Poprawne wypełnienie znacznika meta HTML keywords to jedna z podstawowych umiejętności początkującego webmastera i specjalisty SEO. Około 15 lat temu był to jeden z głównych sposobów promowania zasobu internetowego w wyszukiwarkach. Obecnie jednak Google zminimalizował znaczenie tego pola, ale istnieją inne wyszukiwarki, które nadal biorą pod uwagę meta keywords podczas rankingowania witryn.
Keywords to jeden z metatagów, które odgrywają ważną rolę w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Jego zawartość jest zapisana w kodzie HTML, aby poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Metatag jest wypełniany zgodnie ze wstępnie skompilowanym rdzeniem semantycznym. To pole powinno zawierać tylko najbardziej kluczowe frazy, które są istotne dla treści. Gdy ktoś wpisze w wyszukiwarce zapytanie: „kup odkurzacz do domu”, chce zobaczyć listę stron z odkurzaczami, a nie z klimatyzatorami. W związku z tym strona, na którą trafia, musi pasować do zapytania.
Przykład wypełnienia meta keywords: <meta name=”keywords” content=”karma dla psów, kup karmę dla psów, internetowy sklep z karmą dla psów”>.
Znacznik keywords używany jest do opisywania zawartości witryny, aby pomóc robotom wyszukiwarek w identyfikowaniu stron najbardziej odpowiednich dla konkretnych zapytań. Zadaniem specjalisty podczas pracy z keywords jest osiągnięcie maksymalnej zgodności z treścią artykułu i jednocześnie zapobieganie nadmiernemu spamowi. Aby to zrobić, należy wpisać w specjalnym polu najważniejsze frazy kluczowe. Funkcja wypełniania tagów jest też dostępna we wszystkich popularnych CMS: Joomla, WordPress (w tym WooCommerce) czy Opencart. Istnieją nawet wbudowane generatory słów kluczowych, które same wybierają frazy na podstawie treści na stronie.
Zgodnie z oficjalnym oświadczeniem przedstawicieli Google metatag keywords nie mają wpływu na pozycje w rankingu wyszukiwania. Jednak wielu programistów i specjalistów SEO nadal je uzupełnia. Wskazuje się przy tym dwa powody, dla których warto wpisywać frazy kluczowe:
Istnieją dwie popularne metody wpisywania słów kluczowych – oddzielając je przecinkami lub samymi spacjami. Zaleca się przy tym użycie maksymalnie 20 słów o objętości do 200 znaków. Aby pole keywords było jakościowe i nie wzbudziło zastrzeżeń botów indeksujących, pamiętaj o kilku zasadach:
Jakość i trafność to najważniejsze wymagania wyszukiwarek dotyczące treści słów kluczowych w polu meta keywords. Frazy muszą koniecznie mieć jakiś ładunek semantyczny, a także w pełni odpowiadać tematyce strony. Jeśli opublikowany na niej artykuł jest czysto informacyjny, to w meta znaczniku nie mogą znaleźć się słowa o wyraźnie komercyjnym charakterze. Na przykład, gdy strona zawiera recenzję lub porównanie rowerów, nie możesz dodać do słów kluczowych „kup”, „tanio”, „z dostawą” itp. W przeciwnym razie algorytmy wyszukiwarki mogą uznać, że próbujesz przyciągnąć ruch komercyjny na stronę informacyjną.
Title, description i keywords – meta znaczniki, które zostały wprowadzone w 1989 roku, aby informować wyszukiwarki o zawartości witryny. W latach 90. metatag keywords odgrywał fundamentalną rolę w budowaniu pozycji stron w SERP. Wystarczyło wpisać w nim frazy kluczowe, aby witryna zyskała gwarancję trafienia na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Z biegiem czasu nieuczciwi optymalizatorzy i webmasterzy odkryli, że możliwe jest maksymalne poprawienie pozycji witryny właśnie za pomocą tego pola. Zaczęli więc spamować w nim kluczowymi frazami oraz ich różnymi formami, przez co w łatwy sposób osiągali znaczny wzrost ruchu na swoich zasobach internetowych.
Przedstawiciele Google szybko podjęli kroki, by zapobiegać takim manipulacjom. W efekcie już w 2001 roku znaczenie meta keywords SEO jako czynnika rankingowego drastycznie spadło, a dzisiaj wynosi zero. Jednocześnie spamowanie frazami kluczowymi w tym polu może skutkować nałożeniem kary na witrynę – obniżeniem jej pozycji lub całkowitym zbanowaniem w rankingu.
Przez lata algorytmy wyszukiwarek zmieniły się i stały bardziej zaawansowane. Obecnie w analizie każdej witryny wykorzystuje się ponad 200 czynników rankingowych, ale meta keywords nie jest jednym z nich. Jeśli dodatkowo nie wiesz, jak poprawnie zapełnić pole frazami kluczowymi, możesz bardziej zaszkodzić swojej witrynie – innymi słowy, wiele ryzykujesz, ale niewiele możesz zyskać. Lepiej więc poświęcić czas na to, co ma znaczenie dla pozycji zasobu w SERP: popracować nad innymi metatagami, przeprowadzić wewnętrzną optymalizację, dodać jakościowe teksty, skonfigurować atrybut alt dla zdjęć.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.