UX i SEO to bardzo często łączone ze sobą pojęcia. Są bowiem bezpośrednio związane z marketingiem internetowym i pozycjonowaniem stron WWW. Co więcej, doświadczenia użytkowników coraz częściej stanowią najważniejszy determinant skuteczności działań online. Nic więc dziwnego, że właściciele e-commerce stawiają na połączenie SEO i UX. Co warto wiedzieć o tym zestawieniu?
UX (User Experience) to wszystkie doświadczenia odbiorców towarzyszące im podczas użytkowania strony internetowej, aplikacji mobilnej czy innego produktu cyfrowego. Ważne jest więc, aby maksymalnie dostosować witrynę do potrzeb i oczekiwań użytkowników, gdyż to właśnie ten aspekt bezpośrednio wpływa na ich decyzje zakupowe.
Możemy wyróżnić wiele czynników wpływających na UX. Większość z nich jest bezpośrednio związana z użytecznością witryny oraz jej interfejsem. Nic więc dziwnego, że celem każdego właściciela strony internetowej jest stworzenie funkcjonalnego systemu, umożliwiającego konsumentom bezproblemowe podejmowanie pożądanych działań i wyszukiwanie informacji.
Aby kompleksowo zoptymalizować stronę pod kątem UX, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów:
Dlaczego UX to idealne dopełnienie SEO? Search Engine Optimization to zestaw działań skupiających się w głównej mierze na algorytmach wyszukiwarki i dostosowywaniu do nich zawartości strony internetowej. W przypadku User Experience priorytetem jest natomiast budowanie pozytywnych relacji z konsumentami, będącymi najważniejszym elementem całej ścieżki zakupowej.
Dzięki SEO możemy skutecznie wypromować markę w sieci, zwiększyć jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania i podnieść autorytet domeny na internetowym rynku. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie UX ma bezpośredni wpływ na sprzedaż, gdyż dzięki przestrzeganiu zasad użyteczności odbiorcy stają się bardziej skłonni do konwersji, a sprzedaż znacznie wzrasta.
Warto też wspomnieć, że od pewnego czasu Google lepiej ocenia strony internetowe zoptymalizowane pod kątem doświadczeń użytkowników. Aby więc poprawić widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania i zwiększyć konwersję, należy zastosować działania zarówno z zakresu SEO, jak i UX.
Jak już wspomnieliśmy, granica dzieląca SEO i UX mocno się zaciera. Mimo że te dwie, z pozoru zupełnie różne, dziedziny dotyczą odmiennych koncepcji, w środowisku dynamicznego rozwoju Internetu stają się do siebie coraz bardziej podobne.
Trzeba też zaznaczyć, że UX jest świetnym dopełnieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, gdyż działa tam, gdzie SEO nie sięga. Podczas gdy zabiegi z zakresu Search Engine Optimization koncentrują się na wypromowaniu witryny i rozszerzeniu świadomości marki w Internecie, User Experience skupia się na zachęcaniu odbiorców do podejmowania konkretnych działań. Połączenie SEO i UX jest więc doskonałym sposobem na reklamowanie swoich usług w sieci oraz zwiększanie sprzedaży. Na co jednak zwrócić uwagę, aby poprawić użyteczność serwisu, zachęcając tym samym konsumentów do zakupu?
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na UX jest szybkość ładowania strony internetowej. Trzeba pamiętać, że jeśli serwis nie otworzy się w ciągu kilku sekund, szanse na konwersję znacznie spadną, a użytkownik przejdzie do strony konkurencji.
Najlepszym sposobem na poprawę czasu ładowania jest pozbycie się zbędnych treści na stronie internetowej, skompresowanie obrazów lub zmiana usług hostingu.
Jako że większość użytkowników korzysta z Internetu z poziomu swoich telefonów komórkowych, każda strona internetowa powinna być dostosowana do warunków urządzeń mobilnych. Trzeba wówczas zwrócić uwagę na takie aspekty, jak: responsywność, czytelność treści, jakość plików multimedialnych czy użyteczność przycisków call to action.
Treść jest najważniejszym elementem każdej strony internetowej. Trzeba jednak pamiętać, że wpływa nie tylko na pozycjonowanie stron, ale też doświadczenia użytkowników. Tworząc content, należy więc zwrócić szczególną uwagę na jego oryginalność i wiarygodność. Tworzenie treści dostosowanych wyłącznie do algorytmów wyszukiwarek czy przepełnionych słowami kluczowymi nie tylko nie przyniesie bowiem pożądanych efektów, ale też poważnie zaszkodzi SEO i UX.
Aby poprawić użyteczność treści, warto zwrócić uwagę na jej strukturę. Obszerne bloki tekstu lepiej zastąpić krótszymi fragmentami oddzielonymi interesującymi nagłówkami i wysokiej jakości zdjęciami.
Trzeba pamiętać, że pierwszym czynnikiem, na który użytkownik zwraca uwagę po załadowaniu strony internetowej, jest szata graficzna. Nawet najwyższej jakości treści nie spotkają się z zainteresowaniem odbiorców, jeśli content nie zostanie wzbogacony o oryginalne zdjęcia czy materiały wideo.
Aby poprawić SEO, warto zwrócić uwagę na kolorystykę serwisu. Tekst powinien kontrastować z tłem, aby odczytanie go nie było problematyczne. Nie można też zapominać o wyrazistości przycisków call to action. Jeśli nie będą dobrze widoczne, bardzo trudno będzie uzyskać konwersję.
Skuteczne połączenie SEO i UX to niełatwe zadanie. Mimo że obszary te są dość podobne, wciąż różnią się pod wieloma względami. Ważne jest zachowanie balansu między optymalizacją pod kątem wyszukiwarek a działaniami w kontekście User Experience. Niemniej jednak warto zestawić działania SEO i praktyki UX, gdyż jest to najlepszy sposób na budowanie widoczności marki w sieci oraz pozyskiwanie nowych klientów.
Umiejętne połączenie SEO i UX niesie za sobą wiele ważnych dla rozwoju e-commerce korzyści. Wśród najważniejszych wyróżniamy: wzrost świadomości marki w sieci, lepsze wyniki sprzedażowe, wyższy współczynnik konwersji, większe zaufanie do świadczonych usług oraz długofalowy rozwój biznesu w Internecie.
Warto więc postawić na uzupełnienie SEO działaniami z zakresu UX i wdrożyć do strategii marketingowej praktyki ułatwiające użytkownikom korzystanie ze strony internetowej.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.