DARMOWY AUDYT SEO

Czy istnieją zasady UX?

5 min czytania
Czy istnieją zasady UX?
Kategoria SXO

Doświadczenia użytkowników to jeden z najważniejszych aspektów każdej strony internetowej. Pozytywne wrażenia podczas korzystania z produktu cyfrowego zachęcają bowiem do dokonania konwersji, dzięki czemu marka osiąga lepsze wyniki. Wielu przedsiębiorców, którym zależy na rozwijaniu biznesu online, zastanawia się jednak, o co zadbać w kontekście użyteczności serwisu internetowego. Czy istnieją jakiekolwiek zasady UX? Sprawdźmy!

Spis treści:

UX – co warto wiedzieć?

UX (User Experience) to zestaw doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania z produktu cyfrowego, takiego jak strona WWW, aplikacja mobilna czy sklep internetowy. Pozytywne wrażenia odbiorców są priorytetem wielu współczesnych przedsiębiorców, gdyż bezpośrednio wpływają na konwersję, ruch w witrynie i wyniki sprzedażowe. Twórcy, stosując różnorodne techniki optymalizacyjne, starają się więc maksymalnie poprawić użyteczność swoich stron, dostosowując ich funkcjonalność do potrzeb i oczekiwań rynku docelowego. Często zastawiają się jednak, czy istnieją zasady UX określające sposób skutecznego prowadzenia serwisów internetowych. Mimo że żaden powszechnie obowiązujący kodeks nie istnieje, wyróżnić można kilka uniwersalnych wskazówek, dzięki którym dostosowanie poszczególnych rozwiązań do wymagań potencjalnych klientów będzie o wiele łatwiejsze.

Sprawdź: Na czym polegają badania kwestionariuszowe w UX?

Zasady UX – jak poprawić wrażenia odbiorców?

User Experience to dość złożone zagadnienie. Na doświadczenia użytkowników wpływa bowiem wiele różnych czynników, zaczynając od jakości treści, a kończąc na szybkości ładowania witryny. Aby więc uzyskać najlepsze wyniki i kompleksowo zadbać o widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania Google, należy zwrócić uwagę na szereg elementów bezpośrednio związanych z użytecznością strony internetowej. Oto najważniejsze zasady UX, których warto przestrzegać, aby osiągnąć sukces w sieci.

Szybka naprawa błędów

Każda poprawnie zaprojektowana witryna powinna umożliwiać użytkownikom łatwe, samodzielne naprawianie drobnych błędów. Kontaktowanie się z obsługą za każdym razem, gdy pojawi się mały problem z użytkowaniem strony internetowej, będzie kłopotliwe nie tylko dla właściciela serwisu, ale też odbiorcy. Warto więc umieścić w witrynie podstawowe funkcje, dzięki którym odwiedzający bez problemu cofną się do poprzedniej akcji lub szybko zmienią swoją decyzję.

Przyjazny interfejs

Najważniejsze zasady UX dotyczą w głównej mierze funkcjonalności i interfejsu strony internetowej. Projektując witrynę, warto więc skupić się na wszelkich elementach, które wpływają na użyteczność serwisu. Poprzez zapewnienie użytkownikom bezproblemowej integracji z serwisem oraz umożliwienie im dostępu do wszystkich reakcji łatwiej skłonić ich do dokonania konwersji czy ponownych odwiedzin witryny. Oto kilka najważniejszych elementów, na które należy wówczas zwrócić szczególną uwagę:

  • funkcjonalność przycisków call to action,
  • system przekierowań,
  • intuicyjność nawigacji,
  • struktura linków wewnętrznych,
  • proste menu.

Aspekty wizualne

Tym, co jako pierwsze rzuca się w oczy osobom odwiedzającym stronę internetową, jest ogólny jej wygląd. Warto więc sprawić, aby aspekty wizualne witryny korzystnie oddziaływały na doświadczenia grupy docelowej, gwarantując przy tym wzrost zainteresowania marką i jej ofertą. Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę?

Istotnym czynnikiem wpływającym zarówno na użyteczność, jak i estetykę serwisu jest układ treści. Aby tekst był bardziej zrozumiały, warto podzielić go na krótsze akapity, stworzyć zachęcające nagłówki oraz zastosować czytelną, w odpowiednim rozmiarze czcionkę.

Zasady UX koncentrują się także na właściwej kolorystyce strony internetowej. Mowa tu przede wszystkim o kontraście między kolorami czcionki i tła. Trzeba bowiem pamiętać, że jeśli barwy tych elementów nie będą wystarczająco zróżnicowane, odczytanie treści okazać się może wręcz niemożliwe, przez co szanse na uzyskanie konwersji będą praktycznie zerowe.

Optymalizując serwis internetowy, trzeba też pamiętać o obrazach i innych plikach multimedialnych. Każda grafika na stronie powinna mieć wysoką jakość, odpowiedni rozmiar oraz rozmieszczenie, które nie przysłoni innych treści w witrynie.

Użyteczność

Właściciele stron, którzy znają zasady UX, kładą szczególny nacisk na techniczne aspekty swoich serwisów. Jednym z najważniejszych jest bez wątpienia czas ładowania witryny. Im szybciej użytkownik uzyska dostęp do interesujących go treści, tym większe szanse, że dokona konwersji i zbuduje stabilną relację z marką. Aby przyspieszyć stronę, wystarczy pozbyć się zbędnych elementów, skompresować obrazy lub zmienić usługi hostingu.

Innym aspektem z zakresu technicznej optymalizacji witryny jest dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Strona internetowa powinna być użyteczna zarówno na komputerach, jak i telefonach czy tabletach. Czynnik ten ma w obecnych czasach szczególne znaczenie, gdyż odsetek osób wyszukujących informacje w sieci za pośrednictwem swoich smartfonów dynamicznie wzrasta.

Spójność

Spójność rozwiązań na stronie internetowej ma bezpośredni wpływ na wrażenia odbiorców. Aspekt ten nie tylko ułatwia użytkownikom korzystanie z serwisu, ale też wzmacnia ich zaufanie do marki oraz tworzy profesjonalny wizerunek firmy, co z reguły prowadzi do lepszych wyników. Należy więc zadbać o to, aby wszystkie powielane funkcje, przyciski, logo, obrazy, call to action, polecania, nazewnictwo czy kolorystyka były jednakowe w całym serwisie.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Podsumowanie

Na koniec warto wspomnieć, że zasady UX to nie ściśle obowiązujący kodeks prowadzenia stron internetowych, a jedynie zbiór wskazówek, dzięki którym uzyskiwanie pożądanych wyników jest o wiele łatwiejsze. Każda witryna ma bowiem inny cel, innych odbiorców, inne funkcje, inną charakterystykę oraz zawartość, w związku z czym jej optymalizacja z pewnością będzie różnić się od działań udoskonalających inne serwisy.

Aby w pełni wykorzystać potencjał swojej strony internetowej i zdobyć zaufanie potencjalnych klientów, warto przeprowadzić dokładne badania, zidentyfikować potrzeby docelowych odbiorców oraz zaprojektować witrynę tak, aby nic nie przeszkadzało w nawiązywaniu z nimi trwałej relacji.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 11

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Above the fold – co to jest?
Above the fold – co to jest?
Above the fold to najważniejsza cześć Twojej strony internetowej. Gdzie dokładnie się znajduje i z jakich elementów powinna się składać? Sprawdź!
Jak zwiększyć konwersję za pomocą UX?
Jak zwiększyć konwersję za pomocą UX?
Dlaczego zachęcanie odbiorców do interakcji ze stroną WWW ma znaczenie? Czym jest konwersja i jak ją zoptymalizować pod kątem wrażeń użytkowników?
Czym są badania eyetracking?
Czym są badania eyetracking?
Które elementy witryny są atrakcyjne dla użytkowników? Badania eyetracking dadzą Ci pełną odpowiedź! Wyjaśniamy, jak z ich pomocą poprawić UX zasobu.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę