Social media to sieć popularnych platform umożliwiających komunikację użytkownikom z całego świata. W ostatnich latach stały się one potężnymi narzędziami marketingowymi, pozwalającymi na budowę wizerunku marki, prowadzenie kampanii reklamowych czy kontakt z potencjalnymi klientami. Współcześnie trudno się bez nich obyć, szczególnie jeśli zależy nam na rozwoju marki oraz jej popularności. Co na to jednak Google – czy dla jednej z największych wyszukiwarek internetowych social media mają znaczenie?
Pozycjonowanie to złożony proces wykorzystujący wiedzę z takich dziedzin, jak informatyka, programowanie, psychologia, marketing czy promocja. To długofalowe działanie, które wymaga zbudowania solidnych fundamentów w obrębie sieci internetowej. W tym celu wykorzystywany jest właśnie link building, czyli strategia pozyskiwania wartościowych linków przychodzących do strony. Im więcej zaufanych odwołań, tym wyższa pozycja w rankingu oraz większy autorytet witryny.
Linkowanie jest również jednym z czynników rankingowych dla wyszukiwarki. Google sprawdza szereg elementów wpływających na ogólną ocenę linku. Mowa tutaj o: Trust Flow całej witryny, jej popularności, dopasowaniu tematycznym, domenie, miejscu umieszczenia linku oraz jego otoczeniu, adresie URL, a także jakości podstron. Dodatkowo nie bez znaczenia są atrybuty linków, czyli pewnego rodzaju cechy charakterystyczne.
Zgodnie z atrybutami linki możemy podzielić na cztery rodzaje:
Najbardziej wartościowe są linki dofollow, gdyż przekazują moc SEO. To właśnie na nich skupiają się właściciele stron, często zapominając, że aby stać się autorytetem w oczach Google, wymagany jest cały przekrój linków. Każdy z nich ma bowiem wpływ na pozyskiwanie ruchu na stronie oraz utrzymywanie balansu.
Google wprowadził go w 2012 roku, a w następnych latach przeszedł on kilka aktualizacji. W kontekście strategii link buildingu jest ważny z powodu walki z nieuczciwymi praktykami pozycjonowania, czyli Black Hat SEO. Znajduje linki będące elementem spamu bądź pochodzące ze stron o wątpliwej jakości dla użytkowników i obniża ogólną wartość strony w SERP-ach.
Naturalny link to taki, który został dodany nieodpłatnie. Social media są idealną platformą do tego, aby je pozyskiwać. Z punktu widzenia SEO i czynników rankingowych linki z social mediów nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję w rankingu wyszukiwania, co zostało wyjaśnione w 2014 roku przez pracowników Google. Czy to oznacza, że nie należy się nimi przejmować?
Linki pochodzące z mediów społecznościowych w większości posiadają atrybut nofollow, co oznacza, że nie są brane pod uwagę podczas procesu indeksowania. Niosą za sobą jednak pewną wartość – pozwalają utrzymać równowagę strategii link buildingowej, aby wyszukiwarka nie oceniła nas jako potencjalnych manipulatorów rankingiem. Chociaż social signals nie są czynnikiem rankingowym, to wpływają na wiele z nich.
Warto pamiętać, że platformy takie jak: Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn, nie są dostępne wyłącznie dla zalogowanych użytkowników. Można z nich korzystać z poziomu wyszukiwarki, a co za tym idzie – są one crawlowanie przez roboty sieciowe. To, jak angażujemy się online oraz jakich interakcji się podejmujemy, ma wpływ na to, co się rankuje.
Social media są jednym z najlepszych źródeł ruchu na stronie. Restauracje, hotele, sklepy, instytucje kultury, a nawet placówki państwowe – wszystkie posiadają przynajmniej jedno konto w mediach społecznościowych. Wystarczy umieścić na swoim profilu link do strony głównej i voilà! Warto tworzyć interesujący content, gdyż użytkownicy będą sięgać po więcej na stronie oficjalnej.
Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube to największe platformy społecznościowe, które posiadają łącznie miliardy użytkowników. Każda z platform cieszy się zainteresowaniem różnych grup docelowych. Wykorzystując je wszystkie, można zwiększyć swoje szanse na dotarcie do nowych odbiorców.
Social proof to jedna z najbardziej efektywnych technik marketingowych, która wpływa na żywotność odbiorcy w przypadku witryn e-commerce. Chodzi bowiem o moc oddziaływania na innych ludzi, którzy poszukują w sieci autorytetów, za którymi chcą podążać. Media społecznościowe dają możliwość zaprezentowania się z bardziej przyziemnej strony i opowiedzenia własnej historii, wyjaśnienia misji czy nawiązania kontaktu z odbiorcami.
Powyższe elementy wpływają na ogólny wizerunek firmy. Interakcje z followersami pozwalają zbudować świadomość marki poprzez wzbudzanie pozytywnych skojarzeń z prowadzonymi działaniami. Dziś w sieci poszukujemy bliskiej społeczności, dlatego należy zaoferować odbiorcom coś więcej – przyjazne, bezpieczne środowisko pełne akceptacji na różnorodność.
Z punktu analitycznego media społecznościowe wspierają pozyskiwanie danych demograficznych na temat odbiorców, dzięki którym możemy tworzyć jeszcze lepszą kampanię reklamową. Za ich pośrednictwem możemy sprawdzić:
Ostatnim elementem jest wpływ na sprzedaż. Za pośrednictwem postów można linkować do poszczególnych stron produktowych w witrynie, skracając w ten sposób ścieżkę transakcyjną potencjalnego klienta. Dodatkowo istnieje możliwość nawiązania współpracy z influencerami, którzy będą wspierać pozyskiwanie wartościowych backlinków pośród swoich obserwujących.
Linkowanie za pośrednictwem social mediów z pewnością powinno stanowić element każdej strategii zwiększania widoczności w sieci. Musimy pamiętać, że zasób Internetu rozrasta się każdego dnia. Wszystko, z czym mamy styczność w świecie wirtualnym, jest ze sobą powiązane, a więc media społecznościowe są częścią tej struktury. Jeśli więc zależy nam na popularności i zaufaniu odbiorców, nie możemy ich unikać.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.