Czy meta keywords mają wpływ na SEO?

Czy meta keywords mają wpływ na SEO?

Karolina Grabowska/pexels.com

Poprawne wypełnienie znacznika meta HTML keywords to jedna z podstawowych umiejętności początkującego webmastera i specjalisty SEO. Około 15 lat temu był to jeden z głównych sposobów promowania zasobu internetowego w wyszukiwarkach. Obecnie jednak Google zminimalizował znaczenie tego pola, ale istnieją inne wyszukiwarki, które nadal biorą pod uwagę meta keywords podczas rankingowania witryn.

Meta znacznik keywords – co to jest?

Keywords to jeden z metatagów, które odgrywają ważną rolę w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Jego zawartość jest zapisana w kodzie HTML, aby poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Metatag jest wypełniany zgodnie ze wstępnie skompilowanym rdzeniem semantycznym. To pole powinno zawierać tylko najbardziej kluczowe frazy, które są istotne dla treści. Gdy ktoś wpisze w wyszukiwarce zapytanie: „kup odkurzacz do domu”, chce zobaczyć listę stron z odkurzaczami, a nie z klimatyzatorami. W związku z tym strona, na którą trafia, musi pasować do zapytania.

Przykład wypełnienia meta keywords: <meta name=”keywords” content=”karma dla psów, kup karmę dla psów, internetowy sklep z karmą dla psów”>.

Do czego służy keywords?

Znacznik keywords używany jest do opisywania zawartości witryny, aby pomóc robotom wyszukiwarek w identyfikowaniu stron najbardziej odpowiednich dla konkretnych zapytań. Zadaniem specjalisty podczas pracy z keywords jest osiągnięcie maksymalnej zgodności z treścią artykułu i jednocześnie zapobieganie nadmiernemu spamowi. Aby to zrobić, należy wpisać w specjalnym polu najważniejsze frazy kluczowe. Funkcja wypełniania tagów jest też dostępna we wszystkich popularnych CMS: Joomla, WordPress (w tym WooCommerce) czy Opencart. Istnieją nawet wbudowane generatory słów kluczowych, które same wybierają frazy na podstawie treści na stronie.

Sprawdź: W jaki sposób metatagi wpływają na SEO?

Czy trzeba wypełnić metatag keywords?

Zgodnie z oficjalnym oświadczeniem przedstawicieli Google metatag keywords nie mają wpływu na pozycje w rankingu wyszukiwania. Jednak wielu programistów i specjalistów SEO nadal je uzupełnia. Wskazuje się przy tym dwa powody, dla których warto wpisywać frazy kluczowe:

  • możliwa zmiana przyszłych algorytmów wyszukiwarek na rzecz indeksowania meta keywords;
  • uwzględnianie zawartości pola przez inne wyszukiwarki, na przykład Yahoo.

Jak poprawnie wypełnić metatag keywords?

Istnieją dwie popularne metody wpisywania słów kluczowych – oddzielając je przecinkami lub samymi spacjami. Zaleca się przy tym użycie maksymalnie 20 słów o objętości do 200 znaków. Aby pole keywords było jakościowe i nie wzbudziło zastrzeżeń botów indeksujących, pamiętaj o kilku zasadach:

  1. Nie używaj zbyt wielu powtórzeń. Nie ma potrzeby pisania kilka razy słowa „łóżko” w tej samej formie. Nie bój się korzystać z różnych przypadków i liczb, ale nawet w tym wypadku uważaj na powtórzenia.
  2. Wyszukiwarki cenią przede wszystkim oryginalność, dlatego dla każdej strony wybierz unikalne frazy kluczowe.
  3. Pisz tylko na temat. Nie wpisuj słów, których nie masz na stronie lub które nie odnoszą się do jej zawartości.
  4. Nie używaj przyimków, spójników, znaków interpunkcyjnych. Ma to uzasadnienie w meta title i description, które przeznaczone są dla ludzi. Keywords służą do „komunikacji” z robotem.
  5. Uwzględnij geolokalizację. Jeśli masz firmę lub temat związany z określonym regionem, warto podać nazwę we frazach kluczowych.

Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com

Jakość i trafność to najważniejsze wymagania wyszukiwarek dotyczące treści słów kluczowych w polu meta keywords. Frazy muszą koniecznie mieć jakiś ładunek semantyczny, a także w pełni odpowiadać tematyce strony. Jeśli opublikowany na niej artykuł jest czysto informacyjny, to w meta znaczniku nie mogą znaleźć się słowa o wyraźnie komercyjnym charakterze. Na przykład, gdy strona zawiera recenzję lub porównanie rowerów, nie możesz dodać do słów kluczowych „kup”, „tanio”, „z dostawą” itp. W przeciwnym razie algorytmy wyszukiwarki mogą uznać, że próbujesz przyciągnąć ruch komercyjny na stronę informacyjną.

Znaczenie meta keywords w SEO

Title, description i keywordsmeta znaczniki, które zostały wprowadzone w 1989 roku, aby informować wyszukiwarki o zawartości witryny. W latach 90. metatag keywords odgrywał fundamentalną rolę w budowaniu pozycji stron w SERP. Wystarczyło wpisać w nim frazy kluczowe, aby witryna zyskała gwarancję trafienia na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Z biegiem czasu nieuczciwi optymalizatorzy i webmasterzy odkryli, że możliwe jest maksymalne poprawienie pozycji witryny właśnie za pomocą tego pola. Zaczęli więc spamować w nim kluczowymi frazami oraz ich różnymi formami, przez co w łatwy sposób osiągali znaczny wzrost ruchu na swoich zasobach internetowych.

Przedstawiciele Google szybko podjęli kroki, by zapobiegać takim manipulacjom. W efekcie już w 2001 roku znaczenie meta keywords SEO jako czynnika rankingowego drastycznie spadło, a dzisiaj wynosi zero. Jednocześnie spamowanie frazami kluczowymi w tym polu może skutkować nałożeniem kary na witrynę – obniżeniem jej pozycji lub całkowitym zbanowaniem w rankingu.

Sprawdź: Linki kanoniczne – do czego są potrzebne?

Podsumowanie

Przez lata algorytmy wyszukiwarek zmieniły się i stały bardziej zaawansowane. Obecnie w analizie każdej witryny wykorzystuje się ponad 200 czynników rankingowych, ale meta keywords nie jest jednym z nich. Jeśli dodatkowo nie wiesz, jak poprawnie zapełnić pole frazami kluczowymi, możesz bardziej zaszkodzić swojej witrynie – innymi słowy, wiele ryzykujesz, ale niewiele możesz zyskać. Lepiej więc poświęcić czas na to, co ma znaczenie dla pozycji zasobu w SERP: popracować nad innymi metatagami, przeprowadzić wewnętrzną optymalizację, dodać jakościowe teksty, skonfigurować atrybut alt dla zdjęć.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Trudna sztuka link buildingu. Co warto wiedzieć o backlinkach, aby nie wpaść w ich pułapkę?

    Trudna sztuka link buildingu. Co warto wiedzieć o backlinkach, aby nie wpaść w ich pułapkę?

    Budowanie autorytetu online to długotrwały proces. Wpływa na niego strategia link buildingu, która wymaga sporej wiedzy. Co warto wiedzieć na ten temat?
    White Hat SEO – budowanie linków

    White Hat SEO – budowanie linków

    Agencje marketingowe deklarują posiadanie technik budowania linków zgodnych z praktyką White Hat SEO. Z naszego artykułu dowiesz się, jak to robić.
    Dlaczego należy wykonać audyt SEO na stronie internetowej?

    Dlaczego należy wykonać audyt SEO na stronie internetowej?

    SEO wymaga ciągłej pracy i zaangażowania. Jak analizować widoczność strony w sieci? Czym jest audyt SEO, jakie są jego rodzaje oraz jak go wykonać?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.