Czy warto postawi膰 na PrestaShop? 馃洅

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 45 min
Odcinek 04
ON TOUR
Czy warto postawi膰 na PrestaShop? 馃洅

Zobacz odcinek:

Ods艂uchaj odcinek

Cze艣膰 wszystkim. Ruszamy dalej na p贸艂noc z naszym 鈥瀂apytaj o SEO on tour鈥. Dzisiaj jeste艣my w Toruniu. Naszym gospodarzem i moim Marcin 艁uczak 鈥 Jash Technologie. Marcin, znajdujemy si臋 w艂a艣nie na wa艂ach muzeum twierdzy Toru艅. Z tego co rozmawiali艣my jeszcze przed nagraniem, to chyba te偶 mniej wi臋cej, co znajduje si臋 za nami, ja nie do ko艅ca. Widok mamy na star贸wk臋.
No tak. Star贸wka jest praktycznie ju偶 na wyci膮gniecie r臋ki. Tam widzimy ratusz, kilka ko艣cio艂贸w, mi臋dzy innymi Mariackim i jezuit贸w, i Wojskow膮 Komend臋 Uzupe艂nie艅. Dla tych, kt贸rym si臋 nie uda艂o w handlu internetowym.
Je艣li m贸wimy o handlu internetowym, bo w sumie dobrze zacz膮艂e艣, to chyba podstaw膮 tego handlu jest posiadanie platformy sklepowej, platformy e-commerce鈥檕wej. Wy zajmujecie si臋 wdro偶eniami przede wszystkim PrestaShop, kt贸ra jest chyba jedn膮 z najpopularniejszych w bran偶y platform, takich nie sourcowych.
To znaczy tak. W Polsce jest drug膮 najpopularniejsz膮, przy czym r贸偶nica pomi臋dzy pierwszym a drugim miejscem to jest, powiedzmy, 10%, bo woocommerce ma 13 tysi臋cy 700 sklep贸w, a PrestaShop 13,300. Wi臋c ta r贸偶nica jest naprawd臋 niewielka. Jest jedn膮 z trzech najpopularniejszych i te偶 w Polsce trzeba wzi膮膰 pod uwag臋, 偶e to podium bardzo wyr贸偶nia si臋 od reszty peletonu. To znaczy mamy woocommerce, PrestaShop i Shoper, kt贸re maj膮 powy偶ej 10 tysi臋cy. I nast臋pne, kt贸re jest na czwartym miejscu, to ma poni偶ej 3. Tak 偶e przepa艣膰 jest ogromna.
Jak my艣lisz, sk膮d wynika taka r贸偶nica w tej popularno艣ci? Pierwsza, kt贸ra mi przychodzi do g艂owy, kt贸r膮 s艂ysz臋 bardzo cz臋sto w rozmowach z klientami, ze specjalistami, bo Presta to jest za darmo, jest opensource鈥檕wa.
Tak.
Super, fajnie, ale z tym za darmo to nie jest do ko艅ca tak prosto, jak by si臋 wydawa艂o.
Opensource nigdy nie jest za darmo. Za darmo jest podstawka, kt贸r膮 mo偶emy sobie zainstalowa膰. Natomiast trzeba pami臋ta膰, 偶e jak chodzi o sklep internetowy, trzeba pami臋ta膰, 偶e bierzemy udzia艂 zawsze w wy艣cigu. Czyli, je偶eli sprzedajemy jakikolwiek towar, jeste艣my jednym z wielu ludzi, kt贸rzy sprzedaj膮 ten towar. Nie osi膮gniemy przewagi nad nimi, je偶eli b臋dziemy robili to co wszyscy. Dlatego korzystanie z samej podstawki, podstawowej instalacji PrestaShopa, czy to jest woocommerce, czy to PrestaShop, czy Magento nawet, kt贸re te偶 mo偶na samodzielnie zainstalowa膰, pozwoli nam na sprzedawanie, ale nie pozwoli nam uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Dlatego wszelk膮 warto艣膰 dodan膮, kt贸ra mo偶emy zbudowa膰 na rynku, wymaga jakich艣 indywidualnych praw, dostosowa艅, te偶 analizy, pr贸b i b艂臋d贸w, test贸w A/B, kt贸re pozwol膮 nam na jakby wytropienie tych rozwi膮za艅, kt贸re najbardziej przyci膮gaj膮 klient贸w. No a to wszystko kosztuje czas pracy specjalist贸w, w zwi膮zku z tym pieni膮dze.
W艂a艣nie, bo m贸wimy o tym, 偶e wiele element贸w trzeba dostosowa膰, m贸wisz tu o przewadze technologicznej, to nie jest tylko przewaga, je艣li chodzi tylko o kwesti臋 modu艂贸w zastosowanych w tre艣ci, ale te偶 w og贸le samego wygl膮du sklepu, pod膮偶anie za trendami, bo te偶 o tym chyba warto wspomnie膰, 偶e w og贸le sam rozw贸j CMS-贸w nap臋dza sam rynek, bo klienci chc膮 czego艣 nowego, w艂a艣ciciele biznes贸w staraj膮 si臋 to dostarczy膰. I w tym momencie pojawia si臋 deweloper, bo faktycznie gdyby spojrze膰 na to tak zupe艂nie po laicku to wystarczy zainstalowa膰 sobie Prest臋 na serwerze, 艣ci膮gn膮膰 Templ臋, templatk臋, zainstalowa膰 i super, 艣wietnie, sprzedajemy. Z tym, 偶e tak jak m贸wisz, tu pojawia si臋 wiele zgrzyt贸w, bo pierwszym elementem zgrzyt贸w, kt贸ry ja gdzie艣 zawsze dostrzegam, to jest w og贸le zastosowanie tego pod k膮tem SEO-wym, bo wszystko mo偶na zrobi膰 modu艂em, wiadomo, to jest super sprawa, podobnie jak na woocommerce. Te偶 mo偶na wrzuci膰 modu艂 do wszystkiego. Z tym, 偶e ka偶dy z tych modu艂贸w po kolei, kt贸ra si臋 pojawia, ka偶da templatka, kt贸r膮 sobie 艣ci膮gamy, kt贸ra jest darmowa, ona swoje wa偶y i ma swoje b艂臋dy, kt贸rych bardzo cz臋sto nikt nie naprawia, bo jaka jest motywacja w naprawianiu tego, skoro tw贸rca na tym nie zarabia. Zrobi艂 pewnie to raz, mia艂 ide臋 jak膮艣 przez 2-3 lata, ale w ko艅cu projekt zostanie porzucony, taki, kt贸ry nie przynosi przychodu. I wtedy pojawia si臋 du偶y problem z dziurawymi sklepami, gdzie jest mn贸stwo b艂臋d贸w z zabezpieczeniami, mn贸stwo problem贸w SEO-wych, gdzie pojawiaj膮 si臋 jakie艣 problemy z indeksowaniem filtr贸w, nie ma mo偶liwo艣膰 w og贸le indeksacji cz臋艣ci zasob贸w tego sklepu. I wtedy pojawia si臋 faktycznie ten deweloper, kt贸ry musi sobie z tym poradzi膰. Jakie Wy takie najwa偶niejsze i najtrudniejsze wdro偶enia, kt贸re robicie? Jak bardzo one si臋 r贸偶ni膮 od tej podstawowej Presty, kt贸r膮 sobie instaluj臋 na serwerze?
To jest bardzo szeroki zakres, poniewa偶 s膮 takie sklepy, kt贸re s膮 naprawd臋 ambitnie budowane. I s膮 budowane przez du偶e firmy i generuj膮 pot臋偶ne obroty, a tak naprawd臋 wiele si臋 od podstawowej Presty nie r贸偶ni膮. Dlatego, 偶e kiedy m贸wimy o wypracowaniu przewagi konkurencyjnej to nie zawsze ona jest technologiczna. Wyobra藕my sobie firm臋, kt贸ra na przyk艂ad do perfekcji opanowa艂a procesy logistyczne u siebie. W zwi膮zku z czym jest w stanie zredukowa膰 cen臋 o 10% w stosunku do konkurencji. Jest to na pewno pot臋偶ny wysi艂ek, na pewno pot臋偶na przewaga konkurencyjna, ale jak chodzi o ten technologiczny aspekt to to co my mamy do zrobienia to tak naprawd臋 niczym si臋 nie r贸偶ni od jakiegokolwiek innego sklepu. Wi臋c tak naprawd臋 tylko tam, gdzie to szukanie przewagi konkurencyjnej opiera si臋 na technologii to tam potrafimy naprawd臋 bardzo du偶o zbudowa膰, szczeg贸lnie jak chodzi o takie rozwi膮zania, jak personalizacja, czyli wszystko, co jest zwi膮zane z budowaniem customowych produkt贸w, z wizualizacj膮 ich cz臋sto w艂a艣nie w postaci 3D. Jest to taki obszar, kt贸ry wymaga z naszej strony bardzo du偶o nak艂ad贸w, jak chodzi o roboczogodzin臋, ale te偶 bardzo cz臋sto s膮 to rozwi膮zania prototypowe. Dlatego, 偶e tanio jest tam, gdzie mo偶emy znale藕膰 modu艂 uniwersalny, kt贸ry obs艂u偶y nam, kt贸ry pozwoli nam na wyklikanie funkcji, kt贸ra jest mniej lub bardziej uniwersalna. 呕eby poda膰 przyk艂ad, mo偶e to by膰 na przyk艂ad porzucone koszyki. Niezale偶nie od tego, jaka to jest bran偶a, jaki to jest produkt, modu艂 porzuconych koszyk贸w b臋dzie si臋 zachowywa艂 mniej wi臋cej tak samo. Natomiast, je偶eli m贸wimy o personalizacji to ju偶 jest rozwi膮zanie, kt贸re jest bardzo 艣ci艣le zwi膮zane z produktem, bardzo 艣ci艣le zwi膮zane nawet z klientem, poniewa偶 zale偶nie od tego, jaki nasz target chce rodzaj personalizacji produktu, to zupe艂nie innych narz臋dzi powinni艣my u偶ywa膰. Czyli w艂a艣nie chocia偶by podzia艂 mi臋dzy 3D a 2D, czy drukiem z g贸ry predefiniowanych miejscach, czy pe艂na mo偶liwo艣膰 tworzenia ca艂kowicie customowych wygl膮d贸w. Tak 偶e w tym przypadku te funkcje wymagaj膮 tak naprawd臋 za ka偶dym razem indywidualnego podej艣cia i budowania od nowa.
To jest bardzo ciekawe, co m贸wisz o personalizacji, bo to jest ten taki element, kt贸ry z jednej strony dzia艂a na biznes, jako taki, konwertuje pewnie lepiej taki sklep, ale z drugiej strony on te偶 bardzo mocno wspiera ca艂y marketing, bo takie rozwi膮zania customowe, one nie s膮 dost臋pne wsz臋dzie, ale nie ka偶dy si臋 mo偶e tym pochwali膰. Jest to zdecydowanie wyr贸偶nik, kt贸rym si臋 mo偶emy gdzie艣 tam chwali膰 i na tym budowa膰 swoj膮 mark臋, sw贸j brand. Pewnie zrobili艣cie du偶o wdro偶e艅 Prest, z takich customowych rozwi膮za艅 produktowych dla jakich bran偶 by艣 poleci艂? Bo mi przychodzi do g艂owy chocia偶by bran偶a meblarska. To jest chyba mega fajna sprawa, gdzie ja mog臋 sobie zaprojektowa膰 na karcie produktu sw贸j wymiar kanapy, od razu go zwizualizuj臋, zobacz臋, jaka jest cena w og贸le takiej kanapy, kt贸r膮 bym chcia艂 sobie zrobi膰. Ale czy s膮 jeszcze jakie艣 bran偶e, kt贸re przychodz膮 Ci do g艂owy, gdzie fajnie taka customizacja produktowa wchodzi艂aby w gr臋?
Akurat teraz rozmawiamy o wdro偶eniu odno艣nie zabawek dla dzieci, poniewa偶 kiedy jeste艣my ojcem chrzestnym, matk膮 chrzestn膮 to mamy pewne zobowi膮zania, to znaczy musimy kupowa膰 na wszystkie 艣wi臋ta zabawki. Natomiast nie zawsze mamy kontakt z dzieckiem tak du偶y, jak rodzice, co jest ca艂kowicie naturalne. Wi臋c nie zawsze jeste艣my w stanie wychwyci膰 co艣, co by艂oby interesuj膮ce dla takiego m艂odego cz艂owieka. Bardzo cz臋sto tacy ludzie sami nie maj膮 dzieci, wi臋c te偶 nie maj膮 tej perspektywy.
Jestem dok艂adnie w tej grupie, o kt贸rej m贸wisz.
No tak. Ja akurat nie, ale doskonale Ci臋 rozumiem, bo przez wiele lat by艂em. Natomiast wyobra藕 sobie teraz mo偶liwo艣膰 stworzenia customowej ksi膮偶ki, gdzie podajesz imiona na przyk艂ad dziecka i to imi臋 jest wdrukowywane w ca艂膮 histori臋. Mo偶e nie jest to na poziomie graficznym i ta personalizacja jest niewielka, ale dziecko mo偶e przeczyta膰 bajk臋 o sobie samym, jak tam podr贸偶uje gdzie艣 w jakiej艣 krainie ba艣ni. I to jest niby drobna personalizacja. Ona wymaga jakich艣 interakcji ju偶 na poziomie sklepu internetowego, a warto艣膰 dodana jest pot臋偶na. Tworzymy w pewnym sensie indywidualny produkt dla dziecka. Wi臋c tutaj na pewno meble, tak jak powiedzia艂e艣, s膮 kapitalnym materia艂em i te偶 w kontek艣cie dzieci, nie ukrywam, bo jak masz biurko zwyczajne, nawet naj艂adniejsze albo alternatywa biurko z Elz膮 to dziecko zawsze wybierze biurko z Elz膮, a wbrew pozorom nie jest to zbyt skomplikowane technologicznie. Wi臋kszy problem polega na tym, 偶e do personalizacji wielokrotny dost臋p maj膮 wy艂膮cznie producenci. To jest jakby wyr贸偶nik i trudno艣膰 technologiczna, poniewa偶 hurtownicy czy dystrybutorzy, oni ju偶 maj膮 okre艣lony stock i cz臋sto nie maj膮 maszyn i zasob贸w, 偶eby m贸c zrealizowa膰 tak膮 personalizacj臋. Natomiast te偶 spotykali艣my si臋 z takimi sytuacjami, kiedy tworzyli艣my sklep dla dystrybutora, r贸wnie偶 z mo偶liwo艣ci膮 personalizacji, kt贸ry nast臋pnie kontaktowa艂 si臋, automatyzowa艂 komunikacj臋 ze swoimi producentami w taki spos贸b, 偶e zam贸wienia l膮dowa艂y od tej strony czysto wykonawczej ju偶, pomijaj膮c ca艂kowicie cen臋, ale od tej strony produkcyjnej l膮dowa艂y bezpo艣rednio nie na magazynie, tylko na fabryce producenta.
To brzmi bardzo ciekawie, zw艂aszcza ta bran偶a dzieci臋ca. Nigdy bym w 偶yciu nie sparowa艂 tych dw贸ch element贸w. W艂a艣nie zawsze przychodzi mi bran偶a budowlana, gdzie艣 tam to uk艂adanie kafelk贸w w 艂azience i tak dalej, meble, wiadomo, ale bran偶a dzieci臋ca, faktycznie ciekawa rzecz z tego wychodzi, 偶e w艂a艣ciwie t臋 personalizacj臋, je艣li kto艣 ma dobry pomys艂, to mo偶na pchn膮膰 w艂a艣ciwie wsz臋dzie. Pewnie kwestia mo偶liwo艣ci technologicznej, 偶eby to zrobi膰, tak jak m贸wisz, trzeba mie膰 dost臋p do tego producenta, ale opcja jak najbardziej ciekawa.
Personalizacj臋 te偶 mo偶na rozumie膰 w inny spos贸b. Ja podam przyk艂ad takiego ca艂kowicie skrajnego, odmiennego od bran偶y dzieci臋cej sklepu internetowego, kt贸ry sprzedaje akcesoria do tworzenia craftowego piwa, swojego w艂asnego.
M贸j temat, zamieniam si臋 w s艂uch.
Wi臋c stworzy艂 co艣 takiego jak dziennik piwowara, gdzie mo偶na tworzy膰 swoje w艂asne receptury, dzieli膰 si臋 nimi i dzieli膰 si臋 nimi, i zamawia膰 okre艣lony zestaw s艂od贸w, chmiel贸w, ca艂y zestaw potrzebny do tego, 偶eby sobie uwarzy膰 piwo samemu. I sprawia to, 偶e tak naprawd臋 w sklepie pojawiaj膮 si臋 przepisy, kt贸re albo my sobie tworzymy tak w pami臋ci, albo przegl膮damy przepisy cudze i dobieramy sobie pod k膮tem jakich艣 tam parametr贸w, stylu, rodzaj piwa, goryczka i tak dalej, dzi臋ki czemu mo偶emy sobie dobiera膰 odpowiednie piwa i uwarzy膰 je samemu w domu. Tyle, 偶e to jest personalizacja na troch臋 innym poziomie dlatego, 偶e ona jednak opiera si臋 na predefiniowanych produktach, ale receptura wymaga dobrania odpowiedniej ilo艣ci tych sk艂adnik贸w. I to, 偶e ten sklep ma narz臋dzia do tego, 偶eby to realizowa膰, sprawia, 偶e przyci膮ga olbrzymi膮 ilo艣膰 klient贸w. Co wi臋cej, im wi臋cej klient贸w si臋 pojawi, tym wi臋cej jest recept, tym wi臋cej kolejni maj膮 z czego wybiera膰.

Teraz tak pomy艣la艂em, jak o tym m贸wi艂e艣, 偶e fajnie jeszcze, gdyby zrobi膰 t臋 opcj臋, 偶e je艣li kto艣 zakupi towar ze sklepu mojej receptury to ja powinienem jeszcze dosta膰 jaki艣 fajny discount na przyk艂ad na swoje zakupy.
No, to tak, tak.
Tak, to w og贸le fajne, gazuj膮ce. To jest te偶 element, kt贸ry gdzie艣 widzia艂em w ksi臋garni internetowej na Pre艣cie opartej, gdzie w艂a艣nie by艂 system zbudowany, jakby system by艂 premiowy zbierania punkt贸w za recenzjenowanie ksi膮偶ek. Najprostszy mo偶liwy system, gdzie faktycznie dzi臋ki tej technologii, dzi臋ki wdro偶eniu technologii w sklepie w艂a艣ciciele uzyskali darmowy content, bo u nas, w naszej bran偶y, w SEO kontent jest jedn膮 z bardziej wymagaj膮cych finansowo aspekt贸w, je艣li chodzi o dzia艂ania promocyjne SEO, bo wiadomo, im lepszy copywriter, tym trzeba wi臋cej zap艂aci膰. Przy ksi膮偶kach to jest jeszcze dro偶sze, bo tak, 偶eby zrecenzowa膰 ksi膮偶k臋, musz臋 j膮 przeczyta膰. Wi臋c nie do艣膰, 偶e musimy wi臋cej zap艂aci膰 za ten kontent, wi臋cej czasu na wyprodukowanie. A tak膮 prost膮 technologiczn膮 zagrywk膮 faktycznie ty za recenzj臋 dostajesz, powiedzmy, 5% zni偶ki na kolejny zakup i jeste艣my w stanie fajnie pozna膰 du偶e ilo艣ci dobrego jako艣ciowo kontentu przede wszystkim. Kwestia wdro偶enia technologii odpowiedniej, na kt贸r膮 Presta bardzo mocno gdzie艣 tam pozwala, bo jest bardzo elastyczna we wdro偶eniach. Ale OK, bo powiedzieli艣my o tej personalizacji 鈥 bardzo fajnie. Wspomnieli艣my te偶 o Shopperze, o woocommerce. I st膮d nasuwa mi si臋 naturalne pytanie, czy Presta jest dla ka偶dego? Bo w mojej opinii nie jest dla ka偶dego systemem. Chyba jest dla bardziej zdecydowanych na to i pewnych siebie w biznesie, bo gdybym ja chcia艂 zacz膮膰 na przyk艂ad swoj膮 przygod臋 w og贸le z e-commerce to chyba zacz膮艂bym od SaaSa. Wiadomo, m贸wi臋 鈥瀓a鈥 w perspektywie jak gdybym by艂 laikiem. Znam si臋 troch臋 na technologii. Pewnie potrafi艂bym Prest臋 jako艣 tam skonfigurowa膰 sam, mo偶e zrobi膰 jakie艣 drobne modyfikacje albo poradzi艂bym sobie z problemami, kt贸re si臋 gdzie艣 tam pojawi膮. Ale gdybym w og贸le zaczyna艂 przygod臋 z e-commercem to nie wiem, czy nie postawi艂bym na SaaSa, bo tam mamy troszeczk臋 takie plug and play. Co o tym s膮dzisz?
Ja my艣l臋 tak, rynek e-commerce i platform handlowych, internetowych jest na tyle dojrza艂y, 偶e kto by艂 niepotrzebny, dawno zgin膮艂. Ja pami臋tam czasy w 2008 roku mniej wi臋cej. Wtedy, kiedy my艣my zaczynali jakby przygod臋 z handlem internetowym jako wykonawcy to opr贸cz takiej wielkiej tr贸jcy, czyli Dedyki, Open Source i SaaS, by艂y jeszcze kilka innych, takich bardziej egzotycznych rozwi膮za艅. By艂y na przyk艂ad sklepy prowizyjne, czyli udost臋pniali nam sklep za darmo, ale mieli艣my prowizj臋 od sprzeda偶y. By艂y rozwi膮zania pude艂kowe, kt贸re po prostu polega艂y na tym, 偶e kupujemy licencj臋, w przeciwie艅stwie do Open Source musimy zap艂aci膰, ale mo偶emy to rozpakowa膰 i dzia艂a膰, i one gdzie艣 z r贸偶nych wzgl臋d贸w po prostu po drodze zmar艂y 艣mierci膮 naturaln膮. I to co zosta艂o to s膮 dedykowane Open Source i SaaSowe rozwi膮zania. I my艣l臋, 偶e zosta艂y dlatego, 偶e w艂a艣nie dla ka偶dego z nich jest jakie艣 miejsce. I nawet to co powiedzia艂em wcze艣niej odno艣nie, 偶e nie ka偶da przewaga musi by膰 technologiczna. Je偶eli mamy dobrze dopracowany proces, kt贸ry w og贸le nie dotyka etapu sprzeda偶y, to SaaS jest oczywi艣cie lepszym rozwi膮zaniem. Natomiast, je偶eli mamy z kolei przedsi臋wzi臋cie, kt贸re jest ekstremalnie spersonalizowane i bardzo mocno odbiega od standardowych, nie wiem, pierwsza rzecz, kt贸ra mi przychodzi do g艂owy to jest na przyk艂ad to, 偶e mo偶emy sobie dos艂ownie narysowa膰 produkt, zaprojektowa膰 go, wrzuci膰 plik AutoCAD-a. To s膮 rzeczy, kt贸re ju偶 wymagaj膮 system贸w dedykowanych. Nawet nie, jak chodzi o front, bo to samo wrzucenie pliku nie jest problemem, ale chodzi o to, 偶e bardzo tego typu systemy, one s膮 powi膮zane z backendowymi rozwi膮zaniami, kt贸re na przyk艂ad ju偶 s膮 powi膮zane z maszynami i z programowaniem samego procesu produkcyjnego. Wi臋c tam PrestaShop po prostu pasuje jak pi臋艣膰 do nosa. Wi臋c oczywi艣cie tak, s膮 sytuacje, w kt贸rych Open Sourcowe generalnie, a PrestaShop w szczeg贸lno艣ci kompletnie nie pasuj膮. I teraz, czy na pocz膮tek jest najlepszym rozwi膮zaniem akurat SaaSowe, gdyby艣my mieli, powiedzmy, startujemy przygod臋 ze sklepem, mamy niewielki bud偶et, tutaj bym nie przes膮dza艂 dlatego, 偶e alternatywa pierwsza, jaka mi przychodzi do g艂owy to jest zainstalowa膰 sobie sklep samemu. Je偶eli mamy bud偶et i chcemy sprawdzi膰 si臋 w obszarze e-commerce to moim zdaniem bardziej efektywnie b臋dzie, je艣li te pieni膮dze wydamy na reklam臋, na marketing, na, nie wiem, AdWordsy czy pozycjonowanie, a sklep pozyskamy poprzez rozpakowanie po prostu paczki na wsp贸艂dzielonym serwerze i kupieniu domeny. Generalnie PrestaShopa mo偶na postawi膰 za 450 z艂otych, tak z pami臋ci m贸wi臋, 艂膮cznie z domen膮 i z tym鈥
Tak, bo to s膮 g艂贸wnie koszty serwerowe i domenowe.
Niestety problem polega na tym, 偶e wielu ludzi uwa偶a, 偶e ka偶dego PrestaShopa mo偶na postawi膰 za 450 z艂otych, a to ju偶 nie jest tak.
Fajnie, 偶e przybli偶y艂e艣 histori臋 CMS-贸w, kt贸re si臋 pojawia艂y, i rodzaje CMS-贸w, kt贸re funkcjonowa艂y. Cz臋艣膰 z nich faktycznie umar艂y 艣mierci膮 naturaln膮, sklepy prowizyjne, ja pami臋tam systemy sklep贸w prowizyjnych.
My艣my zbudowali jeden, ale nie podam nazwy, bo si臋 wstydz臋.
OK. Ja pami臋tam, 偶e z tym by艂 bardzo du偶y problem, bo nie sz艂o modyfikowa膰 tych sklep贸w. My chcieli艣my robi膰 tam jakie艣 wdro偶enia swoje, modyfikacje. Cz臋sto by艂 du偶y op贸r po stronie tego g艂贸wnego dostawcy, bo robi膮c zmian臋 w jednym miejscu, najcz臋艣ciej trzeba by艂o zrobi膰 zmian臋 we wszystkich tych sklepach. Nie ka偶dy chcia艂 i robi艂y si臋 te zgrzyty.
Je艣li mog臋, bo jak chodzi o prowizyjne to my艣l臋, 偶e problem by艂 w samym modelu biznesowym, zwi膮zanym z t膮 prowizyjno艣ci膮 dlatego, 偶e on faworyzowa艂 odchodzenie od tej platformy. Bo je偶eli masz SaaS, p艂acisz okre艣lon膮 kwot臋 i p艂acisz wi臋cej za funkcjonalno艣ci. Natomiast, je偶eli masz model prowizyjny, to im lepiej ci idzie, tym wi臋cej p艂acisz. Wi臋c w pewnym momencie naturalnie nie ma kogo艣 takiego, kto nie stwierdzi, OK, zmieni臋 platform臋. I retencja klient贸w by艂a praktycznie zerowa, a tych, kt贸rzy zostawali to byli najcz臋艣ciej ci, kt贸rym si臋 nie powodzi艂o. Tak 偶e to jest, my艣l臋, g艂贸wna s艂abo艣膰 tego.
Rozumiem. Dotarli艣my do tego elementu, zosta艂y nam trzy podstawowe rodzaje platform. I w tym Open Source, mamy t臋 Prest臋, kt贸ra jest, tak jak m贸wisz, na podium. A pewnie gdyby艣my wzi臋li tylko Open Source to by艂aby pewnie, no top 2.
No top 2.
Jak my艣lisz, dlaczego akurat Presta tak posz艂a do g贸ry? Dlaczego nie ma konkurencji zbyt du偶ej? Mamy WordPressa, ale co dalej? Dlaczego ta platforma tak fajnie si臋 wybi艂a? Pracujecie na tym kodzie. Z czego to wynika? On jest taki dobry, taki elastyczny czy po prostu nie ma nic innego na rynku?
Oj jest, zdecydowanie, co艣 innego na rynku. Natomiast ja my艣l臋, 偶e to jest efekt kuli 艣niegowej, kt贸ry si臋 albo wytworzy, albo nie. i zreszt膮 my艣l臋, 偶e podobnie jest w przypadku samego woocommerce i WordPressa, 偶e to nie jest tak, 偶e sama technologia by艂a lepsza, tylko po prostu ona by艂a u偶ywana przez wi臋ksz膮 ilo艣膰 ludzi, w zwi膮zku z tym wi臋cej deweloper贸w inwestowa艂o w sw贸j czas i wysi艂ek w to, 偶eby budowa膰 kolejne pluginy, 偶eby poznawa膰 w og贸le ten system, co przyci膮ga艂o kolejnych klient贸w. I mam wra偶enie, 偶e tak jest dok艂adnie w PrestaShopie. Dlatego, 偶e to co by艂o bardzo zaskakuj膮ce, bo to by艂 bodaj 2011 rok, PrestaShop oficjalnie nie istnia艂 w og贸le w Polsce, ale jako Open Source鈥檕we rozwi膮zanie, wiadomo, by艂o t艂umaczenie na j臋zyk polski, ale on nie by艂 obecny w Polsce. Natomiast ju偶 mia艂 chyba wtedy 3 czy 4 tysi膮ce sklep贸w postawionych na PrestaShopie. I to wynika艂o z tego, 偶e wielu deweloper贸w z innych kraj贸w zbudowa艂o na tyle du偶o ciekawych, bardzo cz臋sto darmowych modu艂贸w, 偶e mimo braku 偶adnej promocji, jakichkolwiek dzia艂a艅 marketingowych, deweloperzy w Polsce wybierali w艂a艣nie to rozwi膮zanie dlatego, 偶e mieli z czego wybiera膰. Oczywi艣cie to te偶 nie dzia艂a na zasadzie, tak jak wcze艣niej m贸wili艣my, plug and play, czyli po prostu bior臋 modu艂, instaluj臋 i on dzia艂a dlatego, ze te modu艂y maj膮 r贸偶nych tw贸rc贸w i ju偶 nawet pomijam b艂臋dy, kt贸re mog膮 si臋 pojawi膰, ale sam fakt, 偶e zosta艂y wykonane przez r贸偶nych tw贸rc贸w, sprawia, 偶e one nie maj膮 prawa by膰 kompatybilne ze sob膮, zawsze jest potrzebny deweloper, kt贸ry je sparuje, wyg艂adzi ewentualne konflikty i sprawi, 偶e one b臋d膮 ze sob膮 wsp贸艂pracowa艂y. Ale tak czy inaczej u艂atwia to bardzo mocno prac臋 deweloperom. Wi臋c w momencie, kiedy oni mieli ju偶 tak膮 du偶膮 baz臋 pocz膮tkow膮, tych modu艂贸w, templatek, to naturalnie wybierali to rozwi膮zanie. Natomiast w por贸wnaniu z WordPressem jednak trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 na to, 偶e PrestaShop jest zaprojektowany pod handl internetowym. My艣l臋, 偶e to jest jego najwi臋ksza przewaga w stosunku do woocommerce. Woocommerce jest 艣wietnym systemem.
Tak. To jest plugin do WordPressa po prostu
Tak, dok艂adnie. Ale jest to plugin do WordPressa. Wi臋c jest tam masa kodu, kt贸ra jest zb臋dna. I te偶 wida膰 po zachowaniu klient贸w dlatego, 偶e przeczyta艂em ostatnio w raporcie, 偶e mimo 偶e r贸偶nica pomi臋dzy tymi dwoma systemami jest do艣膰 niewielka, ale woocommerce wygrywa, natomiast bardzo ciekawym wska藕nikiem by艂by wska藕nik, ile te sklepy globalnie maj膮 fraz w top 10. I wysz艂o, 偶e woocommerce, te 13 tysi臋cy, ma 500 tysi臋cy fraz w top 10, natomiast PrestaShop przy mniejszej ilo艣ci ma 1,5 miliona. To pokazuje, 偶e ci ludzie, kt贸rzy naprawd臋 powa偶nie podchodz膮 do handlu i chc膮 w niego zainwestowa膰 to statystycznie stawiaj膮 jednak na Prest臋.
Tutaj te偶 w tych danych, kt贸re podajesz, opieramy chyba o raport Senuto?
Senuto z 2021.
To te偶 warto powiedzie膰, 偶eby kto艣 m贸g艂 si臋 odnie艣膰 do tych danych. Je艣li chcia艂by bardziej sprawdzi膰 to polecamy, jest to 艣wietne narz臋dzie do monitoringu swojej widoczno艣ci w sieci. To co powiedzia艂e艣, te偶 ciekawe, 偶e ci, kt贸rzy podchodz膮 powa偶nie do tego biznesu, wybieraj膮 jednak t臋 Prest臋. Ja mog臋 si臋 wypowiedzie膰 z perspektywy specjalisty, kt贸ry pracuje na tych sklepach pod k膮tem SEO-wym. Ja bardzo Prest臋 lubi艂em, pracowa艂em g艂贸wnie na Pre艣cie, bo spo艂eczno艣膰 Presty jest niesamowita. W艂a艣ciwie na ka偶de pytanie, kt贸re chcemy zada膰, kto艣 ju偶 je zada艂 i kto艣 zd膮偶y艂 na nie odpowiedzie膰.
No tak.
To jest 艣wietne, je艣li chodzi o wprowadzanie jakich艣 modyfikacji pod SEO. Na forach jest mn贸stwo po prostu informacji o tym, jak to zrobi膰, jak unikn膮膰 b艂臋d贸w i tak dalej. spo艂eczno艣膰 Presty jest naprawd臋 du偶a i zaanga偶owana, tak mi si臋 wydaje. Ja du偶o dzia艂a艂em na Pre艣cie 1.6, potem 1.7. Jak Ty w og贸le oceniasz zmiany w Pre艣cie, kt贸re si臋 pojawiaj膮 w tym podstawowym kodzie 藕r贸d艂owym po zmianach? My艣lisz, 偶e czeka nas jaki艣 kolejny w og贸le, nowa wersja w najbli偶szym czasie?
Mi jako agencji partnerskiej PrestaShopa trudno w tej chwili powiedzie膰 prawd臋.
Czyli co艣 jest na rzeczy.
Tak, co艣 jest na rzeczy. To znaczy 1.7, ja rozumiem potrzeb臋 powstania tej wersji. Dlatego, 偶e to jest przede wszystkim przepisanie ca艂ego silnika na Symfonii, na frameworka PHP-a, dostosowanie go do PHP-贸w nowszej wersji, chocia偶 to przyznam, to te偶 mo偶na by艂o zrobi膰 ju偶 w 1.6, ale to by艂 bardziej 艣wiadomy wyb贸r, 偶eby pcha膰 u偶ytkownik贸w ju偶 w stron臋 1.7. Powiem tak, PrestaShop 1.7 jest bardziej zbudowany, tak jakbym mia艂 ocenia膰, bardziej budowany pod w艂a艣nie plug and play, faworyzowanie takiego plug and play. Czyli bardziej zach臋cania do kupowania gotowych modu艂贸w, mniej mamy tej dowolno艣ci, kt贸r膮 mieli艣my w przypadku 1.6. Natomiast to te偶 by艂a opinia oparta na pierwszych wersjach 1.7, kt贸re by艂y do艣膰 mocno zabugowane, co wynika艂o w艂a艣nie mi臋dzy innego z tej gwa艂townej, no rewolucji, mo偶na powiedzie膰, na poziomie kodu. I w momencie, kiedy pojawi艂a si臋 wersja 1.7.5 czy 1.7.6 to ju偶 by艂y takie wersje, kt贸re naprawd臋 mo偶na by艂o zaakceptowa膰. Ju偶 wtedy zaczynali艣my dostrzega膰 jednak te zalety, jak膮 niew膮tpliwie jest szybko艣膰 1.7 w stosunku do 1.6. Te偶 w du偶ej mierze podyktowana nowszym PHP-em. I te偶 wi臋ksza 艂atwo艣膰 we wdra偶aniu front-endu. O ile back-end jest trudniejszy, o tyle front-end jest du偶o 艂atwiejszy w por贸wnaniu do 1.6.

M贸wisz, 偶e back-end jest trudniejszy to znaczy, 偶e koszta pewnie te偶 s膮 wi臋ksze, czy nie?
Tak. I jest jedna prosta rzecz, kt贸ra by艂a w 1.6, kt贸rej nie ma w 1.7. To jest mo偶liwo艣膰 wstawienia override鈥櫭硍, czyli my po prostu bez mieszania w silniku, mogli艣my zrealizowa膰 jak膮艣 konkretn膮 funkcj臋. W tej chwili nie mamy ju偶 takiej mo偶liwo艣ci. Wi臋c do pewnego stopnia musimy modyfikowa膰 silnik. To jest bardziej pracoch艂onne, ale te偶, mo偶na powiedzie膰, niezgodne z regu艂ami sztuki, jak to moi programi艣ci m贸wi膮, 偶e to nie tak si臋 powinno robi膰.
Je偶eli kto艣 ma dzisiaj sklep na wersji 1.6, powinien jak najszybciej wchodzi膰 do 1.7 czy to nie b臋dzie mia艂o a偶 takiego znaczenia dla jego biznesu?
Ja my艣l臋, 偶e nie ma powodu si臋 spieszy膰. Nie ma powodu si臋 艣pieszy膰. Mo偶na zrobi膰 spokojnie update do tej wersji 1.6, 1.24, kt贸ra obs艂uguje PHP-a 7.1, czyli mo偶e nie najnowszego PHP-a, ale jednak ju偶 w tej serii 7. I to na pewno podzia艂a. Oficjalnie wsparcie zosta艂o, 偶e tak powiem, wstrzymane chyba rok temu dla wersji 1.6, ale w praktyce to jest tak, 偶e mamy jeszcze wiele rozwi膮za艅, kt贸re w tej chwili jak wchodz膮 jakie艣 modu艂y integracyjne na przyk艂ad, te偶 uwzgl臋dniaj膮 jeszcze 1.6. Tak 偶e praktyka pokazuje, 偶e to jest jeszcze sklep, kt贸ry 2-3 lata mo偶e spokojnie poci膮gn膮膰.
To chyba jest pozytywna motywacja dla posiadaczy 1.6, kt贸rzy lubi膮 t臋 wersj臋 i obawiaj膮 si臋 przepinania na wy偶sz膮. Ja na przyk艂ad 1.7 wersj臋 bardzo lubi臋 za to, 偶e ona dzia艂a zdecydowanie szybciej. Wiadomo, wszystko mo偶na zajecha膰, je偶eli si臋 tam za bardzo namiesza, ale gdzie艣 ta podstawowa wersja, gdzie艣 po wdro偶eniu, kt贸r膮 dostajemy mi臋dzy innymi te偶 od Was, ona jednak ju偶 fajn膮, jednak te Web Core Vitalsy s膮 dosy膰 g艂o艣nym czynnikiem. Zobaczymy jeszcze jak b臋dzie bardzo istotne rankingowo, bo tego na razie jeszcze nie wiemy tak mocno, ale samo odczucie u偶ytkownika ju偶 jest bardzo te偶 istotne. I wida膰, 偶e te sklepy 艂aduj膮 si臋 po prostu szybciej. Moje pytanie w艂a艣nie troszeczk臋 zmierza do Web Core Witals贸w finalnie. Bo te偶 rozmawiali艣my jeszcze chwil臋 przed nagraniem chocia偶by o CLS-ie, kt贸ry mnie i Ciebie strasznie denerwuje. Ty mia艂e艣 t臋 wredn膮 przygod臋 z klikaniem przycisku 鈥瀢r贸膰鈥 zamiast do koszyka, bo gdzie艣 tam si臋 艂adowa艂o zbyt p贸藕no. Ja najcz臋艣ciej trafiam niestety na klikni臋cie w reklamy albo jaki艣 baner, kt贸ry przenosimy zupe艂nie w inne miejsce. Jak wygl膮da praca na Pre艣cie pod tym k膮tem? My艣l臋, 偶e ju偶 pewnie kilka takich dyspozycji od r贸偶nych agencji SEO, ale te偶 od w艂a艣cicieli sklep贸w mieli艣cie, 偶eby z tym powalczy膰. Jak Ty oceniasz w og贸le mo偶liwo艣ci Presty pod tym k膮tem, 偶eby j膮 optymalizowa膰 pod jak najbardziej optymalne parametry tych wynik贸w?
Ja my艣l臋, 偶e to niestety nie jest tak, 偶e narz臋dzia do wdro偶enia nowych standard贸w pojawi膮 si臋 dzie艅 po wdro偶eniu nowych standard贸w. I akurat niedawno mieli艣my ten problem, bardzo dobry pomys艂 klienta, polegaj膮cy na tym, 偶eby wrzuci膰 taki ma艂y pasek informacyjny gdzie艣 na wysoko艣ci nag艂贸wka z bie偶膮cymi informacjami o promocji, on mo偶e by膰 zamykany. To by艂 jakby g艂贸wny problem, 偶e on m贸g艂 by膰 zamykany przez klienta i on si臋 wtedy nie pojawia艂, on mia艂 ju偶, przegl膮darka pami臋ta艂a, 偶eby tego nie wy艣wietla膰, dop贸ki nie b臋dzie zmiany komunikatu. Niestety to by艂o w tak newralgicznym punkcie, 偶e by艂o w艂a艣nie mi臋dzy nag艂贸wkiem, a dalsz膮 cz臋艣ci膮 tekstu. I modu艂, kt贸ry dotychczas u偶ywali艣my, kt贸ry by艂 艂atwy, prosty i przyjemny niestety pod k膮tem w艂a艣nie tego Web Core Vitals powodowa艂 obni偶enie tego parametru dlatego, 偶e wy艣wietlenie si臋, mo偶e nie tyle wy艣wietlenie, co zamkni臋cie tego okna sprawia艂o, 偶e ca艂a strona sz艂a do g贸ry. I musieli艣my wyra藕nie podkre艣li膰, 偶e to jest dzia艂anie u偶ytkownika, 偶eby nie podpa艣膰 w艂a艣nie pod op贸藕nienie tego parametru. Wi臋c to jest tak, 偶e z czasem si臋 pojawi膮 na pewno rozwi膮zania, kt贸re u艂atwi膮 to, natomiast jest wiele modu艂贸w, kt贸rych zosta艂o zaprojektowanych bez brania pod uwag臋 pewnych standard贸w, co jest ca艂kowicie naturalne. To ci臋偶ko mie膰 do nich pretensj臋, 偶e nie brali pod uwag臋 standard贸w, kt贸re jeszcze nie istnia艂y w chwili tworzenia modu艂贸w. I niestety sprawia to, 偶e czasami mamy dodatkow膮 prac臋 zwi膮zan膮 z dostosowaniem tych element贸w do standard贸w, kt贸re wysz艂y niedawno. Ale jak chodzi o elastyczno艣膰 to na pewno nie mamy problemu, 偶eby wdro偶y膰 jakiekolwiek rozwi膮zanie. Tylko m贸wi臋, ono mo偶e by膰 na samym pocz膮tku troch臋 dro偶sze.
No w艂a艣nie, bo do tego te偶 b臋dziemy chyba d膮偶y膰 finalnie. Przede wszystkim ile to trwa? I pewnie na koniec pytam, ile to kosztuje? Wiadomo, koszty b臋d膮 r贸偶ne i tak samo czas wdro偶enia b臋dzie r贸偶ny w zale偶no艣ci od projektu, na kt贸rym si臋 pracuje. Ale u nas jest cz臋sto tak, 偶e my jako specjali艣ci s艂yszymy sytuacj臋, w kt贸rej klient m贸wi, OK, ja w艂a艣nie zaczynam rozmawia膰 z firm膮 dewelopersk膮, za miesi膮c mamy nowy sklep, wi臋c tutaj teraz jest, zr贸bmy, bo ja za miesi膮c mam nowy sklep i tam b臋dziemy dzia艂a膰. My jak s艂yszymy co艣 takiego to wiemy, 偶e to nie ma szans si臋 wydarzy膰. To musia艂a by膰 chyba naprawd臋 olbrzymia firma deweloperska, kt贸ra nie ma 偶adnych zlece艅, 偶eby wszyscy programi艣ci mogli si臋 rzuci膰 na jeden sklep i klepa膰 ten kod, i robi膰 to wdro偶enie. I pewnie i tak by si臋 nie uda艂o, bo wysz艂yby jakie艣 poprawki do zrobienia i tak dalej. To jest nigdy niemo偶liwe wr臋cz. Wi臋c ile tak wed艂ug Ciebie, z Twojego do艣wiadczenia, sklep贸w wdra偶acie sporo, ile trwa wdro偶enie przeci臋tnie w og贸le sklepu od pomys艂u, w kt贸rym pojawia si臋 pomys艂 i w艂a艣ciciel tego biznesu u Was do momentu oddania gotowego produktu, z kt贸rego faktycznie klient jest zadowolony i nie trzeba tam ju偶 jeszcze dopieszcza膰 jakich艣 element贸w?
To jest tak, 偶e jest teoria i praktyka. Teoretycznie, niestety teoretycznie mo偶na postawi膰 sklep na PrestaShopie w 2 godziny. I mierzyli艣my, ile potrzeba czasu, 偶eby zainstalowa膰 go艂膮 Prest臋 na serwerze. Natomiast praktycznie, 偶eby odda膰 porz膮dny sklep, to my zak艂adamy zawsze, 偶e jest potrzebne 3 miesi膮ce. I to jest okres, kt贸ry uwzgl臋dnia nie tylko sam膮 robocizn臋, bo wiadomo, 偶e to nie jest tak, 偶e siedzimy, a p贸藕niej ca艂y zesp贸艂 siedzi przez 3 miesi膮ce, ale to jest termin, kt贸ry uwzgl臋dnia naturalne obci膮偶enie nie tylko u nas, ale i u klienta. Dlatego, 偶e bardzo cz臋sto dostaj臋 na przyk艂ad telefon z pytaniem, to jak szybko mo偶ecie postawi膰 sklep? A odpowiadam, a jak szybko mo偶ecie odpowiada膰 na nasze maile przez najbli偶sze 3 miesi膮ce?
To jest dobre pytanie. I my艣l臋, 偶e mo偶e te偶 powinni艣my w tym kierunku p贸j艣膰.
No tak. My艣l臋, 偶e to uzmys艂awia, gdzie tak naprawd臋 le偶y, mo偶e nie tyle problem, co natura projektowania. Nawet za偶ywali艣my pewne takie tendencje, na przyk艂ad klient ma bardzo du偶膮 presj臋 na pocz膮tku projektu, ale kiedy up艂yn膮 2 miesi膮ce, kiedy on widzi u nas na serwerze, 偶e co艣 stoi, faktycznie, wygl膮da jak sklep, ca艂kiem fajne, to ja poczekam, na razie nie b臋d臋 tego sprawdza艂. Najwa偶niejsze, 偶e ch艂opaki si臋 wyrobili. I wtedy na przyk艂ad 3 tygodnie czekamy na reakcj臋 ze strony klienta.
Tak. Te emocje si臋 wtedy te偶 studz膮.
Tak, dok艂adnie. Jak ju偶 wiedz膮, 偶e wszystko jest w miar臋 OK, to ju偶 si臋 tak nie spinaj膮. I to te偶 musimy bra膰 pod uwag臋. Nigdy tego dok艂adnie nie liczy艂em, ale my艣l臋, 偶e gdzie艣 ponad 90 projekt贸w zrealizowali艣my w historii firmy i widzimy, 偶e 偶aden z tych projekt贸w nie zosta艂 zrobiony idealnie w tempo, bo i te偶 nie ma takiej potrzeby. I chcia艂bym zwr贸ci膰 uwag臋 na jedn膮 rzecz, kt贸ra jest bardzo istotna, 偶e wielokrotnie ta presja czasowa, kt贸ra si臋 pojawia, czyli za艂o偶enie, 偶e b臋dziemy mieli sklep za miesi膮c, najcz臋艣ciej jest sztuczna, bo tak naprawd臋 nikt z g贸ry nie zak艂ada, mi si臋 przypomnia艂 teraz Asterix i Obelix z misj膮 Kleopatr膮, gdzie omawiali w艂a艣nie, jaki jest termin postawienia pa艂acu, 偶e 3 miesi膮ce, OK, a ile mo偶emy si臋 sp贸藕ni膰? Czyli to mniej wi臋cej tak jakby obie strony od samego pocz膮tku wiedzia艂y, 偶e b臋dzie jakie艣 op贸藕nienie, ale musimy zachowa膰 pozory. My podchodzimy do tego troch臋 inaczej. To znaczy chcieliby艣my mie膰 naprawd臋 realny termin na samym pocz膮tku i nie spisa膰 si臋, 偶eby koniecznie wszystkie elementy nam pasowa艂y do siebie, tak 偶eby si臋 w nim wyrobi膰. Tak 偶e my艣l臋, 偶e 3 miesi膮ce to jest taki okres, kiedy mo偶na spokojnie zrealizowa膰 sklepy internetowe od pocz膮tku do ko艅ca zak艂adaj膮c, 偶e bazujemy na mniej lub bardziej przerobionym szablonie, bo jednak trzeba zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e projektowanie cz臋艣ci graficznej jest bardzo czasoch艂onne. Mo偶e nie tyle zasoboch艂onne, ale jest czasoch艂onne, poniewa偶鈥
Tak. To jest praca koncepcyjna bardzo.
Tak. W momencie, kiedy mamy jak膮艣 funkcj臋 to programi艣ci wiedz膮 dok艂adnie, co trzeba zrobi膰. Natomiast w przypadku projektowania graficznego, ka偶dy z tych element贸w musi zosta膰 oddany pod akceptacj臋.
Tak. Zreszt膮 kryteria s膮 zupe艂nie inne, bo w funkcjonalno艣ciach jest i to ma dzia艂a膰 w dany spos贸b, a to logo ma by膰 艂adniejsze.
No tak, dok艂adnie. Bardziej nowoczesne 鈥 to jest zmora wszystkich grafik贸w, 偶e to ma by膰 bardziej nowoczesne.
Jak to powinno wygl膮da膰 tak po Bo偶emu wed艂ug Ciebie, kiedy przychodzi w艂a艣ciciel e-commerce po sklep? Z kim on powinien przyj艣膰? Bo my zawsze staramy si臋 mo偶e troszeczk臋 wtr膮ca膰 w nosa, chocia偶 uwa偶am, 偶e to finalnie wychodzi dla ka偶dego pozytywnie. Zawsze m贸wimy, 偶e je偶eli idziecie robi膰 nowy sklep, dajcie nam zna膰, my nawet ch臋tnie p贸jdziemy na spotkanie, 偶eby ju偶 te elementy SEO-we dogada膰 na samym pocz膮tku, bo one cz臋sto potem du偶o bardzo kosztuj膮. Mieli艣my nieraz sytuacj臋, w kt贸rej by艂 wdro偶ony jaki艣 sklep. Nie tanio, wiadomo, to nie s膮 tanie rzeczy, ale faktycznie bud偶et zosta艂 po艣wi臋cony wysoki, wykonujemy audyt, dopiero w sklepie w艂a艣ciwie ju偶 wdro偶onym i okazuje si臋, 偶e bardzo du偶o rzeczy trzeba doda膰, 偶e cz臋艣膰 trzeba usun膮膰, pojawia si臋 du偶o poprawek. My te偶 staramy si臋 nie u偶ywa膰 s艂owa 鈥瀙oprawki鈥, tylko trzeba wdro偶y膰 wytyczne kolejne.
No tak, dok艂adnie.
Kt贸re pewnie na poziomie projektowania samego sklepu, 偶eby je uwzgl臋dni膰 to pewnie poch艂on臋艂yby mniejsze koszty zdecydowanie. Jak my艣lisz, czy w og贸le wsp贸艂praca z agencj膮 SEO czy ze specjalist膮 SEO na etapie pocz膮tkowym jest zasadna w og贸le dla w艂a艣ciciela e-commerce?
Pytanie o agencj臋 SEO pojawia si臋 w naszej ankiecie, kt贸r膮 przeprowadzamy jeszcze na etapie okre艣lania zakresu prac. Czyli tak naprawd臋 jedno z pierwszych pyta艅, kt贸re zadajemy brzmi, jak podchodzicie do SEO, czy macie jedn膮 osob臋 w firmie, kt贸ra jest za to odpowiedzialna, czy macie agencj臋. Natomiast drugie pytanie w momencie, kiedy kto艣 m贸wi, nie, nie mamy, to pytanie, czy chcecie. Dlatego, 偶e zdajemy sobie spraw臋, jak to jest wa偶ne i, nie ukrywam, wygodne dla nas, je偶eli od samego pocz膮tku wsp贸艂pracujemy z pozycjonerami. Dlatego, 偶e jest wiele wytycznych, kt贸re tak naprawd臋 z perspektywy projektu nic nie kosztuj膮 dlatego, 偶e zdefiniowanie niekt贸rych rzeczy na samym pocz膮tku mo偶emy zrobi膰 tak albo inaczej i to nas nic nie kosztuje, bo i tak musimy to zrealizowa膰. A w momencie, kiedy my ju偶 to wykonamy, a potem si臋 dowiemy, 偶e musimy to jednak przebudowa膰 to wtedy kosztuje nie zerow膮 ilo艣膰 czasu i pieni臋dzy, 偶eby to wdro偶y膰. Tak 偶e wygodniej jest dla nas, kiedy mamy jakie艣 wytyczne na przyk艂ad dotycz膮ce struktury produktu, kt贸re elementy maj膮 by膰 w jakiej formie przedstawione i jakimi znacznikami oznaczone. Te偶 jest wiele rzeczy, kt贸re wychodz膮 na przyk艂ad na poziomie grafiki. Takim najprostszym przyk艂adem jest chocia偶by, ile jest kategorii, jak d艂ugie s膮 nazwy kategorii oraz jak d艂ugie s膮 nazwy produkt贸w. Dlatego, 偶e bardzo cz臋sto te informacje s膮 przekazywane przez pozycjoner贸w. To nie jest decyzja biznesowa sklepu internetowego, tylko bardzo cz臋sto jest to decyzja鈥

Wpasowania do algorytmu.
Dok艂adnie tak. I teraz wyobra藕 sobie, 偶e projektujemy sklep, kt贸ry przewiduje, 偶e max to b臋dzie 20 znak贸w, a dostajemy od pozycjonera informacj臋, 偶e to b臋dzie 60.
Ale ten katalog, tak.
Tak. Katalog si臋 od razu nam sk艂ada, naje偶d偶a na cen臋, nazwa produktu te偶 si臋 nam sk艂ada, spycha nam co艣 na d贸艂.
Tak, to w og贸le wygl膮da romantycznie.
To s膮 rzeczy do naprawienia. To wcale nie jest tak, 偶e tego si臋 nie da zrobi膰.
Tak, ale to jest znowu czas, kt贸ry jest potrzebny鈥
Tylko po prostu tego mo偶na unikn膮膰.
Tak, unikn膮膰. Lepiej zapobiega膰 ni偶 leczy膰, jak to m贸wi膮.
Dok艂adnie tak.
Du偶o temat贸w poruszyli艣my. Ale je偶eli kto艣 chcia艂by si臋 zdecydowa膰 na Prest臋, niewa偶ne z jakich powod贸w, to jak powinien dok艂adnie podej艣膰 do tematu? W jakie zasoby powinien si臋 zabezpieczy膰, w jaki czas i jaki krok pierwszy powinien wykona膰?
My艣l臋 tak, jak chodzi o zasoby to nie chcia艂bym tutaj definiowa膰. Dlatego, 偶e one w du偶ym stopniu, to jest tak, 偶e rozbie偶no艣膰 mo偶e by膰, powiedzmy, od 10 tysi臋cy do 100 tysi臋cy. Nie s膮dz臋, 偶eby na PrestaShopie by艂y robione wi臋ksze projekty jednak mimo wszystko. Kilka razy w historii firmy nam si臋 zdarza艂o m贸wi膰 wprost klientowi, 偶e s艂uchaj, bardziej ci si臋 op艂aca Dedyk. Nie warto, 偶eby艣my my tak naprawd臋 pisali Prest臋 od nowa, to ju偶 lepiej zr贸b co艣, co b臋dzie pisane pod Ciebie od nowa ca艂kowicie. Wi臋c jakby tak du偶a rozbie偶no艣膰, ona kompletnie nic nie daje. Przy biznesplanie od 10 do 100 tysi臋cy to raczej nie jest co艣, co mo偶emy w tabelk臋 Excela wpisa膰. Natomiast w jaki spos贸b to zdefiniowa膰, my艣l臋, 偶e przede wszystkim na podstawie wywiadu. To jest co艣, na co my k艂adziemy olbrzymi akcent w momencie, kiedy zaczynamy wsp贸艂prac臋, nawet przed rozpocz臋ciem wsp贸艂pracy, na etapie wyceny, bardzo du偶o inwestujemy czasu w um贸wienie zakresu funkcji. I te偶 w taki spos贸b, 偶e jednak jakby prowadzimy t臋 rozmow臋, poniewa偶 zdajemy sobie spraw臋, 偶e my mamy do艣wiadczenie, a nasz klient niekoniecznie ma do艣wiadczenie, no to rzeczy, kt贸re s膮 obecnie na rynku s膮 bardzo cz臋sto standardem. Dlatego prowadzimy z nim tak膮 ankiet臋. Wype艂niamy j膮 wsp贸lnie, bo te偶 nie chcemy go zostawia膰 ca艂kowicie z odpowiedziami, bo bardzo nam zale偶y, 偶eby te odpowiedzi by艂y mo偶liwie najbardziej warto艣ciowe i precyzyjne. Dlatego w trakcie spotkania bardzo cz臋sto omawiamy i t艂umaczymy, co oznacza dany modu艂, o kt贸ry pytamy. I tak naprawd臋 bez zakresu funkcjonalno艣ci nikt nie mo偶e rzetelnie przedstawi膰 wyceny. Kilka razy si臋 w艂a艣nie spotka艂em z tym, teraz b臋d臋 troch臋 szkalowa艂 konkurencj臋, ale trudno, 偶e pojawi艂y si臋 wyceny, kt贸re opiera艂y si臋 na 10-minutowej rozmowie. Ta 10-minutowa rozmowa, i to m贸wili mi moi potencjalni klienci, 偶e ja w trakcie rozmowy telefonicznej z nimi zadaj臋 pytania i oni na koniec naszej rozmowy m贸wi膮, tamta firma w og贸le mnie o to nie pyta艂a, ale ju偶 mam od nich wycen臋. No to mo偶esz sobie wyobrazi膰, jak膮 warto艣膰 ma ta wycena. Tym bardziej, 偶e jest taka rzecz, kt贸r膮, to jest taka pu艂apka i mo偶e troch臋 nieuczciwe zagranie, ale niestety bardzo powszechne w przypadku w og贸le bran偶y us艂ugowej, niekoniecznie tworzenia sklep贸w internetowych. To jest tak, 偶e naj艂atwiej jest zadeklarowa膰 nisk膮 cen臋 i kr贸tki termin realizacji 鈥 to jest najprostsze. Dlatego, 偶e w momencie, kiedy kto艣 ju偶 si臋 zaanga偶uje we wsp贸艂prac臋 z nami, to ma bardzo du偶y op贸r przed tym, 偶eby zmieni膰 decyzj臋 raz podj臋t膮. Wi臋c ekstremalnym przypadkiem, to Ci opowiem, mo偶e troch臋 inna bran偶a, ale mia艂em pod艂ogi do cyklinowania, kiedy kupi艂em mieszkanie 10 lat temu i wybra艂em tego, kt贸ry powiedzia艂, 偶e wejdzie jutro.
Mam nadziej臋, 偶e nie czekasz do dzisiaj.
Nie. Da艂em czas, 偶e mo偶na do jutra. Wi臋c w ko艅cu kto艣 powiedzia艂, 偶e spoko, jutro przyjdzie. Faktycznie przyszed艂, rzuci艂 ca艂y sprz臋t na pod艂og臋 i m贸wi艂, 偶e zaraz wr贸ci i wr贸ci艂 po 2 tygodniach. Czyli to jest taka sytuacja, 偶e z g贸ry wiedzia艂, 偶e przekroczy ten termin.
Przyklepa艂 sobie sprz臋tem robot臋.
Natomiast zadzia艂a艂o. Nie wyrzuci艂em mu tego sprz臋tu za drzwi. I niestety podobnie jest w przypadku sklep贸w internetowych, 偶e bardzo cz臋sto te deklaracje, one s膮 bardzo lu藕ne i z g贸ry wiemy, 偶e one nie b臋d膮 mia艂y 偶adnego pokrycia.
Tak. Ja my艣l臋, 偶e tak膮 rad膮 dla wszystkich, kt贸rzy chcieliby zacz膮膰 przygod臋 z Prest膮 i agencj膮, kt贸ra to Presto b臋dzie wdra偶a膰, to jest zwr贸cenie uwagi na proces ju偶 rozm贸w handlowych, bo faktycznie, je偶eli te pytania zaskakuj膮 nas, a my si臋 nie znamy to znaczy, 偶e idziemy w dobrym kierunku. Je偶eli dla nas jest oczywista ta rozmowa to znaczy, 偶e co艣 jest nie tak, skoro jeste艣my laikami.
Tak.
Wi臋c na to zwracajmy faktycznie uwag臋. My艣l臋, 偶e o Pre艣cie mogliby艣my rozmawia膰 faktycznie jeszcze kilka godzin i zrobi膰 kilka odcink贸w 鈥瀂apytaj o SEO鈥 i rozbi膰 w艂a艣ciwie ka偶dy modu艂 Presty na osobn膮 cz臋艣膰. Ale mam nadziej臋, 偶e t膮 warto艣ci膮 dla s艂uchaczy i widz贸w b臋dzie to, 偶e teraz b臋d膮 wiedzieli, w jakich poj臋ciach si臋 obraca膰 w og贸le szukaj膮c informacji o Pre艣cie. O Pre艣cie tych informacji, tak jak m贸wili艣my, mo偶na znale藕膰 bardzo du偶o. S膮 fora, informacje o wdro偶eniach. Tak 偶e tam ta wiedza na pewno si臋 znajduje, taka podstawowa. Je偶eli chcieliby艣cie faktycznie dowiedzie膰 si臋 takich wi臋kszych szczeg贸艂贸w, porozmawia膰 z kim艣, kto jest do艣wiadczony we wdro偶eniach, to my艣l臋, 偶e Marcin jest najlepsz膮 osob膮.
Bardzo ch臋tnie.
Jash Technologie. Zapraszam serdecznie, bo konkretna rozmowa, konkretne informacje na pewno uzyskacie. A je偶eli macie jeszcze jakie艣 pytania, a boicie si臋 z Marcinem skontaktowa膰 to my艣l臋, 偶e spokojnie mo偶ecie pisa膰 w komentarzach, na pewno przeka偶emy. Mo偶e uda si臋 jeszcze jeden odcinek ju偶 u nas w studiu jeszcze nakr臋ci膰 i faktycznie rozwin膮膰 jeszcze te w膮tki, kt贸re b臋d膮 dla s艂uchaczy najbardziej interesuj膮ce.
Jak najbardziej. Bardzo ch臋tnie. Zadawajcie pytania. B臋dzie pretekst, 偶eby si臋 spotka膰 znowu.
Super. Dzi臋ki Marcin za Twoj膮 wiedz臋. Naprawd臋 艣wietna rozmowa. A my pakujemy sprz臋t i ruszamy dalej na p贸艂noc do Spotu. Tak 偶e trzymajcie si臋 wszyscy. Cze艣膰. Do zobaczenia w nast臋pnym odcinku.
Do zobaczenia.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si臋 na rzeczy – skutecznie 艂膮czy teori臋 z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz膮dza膰 procesami pozycjonowania dla klient贸w Grupy iCEA. Wieloletnie do艣wiadczenie sprawia, 偶e niejedno ju偶 widzia艂, ale nie twierdzi, 偶e nic go nie zaskoczy. Uwa偶a, 偶e pozycjonowanie to bran偶a pe艂na wyzwa艅, gdzie mo偶na rozwin膮膰 skrzyd艂a – trzeba jednak by膰 na bie偶膮co.

Kim jest gospodarz cyklu?
Bezp艂atny audyt

    Powiedz nam jaki zakres us艂ug Ci臋 interesuje,
    a skontaktujemy si臋 w odpowiednim dla Ciebie terminie

      Je偶eli chcia艂by艣 do艂膮czy膰 do naszego zesp贸艂u, ale masz w膮tpliwo艣ci - skontaktuj si臋 z nami.
      Wype艂nij formularz kontaktowy: