Czy warto postawi─ç na PrestaShop? ­čŤĺ

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 45 min
Odcinek 04
ON TOUR
Czy warto postawi─ç na PrestaShop? ­čŤĺ

Zobacz odcinek:

Odsłuchaj odcinek

Cze┼Ť─ç wszystkim. Ruszamy dalej na p├│┼énoc z naszym ÔÇ×Zapytaj o SEO on tourÔÇŁ. Dzisiaj jeste┼Ťmy w Toruniu. Naszym gospodarzem i moim Marcin ┼üuczak ÔÇô Jash Technologie. Marcin, znajdujemy si─Ö w┼éa┼Ťnie na wa┼éach muzeum twierdzy Toru┼ä. Z tego co rozmawiali┼Ťmy jeszcze przed nagraniem, to chyba te┼╝ mniej wi─Öcej, co znajduje si─Ö za nami, ja nie do ko┼äca. Widok mamy na star├│wk─Ö.
No tak. Star├│wka jest praktycznie ju┼╝ na wyci─ůgniecie r─Öki. Tam widzimy ratusz, kilka ko┼Ťcio┼é├│w, mi─Ödzy innymi Mariackim i jezuit├│w, i Wojskow─ů Komend─Ö Uzupe┼énie┼ä. Dla tych, kt├│rym si─Ö nie uda┼éo w handlu internetowym.
Je┼Ťli m├│wimy o handlu internetowym, bo w sumie dobrze zacz─ů┼ée┼Ť, to chyba podstaw─ů tego handlu jest posiadanie platformy sklepowej, platformy e-commerceÔÇÖowej. Wy zajmujecie si─Ö wdro┼╝eniami przede wszystkim PrestaShop, kt├│ra jest chyba jedn─ů z najpopularniejszych w bran┼╝y platform, takich nie sourcowych.
To znaczy tak. W Polsce jest drug─ů najpopularniejsz─ů, przy czym r├│┼╝nica pomi─Ödzy pierwszym a drugim miejscem to jest, powiedzmy, 10%, bo woocommerce ma 13 tysi─Öcy 700 sklep├│w, a PrestaShop 13,300. Wi─Öc ta r├│┼╝nica jest naprawd─Ö niewielka. Jest jedn─ů z trzech najpopularniejszych i te┼╝ w Polsce trzeba wzi─ů─ç pod uwag─Ö, ┼╝e to podium bardzo wyr├│┼╝nia si─Ö od reszty peletonu. To znaczy mamy woocommerce, PrestaShop i Shoper, kt├│re maj─ů powy┼╝ej 10 tysi─Öcy. I nast─Öpne, kt├│re jest na czwartym miejscu, to ma poni┼╝ej 3. Tak ┼╝e przepa┼Ť─ç jest ogromna.
Jak my┼Ťlisz, sk─ůd wynika taka r├│┼╝nica w tej popularno┼Ťci? Pierwsza, kt├│ra mi przychodzi do g┼éowy, kt├│r─ů s┼éysz─Ö bardzo cz─Östo w rozmowach z klientami, ze specjalistami, bo Presta to jest za darmo, jest opensourceÔÇÖowa.
Tak.
Super, fajnie, ale z tym za darmo to nie jest do końca tak prosto, jak by się wydawało.
Opensource nigdy nie jest za darmo. Za darmo jest podstawka, kt├│r─ů mo┼╝emy sobie zainstalowa─ç. Natomiast trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e jak chodzi o sklep internetowy, trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e bierzemy udzia┼é zawsze w wy┼Ťcigu. Czyli, je┼╝eli sprzedajemy jakikolwiek towar, jeste┼Ťmy jednym z wielu ludzi, kt├│rzy sprzedaj─ů ten towar. Nie osi─ůgniemy przewagi nad nimi, je┼╝eli b─Ödziemy robili to co wszyscy. Dlatego korzystanie z samej podstawki, podstawowej instalacji PrestaShopa, czy to jest woocommerce, czy to PrestaShop, czy Magento nawet, kt├│re te┼╝ mo┼╝na samodzielnie zainstalowa─ç, pozwoli nam na sprzedawanie, ale nie pozwoli nam uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Dlatego wszelk─ů warto┼Ť─ç dodan─ů, kt├│ra mo┼╝emy zbudowa─ç na rynku, wymaga jakich┼Ť indywidualnych praw, dostosowa┼ä, te┼╝ analizy, pr├│b i b┼é─Öd├│w, test├│w A/B, kt├│re pozwol─ů nam na jakby wytropienie tych rozwi─ůza┼ä, kt├│re najbardziej przyci─ůgaj─ů klient├│w. No a to wszystko kosztuje czas pracy specjalist├│w, w zwi─ůzku z tym pieni─ůdze.
W┼éa┼Ťnie, bo m├│wimy o tym, ┼╝e wiele element├│w trzeba dostosowa─ç, m├│wisz tu o przewadze technologicznej, to nie jest tylko przewaga, je┼Ťli chodzi tylko o kwesti─Ö modu┼é├│w zastosowanych w tre┼Ťci, ale te┼╝ w og├│le samego wygl─ůdu sklepu, pod─ů┼╝anie za trendami, bo te┼╝ o tym chyba warto wspomnie─ç, ┼╝e w og├│le sam rozw├│j CMS-├│w nap─Ödza sam rynek, bo klienci chc─ů czego┼Ť nowego, w┼éa┼Ťciciele biznes├│w staraj─ů si─Ö to dostarczy─ç. I w tym momencie pojawia si─Ö deweloper, bo faktycznie gdyby spojrze─ç na to tak zupe┼énie po laicku to wystarczy zainstalowa─ç sobie Prest─Ö na serwerze, ┼Ťci─ůgn─ů─ç Templ─Ö, templatk─Ö, zainstalowa─ç i super, ┼Ťwietnie, sprzedajemy. Z tym, ┼╝e tak jak m├│wisz, tu pojawia si─Ö wiele zgrzyt├│w, bo pierwszym elementem zgrzyt├│w, kt├│ry ja gdzie┼Ť zawsze dostrzegam, to jest w og├│le zastosowanie tego pod k─ůtem SEO-wym, bo wszystko mo┼╝na zrobi─ç modu┼éem, wiadomo, to jest super sprawa, podobnie jak na woocommerce. Te┼╝ mo┼╝na wrzuci─ç modu┼é do wszystkiego. Z tym, ┼╝e ka┼╝dy z tych modu┼é├│w po kolei, kt├│ra si─Ö pojawia, ka┼╝da templatka, kt├│r─ů sobie ┼Ťci─ůgamy, kt├│ra jest darmowa, ona swoje wa┼╝y i ma swoje b┼é─Ödy, kt├│rych bardzo cz─Östo nikt nie naprawia, bo jaka jest motywacja w naprawianiu tego, skoro tw├│rca na tym nie zarabia. Zrobi┼é pewnie to raz, mia┼é ide─Ö jak─ů┼Ť przez 2-3 lata, ale w ko┼äcu projekt zostanie porzucony, taki, kt├│ry nie przynosi przychodu. I wtedy pojawia si─Ö du┼╝y problem z dziurawymi sklepami, gdzie jest mn├│stwo b┼é─Öd├│w z zabezpieczeniami, mn├│stwo problem├│w SEO-wych, gdzie pojawiaj─ů si─Ö jakie┼Ť problemy z indeksowaniem filtr├│w, nie ma mo┼╝liwo┼Ť─ç w og├│le indeksacji cz─Ö┼Ťci zasob├│w tego sklepu. I wtedy pojawia si─Ö faktycznie ten deweloper, kt├│ry musi sobie z tym poradzi─ç. Jakie Wy takie najwa┼╝niejsze i najtrudniejsze wdro┼╝enia, kt├│re robicie? Jak bardzo one si─Ö r├│┼╝ni─ů od tej podstawowej Presty, kt├│r─ů sobie instaluj─Ö na serwerze?
To jest bardzo szeroki zakres, poniewa┼╝ s─ů takie sklepy, kt├│re s─ů naprawd─Ö ambitnie budowane. I s─ů budowane przez du┼╝e firmy i generuj─ů pot─Ö┼╝ne obroty, a tak naprawd─Ö wiele si─Ö od podstawowej Presty nie r├│┼╝ni─ů. Dlatego, ┼╝e kiedy m├│wimy o wypracowaniu przewagi konkurencyjnej to nie zawsze ona jest technologiczna. Wyobra┼║my sobie firm─Ö, kt├│ra na przyk┼éad do perfekcji opanowa┼éa procesy logistyczne u siebie. W zwi─ůzku z czym jest w stanie zredukowa─ç cen─Ö o 10% w stosunku do konkurencji. Jest to na pewno pot─Ö┼╝ny wysi┼éek, na pewno pot─Ö┼╝na przewaga konkurencyjna, ale jak chodzi o ten technologiczny aspekt to to co my mamy do zrobienia to tak naprawd─Ö niczym si─Ö nie r├│┼╝ni od jakiegokolwiek innego sklepu. Wi─Öc tak naprawd─Ö tylko tam, gdzie to szukanie przewagi konkurencyjnej opiera si─Ö na technologii to tam potrafimy naprawd─Ö bardzo du┼╝o zbudowa─ç, szczeg├│lnie jak chodzi o takie rozwi─ůzania, jak personalizacja, czyli wszystko, co jest zwi─ůzane z budowaniem customowych produkt├│w, z wizualizacj─ů ich cz─Östo w┼éa┼Ťnie w postaci 3D. Jest to taki obszar, kt├│ry wymaga z naszej strony bardzo du┼╝o nak┼éad├│w, jak