Zwrot z inwestycji w optymalizację pod kątem wyszukiwarek uzależniony jest od wielu czynników, w tym modelu, profilu działalności firmy, a także kanału marketingowego, z którego dane przedsiębiorstwo korzysta.
Aby zrozumieć, dlaczego zwrot z inwestycji i SEO idą ze sobą w parze, konieczne jest zrozumienie pojęcia ROI.
ROI (Return On Investment) to wskaźnik rentowności, z którego korzysta się, aby zmierzyć efektywność działań firmy. Ujmując to w najprostszy sposób, to odpowiedź na pytanie, czy inwestycje przeznaczone na wskazany kanał generują zyski.
Jeżeli chcesz mierzyć zwrot z inwestycji w SEO, powinieneś najpierw określić cele biznesowe dla Twojej strony. To “must have” dla przedsiębiorstw, które powierzają realizację strategii marketingowej specjalistom z tego obszaru. Do przykładowych, lecz priorytetowych dla większości firm destynacji należą: stymulowanie ruchu organicznego w witrynie, sprzedaży internetowej, ekspozycji strony w rankingu Google oraz kreowanie eksperckiego wizerunku marki.
Zwrot z inwestycji w optymalizację pod kątem wyszukiwarek jest naprawdę zaskakująco duży, chociaż równie często niedostrzegalny “gołym okiem”. Ze względu na specyfikę SEO, zmierzenie ROI może być nieco kłopotliwe. Właściwie, niezbędne jest uwzględnienie konkretnych wskaźników, jakimi są chociażby wydatki na reklamę.
Nie ma żadnych wątpliwości, że SEO to najskuteczniejszy sposób na zwrot z inwestycji w witrynę internetową. Efektywnie zoptymalizowana strona jest prostsza w obsłudze, a to przekłada się na poprawę doświadczenia użytkownika (anglojęzyczne “User Experience”, czyli UX). ROI sprzyja określenie fraz kluczowych SEO, ponieważ wskazuje na to, czego klient właściwie potrzebuje.
Jeżeli mówimy o “inwestycji w SEO” mamy na myśli szereg działań, które sprzyjają jej widoczności. Nie wiąże się to z kupowaniem ekspozycji strony, a to niestety generuje trudności w obliczeniu ROI.
Kiedy zdecydujesz się zmierzyć rezultaty pracy, skoncentruj się na dostarczanych podstawowych danych. Weź pod uwagę wskaźniki KPI, które dotyczą poprawy ekspozycji witryny i wzrostu ruchu organicznego Nie pomijaj współczynnika konwersji, który jest najprostszy w obsłudze dla stron z obszaru e-commerce.
Wartość SEO z witryn, w których sprzedaż odbywa się poza sferą Internetu, można określić przy wykorzystaniu narzędzia, jakim jest Google Analytics.
Domena ma wpływ na zwiększenie ROI. Jeżeli nie zacząłeś jeszcze swojej wirtualnej działalności biznesowej bądź jesteś na etapie wyboru nazwy domeny – to mamy dla Ciebie cenną wskazówkę.
EMD, czyli domena dopasowania ścisłego, to domena strony, która mieści w sobie frazy kluczowe. Na nie bezpośrednio kierowane są przekazy reklamowe w wynikach wyszukiwania. Najprościej rzecz ujmując: witryna internetowa, której nazwa pokrywa się z kluczowym hasłem. Jeżeli internauta wpisuje w wyszukiwarkę hasło “ogród botaniczny”, to domeną dopasowania ścisłego dla zapytania będzie ogrodbotaniczny.pl.
SEO i ROI są ze sobą ściśle związane. Wykorzystanie EMD przez witryny daje im przewagę w pozycjonowanych rankingach. Google koncentruje się na frazach kluczowych, które występują w domenie. Jeżeli nazwa Twojej witryny jest tożsama ze słowami klucz – istnieje duże prawdopodobieństwo, że wygrasz walkę o miejsce w rankingu.
Z psychologicznego punktu widzenia internauci są bardziej skłonni zaufać firmie, która posiada domenę tożsamą z wyszukiwanym hasłem, ponieważ wierzą, że tylko najlepsi z najlepszych dysponują EMD we własnych witrynach. Większa wiarygodność strony to większa szansa na sukces, na który składają się wyższy współczynnik konwersji oraz wzrost przychodów.
Korzyści można upatrywać również dla PPC (Per Per Click), czyli kampanii bannerów bądź płatnych linków, które wyświetlane są na pierwszych miejscach rankingu w odpowiedzi na określone frazy.
Domena dopasowania ścisłego może wpłynąć na wzrost współczynnika klikalności, jednocześnie przynosząc znaczne oszczędności dla przedsiębiorstw, które zdecydowały się zainwestować w dany model biznesowych rozliczeń.
Strategia SEO, która zaowocuje zadowalającym wynikiem rentowności, to długoterminowa inwestycja, na którą musisz być przygotowany. Co więcej, musisz wykazać się dużą dozą cierpliwości, ponieważ efekty mogą pojawić się po kilku miesiącach.
Na efektywność ma również wpływ pozycjoner. Warto zastanowić się nad zatrudnieniem osoby, która zna przysłowiowe “zakamarki” SEO i pomoże Ci rozwiązać wszelkie trudności. Bądź rozsądny w dokonywaniu wyboru agencji bądź freencelera i zasięgnąć opinii osób, które są zadowolone ze wspomnianych usług.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.