Czy powinni艣my ba膰 si臋 zbierania naszych danych? 馃搳

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 41 min
Odcinek 02
ON TOUR
Czy powinni艣my ba膰 si臋 zbierania naszych danych? 馃搳

Zobacz odcinek:

Ods艂uchaj odcinek


Cze艣膰 wszystkim, rozpoczynamy cykl Zapytaj o Seo on Tour. Dzisiaj w pi臋knym Krakowie. Naszym gospodarzem nijaki Micha艂 Konieczny. New Business manager, ale w艂a艣ciwie senior, bo wiek te偶 s臋dziwy, chocia偶 nie wida膰. Tak rozmawiali艣my troszeczk臋 przecie偶, 偶e tak ko艂o tej 40 to ju偶 zaczyna robi膰 si臋 powa偶nie, ale o tym porozmawiamy mo偶e jeszcze na backstage鈥檜, bo tak jak m贸wi臋, Zapytaj o Seo on Tour, tak偶e wakacyjnie bardzo. Przede wszystkim Micha艂, cze艣膰.

Cze艣膰, bardzo mi mi艂o.
Ciesz臋 si臋 bardzo, 偶e nas przyj膮艂e艣 w Krakowie. My jeste艣my w sumie teraz na balkonie w sukiennicach, pi臋kny widok na Ko艣ci贸艂 Mariacki za nami, t艂um ludzi na rynku. W艂a艣nie i tak sobie patrz膮c na tych wszystkich ludzi z tego balkonu, to w艂a艣ciwie ka偶dy z nich zostawia bardzo pot臋偶ne 艣lady po sobie. Nie m贸wimy tutaj gdzie艣 o 艣ladach st贸p, chocia偶 m贸wimy o takim fingerprincie internetowym, kt贸ry w艂a艣nie zacz膮艂 si臋 chyba zbiera膰 w 1994 roku, kiedy powsta艂a technologia w og贸le plik贸w cookies. Wtedy zacz臋艂y si臋 zbiera膰 dane i zbieraj膮 si臋 do teraz. Technologii zbierania tych danych jest chyba ju偶 znacznie wi臋cej ni偶 tylko ten cookies, kt贸ry jest ju偶 do艣膰 s臋dziwy, bo prawie 25, 30 lat.
No tak, ale jest on, mo偶na powiedzie膰, ci膮gle podstawowym modelem, czy jednym z podstawowych modeli reklamowych, wi臋c jak najbardziej. On troch臋 ewoluuje, mamy first cookie part data, third, czyli jakby kilka technologii. Technologii od przegl膮darki, technologii, kt贸re s膮 wysy艂ane i dodawane jako ciasteczka stricte marketingowe, tak偶e tak, ta technologia jest ju偶 z nami od, mo偶na powiedzie膰, dwudziestu paru, 30 lat. Spokojnie. Natomiast zdecydowanie liczba jakby zgromadzonych danych ro艣nie w tempie tak wyk艂adniczym, 偶e tak naprawd臋, jakby艣my si臋 zastanowili wsp贸lnie, ile danych ju偶 wyprodukowali艣my jako ludzko艣膰, to przypuszczam, 偶e przegonili艣my tak naprawd臋 wszystkie wcze艣niejsze wieki razy 10, razy, nie wiem, 100, albo nawet jeszcze wi臋cej. Tak偶e tak, zdecydowanie.
Mi ci臋偶ko okre艣li膰 to ilo艣ciowo, ale czyta艂em statystyki, 偶e podobno w 2020 roku warto艣膰 zgromadzonych danych u偶ytkownika to by艂o ponad 740 miliard贸w euro. To robi wra偶enie.
No w艂a艣nie, potencja艂 reklamowy kosmiczny, by艣my mogli powiedzie膰.
Dos艂ownie, bo mo偶na by pewnie niejedn膮 misj臋 na Marsa za takie pieni膮dze wys艂a膰.
Zgadza si臋.
Ale powiedz mi, bo zbieramy te dane z tych r贸偶nych 藕r贸de艂, ale po co w og贸le dane s膮 zbierane i co z nimi mo偶na zrobi膰? Bo Edrone w艂a艣ciwie zajmuje si臋 przede wszystkim przetwarzaniem tych danych, 偶eby da膰 jak膮艣 konkretn膮 warto艣膰 u偶ytkownikowi docelowemu, czyli w艂a艣cicielowi przede wszystkim biznesu e-commerce鈥檕wego.
Tak, zdecydowanie. U偶ywamy tych danych przede wszystkim do segmentacji, czyli do lepszego stargetowania przekazu reklamowego w kilku kana艂ach komunikacji, bo to te偶 nie jest tak, 偶e jeden kana艂 komunikacji to jest marketing automation. To jest, mo偶na powiedzie膰, 5, 6, 7 kana艂贸w komunikacji, to s膮 integracje z r贸偶nymi systemami i to zewn臋trznymi, kt贸re zasilaj膮 dane. Tak偶e tak, podstaw膮 jakby zrobienia dobrej segmentacji, dobrej automatyzacji s膮 dane. Te dane, w艂a艣nie, zbieraj膮 si臋 mi臋dzy innymi w oparciu o ciasteczka cookies, trzymane s膮 i tam deokodowe, rozkodowane na bazie takich identyfikator贸w, kt贸re pozwalaj膮 p贸藕niej rozpozna膰, 偶e ty, Wojtku, nie wiem, tydzie艅 temu zapisuj膮c si臋 do newslettera jednego sklepu internetowego pojawi艂e艣 si臋 znowu w sklepie. Chodzisz sobie po stronie, chodzisz, przegl膮dasz jedn膮 kategori臋, przegl膮dasz drug膮 kategori臋, dodajesz produkty do koszyka, kupujesz. I to ma s艂u偶y膰 w艂a艣nie automatyzacji. Automatyzacja zreszt膮, segmentacja i personalizacja, tak jak wspomnia艂em, one si臋 karmi膮 danymi. Jak nie ma danych, to ci臋偶ko jest o taki naprawd臋 spektakularny wzrost, kt贸ry jest mo偶liwy do wygenerowania przez marketing automation. Oczywi艣cie, to wymaga czasu, to troch臋 tak jak wasze dzia艂ania. Dzia艂asz w bran偶y Seo, jak rozmawiacie z klientem, to pierwsze pytanie, panie, kiedy b臋dzie efekt?
Tak, to prawda. Na razie nie wiemy, w kt贸rym jeste艣my w og贸le miejscu startowym, wi臋c ci臋偶ko powiedzie膰 o jakim efekcie w og贸le m贸wimy, bo trzeba go gdzie艣 wyestymowa膰.
Dok艂adnie tak. To jest te偶 kwestia oczywi艣cie postawienia sobie te偶 pewnych priorytet贸w, bo to jest tak, 偶e trafia do nas klient, pewnie troch臋 tak jak u was i musimy zastanowi膰 si臋, jakie cele powinni艣my sobie w og贸le obra膰, 偶eby m贸c si臋 rzetelnie i sensownie rozlicza膰. Czy rozmawiamy o tym, 偶eby wzros艂a 艣rednia warto艣膰 koszyka? Czy rozmawiamy o tym, 偶eby by艂a lepsza powracalno艣膰 klient贸w? Czy rozmawiamy o tym, 偶eby 艣rednia ilo艣膰 produkt贸w kupowanych w jednym zam贸wieniu by艂a zdecydowanie wy偶sza, 偶eby ros艂a.
W艂a艣nie, ju偶 przechodzisz do tego elementu, gdzie mo偶emy wykorzysta膰 dane konkretnie.
Zgadza si臋.
Ale zacznijmy jeszcze o pocz膮tku, o czym ju偶 powiedzia艂e艣, ile w og贸le tych danych potrzeba na start, 偶eby cokolwiek z tym zrobi膰? Je偶eli e-commerce dopiero startuje, nie ma tam w og贸le u偶ytkownik贸w albo naprawd臋 mo偶na ich policzy膰 na palcach tysi膮ca r膮k, to jest chyba nadal za ma艂o jeszcze, czy nie? Jaki jest w艂a艣nie ten pr贸g wej艣cia w tak膮 zabaw臋 w marketing automation?
Jasne. Tak naprawd臋 przygotowuj膮c si臋 te偶 do tego naszego spotkania zastanawia艂em si臋 jaka jest dobra odpowied藕 na to pytanie i w zasadzie odpowiedzi s膮 dwie, bo z jednej strony, czy w艂a艣ciciel e-commerce鈥檡, kt贸ry dojdzie do stu tysi臋cy z艂otych z tytu艂u porzuconych koszyk贸w powinien dopiero anga偶owa膰 si臋 w automatyzacj臋 i personalizacj臋 i gromadzenie danych? Niekoniecznie.

Zale偶y, kto ma jaki pr贸g b贸lu je艣li chodzi o potencjalnie utracony przych贸d.
Wi臋c jakby odpowied藕 na to pytanie mo偶na powiedzie膰 tak, z jednej strony marketing automation i narz臋dzie, kt贸re w zasadzie jest integralnie po艂膮czone z CRM-em, bo 偶eby m贸c robi膰 dobr膮 personalizacj臋, automatyzacj臋, trzeba zbiera膰 dane. Te dane sp艂ywaj膮 wraz z ruchem, tak jak o tym rozmawiali艣my na samym pocz膮tku. My tak przyjmujemy, 偶e z jednej strony kilkadziesi膮t, kilkaset transakcji, kt贸re przep艂ywa miesi臋cznie przez sklepy internetowe, to jest ju偶 taki, powiedzmy, minimalny poziom, gdzie mo偶na klientowi powiedzie膰, OK, jeste艣my w stanie dowie藕膰 sensowne wyniki. Z drugiej strony, wszystko jest kwesti膮 pewnego horyzontu czasowego, bo je偶eli przychodzi do mnie w艂a艣ciciel, kt贸ry stworzy艂 sw贸j sklep internetowy i m贸wi chcia艂bym od samego pocz膮tku 艣ledzi膰 moich klient贸w, chcia艂bym budowa膰 wiedz臋 o ich zachowaniach, chcia艂bym m贸c robi膰 dobr膮 segmentacj臋. Czy on nie powinien tego robi膰 od samego pocz膮tku? Powinien, bo z jednej strony nie musi dochodzi膰 do takiego progu b贸lu, gdzie stwierdzi o Jezus Maria, czy jak ju偶 straci艂em tyle pieni臋dzy, to dopiero mog臋 robi膰 dobr膮 personalizacj臋 i segmentacj臋. Natomiast oczywi艣cie, wszystko rozbija si臋 o to, jak szybko jeste艣my w stanie wygenerowa膰 wzrost sprzeda偶y, jak szybko klient mo偶e zauwa偶y膰 ok, to narz臋dzie si臋 spina, jest w stanie mi uratowa膰 mi troch臋 koszyk贸w, jest w stanie zwi臋kszy膰 mi powracalno艣膰 klient贸w, jest w stanie zrobi膰 mi dosprzeda偶. Tak jak m贸wi臋, jest kwestia dualizmu, ja o tym zawsze zupe艂nie otwarcie m贸wi臋. Je偶eli traktujesz marketing automation, CRM, gromadzenie danych, jako inwestycj臋, kt贸re ma ci si臋 zwr贸ci膰 w jakim艣 fajnym, sensownym horyzoncie czasowym, zaczynaj. Jakby nic nie stoi na przeszkodzie.
Tak, lepiej zacz膮膰 teraz ni偶 za trzy lata i by膰 o 3 lata zbierania danych do ty艂u.
Dok艂adnie.
Zgadzam si臋 zdecydowanie, ale powiedzmy, 偶e chcia艂bym p贸j艣膰 sobie na skr贸ty. M贸wimy przede wszystkim ten ruch to s膮 te dane i tak dalej, ale przecie偶 nie potrzebuj臋 ruchu, 偶eby mie膰 dane. Dane mo偶na pozyska膰 na wiele innych spos贸b i pytanie, czy w og贸le to ma sens i po drugie, chyba najwa偶niejsze pytanie, czy to w og贸le jest, nie powiem legalne, ale czy jest dozwolone?
To jest dobre pytanie, jak najbardziej, czy to jest legalne i jakby z perspektywy sklepu internetowego, kt贸ry przychodzi do nas, to pierwsze pytanie jest, drogi kliencie, jak wygl膮da twoja baza kontakt贸w? Jak wygl膮da twoja baza klient贸w? Czy jeste艣 w stanie co艣 o nich powiedzie膰 ju偶? Oczywi艣cie gros tych klient贸w nie robi艂o nigdy segmentacji. Bazowali po prostu na wysy艂ce newslettera do wszystkich, albo jeszcze tego w og贸le nie robili i do tego si臋 przymierzaj膮. W zasadzie odpowied藕 na to pytanie jest dobrze by by艂o przyj艣膰 z danymi, dobrze by by艂o nawet wgra膰 jakie艣 dane deklaratywne, na zasadzie, to jest klient, kt贸ry kupuje koszulki, to jest klient, czy klientka, kt贸ra kupuje buty na obcasie, 偶eby mie膰 t膮 tak膮 pierwsz膮 segmentacj臋. Natomiast to jest, jak wiemy, segmentacja deklaratywna. To troch臋 tak jak jeste艣my w podobnym wieku, nie wiem czy pami臋tasz czasy, gdzie zak艂ada艂e艣 sobie konto, czy to Wirtualnej Polsce, czy to na Onecie.
By艂a Repulika.pl jeszcze, pami臋tam.
I musia艂e艣 wype艂ni膰 jakby dane deklaratywne, czym si臋 interesujesz. P贸藕niej kontaktowa艂 si臋 w imieniu klienta dom mediowy na przyk艂ad i m贸wi艂 drogi kliencie, mamy w bazie 10 milion贸w maili o takiej i takiej deklaracji, interesuj膮 si臋 ci ludzie samochodami, motoryzacj膮. I w wieku 20 lat dostawa艂e艣, tak jak ja prawdopodobnie, zapis na jazd臋 land roverem.
Akurat tego nie, ale tak, du偶o dziwnych.
Pami臋tasz tamte czasy?
Tak, zdecydowanie.
I generalnie to jest troch臋 tak, 偶e ci starsi klienci, kt贸rzy przeszli przez ten etap, zak艂adali te skrzynki swoje, nie mieli jeszcze danych na bazie zachowania klient贸w, tylko na poziomie deklaratywnym, to oni m贸wi膮 nie, ale to gdzie to, to ju偶 jest passe, to ju偶 nie dzia艂a, ja ju偶 si臋 czym innym interesuje. I jakby w艂a艣nie w tym momencie wchodzi nam gromadzenie danych, wchodzi nam segmentacja klient贸w, bo je偶eli klient zapisuje nam si臋 do newslettera, robi zakupy, albo wgrywamy sobie t膮 baz臋 klient贸w, albo wdra偶amy rekomendacje i personalizacje, bo nie zapominajmy, 偶e jest jeszcze drugi szczebel gromadzenia danych, czyli wszystko to, co si臋 dzieje na onsite. To zaczynamy robi膰 klientowi dobr膮 personalizacj臋, bo ona wynika z realnych zachowa艅, a nie z poziomu deklaratywnego. Ten poziom deklaratywny, wiesz, mo偶e by膰 na wst臋pie.
My艣l臋, 偶e 艣wietnym przyk艂adem takiego systemu, 偶eby uzmys艂owi膰 s艂uchaczom jest Netflix chocia偶by.
Zdecydowanie tak.
My艣l臋, 偶e jakby艣my, jest tutaj spora ekipa i filmowa i od was ludzi, my艣l臋, 偶e jakby ka偶dy odpali艂 swojego Netflixa, to nikt nie mia艂by tego samego walla, wi臋c my艣l臋, 偶e to jest ten fajny w艂a艣nie poziom. I co jest w艂a艣nie dosy膰 ciekawe przy tym przyk艂adzie, ale te偶 w og贸le w ca艂ym zbieraniu danych i budowaniu persony, bo widzia艂em kiedy艣 bardzo ciekawe wyst膮pienie na TED albo TEZ-ex, nie pami臋tam ju偶, kt贸re z wydarze艅 to by艂o, i w艂a艣nie tam by艂a jakby prelekcja o zbieraniu tych danych, 偶e to nie jest fajne, 偶e kto艣 zbiera o nas dane ca艂y czas i my tak naprawd臋 nie wiemy, co to s膮 za dane, one mog膮 nie odzwierciedla膰 dok艂adnie tego, kim my faktycznie jeste艣my. I tam pani prelegentka, niestety nie pami臋tam personali贸w, ale zosta艂a troszk臋 zagi臋ta pytaniem z publiczno艣ci. Sparafrazuj臋 oczywi艣cie, ale by艂o to na zasadzie, OK, ale sk膮d pani wie, 偶e to, co oni, maj膮 na my艣li pewnie nas, to co oni wiedz膮 nie jest bardziej prawdziwe, ni偶 to, co pani my艣li o sobie? Bo my mamy jakie艣 wyobra偶enie siebie, a to jacy jeste艣my naprawd臋 troszeczk臋 si臋 od tego r贸偶ni i jednak tych danych nie da si臋 oszuka膰. Je偶eli ja potajemnie, nie wiem, s艂ucham Spice Grils na Spotify, jako guilty pleasure, to robi臋 to sam, nie chcia艂bym, 偶eby kto艣 o tym wiedzia艂, ale zbieraj膮c dane kto艣 to wie. Czyli gdzie艣 tam ten wielki automat, kt贸ry nad nami wszystkimi鈥
Dok艂adnie tak, gromadz膮cy wszystko.
To on o tym wie i wtedy faktycznie ta persona jest mi bli偶sza.
Zdecydowanie.
Wi臋c to jest do艣膰 ciekawe, ale w艂a艣nie, przechodzimy gdzie艣 po woli do tego tematu w og贸le zbieraniu danych, czyli RODO przede wszystkim, bo przechowujemy naprawd臋 bardzo cz臋sto wra偶liwe dane. I jak w艂a艣ciwie przy takiej masowej automatyzacji sobie z tym radzi膰? Czy faktycznie tutaj s膮 jakie艣 kwestie, kt贸re powinni艣my rozwi膮za膰 na samym pocz膮tku, typu odpowiednich informacji? Jak to w og贸le wygl膮da, czy powinni艣my si臋 w og贸le obawia膰 tej kwestii RODO w marketingu?
Nie, moim zdaniem nie powinni艣my si臋 obawia膰 kwestii RODO, dlatego, 偶e RODO pewne rzeczy usystematyzowa艂o, znaczy to nie jest tak, co w potocznym odbiorze cz臋艣ci e-commerc贸w by艂o, Jezus, co z moj膮 baz膮 danych? To trzeba j膮 skasowa膰, zbiera膰 od nowa, czy ja powinienem z powrotem zwraca膰 si臋 z pro艣b膮 o wyra偶enie zgody, bo wcze艣niej by艂o to jakby przetwarzane, magazynowane, czy tam zg艂aszane, by艣my powiedzieli, do innej kom贸rki. Ju偶 nie tej europejskiej, tylko lokalnej, dzia艂aj膮cej w Polsce. Obawia膰 si臋 nie powinni艣my, dlatego, 偶e jakby艣my si臋 wsp贸lnie zastanowili jakim jeste艣my spo艂ecze艅stwem, z perspektywy tego, ile danych sami, za darmo, oddajemy do medi贸w spo艂eczno艣ciowych, to w zasadzie rodzi si臋 pytanie, czy my mamy co艣 do ukrycia? Tak z jednej strony. Skoro w zasadzie we wszystkich mediach spo艂eczno艣ciowych jest przys艂owiowy tryliard naszych zdj臋膰, jest remarketing, to mo偶na powiedzie膰, 偶e za to, 偶eby mie膰 dost臋p do takiego narz臋dzia za darmo troch臋, mo偶na powiedzie膰, oddali艣my cz臋艣膰 swojej wolno艣ci i troch臋 danych. Natomiast przechodz膮c jakby tak ju偶 systematycznie do takiego etapu, jak wygl膮da w og贸le taki proces, co si臋 powinno robi膰, jak to wygl膮da w praktyce? Pierwsza rzecz, to jest oczywi艣cie zorientowanie si臋, czy mamy zgody. Je偶eli mamy zgody, te prawid艂owe, dotycz膮ce zbierania bazy, mamy je gdzie艣 zapisane w platformie sklepowej i rozpoczynamy tak膮 przygod臋, to powiedzmy, 偶e ten etap mamy ju偶 za sob膮. Drugim etapem jest zastanowienie si臋, OK, skoro b臋dziemy zbiera膰 dalej baz臋, to przy wszystkich formularzach, przy wszystkich punktach, w kt贸rych gromadzimy te dane ustawmy po prostu checkboxy, kt贸re b臋d膮 potwierdza膰 i jakby nawet nie jednokrotnie, tylko Double Opt-Ina, tak by艣my powiedzieli, klasycznego, wymaganego w Polsce. Wymaganego, czy rekomendowanego. To ustawmy sobie w艂a艣nie podw贸jny formularz zapisu. Na popupie czy na innym checkboxie ka偶my klientowi zaznaczy膰 te zgody. Z drugiej strony umie艣膰my w polityce prywatno艣ci informacj臋, OK, mamy pod procesora danych, kt贸ry jest odpowiedzialny za personalizacj臋, za segmentacj臋, za wysy艂k臋 newslettera, ale powiadomimy te偶 klienta o tym, 偶e w dowolnym momencie on z tego prawa, kt贸re mu RODO daje, to jest bodaj偶e punkt 5 albo punkt 6, mo偶e skorzysta膰. Czyli mamy klienta, kt贸ry przychodzi do nas do sklepu, zapisuje si臋, dostaje personalizacj臋 i teraz on mo偶e w ka偶dym momencie powiedzie膰 przys艂owiowe sprawdzam. Czyli dobra, to powiedzcie mi prosz臋 jakie dane o mnie zebrali艣cie i na przyk艂ad ja bym chcia艂 偶eby艣cie zaprzestali mnie profilowa膰, bo taka opcja te偶 jest mo偶liwa, jak najbardziej. Po to powsta艂y te systemy, mi臋dzy innymi Edrone, 偶eby艣my byli w stanie praktycznie dwoma klikni臋ciami, czy to przy okazji wpisania numeru telefonu, czy adresu mailowego, czy imienia i nazwiska, znale藕膰 po prostu tak膮 osob臋. Niejednokrotnie wypisa膰 j膮 te偶 r臋cznie, bo nie umie klikn膮膰 w formularz wypisu.
OK, ale cz臋sto si臋 w og贸le zdarza taka sytuacja, 偶e kto艣 chce si臋 wypisa膰?

Wiesz co, na przestrzeni moich 5 lat, czyli okresu sprzed RODO i po RODO, ja nie wiem, czy to nawet mo偶na u偶y膰 sformu艂owania, 偶e to jest marginalny odsetek. To jest ni偶ej ni偶 marginalny odsetek.
Tak, bo mi si臋 te偶 wydaje, 偶e cz臋sto te okre艣lenia, kt贸re gdzie艣 padaj膮 w tych regulaminach i tych zgodach s膮 takie鈥
M膮drze s膮 napisane zawsze.
S膮 m膮drze napisane, ale s膮 takie dla mnie mocne, te偶 m贸wimy o segmentacji, profilowaniu jakim艣, to brzmi troszeczk臋 jakby, nie wiem, tajne s艂u偶by zaraz szpiegowa艂y mnie gdzie艣 tam, a tak naprawd臋 ja zada艂em to pytanie, kiedy艣 mia艂em przyjemno艣膰 wyk艂adania analityki internetowej na uczelni i faktycznie zada艂em, analityka opiera si臋 przecie偶 na tych danych wszystkich, to jest ta podstawa. I zada艂em to pytanie studentom, czy chcieliby艣cie, 偶eby przesta艂o was w og贸le 艣ledzi膰 w Internecie? I bardzo du偶o ludzi zg艂osi艂o si臋 tak, ja bym chcia艂, 偶eby przestano mnie 艣ledzi膰. OK, czyli rozumiem, 偶e chcesz dostawa膰 reklamy o艣rodk贸w spokojnej staro艣ci.
Dok艂adnie tak.
Albo jakich艣 odkurzaczy, lod贸wek, czegokolwiek, czym w og贸le nie jeste艣 zainteresowany. No nie, nie chcia艂bym. To w kt贸r膮艣 stron臋 trzeba p贸j艣膰, po co艣 to jest, bo tak naprawd臋 ten proces, wiadomo, my teraz nie b臋dziemy na zasadzie, 偶e zbieranie danych jest wybawieniem 艣wiata, ale zawsze chocia偶, 偶eby znale藕膰 z艂oty 艣rodek, je偶eli co艣 jest zawsze na przek贸r robione u偶ytkownikowi, to si臋 nigdy nie uda. Zawsze trzeba znale藕膰 z艂oty 艣rodek i te dane te偶 wykorzysta膰 w ten spos贸b, 偶eby pom贸c u偶ytkownikom w znalezieniu tego, co chc膮 znale藕膰.
Pe艂na zgoda. To znaczy jeszcze ja przygotowuj膮c si臋 do takiej przedpandemicznej konferencji dotycz膮cej, mo偶na powiedzie膰, przysz艂o艣ci e-commerce鈥檜, kana艂贸w komunikacji i jakby tego, jak b臋dzie wygl膮da膰 przysz艂o艣膰, chocia偶 prognozowanie przysz艂o艣ci zawsze jest rzecz膮 trudn膮, w艂a艣nie dotar艂em do takich sensownych, bardzo ciekawych bada艅 Salesforce鈥檃 mi臋dzy innymi. I wprost z nich wynika艂o, 偶e personalizacja wp艂ywa na lojalizacj臋 klienta w sklepie internetowym i jakby to jest to, co ty Wojtku powiedzia艂e艣, znaczy, wszystko zawsze oczywi艣cie jest kwesti膮 tego, jak zadajemy pytania i kto troch臋 mo偶e chce osi膮gn膮膰 jaki艣 sw贸j konkretny cel. Ale je偶eli klienci chc膮 mie膰 lepsze do艣wiadczenia zakupowe, chc膮 czu膰, 偶e ta strona jest naprawd臋 dopasowana do ich potrzeb, tak jak powiedzia艂e艣, przywo艂a艂e艣 przyk艂ad Netflixa. Prezesa Netflixa zapytano kiedy艣, ile ma wersji sklepu i on powiedzia艂 tylu, ile mam u偶ytkownik贸w. Podobnie robi Zalando. Tutaj nie ma, po pierwsze, tego odwrotu, ale z drugiej strony ci臋偶ko jest te偶 nie ws艂uchiwa膰 si臋 w g艂os ludzi, konsument贸w, kt贸rzy m贸wi膮 chcemy lepszej personalizacji. Je偶eli ta personalizacja ma wp艂yn膮膰 na zmniejszenie wsp贸艂czynnika odrzuce艅, na d艂u偶szy czas sp臋dzony na stronie.
Zdecydowanie na zmniejszenie bounce rate鈥檜 tak zawanego. Jest to o czym my w og贸le rozmawiamy, bo dlaczego chcemy edukowa膰 na temat marketing automation, dlatego, 偶e to wspomaga SEO. Jeste艣my zapytaj o SEO, wi臋c taka jest prawda, je偶eli u偶ytkownik wchodzi na stron臋 nawet w wyniku wyszukiwania od razu, faktycznie, trafia na to, co go interesuje, kolorystyka, nawet typy zdj臋膰. Przecie偶 do tego te偶 d膮偶y ca艂a automatyzacja, gdzie systemy s膮 nawet w stanie rozpoznawa膰 jaki rodzaj fotografii interesuje bardziej u偶ytkownika, czy tam pe艂na sylwetka, czy tylko samo ubranie, je艣li m贸wimy o bran偶y fashion. Tak偶e to faktycznie bardzo mocno wspomaga nie tylko sam膮 kwesti臋 zwi臋kszania koszyka, ale te偶 pozyskania u偶ytkownika i lojalizowania tego u偶ytkownika, tak jak wspomnia艂e艣, wi臋c to na pewno trzeba o tym wspomnie膰. Ale powiedz mi jeszcze w og贸le, bo m贸wimy sobie tutaj o zbieraniu danych, 偶e tutaj zbieramy te dane, fajnie, super, przerabiamy co艣, jak膮艣 wiedz臋 z nich pozyskujemy, ale jakie takie realne korzy艣ci mog膮 si臋 pojawi膰 dla w艂a艣ciciela e-commerce鈥檜? Czyli co faktycznie fizycznie na jego sklepie te dane mog膮 da膰 u偶ytkownikowi?
One w艂a艣nie mog膮, po pierwsze, da膰 mu lepsz膮 personalizacj臋 i segmentacj臋, czyli to jest to, od czego te偶 troch臋 wyszli艣my. Mamy sytuacj臋, w kt贸rej cz臋艣膰 klient贸w powiem, ale ten komunikat jest wysy艂any do wszystkich, tam s膮 niskie open rate鈥檡, niskie cytoery, jest tego ma艂o zam贸wie艅. I jakby pierwszym etapem jest w艂a艣nie powiedzenie, w艂a艣nie, ale drogi kliencie, je偶eli korzystasz z oprogramowania, kt贸re zbiera dane, 艣ledzi ci klient贸w, jeste艣 w stanie zrobi膰 z tego tytu艂u lepsz膮 segmentacj臋 i personalizacj臋. Po pierwsze, programujesz sobie pewne 艣cie偶ki automatycznie, czyli z definicji odci膮偶asz si臋 troszeczk臋 z takiej bie偶膮cej pracy. Oczywi艣cie by艂oby nieprawd膮 powiedzenie ustawiamy sobie raz automaty i one sobie dzia艂aj膮. One musz膮 co pewien czas podlega膰 optymalizacji, czyli osoba, kt贸ra przychodzi do nas takim pierwszym zastrzykiem wiedzy, jak robimy mu prezentacj臋, m贸wimy w艂a艣nie o tym, jak wygl膮da personalizacja, segmentacja, zastanawiamy si臋 wsp贸lnie, jakie cele biznesowe chce osi膮gn膮膰, to jest informacje, drogi kliencie, damy ci dost臋p do danych. Te偶 jedno z fajniejszych powiedze艅 marketingowych, 偶e marketing bez danych to jest troch臋 tak jak jazda samochodem z zamkni臋tymi oczami. Tak by艣my te偶 mogli spokojnie powiedzie膰. Pierwsza rzecz, mamy dane. Co mo偶emy robi膰 z tymi danymi? Mo偶emy wys艂a膰 czy pokaza膰 klientowi naprawd臋 produkt, kt贸rym nie interesowa艂o si臋 10 tysi臋cy innych dziewczyn, a kt贸ry jest powi膮zany z jego wcze艣niejszymi interakcjami. Zakupem, dodaniem produktu do koszyka, przegl膮dni臋ciem. Jakby z tej perspektywy klient dostaje pewno艣膰, 偶e b臋dziemy dba膰 o to, 偶eby te wsp贸艂czynniki klikalno艣ci i wzrostu konwersji ros艂y. To s膮 takie klasyczne metryki. Bardzo niedocenianym, mam wra偶enie, elementem automatyzacji, ale to jest tak, 偶e ka偶dy klient przychodzi troch臋 z innymi potrzebami, to jest kwestia tego, 偶e automatyzacja to nie tylko sprzeda偶. Oczywi艣cie wszystkim nam zale偶y na wzro艣cie sprzeda偶y, ale to jest r贸wnie偶 edukacja i to si臋 troch臋 wi膮偶e, albo mo偶e nie troch臋, z tym, o czym m贸wi艂e艣 w kontek艣cie SEO. Mam szereg takich przyk艂ad贸w klient贸w, kt贸rzy zapisuj膮 si臋 do newslettera i dostaj膮 cykl wiadomo艣ci edukacyjnych.
To jest fajna sprawa akurat.
No w艂a艣nie, kto艣 kupuje czy zapisuje si臋 na newsletter do fajnego sklepu z garniturami, dostaje informacji o skr臋tno艣ci we艂ny, o tym, czy jest to, nie wiem, Loro Piano, czy jest to Tomas Maison, czy jest to tkalnia inna.
Tak, na pocz膮tku by艂o, co to jest Tomas Maison.
Dok艂adnie.
Od tego progu trzeba zacz膮膰 na przyk艂ad.
Czyli rodzaj dobrej tkaniny. Czyli jakby on oczywi艣cie wie, 偶e znalaz艂, powiedzmy, sklep internetowy, kt贸ry oferuje produkty troch臋 z wy偶szej p贸艂ki, ale czy nie powinien by膰 troch臋 doedukowany, czy nie powinien cieszy膰 si臋?

Tak, a mo偶e faktycznie tego klienta trzeba wychowa膰, 偶eby on dojrza艂 do tego dro偶szego produktu, bo faktycznie, ja cz臋sto gdzie艣 podaj臋 ten przyk艂ad, 偶e my musimy zawsze w marketingu, nie wa偶ne, czy to jest SEO, automatyzacja, jakiekolwiek inne kana艂y pozyskania, zawsze musimy si臋 wpisa膰 w ten customer journej. Musimy to zrobi膰 i faktycznie, je偶eli ja na pocz膮tku gdzie艣 tam mia艂bym potrzeb臋 zakupienia chocia偶by muszki, lubi臋 muszki, bo krawaty topi臋 w zupie. A spinki jako艣 do mnie nie przemawiaj膮 chyba, ale w ka偶dym b膮d藕 razie wol臋 muszk臋 ni膰 krawat. I faktycznie kupuj臋 muszk臋 i wpad艂em na newsletter, kt贸ry by艂 jakim艣 tam poradnikiem, jak dobrze wygl膮da膰 w towarzystwie i w sytuacji, ju偶 by艂bym postawiony pod 艣cian膮, Wojtek, ty musisz dzisiaj dobrze wygl膮da膰, bo jeste艣 na wa偶nym spotkaniu, to ta wiedza, kt贸r膮 bym pozyska艂 faktycznie鈥
Skorzysta艂by艣 na pewno.
Skorzysta艂bym, bardziej p贸藕niej jeszcze bym zobaczy艂 remarketing sobie szybko, kt贸ry wpad艂 mi, nie wiem, jaka艣 tam displajowa reklama, wr贸膰 po fajny garnitur, to klikam w to, bo czuj臋 zaufanie ju偶 w og贸le do tego sklepu, do tego miejsca. I potem ju偶 jest zdecydowanie 艂atwiej nawet w zwi臋kszaniu koszyka, zwi臋kszaniu warto艣ci koszyka, bo je偶eli ten sklep poleci艂 mi dobry garnitur, a po chwili dostaj臋 jeszcze spinki we藕. Kurcze, oni si臋 znaj膮.
No w艂a艣nie, ale mo偶e pora na drug膮 koszul臋, bo zbli偶a si臋 sezon letni.
Dobra, dorzucam. Co prawda nawet gdyby to lato by艂o za kilka miesi臋cy m贸wi臋, po co mam p艂aci膰 dwa razy za przesy艂k臋 skoro i tak to kupuj臋, to ju偶 sobie kupi臋 teraz. I faktycznie to bardzo fajnie mo偶e budowa膰 t膮 艣wiadomo艣膰 u偶ytkownika a propos naszej marki w og贸le.
Tak, o byciu ekspertem, to jest to, wi臋c jakby 艣rednio, wed艂ug bada艅, podczas pierwszej wizyty klienta konwersuje chyba mniej ni偶 3 procent. Natrafi艂em na takie badanie, no wi臋c jeste艣my w sytuacji, w kt贸rej OK, kto艣 trafia z jakiej艣 reklamy remarketingowej, z jakiego艣 display鈥檃, wchodzi na stron臋 i OK, rozgl膮da si臋, rozgl膮da, ale w zasadzie czemu ja powinienem kupi膰 te produkt akurat w tym konkretnym sklepie? Znaczy, co jest wyr贸偶nikiem, kt贸ry sprawia, zw艂aszcza, je偶eli ja nie znam dobrze tego brandu, bo je偶eli zna艂bym ten brand, to pewnie wchodzi艂bym bezpo艣rednio wpisuj膮c adres www z palca. Pe艂na zgoda. Automatyzacja, opr贸cz tych takich klasycznych parametr贸w wp艂yw na edukacj臋 i to nie tylko z perspektywy bran偶y B2C, bo wydaje mi si臋, 偶e w B2B r贸wnie偶 mo偶emy ten proces wyd艂u偶y膰, wyedukowa膰 klienta. B2C dla cz臋艣ci bran偶 to s膮 ci膮gle zakupy impulsywne, zw艂aszcza fashion.
Tak, w艂a艣nie, chcia艂em te偶 o to zahaczy膰, bo siedzisz w tym temacie od samego pocz膮tku w艂a艣ciwie chyba, kiedy pojawi艂 si臋 na rynku, to jest ile? Nie ma jeszcze chyba dekady pierwszej, jubileuszu jeszcze.
To jest 5, 7 lat, ja bym powiedzia艂.
No w艂a艣nie i z takiego do艣wiadczenia twojego powiedz mi, czy to jest dla ka偶dego biznesu? Czy m贸g艂by艣 na przyk艂ad wyr贸偶ni膰, 偶e FMCG b臋dzie lepsze, czy lepsze mo偶e b臋d膮 bran偶e fashion, czy mo偶e bran偶e typu ci膮gniki rolnicze, bo wiemy, 偶e tutaj wchodzimy w sytuacj臋, do kt贸rej faktycznie, chyba najlepiej dzia艂a to w sytuacji, w kt贸rej klient jest powracaj膮cy, bo mo偶emy bardzo cz臋sto go gdzie艣 tam dosprzeda膰, zrobi膰 kolejne gdzie艣 tam interakcje. Ale ci膮gnika nie kupuje si臋 raz na miesi膮c.
Ale ju偶 akcesoria do ci膮gnika.
Szyby na przyk艂ad, cz臋sto p臋kaj膮 od uderze艅 jakimi艣 tam kamieniami.
Na przyk艂ad. Wiesz co, gdyby艣my si臋 spotkali na tym wywiadzie jakie艣 2, 2 i p贸艂 roku temu, to pewnych bran偶 autentycznie nie wytypowa艂bym. Znaczy, pomy艣la艂bym sobie, automatyzacja w bran偶y meblarskiej? Wyzwanie. Oczywi艣cie podj臋liby艣my si臋 tego, jako organizacja, poniewa偶 jakby lubimy challange.
Tak, zreszt膮 zawsze jest rozw贸j, je艣li jest potrzeba, to wtedy pojawia si臋 rozw贸j.
Zdecydowanie tak. Natomiast ja bym powiedzia艂, 偶e automatyzacja zaczyna wkracza膰 naprawd臋 w coraz wi臋kszy obszar sklep贸w internetowych i to, co na pierwszy rzut oka wydaje si臋, 偶e mo偶e nie mie膰 zastosowania po paru rozmowach z klientem okazuje si臋 OK, dobra, to mamy sklep je藕dziecki, to klient kupuje, nie wiem, akcesoria, kupuje osprz臋t, kupuje g贸rn膮 cz臋艣膰 garderoby, doln膮 cz臋艣膰, po czym on m贸g艂by wr贸ci膰. Bran偶a meblarska, klient kupi艂 st贸艂, to dlaczego mamy mu nie zaproponowa膰 krzese艂.
I zastaw臋 od razu.
Dok艂adnie. Jak kupi艂 fajn膮 kanap臋, to b臋d膮 do tego fajnie pasowa膰 poduszki, kt贸re s膮 idealnie dopasowane, wi臋c ja jestem tak ostro偶ny z takim skre艣laniem bran偶, kt贸re w automatyzacji by si臋 zdecydowanie nie odnalaz艂y. Poniewa偶 automatyzacja jest tak szerokim poj臋ciem, 偶e w zasadzie jeden klient ma do spe艂nienia 15 celi biznesowych, drugi b臋dzie mia艂 do spe艂nienia 3. Czyli na przyk艂ad on powie potrzebuj臋 takiego narz臋dzia, bo mam du偶o porzuconych koszyk贸w, ale nie mam z drugiej strony klienta powracaj膮cego co miesi膮c, co dwa miesi膮ce, albo co trzy miesi膮ce, ale tych koszyk贸w jest na tyle du偶o, 偶e one robi膮 mi, nie wiem, 30, 40 procent miesi臋cznych obrot贸w. To wypada艂oby si臋 tym zainteresowa膰. Wi臋c oczywi艣cie na pierwszy rzut oka pewnie odzie偶, od偶ywki, wszystkie rodzaje suplement贸w, czyli klasyczny klient powracaj膮cy. Spo偶ywka zdecydowanie. Ko艅cz膮 ci si臋 cornflakesy, leci ci powiadomienie.
Sklepy zoologiczne to jest chyba鈥
Tak samo.
Dla mnie to jest fenomen po prostu, sklepy zoologiczne, bo tam mo偶na tak zlojalizowa膰 klienta niesamowicie, 偶e w艂a艣ciwie raz go pozyskamy i do ko艅ca 偶ycia tego wspania艂ego pupila i pewnie 偶ycia kolejnych pupili b臋dziemy ju偶 tym sklepem numer jeden, bo faktycznie tutaj mo偶liwo艣ci jest bardzo du偶o. Ale Ok, chcia艂bym jeszcze wr贸ci膰 troch臋 do danych, bo m贸wili艣my o tym, 偶e fajnie je mie膰, 偶e jedne s膮 lepsze, drugie gorsze, z czego艣 mo偶na wi臋cej wyci膮gn膮膰 i w艂a艣nie, jakie ty mia艂by艣 porady dla w艂a艣cicieli sklep贸w internetowych, jak oni dane powinni zbiera膰? Bo mamy cookies, tutaj wiele nie zrobimy, po prostu trzeba poinformowa膰 u偶ytkownika, 偶e takie cookies zbieramy. Komunikat, w sumie nie wiem, komunikat musi jeszcze by膰?
W wi臋kszo艣ci stron internetowych pojawia si臋 akceptacja polityki prywatno艣ci.
Wydaje mi si臋, 偶e dobrze go da膰, bo faktycznie jest to taki uk艂on w stron臋 u偶ytkownika, tak, zbieramy o tobie dane, 偶eby by膰 fair w stosunku do niego. Od razu taka jasna, fajna komunikacja partnerska.
Jak najbardziej, wi臋kszo艣膰 i tak klika w to odruchowo, 偶eby przej艣膰 do sklepu, to jest inna sprawa, ale tak.
OK, czyli mamy cookies i tutaj wiele nie zrobimy. Mamy dzia艂ania onsite鈥檕we. Tutaj ju偶 zrobimy, bo trackery, trackery mog膮 by膰 r贸偶ne.
Zdecydowanie.
Na pewno edronowy tracker, kt贸ry gdzie艣 tam funkcjonuje. I czy mo偶na co艣 zrobi膰 chocia偶by z tym edronem, m贸wi臋 tak, bo na tym por贸wnaniu b臋dziesz zna艂 si臋 najlepiej, 偶eby jak najlepiej te dane zbiera艂. Czy w og贸le trzeba go skonfigurowa膰, czy macie jak膮艣 specjalistyczn膮 wiedz臋 na ten temat? Jak ugry藕膰 ten temat?
Przygod臋 tak naprawd臋 ze zbieraniem danych i z pod艂膮czeniem takiego narz臋dzie trzeba zacz膮膰 od instalacji w艂a艣ciwej wtyczki, kt贸ra jest kompatybilna ze sklepem internetowym. Czyli mamy sobie sklep Magento, mamy sobie sklep na Prestcie, na Woocommerce, na Shop Goldzie na przyk艂ad, b膮d藕 rozwi膮zanie dedykowane. Przeprowadzamy sobie integracj臋, kt贸ra polega naprawd臋 w 90 procentach przypadk贸w na instalacji plug in. Czyli nawet ta taka pierwsza magiczna bariera wej艣cia, Jezus, ja nie mam od tego programisty, kto mi to wykona, znika, bo mo偶emy zainstalowa膰 sobie wtyczk臋.
Ja my艣l臋, 偶e mo偶emy te偶 powiedzie膰, 偶e wi臋kszo艣膰 sklep贸w, chyba wszystkie, maj膮 Analyticsa i Google Serch console. To jest ten tracker, 偶eby艣my naprowadzili, 偶e to te偶 jest ten tracker.
Pr贸g wej艣cia jest naprawd臋 relatywnie prosty. I w zasadzie ju偶 integruj膮c si臋, czy to przez GTM-a w艂a艣nie czy to przez klasyczn膮 wtyczk臋 my mo偶emy wsp贸lnie z klientem ustali膰 strategi臋, co b臋dzie mu si臋 wy艣wietla艂o na stronie przy pierwszej wizycie klienta, co b臋dzie wy艣wietla艂o si臋 w momencie, w kt贸rym drugi klient interesuje si臋 zupe艂nie inn膮 kategori膮 produkt贸w, a co b臋dzie wy艣wietla膰 si臋 klientowi, kt贸ry wraca do nas podczas trzeciej czy czwartej wizyty. Ja tak si臋 艣mieje czasami do klient贸w, jak z nimi rozmawiam, 偶e ja m贸g艂bym nawet te rekomendacje ustawi膰 bez zgody i wiedzy. Oczywi艣cie wiadomym jest, 偶e tego nie robimy, natomiast staramy si臋 znale藕膰 wsp贸lny mianownik, jak drogi kliencie twoi klienci chodz膮 po sklepie. Czy oni wchodz膮 przez stron臋 g艂贸wn膮, czy oni g艂贸wnie wchodz膮, powiedzmy, nie wiem鈥
Z organica w konkretne kategorie.
Dok艂adnie. Czy mo偶e reklama googlowska, kt贸ra kieruje ich bezpo艣rednio do modelu produktu, bo szukaj膮, nie wiem, but贸w do kosza Jordana, model 28 SE. Tych przyk艂ad贸w mo偶na mno偶y膰. To jest wszystko taki pierwszy etap, kt贸ry pozwala nam si臋 zorientowa膰 w艂a艣nie w celach biznesowych, jak ten klient chcia艂by w oparciu o dane pokazywa膰 produkty. Ja si臋 cz臋sto te偶 spotykam z tym, 偶e klient m贸wi przypiszemy jaki艣 produkt na sztywno. Ja m贸wi臋鈥
Po co ta automatyzacja.
Gdyby艣my si臋 zag艂臋biali tylko w przypisywanie produkt贸w na sztywno, a drogi kliencie, jak sam powiedzia艂e艣 przed chwil膮, 艣rednio pojawia si臋 oko艂o 150 albo 200 produkt贸w u ciebie w sklepie co pewien okres czasu, jaki by艂yby tego sens? OK, mo偶emy w feedzie produktowym, kt贸ry nam przy艣lesz ustawi膰 jakie艣 produkty, kt贸re, powiedzmy, przy resztach stan贸w magazynowych mo偶emy wypycha膰. Te produkty ci膮gle na sklepie s膮, tylko je trzeba bardziej uwidoczni膰. OK, w porz膮dku, te偶 tak mo偶emy robi膰, ale jakby sens jest taki, 偶eby Wojtek, kt贸ry interesuje si臋 produktami z kategorii obuwie widzia艂 nieco inne produkty ni偶 Micha艂, kt贸ry interesuje si臋 produktami z kategorii T-shirt贸w. O to chodzi.
Dobra, ale powiedz mi, gdyby w艂a艣ciciel e-commerce鈥檃 spyta艂 mam nak艂ania膰 ludzi do zapisu do newslettera, czy mam ich nak艂ania膰, 偶eby za艂o偶yli konto w sklepie? Co z tych rzeczy?
Jedno i drugie, bez dw贸ch zda艅.
Jasne, jedno i drugie, ale jak my艣lisz, nie my艣lisz, pewnie wiesz, kt贸ry z tych element贸w da wi臋cej pod k膮tem takim biznesowym? Czy faktycznie to s膮 tak bardzo powi膮zane elementy, 偶e ta synergia jest tutaj konieczna i najlepiej jest robi膰 jedno i drugie?
Tutaj jeste艣my sobie w stanie na szcz臋艣cie z t膮 sytuacj膮 do艣膰 dobrze poradzi膰. Dlaczego? Dlatego, 偶e ja zawsze na wst臋pie zadaj臋 klientowi pytanie, jaki odsetek klient贸w robi u ciebie tak zwane szybkie zakupy? Czyli nie zak艂ada konta, nie rejestruje si臋, nie wype艂nia 5, 6 formularzy. I ten odsetek w sklepach internetowych oczywi艣cie jest r贸偶ny. To jest czasami 60 procent zakup贸w bez rejestracji, czasami jest to 40 procent zakup贸w bez rejestracji.
Pewnie te偶 zale偶y od warto艣ci transakcji.
Oczywi艣cie.

Ja mam podobnie, je偶eli kupuj臋 co艣 za wi臋ksze pieni膮dze czuj臋 si臋 bezpieczniej, 偶eby mie膰 to konto, 偶eby 艂atwiej namierzy膰 t膮 przesy艂k臋 i tak dalej, a jak co艣 jest za grosze, to wiadomo, nie chce mi si臋 na to traci膰 czasu.
Tak, to nie tracisz czasu, zw艂aszcza jak robisz zakupy na mobile鈥檜 i powiedzmy, nie wiem, czekasz na parkingu przed supermarketem i chcesz spo偶ytkowa膰 sw贸j czas. Jakby jak najbardziej powinni艣my nie rozdziela膰 tych dw贸ch rzeczy, tylko je po prostu ze sob膮 po艂膮czy膰. OK drogi kliencie, zapisujesz si臋 do newslettera, super, mamy twoj膮 zgod臋. Druga grupa klient贸w, zak艂adacie konto, robicie zakupy, ale nie zapisali艣cie si臋 do newslettera, to zaznaczmy na tym checkboxie, czy w og贸le przygotujmy taki checkbox na checkoucie z opcj膮 zapisania si臋 do newslettera. Nie zach臋cam oczywi艣cie, 偶eby by艂o na zasadzie zaakceptuj wszystko i gdzie艣 tam przemycamy tego typu dzia艂anie. Ja to w niekt贸rych sklepach internetowych ci膮gle obserwuj臋, rozdzielmy te zgody, 偶eby by膰 lege artis oczywi艣cie. Natomiast to, 偶e mamy 50 procent klient贸w, kt贸rzy zak艂adaj膮 konta albo nie zapisuj膮 si臋 do newslettera te偶 nie jest dla nas jak膮艣 du偶膮 przeszkod膮. Ja mo偶e powiem dlaczego. Dlatego, 偶e my przecie偶 zawsze mo偶emy tym klientom podzi臋kowa膰 za to, 偶e s膮 naszymi klientami i przy okazji zach臋ci膰 ich ponownie do tego, 偶eby zapisali si臋 do newslettera.
To prawda, ale dobra, mamy te systemy, o kt贸rych m贸wisz, wiemy mniej wi臋cej, co mo偶emy zyska膰 dzi臋ki automatyzacji marketingu, ale jak ty my艣lisz, jak b臋dzie wygl膮da艂a przysz艂o艣膰 w og贸le tego ca艂ego, nie chcia艂bym powiedzie膰 zabawy, bo to ju偶 nie jest zabawa, tylko powa偶ny biznes, ale jak b臋dzie ta przysz艂o艣膰 wygl膮da艂a? No bo, tak jak sobie powiedzieli艣my dopiero 7 lat gdzie艣 mniej wi臋cej to trwa, a ju偶 m贸wimy o przysz艂o艣ci, ale faktycznie przysz艂o艣膰 jest nieub艂agalna. Bran偶a IT rozwija si臋, bran偶a marketingowa, kt贸ra korzysta bardzo mocno z tych zdobyczy technologicznych rozwija si臋 w zawrotnym tempie i jak ty to widzisz, nie b臋d臋 pyta艂 za 10, 15 lat, bo tego nie jeste艣my w stanie przewidzie膰.
Musieliby艣my mie膰 szklan膮 kul臋.
Ale na przestrzeniach jednego roku, dw贸ch. Co wy w og贸le planujecie mo偶e w Edronie?
Znaczy ja powiem tak, na pewno coraz mocniej b臋dzie upowszechnia艂 si臋 zaw贸d analityka, czyli osoby, kt贸ra jest odpowiedzialna za zbieranie danych nie z jednego punktu, tylko z 5, 10, 15.
Tak, ale uwierz mi, 偶e wszyscy go艣cie, kt贸rzy m贸wi膮 o danych wskazuj膮 ten sam element, analityka danych to podstawa, bo dane pozyska si臋 relatywnie 艂atwo.
Tylko jak je zinterpretowa膰.
No w艂a艣nie, tylko kwestia interpretacji.
No w艂a艣nie, wi臋c ja przypuszczam, 偶e b臋dzie jeszcze wi臋ksza integracja r贸偶nych system贸w, czyli takie nakierowanie, aby docelowo w jednym narz臋dziu mie膰 zintegrowanych 5, 6, 7 punkt贸w, z kt贸rych sp艂ywaj膮 dane, czy to, nie wiem, z punktu stacjonarnego, czy to z innego jakiego艣 zewn臋trznego CRM-a, czy z danych RPO-wych ze sklepu, wi臋c wydaje mi si臋, 偶e tutaj naprawd臋 wiele t臋gich g艂贸w e-commerce鈥檃 b臋dzie si臋 zastanawia膰, dobra, to ten kana艂 atrybuje nam sprzeda偶, ten atrybuje nam sprzeda偶, ten atrybuje nam sprzeda偶.
Ja jestem te偶 ciekawy, nie wiem czy s艂ysza艂e艣, 偶e w Poznaniu otworzyli pierwsz膮 呕abk臋 ca艂kowicie bezobs艂ugow膮. Wchodzi si臋, skanuje kod.
Chyba drugi po Warszawie, tak mi si臋 wydaje, albo mo偶e nawet pierwszy.
Tak. Skanuje si臋 kod QR, wchodzisz, bierzesz co chcesz, mo偶esz poodk艂ada膰, zabra膰, wychodzisz i od razu jeste艣 policzony, 偶e tak powiem. Pierwszy raz jak przeczyta艂em tego newsa m贸wi臋, kurcze, ile to daje mo偶liwo艣ci. Przecie偶 od razu jeste艣my powi膮za膰 u偶ytkownika, przecie偶 skanujesz ten kod QR, wi臋c bran偶a FMCG tutaj b臋dzie chyba skaka膰 z rado艣ci. Dok艂adnie wiemy, co, kto kupuje. Tak samo w og贸le 呕abka chyba bardzo mocno idzie w tym kierunku. Sama aplikacja 呕abki.
Zgadza si臋.
Ja raczej z niej nie korzystam, kiedy艣 mnie oszukali na punkty, ale to zupe艂nie inna historia, ale faktycznie, oni zbieraj膮 dane o tym, co dok艂adnie jesz i kupujesz na co dzie艅. Czy rano pijesz kaw臋 z mlekiem czy bez mleka, oni ju偶 to wiedz膮.
No w艂a艣nie i tu jest pytanie troch臋 bardziej filozoficzne, pewnie nie na t膮 cz臋艣膰 naszej rozmowy, czy w imi臋 15 groszy rabatu na bu艂ce chcemy tymi danymi si臋 dzieli膰. To jest inne pytanie. Sklepy Amazon Go to jest ju偶 chyba kilkaset, mo偶e kilkaset to nie, chocia偶 to si臋 tak szybko rozwija, kilkadziesi膮t co najmniej sklep贸w w Stanach. Appka ci臋 wpuszcza, appka ci臋 wypuszcza, 艣ci膮gasz produkt z p贸艂ki, jest wirtualny koszyk, jest podpi臋ta karta, nie przechodzisz przez proces zakupowy. Ty po prostu wchodzisz, bierzesz i wychodzisz, wi臋c to wydaje mi si臋 by膰 te偶 przysz艂o艣ci膮, tak jak zastanawia艂em si臋 w艂a艣nie na jednej z konferencji, co b臋dzie. To na pewno voice commerce, czyli naturalnie zmierzamy z stron臋…
Tak, podobnie jak voice search.
Dok艂adnie. W stron臋 zaawansowanych asystent贸w g艂osowych, mog臋 z powodzeniem powiedzie膰, 偶e dron tutaj te偶 nie odstaje kroku, jest du偶y grant i projekt badawczy. Tak偶e zmierzamy w t膮 stron臋. Internet of things my艣l臋, 偶e spokojnie te偶, czyli coraz wi臋ksza ilo艣膰 urz膮dze艅 pod艂膮czonych do zbierania. I kolejny raz pewnie multi channel, ale ju偶 taki, nie wiem, czy mo偶na jeszcze bardziej obszerny multi channel zrobi膰, ale pewnie to te偶 w t膮 stron臋 idzie.
OK, wszystko brzmi bardzo fajnie. Wiemy, 偶e du偶o mo偶emy z tego wyci膮gn膮膰, ale tak dos艂ownie w trzech punktach, w trzech zdaniach, dla tych, kt贸rzy jeszcze tego nie robi膮, jak zacz膮膰? Co powinni zrobi膰 dzisiaj po obejrzeniu tego odcinka?
Przede wszystkim spojrze膰 w metryki biznesowe, zastanowi膰 si臋, co ma im da膰 automatyzacja, jaki horyzont czasowy sobie ustawiaj膮, czy s膮 na to gotowi z perspektywy nie tylko kosztowej, bo ten pr贸g ci膮gle si臋 obni偶a, ale te偶 operacyjnej. Oczywi艣cie cz臋艣膰 z tych danych mo偶na outsourcowa膰 i wspom贸c si臋 wsparciem chocia偶by takiej firmy jak nasza, wi臋c to jest pierwszy krok. Przemy艣le膰 strategi臋, przemy艣le膰 umiejscowienie automatyzacji w szerszych dzia艂aniach e-commercowych, bo pami臋tajmy, 偶e dobra automatyzacja nigdy nie anuluje nam SEO ani ads贸w i troch臋 cierpliwo艣ci. Nie por贸wnujmy wynik贸w z marketing automation tak jak wrzucenia 100 tysi臋cy z艂otych w adsy tu i teraz. To podobnie jak w SEO.
Wymaga czasu, dobrej rekrutacji tych danych, kt贸re zbierzemy.
Tak, ale pracy te偶 na kliencie, bo je偶eli robimy cross selling, up selling to zastan贸wmy si臋, kiedy ten klient b臋dzie mia艂 po co do nas wraca膰.
Super, dzi臋ki wielkie za rozmow臋.
Dzi臋ki Wojtku.
Ja my艣l臋, 偶e naprawd臋 du偶o ciekawych temat贸w poruszyli艣my. Je偶eli wy chcieliby艣cie jeszcze troszeczk臋 Micha艂a podpyta膰 o wiele rzeczy zwi膮zanych z t膮 automatyzacj膮, to Idron, znajdziecie go bez problemu. Piszcie te偶 w komentarzach, piszcie do nas. My艣l臋, 偶e w razie, je艣li b臋dzie taka konieczno艣膰 i ch臋膰, to zgodzisz si臋 chyba jeszcze do Poznania wpa艣膰. Tym razem w odwiedzimy do nas.
呕aden problem, z mi艂膮 ch臋ci膮.
I jeszcze troszk臋 pogada膰. Tak偶e wielkie dzi臋ki, a wy b膮d藕cie czujni, bo to by艂 pierwszy odcinek z serii Zapytaj o SEO on Tour, a gdzie zabierze nas kolejny wyjazd? Zobaczycie ju偶 wkr贸tce, tak偶e do zobaczenia. Cze艣膰.
Cze艣膰.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si臋 na rzeczy – skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a – trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.

Kim jest gospodarz cyklu?
Bezp艂atny audyt

    Powiedz nam jaki zakres us艂ug Ci臋 interesuje,
    a skontaktujemy si臋 w odpowiednim dla Ciebie terminie

      Je偶eli chcia艂by艣 do艂膮czy膰 do naszego zesp贸艂u, ale masz w膮tpliwo艣ci - skontaktuj si臋 z nami.
      Wype艂nij formularz kontaktowy: