Andrea Piacquadio / pexels.com
W czasie pandemii koronawirusa segment e-commerce wykazał najszybszy wzrost w całej swojej historii. Choć lockdown został stopniowo zniesiony, a klienci w całym kraju powrócili do swoich nawyków zakupowych i punktów stacjonarnych, to wielu z nich odkryło sklepy internetowe i jest gotowych z nimi pozostać. Prawdopodobnie jednak każdemu początkującemu sprzedawcy nasuwa się jedno pytanie, czy taki biznes online jest w ogóle opłacalny? Odpowiedź na to wcale nie jest prosta.
Wyobraź sobie, że chcesz zbudować dom i zastanawiasz się, ile będzie to kosztować. W tym wypadku koszt zależny jest od wielu czynników: powierzchni, układu, lokalizacji, liczby pokoi, wystroju wnętrz, materiałów wykończeniowych itp. Trudno więc podać konkretną kwotę i najczęściej takie obliczenia kończą się dość rozpiętymi widełkami. Podobnie jest z witryną sprzedażową. Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Cena i rezultat zależą m.in. od celów oraz zadań, jakie stawia przed sobą firma, oraz od niszy, w jakiej działa. Z tego względu koszty otwarcia sklepu internetowego, a także jego dalszego utrzymania są trudne do oszacowania.
Aby przetrwać kryzys wywołany pandemią, sklepy otwierały przedstawicielstwa online przy minimalnych kosztach, np. w formie „strona internetowa + cennik w Excelu + numer telefonu do zamówienia”. Działało to całkiem sprawnie. Niektórzy prowadzili sprzedaż za pośrednictwem sieci społecznościowych i to również okazało się dobrym rozwiązaniem. Jednak ani jedno, ani drugie nie jest pełnoprawnym sklepem internetowym i ma swoje ograniczenia, jeśli chodzi o możliwości rozwoju.
Teraz gdy handel stopniowo wraca do normalnego toku, nad sklepem online trzeba bardziej popracować. Ogólnie koszty otwarcia witryny-sklepu można podzielić na kilka części:
W wielu tych punktach można zdecydować się na rozwiązania budżetowe i sporo zaoszczędzić, jednak w niektórych kwestiach nie będzie to wskazane – większe wydatki, to lepsza jakość.
Jak już wspomnieliśmy, pod względem kosztów wszystko jest raczej warunkowe – najlepiej z góry obliczyć wszystkie możliwe opcje i określić minimalne oraz maksymalne kwoty dla każdego wariantu.
Pierwsze wydatki, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć, to na pewno:
Podsumowując, na starcie sklep może kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy. Wszystko zależy od złożoności projektu, a także od tego, komu zlecasz przygotowanie witryny.
Warto dodać, że sklep należy wypełnić wartościową i jakościową treścią. To znaczy, że być może będziesz musiał zainwestować w usługi fotografa, który przygotuje zdjęcia produktowe, a także w copywritera, który opracuje opisy towarów i kategorii zgodne z wymaganiami SEO. Te dwa aspekty są ważne w dalszej perspektywie rozwoju – wyszukiwarki lubią oryginalne, odpowiednio zoptymalizowane treści tekstowe oraz graficzne. W ten sposób już od początku istnienia sklepu torujesz sobie drogę na szczyty SERP.
Wśród typowych i regularnych wydatków na utrzymanie sklepu w sieci na pewno trzeba wskazać:
Planując otwarcie sklepu internetowego, musisz mieć świadomość, że wraz z jego rozwojem niezbędne wydatki będą rosnąć. Mały sklep możesz obsługiwać w pełni samodzielnie, ale z czasem zamówień i pracy może być za dużo dla jednej osoby i konieczne będzie zatrudnienie pomocy, a także wynajęcie przestrzeni magazynowej.
Kolejnym ważnym i stałym wydatkiem w prowadzeniu sklepu internetowego są działania marketingowe. Tutaj możliwości również są tak różnorodne, że reklama może być zarówno budżetowa, jak i bardzo kosztowna.
Prawda jest taka, że nawet najmniejsze koszty poniesione za sklep nie są opłacalne, jeśli ten sklep nie zarabia. Możesz wydać niewiele na stworzenie witryny i nie zarobić nic lub wydać dużo i osiągnąć dokładnie taki sam efekt. W czym więc tkwi sedno problemu? W tym, jak prowadzisz działania promocyjne. Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Bez niej nawet najlepiej zaprojektowany sklep nie dotrze do świadomości potencjalnych odbiorców, a w efekcie nie pozyska klientów. Bez klientów nie ma sprzedaży, bez sprzedaży nie ma zysków.
Na szacunkową opłacalność sklepu internetowego wpływ ma także nisza, w której działa – jakie towary sprzedaje, czy ma dużą konkurencję, co go wyróżnia na tle innych. Jeśli chcesz otworzyć kolejny z setek sklepów z kosmetykami lub zdrową żywnością, zastanów się, dlaczego klienci mieliby kupować właśnie u Ciebie. To właśnie te dodatkowe korzyści oferty mogą na późniejszych etapach prowadzenia działalności zdecydować o „być” lub „nie być” Twojego sklepu. W teorii więc e-commerce i własna witryna sprzedażowa to dobry pomysł na zarobek, pod warunkiem jednak, że podejdziesz do tego świadomie i umiejętnie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.