Reklama wideo jeszcze kilkanaście lat temu była najpopularniejszą formą promocji marki. Spoty, emitowane głównie w telewizji traktowano jako najpoważniejszy przekaz informacji marketingowej w mediach. Dziś diametralnie zmieniło się samo znaczenie wideo reklamowego, a spoty w telewizji przejęła reklama Youtube. Dlaczego reklama Youtube to dobry pomysł? Co warto o niej wiedzieć?
Współczesna reklama wideo w Internecie daje zdecydowanie większe możliwości niż w przypadku spotów emitowanych w telewizji. Korzystając z serwisów takich jak Youtube, jesteś w stanie dotrzeć do określonej grupy odbiorców ze swoimi produktami. Zanim jednak rozpoczniesz kampanię reklamową na tym portalu, warto poznać sposób jego działania.
Serwis Youtube funkcjonuje na rynku od dawna. Można powiedzieć, że jest praktycznym monopolistą w zakresie uploadowania i emitowania różnego rodzaju wideo (content ma charakter zarówno profesjonalny, jak i amatorski). To z tego względu reklama Youtube zapewnia duże możliwości przedstawiania swoich produktów.
Serwis powstał w 2005 roku. W początkowym założeniu był systemem do uploadowania amatorskich filmów, stworzonych przez użytkowników. Ci mogą tworzyć swoje kanały, wideoblogi, a od pewnego momentu – tworzyć też relacje na żywo. Przez pierwsze lata funkcjonowania umożliwiał wstawianie tylko krótkich materiałów.
Dziś na Youtube można wstawiać dłuższe wideo, o publicystyczno-rozrywkowym contencie. Osoby lub organizacje, które posiadają wielu widzów (niekiedy licząc w milionach) mogą liczyć na pewne zyski. Serwis z założenia jest bezpłatny dla użytkowników oglądających materiały, choć niektóre funkcje i możliwości można uruchomić przy pomocy usługi Youtube Premium.
Warto wspomnieć, że od 2006 roku serwis należy do amerykańskiego potentata – firmy Google.
Na ten moment Youtube to 2 miliardy aktywnych użytkowników. Codziennie pojawia się tam ponad 100 tysięcy różnego rodzaju materiałów wideo. Co czwarty mieszkaniec świata regularnie, przynajmniej raz w miesiącu ogląda filmy za pośrednictwem Youtube. Choć usługa Premium nie jest jeszcze tak powszechna, to podkreślmy, że korzysta z niej 30 milionów osób.
Ciekawostką jest fakt, że najpopularniejszym wideo umieszczonym na portalu Youtube jest Baby Shark Dance. Film ten wyświetlono ponad 10 miliardów razy. W 2017 roku użytkownicy wyświetlali już miliard godzin materiałów dziennie. Serwis jest niezwykle popularny także w Polsce. Wielu krajowych influencerów bazuje na contencie publikowanym właśnie tam. Niektórzy osiągają kilka milionów wyświetleń pojedynczego filmu i de facto działają na Youtube zarobkowo. To daje ogromne możliwości reklamowe – zarówno dla marek krajowych, jak i lokalnych.
Youtube umożliwia publikację różnego rodzaju treści, która jest zgodna z polityką serwisu. Znajdziesz tam kanały informacyjne, publicystyczne, tematyczne (np. motoryzacyjne, przyrodnicze, DIY itd.). Dużą popularnością cieszą się materiały związane z grami czy e-sportem. W serwisie konta mają zarówno osoby prywatne, jak i największe marki polskie i globalne (CD Project, BBC, Sony itd.) Youtube traktowany jest także jako serwis muzyczny (pojawiają się na nim zarówno same wideo z podkładem, jak i teledyski twórców). Treści o charakterze brutalnym czy wulgarnym oznaczane są jako dostępne dla użytkowników, którzy ukończyli 18 lat.
Nie można poprzez Youtube publikować filmów pornograficznych, propagujących nienawiść, zachowania przestępcze (w tym nawoływanie do zbrodni), ale i tych, które łamią prawa autorskie. Co ważne, właściciele serwisu walczą z piractwem, usuwając nielegalnie publikowane filmy fabularne czy muzykę użytkowników, którzy nie mają do nich praw.
Youtube to nie tylko system publikacji filmów o charakterze publicystyczno-rozrywkowym. To także ogromny system reklamowania marek i produktów. Reklama Youtube stanowi jedno z najważniejszych źródeł dochodowych serwisu, dając szerokie możliwości właścicielom firm.
Reklama Youtube to system oparty na contencie graficznym, najczęściej wideo. Posiadając określoną markę, możesz reklamować ją poprzez specjalny system marketingowy serwisu. Wgrany przez Ciebie film reklamowy będzie wyświetlał się użytkownikom w trakcie oglądania przez nich treści.
Marketing oparty na Youtube funkcjonuje na bazie reklam dedykowanych. Korzystając z systemu reklamowego, możesz ukierunkować swoje treści na wyświetlanie się osobom, które szukają określonych treści (bazując na wpisywanych frazach), grupę wiekową, tematyczną i podobną.
Na Youtube z pewnością znajdziesz szerokie możliwości reklamowania swoich produktów i wybraną przez Ciebie grupę docelową. Z serwisu korzystają małoletni, dorośli, specjaliści z wielu branż, potencjalni klienci itd. To nie wszystkie możliwości reklamowe, jakie daje Youtube. Reklama tam może mieć charakter międzynarodowy, krajowy, regionalny lub lokalny. Wszystko ze względu na to, że praktycznie w każdej części świata aktualnie korzysta się z tego vortalu.
W jakiej sytuacji reklama Youtube będzie dla Ciebie korzystna? Przy odpowiednio ukierunkowanej kampanii, z możliwości serwisu skorzystają szczególnie duże marki – adresujące swoje produkty do międzynarodowej społeczności lub krajowych odbiorców. Jednak bazując na lokalnej reklamie i małej produkcji, również możesz skorzystać z możliwości promocyjnych serwisu.
Youtube reklama to sposób na promocję swoich usług, e-commerce, sprzedaży hurtowej czy innego rodzaju działalności gospodarczej. Warto skorzystać z możliwości tego rodzaju marketingu.
Marki mają możliwość nie tylko płatnej, ale też typowo wirusowej kampanii reklamowej, opartej na bardzo wysokiej jakości treściach, popularnych wśród użytkowników. Jeżeli Twoje wideo reklamowe będzie naprawdę ciekawe, pełne wartościowych informacji czy zabawne, może szybko rozejść się wśród odbiorców bez konieczności budżetu reklamowego. Z tego względu przedsiębiorstwa powinny zakładać kanały na Youtube i umieszczać tam content – wirusowa kampania może zdziałać cuda.
Szykując kampanię na Youtube, powinieneś brać pod uwagę jej zalety i wady. Publikowanie kampanii marketingowych daje ogromne szanse, ale jest też zagrożeniem, które może „przepalić” założony na reklamy budżet.
Dlaczego Youtube? Reklama ta daje szansę trafienia do dużej grupy użytkowników. Jeżeli ją odpowiednio nakierunkujesz, treści obejrzą naprawdę zainteresowane nimi osoby. W ten sposób wymiernie zwiększysz konwersję swojego biznesu. Zaletą reklamy Youtube jest bardzo rozbudowany, precyzyjny panel zarządzania. Grupę odbiorców można ustawić na podstawie określonych słów kluczowych czy danych demograficznych.
Przede wszystkim ogromna liczba użytkowników jest zarówno szansą, jak i zagrożeniem. Reklama Youtube, która jest nieprawidłowo skonfigurowana, oparta na źle dobranych danych i słowach kluczowych, może okazać się mało efektywna. Treści rzeczywiście trafią do wielu odbiorców, jednak ich konwersja będzie wyjątkowo niska. Jak temu przeciwdziałać?
Przede wszystkim powierz kampanię reklamową doświadczonej i mającej sukcesy na polu Youtube agencji. Warto połączyć prowadzenie działań marketingowych w tym zakresie z SEO. Konieczne jest przygotowanie wysokiej klasy reklamy, która zainteresuje użytkownika. Powinieneś pamiętać też o contencie standardowym, założeniu swojego kanału i regularnej publikacji treści.
Wyłącznie w ten sposób możesz odpowiednio zagospodarować budżet reklamowy, oczekując wysokiej jakości efektów kampanii. Pamiętaj, że wideo reklamowe może wyświetlić się na każdym, nawet najbardziej popularnym kanale!
Ile kosztuje reklama na Youtube? Cena zależy od wielu czynników. Pamiętaj, że aby dostosować kampanię reklamową do swoich możliwości finansowych.
Wszystko zależy oczywiście od zasięgów, celów i grup, do których chcesz dotrzeć. Ile średnio kosztuje reklama Youtube? Cennik nie jest jednoznaczny, ale możemy oszacować go jako kwotę od 10 do 15 złotych za dotarcie do grupy 1000 użytkowników. Od czego zależy to, jak dużo będzie kosztować Cię reklama Youtube? Koszt takiej kampanii jest zależny od wielu czynników. Wpływają na niego różne zmienne – konkurencja w danej tematyce, zasięg kampanii i jej przewidywane efekty.
Pamiętaj, że te tańsze reklamy będą wyświetlać się tylko przed dłuższymi filmami. Z kolei bardziej rozbudowana, ale droższa kampania pozwoli Ci wyświetlać treści w większej liczbie wideo. Nie da się jednak jednoznacznie określić, ile musisz wydać na reklamy Youtube, żeby mieć odpowiednią konwersję.
Po pierwsze, wszystko zależy od tego czego oczekujesz. Po drugie – działania musisz skorelować również z przebudową strony pod względem UX czy SEO, stworzeniem atrakcyjnej wizytówki Google i innych elementów.
Reklamy na Youtube są bardzo skuteczne, jednak wymagają dostosowania działań do oczekiwanych efektów i zaplanowania przemyślanej kampanii marketingowej. To sposób na podniesienie zysków w firmie. Aby zapewnić sobie zadowalające efekty, powinieneś przekazać działania w tym zakresie specjalistom, którzy oszacują potrzebny budżet, umożliwią jego wydawanie i zapewnią skuteczne działania.
W ten sposób jesteś w stanie osiągnąć satysfakcjonujące wyniki, przekładające się na późniejszą konwersję. Reklama Youtube to skuteczny i interesujący sposób na promocję usług czy produktów, musi być jednak zrealizowana przemyślanie. Pamiętaj o tym, decydując się na tego typu marketing.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.