenie i jest w stanie udzielić fachowej pomocy.

Oczekiwania klienta – fakty

Przeprowadzono wiele badań związanych z oczekiwaniami konsumentów. Oto wybrane wnioski, które z nich wynikają:

  • Według HubSpot 68 proc. konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za produkty i usługi, sięgając po ofertę firmy, która jest znana z zapewniania klientom bardzo dobrych doświadczeń.
  • Według Salesforce Research 89 proc. klientów, którzy mieli pozytywne doświadczenia z zakupami w danej firmie, jest zainteresowane kolejnymi zamówieniami od tej samej marki.
  • Jak informuje Khoros, 65 proc. konsumentów zmieniło firmę, w której korzystali z produktów lub usług ze względu na negatywne doświadczenia.
  • Według Comm100 71 proc. konsumentów uważa, że szybka reakcja zespołu obsługi w sklepie może znacznie poprawić ich doświadczenia. Dotyczy to odbiorców wieku 16-24 lata.
  • Z danych Deloitte wynika, że według 72 proc. firm warto wykorzystywać dane analityczne do poprawiania doświadczeń klientów.
  • Według Khoros 83 proc. klientów jest bardziej lojalna wobec marek, które odpowiadają na ich skargi i rozwiązują wskazane problemy.

To tylko przykładowe dane. W zasadzie każde badanie potwierdza, że nastawienie działalności na poznawanie oczekiwań klientów i zaspokajanie ich potrzeb jest jedyną słuszną drogą w biznesie.

Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytanie! Pozycjonowanie Twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?

    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?

    Powiadomienia web push to rozwiązanie z zakresu marketing automation, dzięki któremu możemy zwiększyć zaangażowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.
    Influencer marketing od A do Z

    Influencer marketing od A do Z

    Influencer marketing daje wiele możliwości pod względem zasięgu i zaangażowania odbiorców. Dowiedz się, jakie czynniki mają wpływ na powodzenie kampanii.
    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Nowy podatek od reklamy: kto będzie musiał go zapłacić?

    Na tym świecie pewne są podobno tylko dwie rzeczy, a jedną z nich są podatki. Zobacz, kogo dotknie nowy podatek od reklamy i dlaczego wywołał on falę prawdziwego oburzenia.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę