Czy powinieneś być na TikToku?

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Grupa iCEA

Pierwsza Agencja SEO360 działająca na rynku od 2007 roku. Firma ma status Partnera Google oraz jest zdobywcą drugiego miejsca w kategorii agencji SEO/SEM w konkursie Dream Team. Dzięki zespołowi na... Więcej

16 lutego 2021

Najczęściej pobieraną aplikacją w 2020 roku był TikTok. Aplikacja uplasowała się na 8 miejscu pod względem liczby użytkowników, zaraz za takimi gigantami jak Facebook, Instagram, Amazon, czy Netflix, co sprawiło, że serwis w krótkim czasie stał się atrakcyjnym miejscem dla reklamodawców. Jednak, czy każda marka powinna być obecna na TikToku? Jeżeli nadal postrzegasz tę aplikację jako narzędzie wyłącznie dla dzieci i młodzieży, to musisz przekonać się sam, że pandemia zdecydowanie sporo zmieniła w tym zakresie. 

Czym jest TikTok?

TikTok to aplikacja mobilna, która udostępnia możliwość dzielenia się krótkimi materiałami wideo – filmiki mogą mieć maksymalnie 60 sekund. Treści mają głównie charakter rozrywkowy i z założenia miały być krótkimi formami teledysków nagrywanymi za pomocą urządzeń mobilnych. Możliwość montażu oraz dodawania dowolnego podkładu muzycznego wyzwala kreatywność użytkowników na tyle, że powstają przeróżne formy contentu niekoniecznie skupiającego się na tańcu i lip syncach, jak to się powszechnie przyjęło. Pod koniec pierwszego kwartału 2020 roku aplikację pobrało około 2 miliardów użytkowników.

Wokół serwisu pojawiało się wiele kontrowersji, a sam TikTok mówi, że ich misją jest inspirowanie kreatywności i przynoszenie radości. Trendy, duży wybór dźwięków, efektów specjalnych oraz łatwość montażu faktycznie mogą sprzyjać twórczemu rozwojowi użytkowników, ale problemem może być wykorzystanie platformy do rozpowszechniania kontrowersyjnych treści wśród najmłodszych użytkowników.

O co chodzi z tym TikTokiem?

Na początku warto sobie zadać pytanie, dlaczego TikTok odniósł tak wielki sukces, mimo że idea krótkich mobile wideo nie jest wcale żadną nowością – znamy ją przecież z Vine, czy z Snapchata. Sama aplikacja wywodzi się z Musical.ly, który służył głównie do nagrywania układów tanecznych do znanych i popularnych piosenek. Jednak o sukcesie TikToka zaważył czynnik społecznościowy z możliwością budowania zaangażowania wśród odbiorców. W odróżnieniu od Insta Stories, czy Snapchata wideo nie znika po upływie 24h. Algorytm TikToka potrafi wydobyć filmiki nawet sprzed kilku miesięcy, więc często zdarza się, że na feedzie wskakuje content, który niejako „został odkopany”.

Zakładka „Dla Ciebie” pokazuje filmy, które wskazuje nam algorytm na podstawie naszych zainteresowań. Sam mechanizm działania algorytmu jest niejawny, ale opiera się on na historii naszych interakcji z innymi materiałami. Lajki, komentarze, zapisy filmów, zatrzymanie, obejrzenie ponownie, to tylko nieliczne elementy, na podstawie których TikTok buduje nasz profil behawioralny, a następnie serwuje nam interesujące treści. Sam mechanizm algorytmu czasami pokazuje nam wideo spoza naszego kręgu zainteresowań, aby przetestować, co może nas jeszcze zaciekawić, co pozwala uniknąć utknięcia w pewnej bańce, tego co oglądamy.

Na pierwszym widoku, obok „dla Ciebie”, do wyboru jest druga zakładka „obserwowane” – w tym miejscu zobaczymy filmiki z kont, które śledzimy. Filmiki od znajomych i od ulubionych twórców pojawiają się właśnie w tym miejscu. Natomiast niewykluczone jest, że w zakładce „dla Ciebie” zobaczysz materiały od osób, które obserwujesz. Oba feedy swipujemy od góry w dół, a w prawym dolnym rogu widzimy statystyki społecznościowe danego wideo. W dolnej części filmiku dostępny jest opis, hasztagi, nazwa wykorzystanego efektu oraz nazwa dźwięku lub piosenki wykorzystanej w nagraniu.

Trendy i challange – czyli to, co nakręca machinę

Podstawą funkcjonowania aplikacji są trendy i wyzwania, które wymyślają oraz propagują sami użytkownicy TikToka. Można je wyszukiwać oraz przeglądać te najpopularniejsze wybierając w dolnym menu przycisk „Odkryj”. Na samej górze znajduje się wyszukiwarka, gdzie można wpisać dowolne słowo, nazwę użytkownika lub piosenki. Poniżej TikTok sugeruje listę aktualnie najpopularniejszych trendów oraz tych promowanych (chociaż nigdzie to nie jest napisane). Obok hasztagu z nazwą trendu pokazana jest liczba wyświetleń. Użytkownicy dodają filmy z oznaczeniem (na podobnej zasadzie jak na Instagramie) i na tej podstawie można je wyszukać pod danym hasłem. Wyzwania mogą być oficjalne lub być inicjatywą samych TikTokerów.

Największą popularnością cieszą się wyzwania taneczne, które polegają na wykonywaniu tego samego układu do odpowiedniej muzyki, ale twórcy w kolejnych realizacjach prześcigają się w oryginalności ich wykonywania. Jednak trzeba pamiętać, że trendy zmieniają się błyskawicznie i to, co jest fajne dzisiaj, za tydzień może być już niemodne. Aby odnieść sukces na tym polu, reakcja musi być szybka i przede wszystkim pomysłowa. Przykładowo jednym z największych hitów 2020 roku był trend z pszczółką nagrany na filtrze face zoom, a konkretnie „Bella does M. to the B.”.

@bellapoarch

To the 🐝 🐝 🐝 #fyp

♬ M to the B – Millie B

Film uzyskał ponad 45 milionów polubień, 1,5 mln komentarzy, 1,6 mln udostępnień oraz blisko 561 milionów wyświetleń (tak, jeden krótki film został obejrzany pół miliarda razy – od sierpnia, kiedy został opublikowany). Sam hasztag trendu #MToTheB wygenerował ponad 1 miliard wyświetleń. Ilość filmów nagranych do piosenki z trendu to ponad 7 milionów, co oznacza liczbę wideo zainspirowanych przez tylko jedną użytkowniczkę. Sam TikTok stał się niejako fabryką nowych influencerów, którzy potrafią wygenerować bardziej imponujące zasięgi niż ma to miejsce w innych serwisach społecznościowych.

Czy TikTok jest dla biznesu?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna – można by odpowiedzieć ulubionym stwierdzeniem marketerów, czyli „to zależy”. Zależy od naszej grupy docelowej, marki i jej archetypu oraz od zasobów i pomysłowości. Jeżeli Twoją grupą docelową są młodsze pokolenia, to inwestycja w TikTok będzie dobrym pomysłem. Nie musisz od razu zakładać profilu serwującego kreatywny content, możesz tworzyć płatne kampanie za pomocą konta reklamowego (reklamy TopView, Brand Takeover, In-feed, Branded Hashtag Challange, Branded  Effects).

Jeżeli zdecydujesz się na złożenie profilu, przygotuj się na prowadzenie systematycznych działań, które wymagają dużego nakładu pracy. Zaistnienie na tej platformie wymaga nieograniczonych pokładów kreatywności. W przypadku postawienia jedynie na reklamę płatną najlepiej sprawdzą się twórcze i oryginalne kreacje – zdecydowanie bardziej skuteczne są krótkie wideo lub animacje w formacie wertykalnym o długości około 10-15 sekund. O sukcesie reklamy w tym kanale zaważą pierwsze sekundy wideo. Do reklamy można dodać przycisk CTA, który przekierowuje do wybranej strony www. Jeszcze jednym rozwiązaniem, dzięki któremu możemy pojawić się na TikToku, jest współpraca z influencerami na podobnej zasadzie, jak ma to miejsce na innych platformach społecznościowych.

Przykłady marek na TikToku

Żeby znaleźć swój sposób na obecność na TikToku, w pierwszej kolejności trzeba  zapoznać się z platformą na tyle, żeby zrozumieć jej flow. Warto również przejrzeć profile marek, które są tam już obecne. Niezależnie w jakiej branży działasz, to podczas takiego researchu nie ograniczaj się tylko do poszukiwania firm podobnych do Twojej – im więcej inspiracji, tym lepiej dla kreatywności.

Przykładowo @picassosflooringdesigner to twórca, który przedstawia się jako profesjonalny instalator paneli podłogowych. Dzieli się filmikami ze swojej codziennej pracy i mimo że pokazując proces układania paneli, nie wpasowuje się w trendy na TikToku, to jego profil obserwuje ponad 200 tys. użytkowników, a rekordowe filmy mają po milion wyświetleń.

@picassosflooringdesigner

#satisfying #foryou #fyp #tiktok #trend #flooring #fypシ #usa #foryoupage #viral_video #foryourpage #viral #work #trend #famous #trending #ny #fy #fypg

♬ Run Free (feat. IVIE) – Deep Chills

Lokalna burgerownia Pasibus zgromadziła 14,5 tys. obserwujących serwując zabawne filmiki do trendujących dźwięków.

@pasibus

Kto z Was tęskni za Gruchą? 😢🍐🍔 Zgłaszajcie się w komentarzach! 🙋🏻‍♂️ #pasibus #pasisklep niemożnałączyć

♬ dźwięk oryginalny – .

Westwing.de na swoim profilu pokazuje inspiracje i protipy wnętrzarskie, oczywiście wykorzystując aktualne trendy – ich najlepsze filmiki potrafią wygenerować kilkanaście razy więcej wyświetleń niż ilość ich obserwujących.

@westwingde

Alles, was Ihr für #MeinHomeOffice braucht! Wer ist noch im #HomeOffice ?#tiktoktrend#tiktokviral#fy#interior

♬ I what it i got it – 🎮Brxre | Streamer🎮

TikTok jest również wykorzystywany przez m.in. lekarzy, prawników, fizjoterapeutów, kosmetologów, którzy edukują swoich odbiorców oraz przekierowują na inne własne kanały. Daje to możliwości rozwijania własnego personal brandingu oraz poszerzania społeczności w innych mediach społecznościowych.

@fizjoministerstwo

Które wygrywa? #fizjoministerstwo #fizjoterapia #rehabilitacja #zdrowie

♬ you would not believe your eyes – Remy

@prawniczkaewa

Szukasz pracy? Mała wskazówka #praca #prawnik #edutok #rodo #cv

♬ Aesthetic – Xilo

@instalekarz

Kto znał je wszystkie?! Na moim kanale YouTube jest o tym film! #instalekarz #lekarz #edutok #edutiktok

♬ Bagaikan Langit(cover) – Tik Toker

@instalekarz

Kiedy dowiadujesz się, że Twój brat @matisthebutcher wrócił do pracy i nie możesz go nawet przytulić! #lekarz #stomatolog #dlaciebie #fyp

♬ Oh Nanana – Remix – dj 6rb & Bonde R300

@dr_ania

Jakie macie plomby/ wypełnienia? Wiecie, że w mleczakach można robić kolorowe? #dlaciebie #fyp #pracazdomu mojebiuro #dentysta #dc #foryou

♬ Laxed (Siren Beat) – Jawsh 685

W kontekście obecności marek w aplikacji, nie można nie wspomnieć o sklepie xkom, który serwuje content idealnie wpasowujący się w gusta młodych użytkowników.

@xkompl

Ile masz zdjęć w telefonie? 🤔 #komputer #memy #jpg #xkom

♬ dźwięk oryginalny – x-kom

Czy warto być obecnym na Tik Toku?

Nie powinniśmy postrzegać TikToka jako błahej aplikacji, której nie rozumiemy. To, że my „tego” nie czujemy, nie oznacza, że serwis nie ma potencjału. Idealnie wpasowuje się on w gusta młodszych pokoleń. Przystępna forma, łatwość w użytkowaniu i budowania zaangażowania w pełni spełnia oczekiwania millenialsów i generacji Z. Warto pamiętać o tym, że młodsze pokolenia wkrótce mogą być naszymi potencjalnymi klientami, więc budowanie świadomości i rozpoznawalności marki w kanałach typu TikTok może być szansą biznesową w perspektywie długofalowej. Jeżeli nie jesteśmy jeszcze przekonani do tworzenia contentu na TikToku dla naszej marki, mamy do dyspozycji reklamy płatne lub po prostu obserwowanie trendów. Być może takie śledzenie tego, co jest „na czasie”, zainspiruje i pozwoli nam wykreować nowe szanse i możliwości sprzedażowe.