DARMOWY AUDYT SEO

Czy ChatGPT zastąpi wyszukiwarkę Google?

Czy ChatGPT zastąpi wyszukiwarkę Google?

Alex Knight/pexels.com

Nadeszła era technologii i modernizacji wirtualnej przestrzeni. Dowodem wszechobecnego postępu jest sztuczna inteligencja, a właściwie jej produkty. Wraz z pojawieniem się informacji na temat ChatGPT w sieci zawrzało od plotek i wielu pytań.

Czy bardziej zaawansowana wyszukiwarka jest w stanie wyprzeć jej tradycyjną wersję? Jakie konsekwencje niesie za sobą rozwój w stronę AI? Dla Google to prawdziwe wyzwanie, z którym przyjdzie mu się niejednokrotnie zmierzyć.

Co to jest ChatGPT?

ChatGPT to narzędzie opracowane przez OpenAI, kojarzące się z autorami znanego generatora obrazów DALL-E 2. Czym zaskakuje użytkowników? ChatGPT odpowiada za wygenerowanie tekstów. Internauci sięgają po niego w różnym celu, począwszy od realizacji skomplikowanego zadania domowego, stworzenie kreatywnej opowieści czy objaśnienie niezrozumiałego dowodu naukowego. Pytających ogranicza wyłącznie wyobraźnia i po części – możliwości bota.

Czy funkcje nowego narzędzia są darmowe? Obecnie tak, choć w tej kwestii pojawiają się różne głosy i przewidywania na przyszłość. Ponadto instrument od OpenAI lepiej radzi sobie w języku angielskim niż w polskim.

Twórcy podkreślają, że ChatGPT wchodzi w interakcję z użytkownikami, odpowiada na pytania uzupełniające oraz jest w stanie zakwestionować błędne założenia i odrzucić nieodpowiednie żądania. Jego życiową misją staje się więc udzielanie skrupulatnych odpowiedzi na zadane pytania.

Trenerzy sztucznej inteligencji

Nawet sztuczna inteligencja nie jest w stanie nic zdziałać bez ludzkiego wsparcia. Model ChatGPT został udoskonalony dzięki uczeniu wzmacniającemu na bazie informacji dostarczanych od ludzi (RLHF). Ich zadaniem było wcielenie się w rolę zarówno internautów, jak i samego bota.

Jak trening wyglądał w praktyce? Przeprowadzono go na platformie chmury obliczeniowej odpowiedzialnej za zarządzanie aplikacjami (Microsoft Azure). Wykorzystano w tym celu dane rozproszone po całym świecie, a opcje językowe dostrajano za pośrednictwem algorytmów Proximal Policy Optimization.

Opracowano system nagrody dla wzmocnionego uczenia za sprawą zgromadzonych informacji porównawczych, złożonych z dwóch lub większej liczby odpowiedzi posegregowanych według jakości. Pozyskanie danych było możliwe dzięki rozmowom osób wcielonych w rolę trenerów SI z chatbotem.

Sprawdź: Jak uniknąć spadku pozycji podczas zmiany platformy sprzedażowej?

ChatGPT versus Google

Czy teoria pokrywa się z praktyką? Jakich niedociągnięć możesz spodziewać się po modelu ChatGPT? Kierując zapytanie, powinieneś pamiętać o tym, aby było precyzyjnie zdefiniowane i jak najmniej ogólne. Bot musi wiedzieć, o co dokładnie go prosisz. Nie jest nieomylny, dlatego 100% powierzenie mu realizacji jakiegokolwiek zadania jest ryzykowne. Bot czerpie informacje z dokumentów, w których pojawiają się wtrącenia i uwagi autorów, w późniejszym czasie niewłaściwie przypisywane poszukiwanym faktom.

Kolejną wadą modelu ChatGPT jest fakt, że nie radzi sobie z nieco trudniejszymi poleceniami i “urywa” pozostałą część tekstu, czyniąc go mniej zrozumiałym w odbiorze. Problem pojawia się przy polskojęzycznych tekstach. Sytuacja wygląda zgoła inaczej, gdy w grę wchodzą treści wygenerowane w języku angielskim. Wynika to z jego wszechobecności w odmętach Internetu.

ChatGPT działa różnie, czasami tworzy rzetelne, autentycznie brzmiące treści, a momentami zaskakuje błędnymi lub bezsensownymi odpowiedziami. Warto zwrócić uwagę na formę zadanego polecenia. Zbyt ogólnikowe pytania mogą prowadzić do niezrozumiałych stwierdzeń. Decydując się na skorzystanie z pomocy bota, zaniechaj skrótów myślowych, używaj pełnych zdań i operuj konkretnymi pojęciami.

Czy ChatGPT zastąpi copywriterów?

Powyższa lista błędów pojawiających się przy korzystaniu z narzędzia wskazuje, że ChatGPT nie jest godnym zastępcą pisarzy. Z pewnością jednak stanowi wsparcie dla copywriterów, skracając czas przeznaczony na przeprowadzenie researchu czy pobieżnej analizy zagadnienia.

ChatGPT zagrożenie dla wyszukiwarek – fikcja czy rzeczywistość?

Eksperci żywo dyskutują na temat potencjału ChatGPT i jego szkodliwości względem rynku reklamy internetowej. Internauci niechętnie odnoszą się do reklam zamieszczonych w wyszukiwarce, a to z kolei może prowadzić do kierowania zapytań w stronę sztucznej inteligencji. Błyskawiczne uzyskanie odpowiedzi bez potrzeby klikania miliona linków to wygodniejsza alternatywa i lepsza perspektywa przyszłości.

Chociaż instrument OpenAI łączy dane uzyskane z wielu stron internetowych, to wciąż nie do końca ma szansę w pełni zastąpić możliwości wyszukiwarki. Modele językowe są w stadium rozwoju, jednak Google musi uwzględniać czyhającą konkurencję.

Podsumowanie

Zastąpienie dotychczas funkcjonującej wyszukiwarki online jej zmodernizowaną formą nie sprzyja właścicielom Google. Powód? Brak spełnienia wymogów pozwalających na dostarczanie reklam cyfrowych, które to stanowią główne źródło przychodów firmy. Emocji nie brakuje, podobnie jak pytań przy okazji rozwoju sztucznej inteligencji. Czy Google straci miano lidera? Być może pozostanie to tajemnicą jeszcze przez kilka lat. Jedno jest pewne – AI wpłynie na sposób poruszania się użytkownika po sieci.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy warto korzystać z wpisów w Google Moja Firma?
    Czy warto korzystać z wpisów w Google Moja Firma?
    Chciałbyś polepszyć swoje wyniki sprzedażowe, ale nie wiesz, jak to zrobić? Może warto skorzystać z wpisów Google Moja Firma dla lepszych zasięgów?
    Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?
    Co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie?
    Czeka Cię podpisanie umowy na pozycjonowanie? Zanim to zrobisz, przeczytaj, jakie elementy powinien zawierać taki dokument!
    Co to jest wiek domeny i czy jest to ważne w procesie pozycjonowania?
    Co to jest wiek domeny i czy jest to ważne w procesie pozycjonowania?
    Myśląc o SEO, należy brać pod uwagę elementy związane z czynnikami rankingowymi. Czy wiek domeny jest jednym z nich? Jak sprawdzić historię domeny?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę