DARMOWY AUDYT SEO

Czy UX to idealne dopełnienie SEO?

6 min czytania
Czy UX to idealne dopełnienie SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

UX i SEO to bardzo często łączone ze sobą pojęcia. Są bowiem bezpośrednio związane z marketingiem internetowym i pozycjonowaniem stron WWW. Co więcej, doświadczenia użytkowników coraz częściej stanowią najważniejszy determinant skuteczności działań online. Nic więc dziwnego, że właściciele e-commerce stawiają na połączenie SEO i UX. Co warto wiedzieć o tym zestawieniu?

Spis treści:

UX – co to takiego?

UX (User Experience) to wszystkie doświadczenia odbiorców towarzyszące im podczas użytkowania strony internetowej, aplikacji mobilnej czy innego produktu cyfrowego. Ważne jest więc, aby maksymalnie dostosować witrynę do potrzeb i oczekiwań użytkowników, gdyż to właśnie ten aspekt bezpośrednio wpływa na ich decyzje zakupowe.

Możemy wyróżnić wiele czynników wpływających na UX. Większość z nich jest bezpośrednio związana z użytecznością witryny oraz jej interfejsem. Nic więc dziwnego, że celem każdego właściciela strony internetowej jest stworzenie funkcjonalnego systemu, umożliwiającego konsumentom bezproblemowe podejmowanie pożądanych działań i wyszukiwanie informacji.

Aby kompleksowo zoptymalizować stronę pod kątem UX, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów:

  • szybkość ładowania strony,
  • czytelność treści,
  • jakość plików multimedialnych,
  • system przekierowań,
  • struktura nawigacji,
  • dostępność dla urządzeń mobilnych.
Sprawdź: Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?

UX w kontekście SEO

Dlaczego UX to idealne dopełnienie SEO? Search Engine Optimization to zestaw działań skupiających się w głównej mierze na algorytmach wyszukiwarki i dostosowywaniu do nich zawartości strony internetowej. W przypadku User Experience priorytetem jest natomiast budowanie pozytywnych relacji z konsumentami, będącymi najważniejszym elementem całej ścieżki zakupowej.

Dzięki SEO możemy skutecznie wypromować markę w sieci, zwiększyć jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania i podnieść autorytet domeny na internetowym rynku. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie UX ma bezpośredni wpływ na sprzedaż, gdyż dzięki przestrzeganiu zasad użyteczności odbiorcy stają się bardziej skłonni do konwersji, a sprzedaż znacznie wzrasta.

Warto też wspomnieć, że od pewnego czasu Google lepiej ocenia strony internetowe zoptymalizowane pod kątem doświadczeń użytkowników. Aby więc poprawić widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i zwiększyć konwersję, należy zastosować działania zarówno z zakresu SEO, jak i UX.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak poprawić SEO dzięki UX?

Jak już wspomnieliśmy, granica dzieląca SEO i UX mocno się zaciera. Mimo że te dwie, z pozoru zupełnie różne, dziedziny dotyczą odmiennych koncepcji, w środowisku dynamicznego rozwoju Internetu stają się do siebie coraz bardziej podobne.

Trzeba też zaznaczyć, że UX jest świetnym dopełnieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, gdyż działa tam, gdzie SEO nie sięga. Podczas gdy zabiegi z zakresu Search Engine Optimization koncentrują się na wypromowaniu witryny i rozszerzeniu świadomości marki w Internecie, User Experience skupia się na zachęcaniu odbiorców do podejmowania konkretnych działań. Połączenie SEO i UX jest więc doskonałym sposobem na reklamowanie swoich usług w sieci oraz zwiększanie sprzedaży. Na co jednak zwrócić uwagę, aby poprawić użyteczność serwisu, zachęcając tym samym konsumentów do zakupu?

Prędkość strony internetowej

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na UX jest szybkość ładowania strony internetowej. Trzeba pamiętać, że jeśli serwis nie otworzy się w ciągu kilku sekund, szanse na konwersję znacznie spadną, a użytkownik przejdzie do strony konkurencji.

Najlepszym sposobem na poprawę czasu ładowania jest pozbycie się zbędnych treści na stronie internetowej, skompresowanie obrazów lub zmiana usług hostingu.

Optymalizacja mobilna

Jako że większość użytkowników korzysta z Internetu z poziomu swoich telefonów komórkowych, każda strona internetowa powinna być dostosowana do warunków urządzeń mobilnych. Trzeba wówczas zwrócić uwagę na takie aspekty, jak: responsywność, czytelność treści, jakość plików multimedialnych czy użyteczność przycisków call to action.

Struktura treści

Treść jest najważniejszym elementem każdej strony internetowej. Trzeba jednak pamiętać, że wpływa nie tylko na pozycjonowanie stron, ale też doświadczenia użytkowników. Tworząc content, należy więc zwrócić szczególną uwagę na jego oryginalność i wiarygodność. Tworzenie treści dostosowanych wyłącznie do algorytmów wyszukiwarek czy przepełnionych słowami kluczowymi nie tylko nie przyniesie bowiem pożądanych efektów, ale też poważnie zaszkodzi SEO i UX.

Aby poprawić użyteczność treści, warto zwrócić uwagę na jej strukturę. Obszerne bloki tekstu lepiej zastąpić krótszymi fragmentami oddzielonymi interesującymi nagłówkami i wysokiej jakości zdjęciami.

Aspekty wizualne

Trzeba pamiętać, że pierwszym czynnikiem, na który użytkownik zwraca uwagę po załadowaniu strony internetowej, jest szata graficzna. Nawet najwyższej jakości treści nie spotkają się z zainteresowaniem odbiorców, jeśli content nie zostanie wzbogacony o oryginalne zdjęcia czy materiały wideo.

Aby poprawić SEO, warto zwrócić uwagę na kolorystykę serwisu. Tekst powinien kontrastować z tłem, aby odczytanie go nie było problematyczne. Nie można też zapominać o wyrazistości przycisków call to action. Jeśli nie będą dobrze widoczne, bardzo trudno będzie uzyskać konwersję.

Sprawdź: Czym jest budżet marketingowy?

Dlaczego warto połączyć SEO i UX?

Skuteczne połączenie SEO i UX to niełatwe zadanie. Mimo że obszary te są dość podobne, wciąż różnią się pod wieloma względami. Ważne jest zachowanie balansu między optymalizacją pod kątem wyszukiwarek a działaniami w kontekście User Experience. Niemniej jednak warto zestawić działania SEO i praktyki UX, gdyż jest to najlepszy sposób na budowanie widoczności marki w sieci oraz pozyskiwanie nowych klientów.

Umiejętne połączenie SEO i UX niesie za sobą wiele ważnych dla rozwoju e-commerce korzyści. Wśród najważniejszych wyróżniamy: wzrost świadomości marki w sieci, lepsze wyniki sprzedażowe, wyższy współczynnik konwersji, większe zaufanie do świadczonych usług oraz długofalowy rozwój biznesu w Internecie.

Warto więc postawić na uzupełnienie SEO działaniami z zakresu UX i wdrożyć do strategii marketingowej praktyki ułatwiające użytkownikom korzystanie ze strony internetowej.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak zwiększyć czas przebywania użytkownika na stronie internetowej?
Jak zwiększyć czas przebywania użytkownika na stronie internetowej?
Czas spędzony na stronie internetowej użytkownika ma ogromne znaczenie. Dlatego musisz podjąć działania, które pomogą Ci go zatrzymać na stronie.
Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej
Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej
Planujesz zakupić używaną wcześniej domenę? Nie zapomnij sprawdzić jej historii, ponieważ ma ona wpływ na SEO i Twoją reputację. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!
Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?
Co to jest Mobile First Index i jak wpływa na SEO?
Współcześnie większość użytkowników Internetu korzysta ze smartfonów. Każdy właściciel witryny internetowej powinien więc zadbać o Mobile First Index.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę