Ekosystem reklamowy Google Ads pozwala promować produkty, usługi, a nawet nadchodzące wydarzenia w wyszukiwarce, a także w sieci reklamowej Google. Dzięki temu zasięg komunikatu może być naprawdę szeroki. Reklamodawca samodzielnie określa budżet, który będzie przeznaczony na realizację założonych celów kampanii, jednak to m.in. od proponowanej stawki zależy efektywność reklamy. Czy w takim razie jest to opłacalne rozwiązanie?
Sprawdź, czy warto inwestować w Google Ads, jak działa ten system oraz jakie są jego największe wady i zalety. Podpowiemy też, jak usunąć konto, gdy efekty nie będą spełniały Twoich oczekiwań.
Osoba, która nigdy nie miała styczności z systemem reklamowym może mieć wiele wątpliwości i pytań na temat kampanii Google Ads: Czy się opłaca? Czy mam szansę wygrać z innymi firmami? Czy taka forma reklamy jest droga? Nie ma w tym nic dziwnego. Działania marketingowe powinny być dobrze przemyślanie, dlatego dociekliwość w tym przypadku jest wręcz wskazana.
W pierwszej kolejności trzeba jednak zrozumieć, czym jest system reklamowy Google i na czym tak naprawdę polega jego działanie – zwłaszcza że wokół tego tematu krąży wiele mitów. Błędem jest przede wszystkim twierdzenie, że kampanie reklamowe są mniej korzystne niż SEO, ponieważ są płatne. W tym artykule nie będziemy porównywać obu kanałów, ale należy wyraźnie podkreślić, że pozycjonowanie również nie jest darmowe – za optymalizację strony i link building też trzeba zapłacić.
A czym jest system reklamowy Google? Jest to system, który pozwala na tworzenie i wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google, a także na stronach partnerskich firmy. Reklamy mogą przybierać postać sponsorowanych linków, grafik czy nawet wideo.
Czy Google Ads jest darmowe? Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, pod jakim kątem rozpatrujemy tę kwestię. Samo utworzenie konta i korzystanie z platformy jest darmowe. Dzięki temu możesz sprawdzić narzędzie i dostępne w nim funkcje, zanim jeszcze podejmiesz decyzję o inwestycji. Jako reklamodawca płacisz natomiast za działania promocyjne, które mają zrealizować określony cel kampanii. Dlatego odpowiedź na pytanie „czy Google Ads jest darmowe?” brzmi: i tak, i nie.
Najpopularniejszą metodą rozliczeniową jest CPC (Cost Per Click), czyli płatność za kliknięcie. Reklamodawca ustala dzienny lub miesięczny budżet, jaki chce przeznaczyć na działanie kampanii, a także maksymalną stawkę za kliknięcie. Przykładowo, jeśli budżet jest równy 5000 zł, a koszt CPC wynosi 1,19 zł, to można uzyskać ok. 4200 kliknięć. Czy takie koszty uzyskania interakcji to dużo w przypadku Google Ads, czy się opłaca inwestować? Wszystko zależy od branży i od tego, jaki zysk przyniesie pozyskanie jednego klienta.
Istotne jest jednak to, że podawana przy konfiguracji stawka to maksymalna kwota, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie. Natomiast rzeczywiste CPC ustalane jest przez system na podstawie aukcji, ponieważ o jedno miejsce walczy wiele firm. Na koszt kliknięcia wpływają takie aspekty jak:
Firma Google podkreśla, że proponując mniejszą stawkę niż inne firmy, nadal mamy szansę na dobrą pozycję, pod warunkiem że jakość reklamy i strony docelowej będą wysokie.
System reklamowy Google jest sprawdzoną i skuteczną metodą promowania oferty i pozyskiwania klientów. Miliony firm na całym świecie korzystają z tego systemu i w ten sposób realizują swoje cele biznesowe oraz marketingowe. Jednak to nie oznacza, że strategia ta pozbawiona jest wad i u każdego sprawdzi się tak samo skutecznie. Przyjrzyjmy się zatem mocnym i słabym stronom kampanii Google Ads – czy się opłaca w nie inwestować? O tym zdecydujesz sam.
Wiesz już, czym jest Google Ads, jak działa system rozliczeniowy oraz jakie są największe wady i zalety kampanii. Na podstawie znajomości swojej branży sam możesz zdecydować, czy taka strategia będzie opłacalna w przypadku Twojego biznesu. Warto wspomnieć, że brak efektów najczęściej spowodowany jest nieprawidłową konfiguracją kampanii, a w większości przypadków taka forma marketingu jest opłacalna.
Warto się nią zainteresować, szczególnie gdy:
Ogromną przewagą kampanii nad innymi formami marketingu jest to, że nie inwestujesz na długie lata czy miesiące. Jeśli strategia się nie sprawdzi, możesz w każdej chwili zrezygnować bez ponoszenia większych strat.
Wcześniej wyjaśniliśmy, czy Google Ads jest darmowe – jeśli chodzi o założenie i konfigurację konta, odpowiedź brzmi: tak. A co z rezygnacją z prowadzenia kampanii? To również możesz zrobić w bardzo łatwy sposób i bez ponoszenia kosztów. Masz dwie możliwości:
W takim razie jak usunąć konto Google Ads? Konieczny jest dostęp do panelu administracyjnego, a także poprawna konfiguracja ustawień płatności. Gdy te warunki będą spełnione, należy kliknąć ikonę klucza (narzędzia) w prawym górnym rogu, a następnie w sekcji Konfiguracja wybrać kolejno Ustawienia, Stan konta, Zlikwiduj moje konto. W przypadku likwidacji możesz otrzymać zwrot środków, które nie zostały wykorzystane. Wyjątkiem są środki z ofert promocyjnych.
Pamiętaj, że likwidacja konta Google Ads to nie to samo, co usuwanie ogólnego konta Google. W pierwszym przypadku zatrzymasz wyświetlanie reklam, w drugim – na zawsze utracisz dostęp do wszystkich kont powiązanych z Google (np. YouTube, Gmail).
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.