chodzi o roboczogodzin─Ö, ale te┼╝ bardzo cz─Östo s─ů to rozwi─ůzania prototypowe. Dlatego, ┼╝e tanio jest tam, gdzie mo┼╝emy znale┼║─ç modu┼é uniwersalny, kt├│ry obs┼éu┼╝y nam, kt├│ry pozwoli nam na wyklikanie funkcji, kt├│ra jest mniej lub bardziej uniwersalna. ┼╗eby poda─ç przyk┼éad, mo┼╝e to by─ç na przyk┼éad porzucone koszyki. Niezale┼╝nie od tego, jaka to jest bran┼╝a, jaki to jest produkt, modu┼é porzuconych koszyk├│w b─Ödzie si─Ö zachowywa┼é mniej wi─Öcej tak samo. Natomiast, je┼╝eli m├│wimy o personalizacji to ju┼╝ jest rozwi─ůzanie, kt├│re jest bardzo ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzane z produktem, bardzo ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzane nawet z klientem, poniewa┼╝ zale┼╝nie od tego, jaki nasz target chce rodzaj personalizacji produktu, to zupe┼énie innych narz─Ödzi powinni┼Ťmy u┼╝ywa─ç. Czyli w┼éa┼Ťnie chocia┼╝by podzia┼é mi─Ödzy 3D a 2D, czy drukiem z g├│ry predefiniowanych miejscach, czy pe┼éna mo┼╝liwo┼Ť─ç tworzenia ca┼ékowicie customowych wygl─ůd├│w. Tak ┼╝e w tym przypadku te funkcje wymagaj─ů tak naprawd─Ö za ka┼╝dym razem indywidualnego podej┼Ťcia i budowania od nowa.
To jest bardzo ciekawe, co m├│wisz o personalizacji, bo to jest ten taki element, kt├│ry z jednej strony dzia┼éa na biznes, jako taki, konwertuje pewnie lepiej taki sklep, ale z drugiej strony on te┼╝ bardzo mocno wspiera ca┼éy marketing, bo takie rozwi─ůzania customowe, one nie s─ů dost─Öpne wsz─Ödzie, ale nie ka┼╝dy si─Ö mo┼╝e tym pochwali─ç. Jest to zdecydowanie wyr├│┼╝nik, kt├│rym si─Ö mo┼╝emy gdzie┼Ť tam chwali─ç i na tym budowa─ç swoj─ů mark─Ö, sw├│j brand. Pewnie zrobili┼Ťcie du┼╝o wdro┼╝e┼ä Prest, z takich customowych rozwi─ůza┼ä produktowych dla jakich bran┼╝ by┼Ť poleci┼é? Bo mi przychodzi do g┼éowy chocia┼╝by bran┼╝a meblarska. To jest chyba mega fajna sprawa, gdzie ja mog─Ö sobie zaprojektowa─ç na karcie produktu sw├│j wymiar kanapy, od razu go zwizualizuj─Ö, zobacz─Ö, jaka jest cena w og├│le takiej kanapy, kt├│r─ů bym chcia┼é sobie zrobi─ç. Ale czy s─ů jeszcze jakie┼Ť bran┼╝e, kt├│re przychodz─ů Ci do g┼éowy, gdzie fajnie taka customizacja produktowa wchodzi┼éaby w gr─Ö?
Akurat teraz rozmawiamy o wdro┼╝eniu odno┼Ťnie zabawek dla dzieci, poniewa┼╝ kiedy jeste┼Ťmy ojcem chrzestnym, matk─ů chrzestn─ů to mamy pewne zobowi─ůzania, to znaczy musimy kupowa─ç na wszystkie ┼Ťwi─Öta zabawki. Natomiast nie zawsze mamy kontakt z dzieckiem tak du┼╝y, jak rodzice, co jest ca┼ékowicie naturalne. Wi─Öc nie zawsze jeste┼Ťmy w stanie wychwyci─ç co┼Ť, co by┼éoby interesuj─ůce dla takiego m┼éodego cz┼éowieka. Bardzo cz─Östo tacy ludzie sami nie maj─ů dzieci, wi─Öc te┼╝ nie maj─ů tej perspektywy.
Jestem dokładnie w tej grupie, o której mówisz.
No tak. Ja akurat nie, ale doskonale Ci─Ö rozumiem, bo przez wiele lat by┼éem. Natomiast wyobra┼║ sobie teraz mo┼╝liwo┼Ť─ç stworzenia customowej ksi─ů┼╝ki, gdzie podajesz imiona na przyk┼éad dziecka i to imi─Ö jest wdrukowywane w ca┼é─ů histori─Ö. Mo┼╝e nie jest to na poziomie graficznym i ta personalizacja jest niewielka, ale dziecko mo┼╝e przeczyta─ç bajk─Ö o sobie samym, jak tam podr├│┼╝uje gdzie┼Ť w jakiej┼Ť krainie ba┼Ťni. I to jest niby drobna personalizacja. Ona wymaga jakich┼Ť interakcji ju┼╝ na poziomie sklepu internetowego, a warto┼Ť─ç dodana jest pot─Ö┼╝na. Tworzymy w pewnym sensie indywidualny produkt dla dziecka. Wi─Öc tutaj na pewno meble, tak jak powiedzia┼ée┼Ť, s─ů kapitalnym materia┼éem i te┼╝ w kontek┼Ťcie dzieci, nie ukrywam, bo jak masz biurko zwyczajne, nawet naj┼éadniejsze albo alternatywa biurko z Elz─ů to dziecko zawsze wybierze biurko z Elz─ů, a wbrew pozorom nie jest to zbyt skomplikowane technologicznie. Wi─Ökszy problem polega na tym, ┼╝e do personalizacji wielokrotny dost─Öp maj─ů wy┼é─ůcznie producenci. To jest jakby wyr├│┼╝nik i trudno┼Ť─ç technologiczna, poniewa┼╝ hurtownicy czy dystrybutorzy, oni ju┼╝ maj─ů okre┼Ťlony stock i cz─Östo nie maj─ů maszyn i zasob├│w, ┼╝eby m├│c zrealizowa─ç tak─ů personalizacj─Ö. Natomiast te┼╝ spotykali┼Ťmy si─Ö z takimi sytuacjami, kiedy tworzyli┼Ťmy sklep dla dystrybutora, r├│wnie┼╝ z mo┼╝liwo┼Ťci─ů personalizacji, kt├│ry nast─Öpnie kontaktowa┼é si─Ö, automatyzowa┼é komunikacj─Ö ze swoimi producentami w taki spos├│b, ┼╝e zam├│wienia l─ůdowa┼éy od tej strony czysto wykonawczej ju┼╝, pomijaj─ůc ca┼ékowicie cen─Ö, ale od tej strony produkcyjnej l─ůdowa┼éy bezpo┼Ťrednio nie na magazynie, tylko na fabryce producenta.
To brzmi bardzo ciekawie, zw┼éaszcza ta bran┼╝a dzieci─Öca. Nigdy bym w ┼╝yciu nie sparowa┼é tych dw├│ch element├│w. W┼éa┼Ťnie zawsze przychodzi mi bran┼╝a budowlana, gdzie┼Ť tam to uk┼éadanie kafelk├│w w ┼éazience i tak dalej, meble, wiadomo, ale bran┼╝a dzieci─Öca, faktycznie ciekawa rzecz z tego wychodzi, ┼╝e w┼éa┼Ťciwie t─Ö personalizacj─Ö, je┼Ťli kto┼Ť ma dobry pomys┼é, to mo┼╝na pchn─ů─ç w┼éa┼Ťciwie wsz─Ödzie. Pewnie kwestia mo┼╝liwo┼Ťci technologicznej, ┼╝eby to zrobi─ç, tak jak m├│wisz, trzeba mie─ç dost─Öp do tego producenta, ale opcja jak najbardziej ciekawa.
Personalizację też można rozumieć w inny sposób. Ja podam przykład takiego całkowicie skrajnego, odmiennego od branży dziecięcej sklepu internetowego, który sprzedaje akcesoria do tworzenia craftowego piwa, swojego własnego.
Mój temat, zamieniam się w słuch.
Wi─Öc stworzy┼é co┼Ť takiego jak dziennik piwowara, gdzie mo┼╝na tworzy─ç swoje w┼éasne receptury, dzieli─ç si─Ö nimi i dzieli─ç si─Ö nimi, i zamawia─ç okre┼Ťlony zestaw s┼éod├│w, chmiel├│w, ca┼éy zestaw potrzebny do tego, ┼╝eby sobie uwarzy─ç piwo samemu. I sprawia to, ┼╝e tak naprawd─Ö w sklepie pojawiaj─ů si─Ö przepisy, kt├│re albo my sobie tworzymy tak w pami─Öci, albo przegl─ůdamy przepisy cudze i dobieramy sobie pod k─ůtem jakich┼Ť tam parametr├│w, stylu, rodzaj piwa, goryczka i tak dalej, dzi─Öki czemu mo┼╝emy sobie dobiera─ç odpowiednie piwa i uwarzy─ç je samemu w domu. Tyle, ┼╝e to jest personalizacja na troch─Ö innym poziomie dlatego, ┼╝e ona jednak opiera si─Ö na predefiniowanych produktach, ale receptura wymaga dobrania odpowiedniej ilo┼Ťci tych sk┼éadnik├│w. I to, ┼╝e ten sklep ma narz─Ödzia do tego, ┼╝eby to realizowa─ç, sprawia, ┼╝e przyci─ůga olbrzymi─ů ilo┼Ť─ç klient├│w. Co wi─Öcej, im wi─Öcej klient├│w si─Ö pojawi, tym wi─Öcej jest recept, tym wi─Öcej kolejni maj─ů z czego wybiera─ç.

Teraz tak pomy┼Ťla┼éem, jak o tym m├│wi┼ée┼Ť, ┼╝e fajnie jeszcze, gdyby zrobi─ç t─Ö opcj─Ö, ┼╝e je┼Ťli kto┼Ť zakupi towar ze sklepu mojej receptury to ja powinienem jeszcze dosta─ç jaki┼Ť fajny discount na przyk┼éad na swoje zakupy.
No, to tak, tak.
Tak, to w og├│le fajne, gazuj─ůce. To jest te┼╝ element, kt├│ry gdzie┼Ť widzia┼éem w ksi─Ögarni internetowej na Pre┼Ťcie opartej, gdzie w┼éa┼Ťnie by┼é system zbudowany, jakby system by┼é premiowy zbierania punkt├│w za recenzjenowanie ksi─ů┼╝ek. Najprostszy mo┼╝liwy system, gdzie faktycznie dzi─Öki tej technologii, dzi─Öki wdro┼╝eniu technologii w sklepie w┼éa┼Ťciciele uzyskali darmowy content, bo u nas, w naszej bran┼╝y, w SEO kontent jest jedn─ů z bardziej wymagaj─ůcych finansowo aspekt├│w, je┼Ťli chodzi o dzia┼éania promocyjne SEO, bo wiadomo, im lepszy copywriter, tym trzeba wi─Öcej zap┼éaci─ç. Przy ksi─ů┼╝kach to jest jeszcze dro┼╝sze, bo tak, ┼╝eby zrecenzowa─ç ksi─ů┼╝k─Ö, musz─Ö j─ů przeczyta─ç. Wi─Öc nie do┼Ť─ç, ┼╝e musimy wi─Öcej zap┼éaci─ç za ten kontent, wi─Öcej czasu na wyprodukowanie. A tak─ů prost─ů technologiczn─ů zagrywk─ů faktycznie ty za recenzj─Ö dostajesz, powiedzmy, 5% zni┼╝ki na kolejny zakup i jeste┼Ťmy w stanie fajnie pozna─ç du┼╝e ilo┼Ťci dobrego jako┼Ťciowo kontentu przede wszystkim. Kwestia wdro┼╝enia technologii odpowiedniej, na kt├│r─ů Presta bardzo mocno gdzie┼Ť tam pozwala, bo jest bardzo elastyczna we wdro┼╝eniach. Ale OK, bo powiedzieli┼Ťmy o tej personalizacji ÔÇô bardzo fajnie. Wspomnieli┼Ťmy te┼╝ o Shopperze, o woocommerce. I st─ůd nasuwa mi si─Ö naturalne pytanie, czy Presta jest dla ka┼╝dego? Bo w mojej opinii nie jest dla ka┼╝dego systemem. Chyba jest dla bardziej zdecydowanych na to i pewnych siebie w biznesie, bo gdybym ja chcia┼é zacz─ů─ç na przyk┼éad swoj─ů przygod─Ö w og├│le z e-commerce to chyba zacz─ů┼ébym od SaaSa. Wiadomo, m├│wi─Ö ÔÇ×jaÔÇŁ w perspektywie jak gdybym by┼é laikiem. Znam si─Ö troch─Ö na technologii. Pewnie potrafi┼ébym Prest─Ö jako┼Ť tam skonfigurowa─ç sam, mo┼╝e zrobi─ç jakie┼Ť drobne modyfikacje albo poradzi┼ébym sobie z problemami, kt├│re si─Ö gdzie┼Ť tam pojawi─ů. Ale gdybym w og├│le zaczyna┼é przygod─Ö z e-commercem to nie wiem, czy nie postawi┼ébym na SaaSa, bo tam mamy troszeczk─Ö takie plug and play. Co o tym s─ůdzisz?
Ja my┼Ťl─Ö tak, rynek e-commerce i platform handlowych, internetowych jest na tyle dojrza┼éy, ┼╝e kto by┼é niepotrzebny, dawno zgin─ů┼é. Ja pami─Ötam czasy w 2008 roku mniej wi─Öcej. Wtedy, kiedy my┼Ťmy zaczynali jakby przygod─Ö z handlem internetowym jako wykonawcy to opr├│cz takiej wielkiej tr├│jcy, czyli Dedyki, Open Source i SaaS, by┼éy jeszcze kilka innych, takich bardziej egzotycznych rozwi─ůza┼ä. By┼éy na przyk┼éad sklepy prowizyjne, czyli udost─Öpniali nam sklep za darmo, ale mieli┼Ťmy prowizj─Ö od sprzeda┼╝y. By┼éy rozwi─ůzania pude┼ékowe, kt├│re po prostu polega┼éy na tym, ┼╝e kupujemy licencj─Ö, w przeciwie┼ästwie do Open Source musimy zap┼éaci─ç, ale mo┼╝emy to rozpakowa─ç i dzia┼éa─ç, i one gdzie┼Ť z r├│┼╝nych wzgl─Öd├│w po prostu po drodze zmar┼éy ┼Ťmierci─ů naturaln─ů. I to co zosta┼éo to s─ů dedykowane Open Source i SaaSowe rozwi─ůzania. I my┼Ťl─Ö, ┼╝e zosta┼éy dlatego, ┼╝e w┼éa┼Ťnie dla ka┼╝dego z nich jest jakie┼Ť miejsce. I nawet to co powiedzia┼éem wcze┼Ťniej odno┼Ťnie, ┼╝e nie ka┼╝da przewaga musi by─ç technologiczna. Je┼╝eli mamy dobrze dopracowany proces, kt├│ry w og├│le nie dotyka etapu sprzeda┼╝y, to SaaS jest oczywi┼Ťcie lepszym rozwi─ůzaniem. Natomiast, je┼╝eli mamy z kolei przedsi─Öwzi─Öcie, kt├│re jest ekstremalnie spersonalizowane i bardzo mocno odbiega od standardowych, nie wiem, pierwsza rzecz, kt├│ra mi przychodzi do g┼éowy to jest na przyk┼éad to, ┼╝e mo┼╝emy sobie dos┼éownie narysowa─ç produkt, zaprojektowa─ç go, wrzuci─ç plik AutoCAD-a. To s─ů rzeczy, kt├│re ju┼╝ wymagaj─ů system├│w dedykowanych. Nawet nie, jak chodzi o front, bo to samo wrzucenie pliku nie jest problemem, ale chodzi o to, ┼╝e bardzo tego typu systemy, one s─ů powi─ůzane z backendowymi rozwi─ůzaniami, kt├│re na przyk┼éad ju┼╝ s─ů powi─ůzane z maszynami i z programowaniem samego procesu produkcyjnego. Wi─Öc tam PrestaShop po prostu pasuje jak pi─Ö┼Ť─ç do nosa. Wi─Öc oczywi┼Ťcie tak, s─ů sytuacje, w kt├│rych Open Sourcowe generalnie, a PrestaShop w szczeg├│lno┼Ťci kompletnie nie pasuj─ů. I teraz, czy na pocz─ůtek jest najlepszym rozwi─ůzaniem akurat SaaSowe, gdyby┼Ťmy mieli, powiedzmy, startujemy przygod─Ö ze sklepem, mamy niewielki bud┼╝et, tutaj bym nie przes─ůdza┼é dlatego, ┼╝e alternatywa pierwsza, jaka mi przychodzi do g┼éowy to jest zainstalowa─ç sobie sklep samemu. Je┼╝eli mamy bud┼╝et i chcemy sprawdzi─ç si─Ö w obszarze e-commerce to moim zdaniem bardziej efektywnie b─Ödzie, je┼Ťli te pieni─ůdze wydamy na reklam─Ö, na marketing, na, nie wiem, AdWordsy czy pozycjonowanie, a sklep pozyskamy poprzez rozpakowanie po prostu paczki na wsp├│┼édzielonym serwerze i kupieniu domeny. Generalnie PrestaShopa mo┼╝na postawi─ç za 450 z┼éotych, tak z pami─Öci m├│wi─Ö, ┼é─ůcznie z domen─ů i z tymÔÇŽ
Tak, bo to s─ů g┼é├│wnie koszty serwerowe i domenowe.
Niestety problem polega na tym, że wielu ludzi uważa, że każdego PrestaShopa można postawić za 450 złotych, a to już nie jest tak.
Fajnie, ┼╝e przybli┼╝y┼ée┼Ť histori─Ö CMS-├│w, kt├│re si─Ö pojawia┼éy, i rodzaje CMS-├│w, kt├│re funkcjonowa┼éy. Cz─Ö┼Ť─ç z nich faktycznie umar┼éy ┼Ťmierci─ů naturaln─ů, sklepy prowizyjne, ja pami─Ötam systemy sklep├│w prowizyjnych.
My┼Ťmy zbudowali jeden, ale nie podam nazwy, bo si─Ö wstydz─Ö.
OK. Ja pami─Ötam, ┼╝e z tym by┼é bardzo du┼╝y problem, bo nie sz┼éo modyfikowa─ç tych sklep├│w. My chcieli┼Ťmy robi─ç tam jakie┼Ť wdro┼╝enia swoje, modyfikacje. Cz─Östo by┼é du┼╝y op├│r po stronie tego g┼é├│wnego dostawcy, bo robi─ůc zmian─Ö w jednym miejscu, najcz─Ö┼Ťciej trzeba by┼éo zrobi─ç zmian─Ö we wszystkich tych sklepach. Nie ka┼╝dy chcia┼é i robi┼éy si─Ö te zgrzyty.
Je┼Ťli mog─Ö, bo jak chodzi o prowizyjne to my┼Ťl─Ö, ┼╝e problem by┼é w samym modelu biznesowym, zwi─ůzanym z t─ů prowizyjno┼Ťci─ů dlatego, ┼╝e on faworyzowa┼é odchodzenie od tej platformy. Bo je┼╝eli masz SaaS, p┼éacisz okre┼Ťlon─ů kwot─Ö i p┼éacisz wi─Öcej za funkcjonalno┼Ťci. Natomiast, je┼╝eli masz model prowizyjny, to im lepiej ci idzie, tym wi─Öcej p┼éacisz. Wi─Öc w pewnym momencie naturalnie nie ma kogo┼Ť takiego, kto nie stwierdzi, OK, zmieni─Ö platform─Ö. I retencja klient├│w by┼éa praktycznie zerowa, a tych, kt├│rzy zostawali to byli najcz─Ö┼Ťciej ci, kt├│rym si─Ö nie powodzi┼éo. Tak ┼╝e to jest, my┼Ťl─Ö, g┼é├│wna s┼éabo┼Ť─ç tego.
Rozumiem. Dotarli┼Ťmy do tego elementu, zosta┼éy nam trzy podstawowe rodzaje platform. I w tym Open Source, mamy t─Ö Prest─Ö, kt├│ra jest, tak jak m├│wisz, na podium. A pewnie gdyby┼Ťmy wzi─Öli tylko Open Source to by┼éaby pewnie, no top 2.
No top 2.
Jak my┼Ťlisz, dlaczego akurat Presta tak posz┼éa do g├│ry? Dlaczego nie ma konkurencji zbyt du┼╝ej? Mamy WordPressa, ale co dalej? Dlaczego ta platforma tak fajnie si─Ö wybi┼éa? Pracujecie na tym kodzie. Z czego to wynika? On jest taki dobry, taki elastyczny czy po prostu nie ma nic innego na rynku?
Oj jest, zdecydowanie, co┼Ť innego na rynku. Natomiast ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e to jest efekt kuli ┼Ťniegowej, kt├│ry si─Ö albo wytworzy, albo nie. i zreszt─ů my┼Ťl─Ö, ┼╝e podobnie jest w przypadku samego woocommerce i WordPressa, ┼╝e to nie jest tak, ┼╝e sama technologia by┼éa lepsza, tylko po prostu ona by┼éa u┼╝ywana przez wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç ludzi, w zwi─ůzku z tym wi─Öcej deweloper├│w inwestowa┼éo w sw├│j czas i wysi┼éek w to, ┼╝eby budowa─ç kolejne pluginy, ┼╝eby poznawa─ç w og├│le ten system, co przyci─ůga┼éo kolejnych klient├│w. I mam wra┼╝enie, ┼╝e tak jest dok┼éadnie w PrestaShopie. Dlatego, ┼╝e to co by┼éo bardzo zaskakuj─ůce, bo to by┼é bodaj 2011 rok, PrestaShop oficjalnie nie istnia┼é w og├│le w Polsce, ale jako Open SourceÔÇÖowe rozwi─ůzanie, wiadomo, by┼éo t┼éumaczenie na j─Özyk polski, ale on nie by┼é obecny w Polsce. Natomiast ju┼╝ mia┼é chyba wtedy 3 czy 4 tysi─ůce sklep├│w postawionych na PrestaShopie. I to wynika┼éo z tego, ┼╝e wielu deweloper├│w z innych kraj├│w zbudowa┼éo na tyle du┼╝o ciekawych, bardzo cz─Östo darmowych modu┼é├│w, ┼╝e mimo braku ┼╝adnej promocji, jakichkolwiek dzia┼éa┼ä marketingowych, deweloperzy w Polsce wybierali w┼éa┼Ťnie to rozwi─ůzanie dlatego, ┼╝e mieli z czego wybiera─ç. Oczywi┼Ťcie to te┼╝ nie dzia┼éa na zasadzie, tak jak wcze┼Ťniej m├│wili┼Ťmy, plug and play, czyli po prostu bior─Ö modu┼é, instaluj─Ö i on dzia┼éa dlatego, ze te modu┼éy maj─ů r├│┼╝nych tw├│rc├│w i ju┼╝ nawet pomijam b┼é─Ödy, kt├│re mog─ů si─Ö pojawi─ç, ale sam fakt, ┼╝e zosta┼éy wykonane przez r├│┼╝nych tw├│rc├│w, sprawia, ┼╝e one nie maj─ů prawa by─ç kompatybilne ze sob─ů, zawsze jest potrzebny deweloper, kt├│ry je sparuje, wyg┼éadzi ewentualne konflikty i sprawi, ┼╝e one b─Öd─ů ze sob─ů wsp├│┼épracowa┼éy. Ale tak czy inaczej u┼éatwia to bardzo mocno prac─Ö deweloperom. Wi─Öc w momencie, kiedy oni mieli ju┼╝ tak─ů du┼╝─ů baz─Ö pocz─ůtkow─ů, tych modu┼é├│w, templatek, to naturalnie wybierali to rozwi─ůzanie. Natomiast w por├│wnaniu z WordPressem jednak trzeba zwr├│ci─ç uwag─Ö na to, ┼╝e PrestaShop jest zaprojektowany pod handl internetowym. My┼Ťl─Ö, ┼╝e to jest jego najwi─Öksza przewaga w stosunku do woocommerce. Woocommerce jest ┼Ťwietnym systemem.
Tak. To jest plugin do WordPressa po prostu
Tak, dok┼éadnie. Ale jest to plugin do WordPressa. Wi─Öc jest tam masa kodu, kt├│ra jest zb─Ödna. I te┼╝ wida─ç po zachowaniu klient├│w dlatego, ┼╝e przeczyta┼éem ostatnio w raporcie, ┼╝e mimo ┼╝e r├│┼╝nica pomi─Ödzy tymi dwoma systemami jest do┼Ť─ç niewielka, ale woocommerce wygrywa, natomiast bardzo ciekawym wska┼║nikiem by┼éby wska┼║nik, ile te sklepy globalnie maj─ů fraz w top 10. I wysz┼éo, ┼╝e woocommerce, te 13 tysi─Öcy, ma 500 tysi─Öcy fraz w top 10, natomiast PrestaShop przy mniejszej ilo┼Ťci ma 1,5 miliona. To pokazuje, ┼╝e ci ludzie, kt├│rzy naprawd─Ö powa┼╝nie podchodz─ů do handlu i chc─ů w niego zainwestowa─ç to statystycznie stawiaj─ů jednak na Prest─Ö.
Tutaj te┼╝ w tych danych, kt├│re podajesz, opieramy chyba o raport Senuto?
Senuto z 2021.
To te┼╝ warto powiedzie─ç, ┼╝eby kto┼Ť m├│g┼é si─Ö odnie┼Ť─ç do tych danych. Je┼Ťli chcia┼éby bardziej sprawdzi─ç to polecamy, jest to ┼Ťwietne narz─Ödzie do monitoringu swojej widoczno┼Ťci w sieci. To co powiedzia┼ée┼Ť, te┼╝ ciekawe, ┼╝e ci, kt├│rzy podchodz─ů powa┼╝nie do tego biznesu, wybieraj─ů jednak t─Ö Prest─Ö. Ja mog─Ö si─Ö wypowiedzie─ç z perspektywy specjalisty, kt├│ry pracuje na tych sklepach pod k─ůtem SEO-wym. Ja bardzo Prest─Ö lubi┼éem, pracowa┼éem g┼é├│wnie na Pre┼Ťcie, bo spo┼éeczno┼Ť─ç Presty jest niesamowita. W┼éa┼Ťciwie na ka┼╝de pytanie, kt├│re chcemy zada─ç, kto┼Ť ju┼╝ je zada┼é i kto┼Ť zd─ů┼╝y┼é na nie odpowiedzie─ç.
No tak.
To jest ┼Ťwietne, je┼Ťli chodzi o wprowadzanie jakich┼Ť modyfikacji pod SEO. Na forach jest mn├│stwo po prostu informacji o tym, jak to zrobi─ç, jak unikn─ů─ç b┼é─Öd├│w i tak dalej. spo┼éeczno┼Ť─ç Presty jest naprawd─Ö du┼╝a i zaanga┼╝owana, tak mi si─Ö wydaje. Ja du┼╝o dzia┼éa┼éem na Pre┼Ťcie 1.6, potem 1.7. Jak Ty w og├│le oceniasz zmiany w Pre┼Ťcie, kt├│re si─Ö pojawiaj─ů w tym podstawowym kodzie ┼║r├│d┼éowym po zmianach? My┼Ťlisz, ┼╝e czeka nas jaki┼Ť kolejny w og├│le, nowa wersja w najbli┼╝szym czasie?
Mi jako agencji partnerskiej PrestaShopa trudno w tej chwili powiedzie─ç prawd─Ö.
Czyli co┼Ť jest na rzeczy.
Tak, co┼Ť jest na rzeczy. To znaczy 1.7, ja rozumiem potrzeb─Ö powstania tej wersji. Dlatego, ┼╝e to jest przede wszystkim przepisanie ca┼éego silnika na Symfonii, na frameworka PHP-a, dostosowanie go do PHP-├│w nowszej wersji, chocia┼╝ to przyznam, to te┼╝ mo┼╝na by┼éo zrobi─ç ju┼╝ w 1.6, ale to by┼é bardziej ┼Ťwiadomy wyb├│r, ┼╝eby pcha─ç u┼╝ytkownik├│w ju┼╝ w stron─Ö 1.7. Powiem tak, PrestaShop 1.7 jest bardziej zbudowany, tak jakbym mia┼é ocenia─ç, bardziej budowany pod w┼éa┼Ťnie plug and play, faworyzowanie takiego plug and play. Czyli bardziej zach─Öcania do kupowania gotowych modu┼é├│w, mniej mamy tej dowolno┼Ťci, kt├│r─ů mieli┼Ťmy w przypadku 1.6. Natomiast to te┼╝ by┼éa opinia oparta na pierwszych wersjach 1.7, kt├│re by┼éy do┼Ť─ç mocno zabugowane, co wynika┼éo w┼éa┼Ťnie mi─Ödzy innego z tej gwa┼étownej, no rewolucji, mo┼╝na powiedzie─ç, na poziomie kodu. I w momencie, kiedy pojawi┼éa si─Ö wersja 1.7.5 czy 1.7.6 to ju┼╝ by┼éy takie wersje, kt├│re naprawd─Ö mo┼╝na by┼éo zaakceptowa─ç. Ju┼╝ wtedy zaczynali┼Ťmy dostrzega─ç jednak te zalety, jak─ů niew─ůtpliwie jest szybko┼Ť─ç 1.7 w stosunku do 1.6. Te┼╝ w du┼╝ej mierze podyktowana nowszym PHP-em. I te┼╝ wi─Öksza ┼éatwo┼Ť─ç we wdra┼╝aniu front-endu. O ile back-end jest trudniejszy, o tyle front-end jest du┼╝o ┼éatwiejszy w por├│wnaniu do 1.6.

M├│wisz, ┼╝e back-end jest trudniejszy to znaczy, ┼╝e koszta pewnie te┼╝ s─ů wi─Öksze, czy nie?
Tak. I jest jedna prosta rzecz, kt├│ra by┼éa w 1.6, kt├│rej nie ma w 1.7. To jest mo┼╝liwo┼Ť─ç wstawienia overrideÔÇÖ├│w, czyli my po prostu bez mieszania w silniku, mogli┼Ťmy zrealizowa─ç jak─ů┼Ť konkretn─ů funkcj─Ö. W tej chwili nie mamy ju┼╝ takiej mo┼╝liwo┼Ťci. Wi─Öc do pewnego stopnia musimy modyfikowa─ç silnik. To jest bardziej pracoch┼éonne, ale te┼╝, mo┼╝na powiedzie─ç, niezgodne z regu┼éami sztuki, jak to moi programi┼Ťci m├│wi─ů, ┼╝e to nie tak si─Ö powinno robi─ç.
Je┼╝eli kto┼Ť ma dzisiaj sklep na wersji 1.6, powinien jak najszybciej wchodzi─ç do 1.7 czy to nie b─Ödzie mia┼éo a┼╝ takiego znaczenia dla jego biznesu?
Ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e nie ma powodu si─Ö spieszy─ç. Nie ma powodu si─Ö ┼Ťpieszy─ç. Mo┼╝na zrobi─ç spokojnie update do tej wersji 1.6, 1.24, kt├│ra obs┼éuguje PHP-a 7.1, czyli mo┼╝e nie najnowszego PHP-a, ale jednak ju┼╝ w tej serii 7. I to na pewno podzia┼éa. Oficjalnie wsparcie zosta┼éo, ┼╝e tak powiem, wstrzymane chyba rok temu dla wersji 1.6, ale w praktyce to jest tak, ┼╝e mamy jeszcze wiele rozwi─ůza┼ä, kt├│re w tej chwili jak wchodz─ů jakie┼Ť modu┼éy integracyjne na przyk┼éad, te┼╝ uwzgl─Ödniaj─ů jeszcze 1.6. Tak ┼╝e praktyka pokazuje, ┼╝e to jest jeszcze sklep, kt├│ry 2-3 lata mo┼╝e spokojnie poci─ůgn─ů─ç.
To chyba jest pozytywna motywacja dla posiadaczy 1.6, kt├│rzy lubi─ů t─Ö wersj─Ö i obawiaj─ů si─Ö przepinania na wy┼╝sz─ů. Ja na przyk┼éad 1.7 wersj─Ö bardzo lubi─Ö za to, ┼╝e ona dzia┼éa zdecydowanie szybciej. Wiadomo, wszystko mo┼╝na zajecha─ç, je┼╝eli si─Ö tam za bardzo namiesza, ale gdzie┼Ť ta podstawowa wersja, gdzie┼Ť po wdro┼╝eniu, kt├│r─ů dostajemy mi─Ödzy innymi te┼╝ od Was, ona jednak ju┼╝ fajn─ů, jednak te Web Core Vitalsy s─ů dosy─ç g┼éo┼Ťnym czynnikiem. Zobaczymy jeszcze jak b─Ödzie bardzo istotne rankingowo, bo tego na razie jeszcze nie wiemy tak mocno, ale samo odczucie u┼╝ytkownika ju┼╝ jest bardzo te┼╝ istotne. I wida─ç, ┼╝e te sklepy ┼éaduj─ů si─Ö po prostu szybciej. Moje pytanie w┼éa┼Ťnie troszeczk─Ö zmierza do Web Core Witals├│w finalnie. Bo te┼╝ rozmawiali┼Ťmy jeszcze chwil─Ö przed nagraniem chocia┼╝by o CLS-ie, kt├│ry mnie i Ciebie strasznie denerwuje. Ty mia┼ée┼Ť t─Ö wredn─ů przygod─Ö z klikaniem przycisku ÔÇ×wr├│─çÔÇŁ zamiast do koszyka, bo gdzie┼Ť tam si─Ö ┼éadowa┼éo zbyt p├│┼║no. Ja najcz─Ö┼Ťciej trafiam niestety na klikni─Öcie w reklamy albo jaki┼Ť baner, kt├│ry przenosimy zupe┼énie w inne miejsce. Jak wygl─ůda praca na Pre┼Ťcie pod tym k─ůtem? My┼Ťl─Ö, ┼╝e ju┼╝ pewnie kilka takich dyspozycji od r├│┼╝nych agencji SEO, ale te┼╝ od w┼éa┼Ťcicieli sklep├│w mieli┼Ťcie, ┼╝eby z tym powalczy─ç. Jak Ty oceniasz w og├│le mo┼╝liwo┼Ťci Presty pod tym k─ůtem, ┼╝eby j─ů optymalizowa─ç pod jak najbardziej optymalne parametry tych wynik├│w?
Ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e to niestety nie jest tak, ┼╝e narz─Ödzia do wdro┼╝enia nowych standard├│w pojawi─ů si─Ö dzie┼ä po wdro┼╝eniu nowych standard├│w. I akurat niedawno mieli┼Ťmy ten problem, bardzo dobry pomys┼é klienta, polegaj─ůcy na tym, ┼╝eby wrzuci─ç taki ma┼éy pasek informacyjny gdzie┼Ť na wysoko┼Ťci nag┼é├│wka z bie┼╝─ůcymi informacjami o promocji, on mo┼╝e by─ç zamykany. To by┼é jakby g┼é├│wny problem, ┼╝e on m├│g┼é by─ç zamykany przez klienta i on si─Ö wtedy nie pojawia┼é, on mia┼é ju┼╝, przegl─ůdarka pami─Öta┼éa, ┼╝eby tego nie wy┼Ťwietla─ç, dop├│ki nie b─Ödzie zmiany komunikatu. Niestety to by┼éo w tak newralgicznym punkcie, ┼╝e by┼éo w┼éa┼Ťnie mi─Ödzy nag┼é├│wkiem, a dalsz─ů cz─Ö┼Ťci─ů tekstu. I modu┼é, kt├│ry dotychczas u┼╝ywali┼Ťmy, kt├│ry by┼é ┼éatwy, prosty i przyjemny niestety pod k─ůtem w┼éa┼Ťnie tego Web Core Vitals powodowa┼é obni┼╝enie tego parametru dlatego, ┼╝e wy┼Ťwietlenie si─Ö, mo┼╝e nie tyle wy┼Ťwietlenie, co zamkni─Öcie tego okna sprawia┼éo, ┼╝e ca┼éa strona sz┼éa do g├│ry. I musieli┼Ťmy wyra┼║nie podkre┼Ťli─ç, ┼╝e to jest dzia┼éanie u┼╝ytkownika, ┼╝eby nie podpa┼Ť─ç w┼éa┼Ťnie pod op├│┼║nienie tego parametru. Wi─Öc to jest tak, ┼╝e z czasem si─Ö pojawi─ů na pewno rozwi─ůzania, kt├│re u┼éatwi─ů to, natomiast jest wiele modu┼é├│w, kt├│rych zosta┼éo zaprojektowanych bez brania pod uwag─Ö pewnych standard├│w, co jest ca┼ékowicie naturalne. To ci─Ö┼╝ko mie─ç do nich pretensj─Ö, ┼╝e nie brali pod uwag─Ö standard├│w, kt├│re jeszcze nie istnia┼éy w chwili tworzenia modu┼é├│w. I niestety sprawia to, ┼╝e czasami mamy dodatkow─ů prac─Ö zwi─ůzan─ů z dostosowaniem tych element├│w do standard├│w, kt├│re wysz┼éy niedawno. Ale jak chodzi o elastyczno┼Ť─ç to na pewno nie mamy problemu, ┼╝eby wdro┼╝y─ç jakiekolwiek rozwi─ůzanie. Tylko m├│wi─Ö, ono mo┼╝e by─ç na samym pocz─ůtku troch─Ö dro┼╝sze.
No w┼éa┼Ťnie, bo do tego te┼╝ b─Ödziemy chyba d─ů┼╝y─ç finalnie. Przede wszystkim ile to trwa? I pewnie na koniec pytam, ile to kosztuje? Wiadomo, koszty b─Öd─ů r├│┼╝ne i tak samo czas wdro┼╝enia b─Ödzie r├│┼╝ny w zale┼╝no┼Ťci od projektu, na kt├│rym si─Ö pracuje. Ale u nas jest cz─Östo tak, ┼╝e my jako specjali┼Ťci s┼éyszymy sytuacj─Ö, w kt├│rej klient m├│wi, OK, ja w┼éa┼Ťnie zaczynam rozmawia─ç z firm─ů dewelopersk─ů, za miesi─ůc mamy nowy sklep, wi─Öc tutaj teraz jest, zr├│bmy, bo ja za miesi─ůc mam nowy sklep i tam b─Ödziemy dzia┼éa─ç. My jak s┼éyszymy co┼Ť takiego to wiemy, ┼╝e to nie ma szans si─Ö wydarzy─ç. To musia┼éa by─ç chyba naprawd─Ö olbrzymia firma deweloperska, kt├│ra nie ma ┼╝adnych zlece┼ä, ┼╝eby wszyscy programi┼Ťci mogli si─Ö rzuci─ç na jeden sklep i klepa─ç ten kod, i robi─ç to wdro┼╝enie. I pewnie i tak by si─Ö nie uda┼éo, bo wysz┼éyby jakie┼Ť poprawki do zrobienia i tak dalej. To jest nigdy niemo┼╝liwe wr─Öcz. Wi─Öc ile tak wed┼éug Ciebie, z Twojego do┼Ťwiadczenia, sklep├│w wdra┼╝acie sporo, ile trwa wdro┼╝enie przeci─Ötnie w og├│le sklepu od pomys┼éu, w kt├│rym pojawia si─Ö pomys┼é i w┼éa┼Ťciciel tego biznesu u Was do momentu oddania gotowego produktu, z kt├│rego faktycznie klient jest zadowolony i nie trzeba tam ju┼╝ jeszcze dopieszcza─ç jakich┼Ť element├│w?
To jest tak, ┼╝e jest teoria i praktyka. Teoretycznie, niestety teoretycznie mo┼╝na postawi─ç sklep na PrestaShopie w 2 godziny. I mierzyli┼Ťmy, ile potrzeba czasu, ┼╝eby zainstalowa─ç go┼é─ů Prest─Ö na serwerze. Natomiast praktycznie, ┼╝eby odda─ç porz─ůdny sklep, to my zak┼éadamy zawsze, ┼╝e jest potrzebne 3 miesi─ůce. I to jest okres, kt├│ry uwzgl─Ödnia nie tylko sam─ů robocizn─Ö, bo wiadomo, ┼╝e to nie jest tak, ┼╝e siedzimy, a p├│┼║niej ca┼éy zesp├│┼é siedzi przez 3 miesi─ůce, ale to jest termin, kt├│ry uwzgl─Ödnia naturalne obci─ů┼╝enie nie tylko u nas, ale i u klienta. Dlatego, ┼╝e bardzo cz─Östo dostaj─Ö na przyk┼éad telefon z pytaniem, to jak szybko mo┼╝ecie postawi─ç sklep? A odpowiadam, a jak szybko mo┼╝ecie odpowiada─ç na nasze maile przez najbli┼╝sze 3 miesi─ůce?
To jest dobre pytanie. I my┼Ťl─Ö, ┼╝e mo┼╝e te┼╝ powinni┼Ťmy w tym kierunku p├│j┼Ť─ç.
No tak. My┼Ťl─Ö, ┼╝e to uzmys┼éawia, gdzie tak naprawd─Ö le┼╝y, mo┼╝e nie tyle problem, co natura projektowania. Nawet za┼╝ywali┼Ťmy pewne takie tendencje, na przyk┼éad klient ma bardzo du┼╝─ů presj─Ö na pocz─ůtku projektu, ale kiedy up┼éyn─ů 2 miesi─ůce, kiedy on widzi u nas na serwerze, ┼╝e co┼Ť stoi, faktycznie, wygl─ůda jak sklep, ca┼ékiem fajne, to ja poczekam, na razie nie b─Öd─Ö tego sprawdza┼é. Najwa┼╝niejsze, ┼╝e ch┼éopaki si─Ö wyrobili. I wtedy na przyk┼éad 3 tygodnie czekamy na reakcj─Ö ze strony klienta.
Tak. Te emocje si─Ö wtedy te┼╝ studz─ů.
Tak, dok┼éadnie. Jak ju┼╝ wiedz─ů, ┼╝e wszystko jest w miar─Ö OK, to ju┼╝ si─Ö tak nie spinaj─ů. I to te┼╝ musimy bra─ç pod uwag─Ö. Nigdy tego dok┼éadnie nie liczy┼éem, ale my┼Ťl─Ö, ┼╝e gdzie┼Ť ponad 90 projekt├│w zrealizowali┼Ťmy w historii firmy i widzimy, ┼╝e ┼╝aden z tych projekt├│w nie zosta┼é zrobiony idealnie w tempo, bo i te┼╝ nie ma takiej potrzeby. I chcia┼ébym zwr├│ci─ç uwag─Ö na jedn─ů rzecz, kt├│ra jest bardzo istotna, ┼╝e wielokrotnie ta presja czasowa, kt├│ra si─Ö pojawia, czyli za┼éo┼╝enie, ┼╝e b─Ödziemy mieli sklep za miesi─ůc, najcz─Ö┼Ťciej jest sztuczna, bo tak naprawd─Ö nikt z g├│ry nie zak┼éada, mi si─Ö przypomnia┼é teraz Asterix i Obelix z misj─ů Kleopatr─ů, gdzie omawiali w┼éa┼Ťnie, jaki jest termin postawienia pa┼éacu, ┼╝e 3 miesi─ůce, OK, a ile mo┼╝emy si─Ö sp├│┼║ni─ç? Czyli to mniej wi─Öcej tak jakby obie strony od samego pocz─ůtku wiedzia┼éy, ┼╝e b─Ödzie jakie┼Ť op├│┼║nienie, ale musimy zachowa─ç pozory. My podchodzimy do tego troch─Ö inaczej. To znaczy chcieliby┼Ťmy mie─ç naprawd─Ö realny termin na samym pocz─ůtku i nie spisa─ç si─Ö, ┼╝eby koniecznie wszystkie elementy nam pasowa┼éy do siebie, tak ┼╝eby si─Ö w nim wyrobi─ç. Tak ┼╝e my┼Ťl─Ö, ┼╝e 3 miesi─ůce to jest taki okres, kiedy mo┼╝na spokojnie zrealizowa─ç sklepy internetowe od pocz─ůtku do ko┼äca zak┼éadaj─ůc, ┼╝e bazujemy na mniej lub bardziej przerobionym szablonie, bo jednak trzeba zwr├│ci─ç uwag─Ö, ┼╝e projektowanie cz─Ö┼Ťci graficznej jest bardzo czasoch┼éonne. Mo┼╝e nie tyle zasoboch┼éonne, ale jest czasoch┼éonne, poniewa┼╝ÔÇŽ
Tak. To jest praca koncepcyjna bardzo.
Tak. W momencie, kiedy mamy jak─ů┼Ť funkcj─Ö to programi┼Ťci wiedz─ů dok┼éadnie, co trzeba zrobi─ç. Natomiast w przypadku projektowania graficznego, ka┼╝dy z tych element├│w musi zosta─ç oddany pod akceptacj─Ö.
Tak. Zreszt─ů kryteria s─ů zupe┼énie inne, bo w funkcjonalno┼Ťciach jest i to ma dzia┼éa─ç w dany spos├│b, a to logo ma by─ç ┼éadniejsze.
No tak, dok┼éadnie. Bardziej nowoczesne ÔÇô to jest zmora wszystkich grafik├│w, ┼╝e to ma by─ç bardziej nowoczesne.
Jak to powinno wygl─ůda─ç tak po Bo┼╝emu wed┼éug Ciebie, kiedy przychodzi w┼éa┼Ťciciel e-commerce po sklep? Z kim on powinien przyj┼Ť─ç? Bo my zawsze staramy si─Ö mo┼╝e troszeczk─Ö wtr─ůca─ç w nosa, chocia┼╝ uwa┼╝am, ┼╝e to finalnie wychodzi dla ka┼╝dego pozytywnie. Zawsze m├│wimy, ┼╝e je┼╝eli idziecie robi─ç nowy sklep, dajcie nam zna─ç, my nawet ch─Ötnie p├│jdziemy na spotkanie, ┼╝eby ju┼╝ te elementy SEO-we dogada─ç na samym pocz─ůtku, bo one cz─Östo potem du┼╝o bardzo kosztuj─ů. Mieli┼Ťmy nieraz sytuacj─Ö, w kt├│rej by┼é wdro┼╝ony jaki┼Ť sklep. Nie tanio, wiadomo, to nie s─ů tanie rzeczy, ale faktycznie bud┼╝et zosta┼é po┼Ťwi─Öcony wysoki, wykonujemy audyt, dopiero w sklepie w┼éa┼Ťciwie ju┼╝ wdro┼╝onym i okazuje si─Ö, ┼╝e bardzo du┼╝o rzeczy trzeba doda─ç, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç trzeba usun─ů─ç, pojawia si─Ö du┼╝o poprawek. My te┼╝ staramy si─Ö nie u┼╝ywa─ç s┼éowa ÔÇ×poprawkiÔÇŁ, tylko trzeba wdro┼╝y─ç wytyczne kolejne.
No tak, dokładnie.
Kt├│re pewnie na poziomie projektowania samego sklepu, ┼╝eby je uwzgl─Ödni─ç to pewnie poch┼éon─Ö┼éyby mniejsze koszty zdecydowanie. Jak my┼Ťlisz, czy w og├│le wsp├│┼épraca z agencj─ů SEO czy ze specjalist─ů SEO na etapie pocz─ůtkowym jest zasadna w og├│le dla w┼éa┼Ťciciela e-commerce?
Pytanie o agencj─Ö SEO pojawia si─Ö w naszej ankiecie, kt├│r─ů przeprowadzamy jeszcze na etapie okre┼Ťlania zakresu prac. Czyli tak naprawd─Ö jedno z pierwszych pyta┼ä, kt├│re zadajemy brzmi, jak podchodzicie do SEO, czy macie jedn─ů osob─Ö w firmie, kt├│ra jest za to odpowiedzialna, czy macie agencj─Ö. Natomiast drugie pytanie w momencie, kiedy kto┼Ť m├│wi, nie, nie mamy, to pytanie, czy chcecie. Dlatego, ┼╝e zdajemy sobie spraw─Ö, jak to jest wa┼╝ne i, nie ukrywam, wygodne dla nas, je┼╝eli od samego pocz─ůtku wsp├│┼épracujemy z pozycjonerami. Dlatego, ┼╝e jest wiele wytycznych, kt├│re tak naprawd─Ö z perspektywy projektu nic nie kosztuj─ů dlatego, ┼╝e zdefiniowanie niekt├│rych rzeczy na samym pocz─ůtku mo┼╝emy zrobi─ç tak albo inaczej i to nas nic nie kosztuje, bo i tak musimy to zrealizowa─ç. A w momencie, kiedy my ju┼╝ to wykonamy, a potem si─Ö dowiemy, ┼╝e musimy to jednak przebudowa─ç to wtedy kosztuje nie zerow─ů ilo┼Ť─ç czasu i pieni─Ödzy, ┼╝eby to wdro┼╝y─ç. Tak ┼╝e wygodniej jest dla nas, kiedy mamy jakie┼Ť wytyczne na przyk┼éad dotycz─ůce struktury produktu, kt├│re elementy maj─ů by─ç w jakiej formie przedstawione i jakimi znacznikami oznaczone. Te┼╝ jest wiele rzeczy, kt├│re wychodz─ů na przyk┼éad na poziomie grafiki. Takim najprostszym przyk┼éadem jest chocia┼╝by, ile jest kategorii, jak d┼éugie s─ů nazwy kategorii oraz jak d┼éugie s─ů nazwy produkt├│w. Dlatego, ┼╝e bardzo cz─Östo te informacje s─ů przekazywane przez pozycjoner├│w. To nie jest decyzja biznesowa sklepu internetowego, tylko bardzo cz─Östo jest to decyzjaÔÇŽ

Wpasowania do algorytmu.
Dokładnie tak. I teraz wyobraź sobie, że projektujemy sklep, który przewiduje, że max to będzie 20 znaków, a dostajemy od pozycjonera informację, że to będzie 60.
Ale ten katalog, tak.
Tak. Katalog si─Ö od razu nam sk┼éada, naje┼╝d┼╝a na cen─Ö, nazwa produktu te┼╝ si─Ö nam sk┼éada, spycha nam co┼Ť na d├│┼é.
Tak, to w og├│le wygl─ůda romantycznie.
To s─ů rzeczy do naprawienia. To wcale nie jest tak, ┼╝e tego si─Ö nie da zrobi─ç.
Tak, ale to jest znowu czas, kt├│ry jest potrzebnyÔÇŽ
Tylko po prostu tego mo┼╝na unikn─ů─ç.
Tak, unikn─ů─ç. Lepiej zapobiega─ç ni┼╝ leczy─ç, jak to m├│wi─ů.
Dokładnie tak.
Du┼╝o temat├│w poruszyli┼Ťmy. Ale je┼╝eli kto┼Ť chcia┼éby si─Ö zdecydowa─ç na Prest─Ö, niewa┼╝ne z jakich powod├│w, to jak powinien dok┼éadnie podej┼Ť─ç do tematu? W jakie zasoby powinien si─Ö zabezpieczy─ç, w jaki czas i jaki krok pierwszy powinien wykona─ç?
My┼Ťl─Ö tak, jak chodzi o zasoby to nie chcia┼ébym tutaj definiowa─ç. Dlatego, ┼╝e one w du┼╝ym stopniu, to jest tak, ┼╝e rozbie┼╝no┼Ť─ç mo┼╝e by─ç, powiedzmy, od 10 tysi─Öcy do 100 tysi─Öcy. Nie s─ůdz─Ö, ┼╝eby na PrestaShopie by┼éy robione wi─Öksze projekty jednak mimo wszystko. Kilka razy w historii firmy nam si─Ö zdarza┼éo m├│wi─ç wprost klientowi, ┼╝e s┼éuchaj, bardziej ci si─Ö op┼éaca Dedyk. Nie warto, ┼╝eby┼Ťmy my tak naprawd─Ö pisali Prest─Ö od nowa, to ju┼╝ lepiej zr├│b co┼Ť, co b─Ödzie pisane pod Ciebie od nowa ca┼ékowicie. Wi─Öc jakby tak du┼╝a rozbie┼╝no┼Ť─ç, ona kompletnie nic nie daje. Przy biznesplanie od 10 do 100 tysi─Öcy to raczej nie jest co┼Ť, co mo┼╝emy w tabelk─Ö Excela wpisa─ç. Natomiast w jaki spos├│b to zdefiniowa─ç, my┼Ťl─Ö, ┼╝e przede wszystkim na podstawie wywiadu. To jest co┼Ť, na co my k┼éadziemy olbrzymi akcent w momencie, kiedy zaczynamy wsp├│┼éprac─Ö, nawet przed rozpocz─Öciem wsp├│┼épracy, na etapie wyceny, bardzo du┼╝o inwestujemy czasu w um├│wienie zakresu funkcji. I te┼╝ w taki spos├│b, ┼╝e jednak jakby prowadzimy t─Ö rozmow─Ö, poniewa┼╝ zdajemy sobie spraw─Ö, ┼╝e my mamy do┼Ťwiadczenie, a nasz klient niekoniecznie ma do┼Ťwiadczenie, no to rzeczy, kt├│re s─ů obecnie na rynku s─ů bardzo cz─Östo standardem. Dlatego prowadzimy z nim tak─ů ankiet─Ö. Wype┼éniamy j─ů wsp├│lnie, bo te┼╝ nie chcemy go zostawia─ç ca┼ékowicie z odpowiedziami, bo bardzo nam zale┼╝y, ┼╝eby te odpowiedzi by┼éy mo┼╝liwie najbardziej warto┼Ťciowe i precyzyjne. Dlatego w trakcie spotkania bardzo cz─Östo omawiamy i t┼éumaczymy, co oznacza dany modu┼é, o kt├│ry pytamy. I tak naprawd─Ö bez zakresu funkcjonalno┼Ťci nikt nie mo┼╝e rzetelnie przedstawi─ç wyceny. Kilka razy si─Ö w┼éa┼Ťnie spotka┼éem z tym, teraz b─Öd─Ö troch─Ö szkalowa┼é konkurencj─Ö, ale trudno, ┼╝e pojawi┼éy si─Ö wyceny, kt├│re opiera┼éy si─Ö na 10-minutowej rozmowie. Ta 10-minutowa rozmowa, i to m├│wili mi moi potencjalni klienci, ┼╝e ja w trakcie rozmowy telefonicznej z nimi zadaj─Ö pytania i oni na koniec naszej rozmowy m├│wi─ů, tamta firma w og├│le mnie o to nie pyta┼éa, ale ju┼╝ mam od nich wycen─Ö. No to mo┼╝esz sobie wyobrazi─ç, jak─ů warto┼Ť─ç ma ta wycena. Tym bardziej, ┼╝e jest taka rzecz, kt├│r─ů, to jest taka pu┼éapka i mo┼╝e troch─Ö nieuczciwe zagranie, ale niestety bardzo powszechne w przypadku w og├│le bran┼╝y us┼éugowej, niekoniecznie tworzenia sklep├│w internetowych. To jest tak, ┼╝e naj┼éatwiej jest zadeklarowa─ç nisk─ů cen─Ö i kr├│tki termin realizacji ÔÇô to jest najprostsze. Dlatego, ┼╝e w momencie, kiedy kto┼Ť ju┼╝ si─Ö zaanga┼╝uje we wsp├│┼éprac─Ö z nami, to ma bardzo du┼╝y op├│r przed tym, ┼╝eby zmieni─ç decyzj─Ö raz podj─Öt─ů. Wi─Öc ekstremalnym przypadkiem, to Ci opowiem, mo┼╝e troch─Ö inna bran┼╝a, ale mia┼éem pod┼éogi do cyklinowania, kiedy kupi┼éem mieszkanie 10 lat temu i wybra┼éem tego, kt├│ry powiedzia┼é, ┼╝e wejdzie jutro.
Mam nadziej─Ö, ┼╝e nie czekasz do dzisiaj.
Nie. Da┼éem czas, ┼╝e mo┼╝na do jutra. Wi─Öc w ko┼äcu kto┼Ť powiedzia┼é, ┼╝e spoko, jutro przyjdzie. Faktycznie przyszed┼é, rzuci┼é ca┼éy sprz─Öt na pod┼éog─Ö i m├│wi┼é, ┼╝e zaraz wr├│ci i wr├│ci┼é po 2 tygodniach. Czyli to jest taka sytuacja, ┼╝e z g├│ry wiedzia┼é, ┼╝e przekroczy ten termin.
Przyklepał sobie sprzętem robotę.
Natomiast zadzia┼éa┼éo. Nie wyrzuci┼éem mu tego sprz─Ötu za drzwi. I niestety podobnie jest w przypadku sklep├│w internetowych, ┼╝e bardzo cz─Östo te deklaracje, one s─ů bardzo lu┼║ne i z g├│ry wiemy, ┼╝e one nie b─Öd─ů mia┼éy ┼╝adnego pokrycia.
Tak. Ja my┼Ťl─Ö, ┼╝e tak─ů rad─ů dla wszystkich, kt├│rzy chcieliby zacz─ů─ç przygod─Ö z Prest─ů i agencj─ů, kt├│ra to Presto b─Ödzie wdra┼╝a─ç, to jest zwr├│cenie uwagi na proces ju┼╝ rozm├│w handlowych, bo faktycznie, je┼╝eli te pytania zaskakuj─ů nas, a my si─Ö nie znamy to znaczy, ┼╝e idziemy w dobrym kierunku. Je┼╝eli dla nas jest oczywista ta rozmowa to znaczy, ┼╝e co┼Ť jest nie tak, skoro jeste┼Ťmy laikami.
Tak.
Wi─Öc na to zwracajmy faktycznie uwag─Ö. My┼Ťl─Ö, ┼╝e o Pre┼Ťcie mogliby┼Ťmy rozmawia─ç faktycznie jeszcze kilka godzin i zrobi─ç kilka odcink├│w ÔÇ×Zapytaj o SEOÔÇŁ i rozbi─ç w┼éa┼Ťciwie ka┼╝dy modu┼é Presty na osobn─ů cz─Ö┼Ť─ç. Ale mam nadziej─Ö, ┼╝e t─ů warto┼Ťci─ů dla s┼éuchaczy i widz├│w b─Ödzie to, ┼╝e teraz b─Öd─ů wiedzieli, w jakich poj─Öciach si─Ö obraca─ç w og├│le szukaj─ůc informacji o Pre┼Ťcie. O Pre┼Ťcie tych informacji, tak jak m├│wili┼Ťmy, mo┼╝na znale┼║─ç bardzo du┼╝o. S─ů fora, informacje o wdro┼╝eniach. Tak ┼╝e tam ta wiedza na pewno si─Ö znajduje, taka podstawowa. Je┼╝eli chcieliby┼Ťcie faktycznie dowiedzie─ç si─Ö takich wi─Ökszych szczeg├│┼é├│w, porozmawia─ç z kim┼Ť, kto jest do┼Ťwiadczony we wdro┼╝eniach, to my┼Ťl─Ö, ┼╝e Marcin jest najlepsz─ů osob─ů.
Bardzo ch─Ötnie.
Jash Technologie. Zapraszam serdecznie, bo konkretna rozmowa, konkretne informacje na pewno uzyskacie. A je┼╝eli macie jeszcze jakie┼Ť pytania, a boicie si─Ö z Marcinem skontaktowa─ç to my┼Ťl─Ö, ┼╝e spokojnie mo┼╝ecie pisa─ç w komentarzach, na pewno przeka┼╝emy. Mo┼╝e uda si─Ö jeszcze jeden odcinek ju┼╝ u nas w studiu jeszcze nakr─Öci─ç i faktycznie rozwin─ů─ç jeszcze te w─ůtki, kt├│re b─Öd─ů dla s┼éuchaczy najbardziej interesuj─ůce.
Jak najbardziej. Bardzo ch─Ötnie. Zadawajcie pytania. B─Ödzie pretekst, ┼╝eby si─Ö spotka─ç znowu.
Super. Dzi─Öki Marcin za Twoj─ů wiedz─Ö. Naprawd─Ö ┼Ťwietna rozmowa. A my pakujemy sprz─Öt i ruszamy dalej na p├│┼énoc do Spotu. Tak ┼╝e trzymajcie si─Ö wszyscy. Cze┼Ť─ç. Do zobaczenia w nast─Öpnym odcinku.
Do zobaczenia.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si─Ö na rzeczy – skutecznie ┼é─ůczy teori─Ö z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz─ůdza─ç procesami pozycjonowania dla klient├│w Grupy iCEA. Wieloletnie do┼Ťwiadczenie sprawia, ┼╝e niejedno ju┼╝ widzia┼é, ale nie twierdzi, ┼╝e nic go nie zaskoczy. Uwa┼╝a, ┼╝e pozycjonowanie to bran┼╝a pe┼éna wyzwa┼ä, gdzie mo┼╝na rozwin─ů─ç skrzyd┼éa – trzeba jednak by─ç na bie┼╝─ůco.

Kim jest gospodarz cyklu?
DARMOWY AUDYT SEO

    Rozpocznij

    od bezpłatnej
    konsultacji SEO

    Zainwestuj w szczeg├│┼éow─ů konsultacj─Ö SEO i dowiedz si─Ö wi─Öcej na temat wydajno┼Ťci Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksow─ů analiz─Ö, dzi─Öki kt├│rej uzyskasz jasny obraz tego, co nale┼╝y poprawi─ç.

    • I Nasz ekspert SEO skontaktuje si─Ö z Tob─ů telefonicznie.
    • II Um├│wimy si─Ö na bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö w dogodnym dla Ciebie terminie.
    • ´╗┐´╗┐III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzi─Öki kt├│rym poprawisz wydajno┼Ť─ç swojego sklepu internetowego.
    • IV Otrzymasz szczeg├│┼éowy raport SEO bior─ůcy pod uwag─Ö szereg wa┼╝nych czynnik├│w rankingowych Google.

    Dzi─Ökujemy za kontakt.

    Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozw├│l, ┼╝e zrobimy to za Ciebie!

    Wr├│cimy z odpowiedzi─ů w ci─ůgu 72 godzin. Sprawd┼║ swoj─ů skrzynk─Ö e-mailow─ů, aby uzyska─ç wi─Öcej informacji.

      Chcesz pozna─ç
      ofert─Ö?
      Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů w ci─ůgu kilku minut! Jeste┼Ťmy dost─Öpni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dost─Öpny. Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů w godzinach otwarcia biura.
      Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Wi─Öcej w Polityce prywatno┼Ťci.

      Rozpocznij chat
      Zam├│w rozmow─Ö