Czy sklep internetowy się opłaca?

Czy sklep internetowy się opłaca?

Andrea Piacquadio / pexels.com

W czasie pandemii koronawirusa segment e-commerce wykazał najszybszy wzrost w całej swojej historii. Choć lockdown został stopniowo zniesiony, a klienci w całym kraju powrócili do swoich nawyków zakupowych i punktów stacjonarnych, to wielu z nich odkryło sklepy internetowe i jest gotowych z nimi pozostać. Prawdopodobnie jednak każdemu początkującemu sprzedawcy nasuwa się jedno pytanie, czy taki biznes online jest w ogóle opłacalny? Odpowiedź na to wcale nie jest prosta.

Wyobraź sobie, że chcesz zbudować dom i zastanawiasz się, ile będzie to kosztować. W tym wypadku koszt zależny jest od wielu czynników: powierzchni, układu, lokalizacji, liczby pokoi, wystroju wnętrz, materiałów wykończeniowych itp. Trudno więc podać konkretną kwotę i najczęściej takie obliczenia kończą się dość rozpiętymi widełkami. Podobnie jest z witryną sprzedażową. Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Cena i rezultat zależą m.in. od celów oraz zadań, jakie stawia przed sobą firma, oraz od niszy, w jakiej działa. Z tego względu koszty otwarcia sklepu internetowego, a także jego dalszego utrzymania są trudne do oszacowania.

Czego potrzebujesz, aby otworzyć sklep internetowy?

Aby przetrwać kryzys wywołany pandemią, sklepy otwierały przedstawicielstwa online przy minimalnych kosztach, np. w formie „strona internetowa + cennik w Excelu + numer telefonu do zamówienia”. Działało to całkiem sprawnie. Niektórzy prowadzili sprzedaż za pośrednictwem sieci społecznościowych i to również okazało się dobrym rozwiązaniem. Jednak ani jedno, ani drugie nie jest pełnoprawnym sklepem internetowym i ma swoje ograniczenia, jeśli chodzi o możliwości rozwoju.

Teraz gdy handel stopniowo wraca do normalnego toku, nad sklepem online trzeba bardziej popracować. Ogólnie koszty otwarcia witryny-sklepu można podzielić na kilka części:

  • opłaty obowiązkowe – za działalność, usługi księgowe, otwarcie i prowadzenie rachunku bankowego itp.;
  • tworzenie lub adaptacja strony – z reguły wybór dokonywany jest spośród kilku popularnych szablonów, ale można zlecić zrobienie strony od zera;
  • wynajem przestrzeni magazynowej, jeśli towary wymagają specjalnych warunków przechowywania lub więcej miejsca;
  • zakup towarów (tu wszystko zależy od asortymentu sklepu);
  • organizacja obsługi płatności, przetwarzania zamówień, pakowania i dostawy;
  • inwestycja w reklamę.

W wielu tych punktach można zdecydować się na rozwiązania budżetowe i sporo zaoszczędzić, jednak w niektórych kwestiach nie będzie to wskazane – większe wydatki, to lepsza jakość.

Sprawdź: Jak zwiększyć konwersję na Shopify?

Sklep internetowy – ile na start?

Jak już wspomnieliśmy, pod względem kosztów wszystko jest raczej warunkowe – najlepiej z góry obliczyć wszystkie możliwe opcje i określić minimalne oraz maksymalne kwoty dla każdego wariantu.

Pierwsze wydatki, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć, to na pewno:

  • założenie sklepu wraz z jego optymalizacją i konfiguracją niezbędnych funkcjonalności – od 0 zł (samodzielnie w darmowych CMS lub na specjalnych platformach) do kilku tysięcy (programista);
  • projekt strony – darmowe szablony, szablony za kilkaset złotych lub oryginalny projekt od podstaw za kilka tysięcy złotych;
  • wykupienie domeny – około 100 zł rocznie;
  • opłata za hosting – najtańsze warianty cenowe zaczynają się od 150 zł na rok, droższe to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych (wybór zależy od wielkości i potrzeb sklepu);
  • certyfikat SSL – najtańsza opcja, czyli Domain Validation (DV) kosztuje kilkadziesiąt złotych;
  • płatne i rozszerzone funkcjonalności oraz integracje z usługami zewnętrznymi – od kilkuset złotych i wyżej za jedną funkcję.

Podsumowując, na starcie sklep może kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy. Wszystko zależy od złożoności projektu, a także od tego, komu zlecasz przygotowanie witryny.

Warto dodać, że sklep należy wypełnić wartościową i jakościową treścią. To znaczy, że być może będziesz musiał zainwestować w usługi fotografa, który przygotuje zdjęcia produktowe, a także w copywritera, który opracuje opisy towarów i kategorii zgodne z wymaganiami SEO. Te dwa aspekty są ważne w dalszej perspektywie rozwoju – wyszukiwarki lubią oryginalne, odpowiednio zoptymalizowane treści tekstowe oraz graficzne. W ten sposób już od początku istnienia sklepu torujesz sobie drogę na szczyty SERP.

Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com

Na jakie stałe koszty musisz się przygotować, prowadząc sklep online?

Wśród typowych i regularnych wydatków na utrzymanie sklepu w sieci na pewno trzeba wskazać:

  • usługi księgowe oraz koszty prowadzenia działalności;
  • zarządzanie sklepem (jeśli zlecasz to komuś);
  • prowizje dla bramek płatniczych i opłaty za usługi kurierskie;
  • opakowania, towary i inne materiały;
  • reklamę;
  • wsparcie techniczne (jeśli platforma, z której korzystasz, go nie zapewnia).

Planując otwarcie sklepu internetowego, musisz mieć świadomość, że wraz z jego rozwojem niezbędne wydatki będą rosnąć. Mały sklep możesz obsługiwać w pełni samodzielnie, ale z czasem zamówień i pracy może być za dużo dla jednej osoby i konieczne będzie zatrudnienie pomocy, a także wynajęcie przestrzeni magazynowej.

Kolejnym ważnym i stałym wydatkiem w prowadzeniu sklepu internetowego są działania marketingowe. Tutaj możliwości również są tak różnorodne, że reklama może być zarówno budżetowa, jak i bardzo kosztowna.

Sprawdź: Ile kosztuje sklep na WooCommerce?

Sklep internetowy czy się opłaca?

Prawda jest taka, że nawet najmniejsze koszty poniesione za sklep nie są opłacalne, jeśli ten sklep nie zarabia. Możesz wydać niewiele na stworzenie witryny i nie zarobić nic lub wydać dużo i osiągnąć dokładnie taki sam efekt. W czym więc tkwi sedno problemu? W tym, jak prowadzisz działania promocyjne. Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Bez niej nawet najlepiej zaprojektowany sklep nie dotrze do świadomości potencjalnych odbiorców, a w efekcie nie pozyska klientów. Bez klientów nie ma sprzedaży, bez sprzedaży nie ma zysków.

Na szacunkową opłacalność sklepu internetowego wpływ ma także nisza, w której działa – jakie towary sprzedaje, czy ma dużą konkurencję, co go wyróżnia na tle innych. Jeśli chcesz otworzyć kolejny z setek sklepów z kosmetykami lub zdrową żywnością, zastanów się, dlaczego klienci mieliby kupować właśnie u Ciebie. To właśnie te dodatkowe korzyści oferty mogą na późniejszych etapach prowadzenia działalności zdecydować o „być” lub „nie być” Twojego sklepu. W teorii więc e-commerce i własna witryna sprzedażowa to dobry pomysł na zarobek, pod warunkiem jednak, że podejdziesz do tego świadomie i umiejętnie.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Sposoby weryfikacji witryny w Google Search Console

    Sposoby weryfikacji witryny w Google Search Console

    Aby móc śledzić ruch i widoczność dotyczące strony w internecie za pośrednictwem Google Search Console niezbędna jest weryfikacja potwierdzająca prawa do danej witryny. Z tego artykułu dowiesz się, jakie korzyści zapewnia oraz jak ją przeprowadzić.
    Audyt SEO – na co zwrócić szczególną uwagę?

    Audyt SEO – na co zwrócić szczególną uwagę?

    Audyt SEO to bardzo ważny element każdej strategii optymalizacyjnej. Przyjrzyjmy się zatem elementom, na które warto zwrócić szczególną uwagę!
    Czy SEO pomoże ulepszyć Twoją stronę internetową?

    Czy SEO pomoże ulepszyć Twoją stronę internetową?

    Rozwiń skrzydła i wyróżnij się wśród konkurencji! Z naszego artykułu dowiesz się, co pomoże Ci osiągnąć sukces!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę