Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania często gwarantują sukces biznesu – także na poziomie lokalnym. Z tego względu wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak skutecznie wypromować swoją witrynę w wyszukiwarce Google. Jeśli konkurencja w branży jest wysoka, najrozsądniejszym rozwiązaniem byłoby znalezienie rzetelnej, skutecznej agencji SEO, która od początku do końca przeprowadziłaby proces pozycjonowania. Jest jednak wiele mniej konkurencyjnych nisz, w których zatrudnianie specjalisty nie zawsze musi być koniecznością, a wiele działań pozycjonerskich można wykonać samodzielnie. W tym artykule sprawdzimy, czy pozycjonowanie stron internetowych samemu ma sens i kiedy lepiej udać się do profesjonalistów.
Pozycjonowanie strony samemu często jest kuszące dla właścicieli witryn ze względu na swoje główne zalety, w szczególności dotyczące oszczędności pieniędzy. Korzyści ekonomiczne są zwykle najważniejsze, ale niejedyne. Dlaczego więc niektórzy decydują się pozycjonować zasób samodzielnie?
Oczywiście, pozycjonując witrynę samemu, nie trzeba płacić specjaliście czy całej agencji. Jest to mocny argument z uwagi na wysokie koszty takich usług. Wynika to z faktu, że nad jedną stroną zwykle pracuje kilkuosobowy zespół, a sam proces pozycjonowania może zająć kilka miesięcy. Dla mniejszych i początkujących firm często jest to za duży wydatek, a przecież zaoszczędzone środki zawsze można przeznaczyć na inne cele, np. płatną reklamę.
Wiele osób wychodzi z prostego założenia: jeśli chcesz coś zrobić, zrób to sam. Pozycjonowanie samemu może być gwarancją, że cały proces zostanie przeprowadzony skrupulatnie i z oddaniem. Masz więc możliwość jak najdokładniejszego stworzenia strony, przeznaczając niezbędną ilość czasu na wykonanie wszystkich zadań. Dla agencji SEO będzie to kolejne zlecenie, które trzeba zrealizować, najprawdopodobniej równolegle z wieloma innymi. Przez to niektóre etapy i kwestie mogą zostać zaniedbane.
Podczas samodzielnego pozycjonowania strony można, a nawet trzeba, wiele się nauczyć. Oczywiście nie oznacza to, że zostaniesz specjalistą, bo na to trzeba pracować latami, ale z pewnością będziesz lepiej zorientowany we wszystkich zawiłościach i niuansach z zakresu pozycjonowania. W szerszej perspektywie pomoże Ci to lepiej odnajdywać się we wszystkich aktualizacjach algorytmów Google, a z drugiej strony będziesz mieć dobrą podstawę do ewentualnej współpracy z agencją. Znając zagadnienia związane z promocją zasobu w SERP, będziesz mógł trafniej określić, czego oczekujesz jako klient.
Pozycjonowanie stron samemu ma też wady, które często kryją się w cieniu wspomnianych wyżej zalet. Oszczędność pieniędzy okupiona jest potężnymi nakładami czasu i pracy, a brak wiedzy i doświadczenia dodatkowo wydłuża proces, obniżając przy tym jego jakość. Zanim zdecydujesz się sam pozycjonować swoją witrynę, rozważ minusy takiego rozwiązania.
Jeśli pozycjonowanie ma dać pozytywne efekty, będziesz potrzebował sporo czasu, by zgłębić wszystkie kluczowe zagadnienia. Ich skuteczne wdrożenie również wymaga praktyki i wielu godzin pracy. Nieumiejętne zastosowanie wytycznych Google może nawet przynieść odwrotny skutek – nie tylko nie osiągniesz lepszej pozycji, ale dodatkowo zaszkodzisz aktualnej.
Pozycjonowanie jest bardzo złożonym procesem, który obejmuje setki większych i mniejszych działań nastawionych na poprawę pozycji zasobu. Co więcej, algorytmy wyszukiwarek wciąż są aktualizowane i zmieniane, przez co nieustannie zmieniają się wytyczne dla lepszego pozycjonowania zasobów.
Pozycjonowanie to złożona, żmudna praca, która wymaga skrupulatności, uważności i cierpliwości. Nie można przeskoczyć pewnych etapów, by zająć się ciekawszymi kwestiami. Wszystko musi być zrobione metodycznie, z rozmysłem – cały proces poprzedza wnikliwa analiza, której wyniki są podstawą kolejnych działań. Przeprowadzając pozycjonowanie samemu, bądź przygotowany na to, że będziesz musiał wykonać pracę, która zwykle rozbita jest na kilku specjalistów.
Bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności pozycjonowanie zajmuje jeszcze więcej czasu. I nierzadko będzie to czas stracony – po wielu miesiącach optymalizacji zasobu i treści na nim może okazać się, że nie osiągnąłeś żadnej poprawy pozycji.
Jeśli dodatkowo zajmujesz się wszystkim w swojej firmie – promocją, tworzeniem treści, pakowaniem i wysyłką zamówień, prowadzeniem social media – to możesz nie mieć wystarczająco dużo czasu na właściwe przeprowadzenie pozycjonowania swojej witryny.
W pozycjonowaniu bardzo trudno osiągnąć wymierne efekty i trzeba czekać na nie dość długo. W praktyce pierwsze niewielkie rezultaty dla nowego zasobu internetowego można zaobserwować nie wcześniej niż po 3-4 miesiącach. Pod warunkiem że przez ten czas wszystko robiłeś dobrze.
Co więcej, przy niewłaściwym podejściu możesz osiągnąć dokładnie odwrotny wynik. Jeśli użyjesz „szarych” lub „czarnych” metod promocji (czyli nie do końca legalnych lub zabronionych), wyszukiwarki po prostu nałożą sankcje na Twoją witrynę.
Jak pokazuje praktyka, samodzielne pozycjonowanie ma sens raczej w przypadku niewielkich zasobów. Bardziej rozbudowane witryny wymagają więcej czasu, pracy i umiejętności, co może przerosnąć nowicjusza w temacie optymalizacji pod wyszukiwarki czy budowania profilu linków zewnętrznych.
Jeśli prowadzisz hobbystycznie bloga lub tematyczną stronę internetową, również możesz pokusić się o pozycjonowanie samemu. Jednak w przypadku zasobów firmowych, a szczególnie tych, które stanowią podstawę funkcjonowania danego biznesu, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z profesjonalnych usług.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.