Czy linkowanie może naruszać prawa autorskie?

Czy linkowanie może naruszać prawa autorskie?

Visual Tag Mx/pexels.com

Linkowanie to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Im więcej wartościowych łączy prowadzi do danej witryny, tym większym zainteresowaniem cieszy się domena, uzyskując tym samym dobrą widoczność w wyszukiwarce. Trzeba jednak pamiętać, że link building ograniczony jest kilkoma istotnymi zasadami. Jedną z nich są prawa autorskie. Co warto o nich wiedzieć w kontekście linkowania?

Prawa autorskie – co warto wiedzieć?

Prawa autorskie to zespół praw przysługujących twórcy danego utworu. Na ich mocy może on w pełni decydować o sposobie wykorzystania opracowanych materiałów, a także czerpać z nich korzyści. Oznacza to, że jeśli np. fotograf opublikuje w sieci zdjęcie, rozpowszechnianie go bez jego zgody wiąże się z odpowiedzialnością karną. Aby posługiwać się tymże obrazem, trzeba poprosić autora o zgodę, a przy własnej publikacji szczegółowo opisać źródło fotografii, tj. jego twórcę.

Przestrzeganie praw autorskich obowiązuje w każdej dziedzinie. Muzyka, obrazy, teksty – niezależnie od rodzaju rozpowszechnianych utworów zawsze należy poprosić autora o zgodę oraz odpowiednio je opisać.

Sprawdź: Optymalizacja strony wielu lokalizacji – 8 najlepszych wskazówek

Legalność udostępniania linków w Internecie

Linki dzielimy na dwa rodzaje: łącza służące udostępnianiu pewnych treści na stronie internetowej oraz linki, których zadaniem jest przekierowanie użytkownika do źródła artykułu. W pierwszym przypadku nierzadko możemy nawet nie zauważyć, że mamy do czynienia z linkowaniem. W drugiej sytuacji odbiorca jest jednak w pełni świadomy, że dotyczy to tego aspektu.

Źródło: fauxels/pexels.com

W obu przypadkach publikowanie linków za zgodą twórcy jest w pełni legalne i nie niesie za sobą żadnych negatywnych konsekwencji. Kiedy zatem aspekt ten może naruszać prawa autorskie?

Zgodnie z wyrokiem TSUE z dnia 13 lutego 2014 roku w sprawie Svensson, publikowanie na stronie internetowej linków do utworów chronionych, ogólnie dostępnych w innej witrynie nie stanowi czynności publicznego udostępnienia w rozumieniu artykułu 3 ust. 1 dyrektywy 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w zakresie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych obowiązujących w społeczeństwie informacyjnym.

Artykuł 3 ust. 1 tej dyrektywy objaśnia, że państwa członkowskie UE powinny zapewnić autorom pełne i wyłączne prawo do zezwalania lub zabraniania jakichkolwiek publicznych udostępnień ich utworów, włączając podawanie ich do publicznej wiadomości w taki sposób, że osoby trzecie powinny mieć do nich dostęp w dowolnym miejscu i czasie.

Konieczność zgody podmiotu praw autorskich

Trybunał jasno uzasadnił, że każde publiczne udostępnienie jakichkolwiek treści wymaga zezwolenia autora. Dotyczy to zarówno udostępniania utworu, jak i przekazania go szerszej publiczności. Jak odnoszą się do tego linki?

Publikowanie na stronie internetowej linków do utworów chronionych uznawane jest za czynności publicznego udostępnienia. Jako że łącza przedstawiane są bliżej nieokreślonemu gronu odbiorców, aspekt ten można również włączyć w zasadę „przekazania szerszej publiczności”.

Warto też dodać, że publiczne udostępnienie spełnione jest tylko wtedy, gdy linki prezentowane są nowej publiczności, a nie odbiorcom, do których pierwotny autor skierował swoje treści.

Jeśli więc materiały opublikowane w Internecie są dostępne dla wszystkich Internautów, udostępnienie do nich linków na swojej stronie (którą również odwiedzić mogą wszyscy użytkownicy), nie narusza praw autorskich, w związku z czym zgoda na ich publikację nie jest wymagana.

Kiedy zatem należy poprosić autora o zgodę? Wymóg ten dotyczy sytuacji, kiedy link umożliwia odbiorcom ominięcie ograniczeń zastosowanych w innej witrynie, dzięki czemu mogą oni korzystać z treści, których eksploracja na innej stronie była ograniczona. W ten sposób mamy do czynienia z nową publicznością, której przedstawienie linków zobowiązuje do otrzymania zgody od autora danych utworów.

Sprawdź: Google Tag Manager na OpenCart

Jak uniknąć naruszenia praw autorskich?

Niezależnie od sposobu udostępniania linków na stronie internetowej, aby uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z naruszeniem praw autorskich, zawsze należy zweryfikować, czy treść, do której ma prowadzić dane łącze, została opublikowana zgodnie z prawem. Trzeba bowiem pamiętać, że udostępnianie linku do materiału rozpowszechnionego w nielegalny sposób może spotkać się z niepożądanymi następstwami, psując tym samym wizerunek witryny i powodując spadki w rankingu Google.

Najważniejszą zasadą podczas linkowania jest zatem upewnienie się, że umieszczone w celu zarobkowym hiperłącze prowadzi do utworu, który został opublikowany zgodnie z prawem i nie narusza czyichś praw autorskich. W przypadku naruszenia tej zasady na nic zdadzą się bowiem wyjaśnienia w zakresie braku wiedzy o nielegalności materiałów.

Podsumowanie

Prawa autorskie to nieodłączny element budowania obecności marki w sieci. Trudno wyobrazić sobie stronę internetową, która wykorzystuje wyłącznie własne zdjęcia, teksty oraz linkuje tylko do firmowych treści.

Publikując linki na swojej stronie, trzeba być jednak szczególnie uważnym. Mimo że w niektórych przypadkach prawo autorskie nie zobowiązuje do oznaczania twórcy materiałów, zawsze warto podpisać udostępnione treści, aby profilaktycznie ochronić witrynę przed negatywnymi następstwami naruszenia praw autorskich.

Warto też regularnie analizować linki prowadzące do swoich treści na innych stronach internetowych. Plagiat i duplikacje są bowiem dość częstym problemem, który niezauważony może bardzo niekorzystnie wpłynąć na wizerunek marki w oczach potencjalnych klientów.

Jeśli masz pytania, skontaktuj się z grupa-icea.pl przez formularz kontaktowy lub czat.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Kamera, akcja! Optymalizacja wideo w strategiach lokalnego SEO

    Kamera, akcja! Optymalizacja wideo w strategiach lokalnego SEO

    Content to również materiały wideo. Dlaczego warto skorzystać z video marketingu oraz o czym pamiętać, optymalizując filmy pod kątem SERP?
    Pozycjonowanie firm transportowych

    Pozycjonowanie firm transportowych

    Promocja w sieci to klucz do sukcesu wielu współczesnych marek. Warto więc wiedzieć, jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie firm transportowych.
    Jak zwiększyć ruch organiczny w witrynie?

    Jak zwiększyć ruch organiczny w witrynie?

    Ruch organiczny w witrynie to bardzo ważny czynnik rankingowy. W tym artykule dowiesz się zatem, jak skutecznie zwiększyć bazę potencjalnych klientów!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę