Zapytaj o ofertę
Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?

Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?

10 min. czytania

Ze skrzynek mailowych korzystamy praktycznie każdego dnia. Oprócz funkcji komunikacyjnej poczty elektronicznej ten kanał jest również wykorzystywany przez marketerów do wysyłania newsletterów oraz ofert marketingowych. Czy nadal jest to dobry sposób komunikacji reklamowej? Jak poprawić efektywność wiadomości, aby e-mail marketing realizował cele sprzedażowe?

E-mail marketing – co to jest?

E-mail marketing to strategia polegająca na wykorzystaniu e-maili do nawiązywania kontaktu, komunikowania się i budowania relacji z potencjalnymi klientami oraz obecnymi odbiorcami. Jest to potężne narzędzie wykorzystywane przez firmy i organizacje do promowania swoich produktów i usług, zwiększania świadomości marki, generowania sprzedaży, a także utrzymywania długoterminowych relacji z klientami.

E-mail marketing opiera się na zbudowaniu listy subskrybentów, czyli osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie e-maili od danej firmy. Tej listy używa się następnie do wysyłania spersonalizowanych i ukierunkowanych wiadomości marketingowych, które są dostosowane do potrzeb i preferencji odbiorców.

Zaletą e-mail marketingu jest także możliwość łatwego monitorowania wyników kampanii. Firmy mogą analizować wskaźniki, takie jak współczynnik otwarć, klikalności i konwersji, co pozwala na dostosowanie strategii i poprawę efektywności działań.

Czy taka strategia jest zatem skuteczna w dobie sztucznej inteligencji i nowoczesnych narzędzi reklamowych? Jak najbardziej. Oto kilka statystyk, które powinieneś poznać przed wdrożeniem e-mail marketingu:

  • według Mailigen dla 89% marketerów e-mail marketing jest jednym z kluczowych sposobów na generowanie leadów;
  • średnia klikalność wiadomości e-mail wynosi według Databox ponad 10%;
  • średnia stopa rezygnacji z otrzymywania wiadomości wynosiła w 2020 roku 0,1%;
  • w 2020 roku średni wskaźnik otwarcia e-maili wynosił 18%;
  • 93% marketerów działających w branży B2B wykorzystuje e-mail marketing do dystrybucji contentu;
  • informacja kluczowa – według Campaign Monitor każdy dolar wydany na e-mail marketing przynosi 42 dolary, co oznacza ROI wynoszące 4200%!

Dane pokazują, że e-mail marketing wciąż może być cennym narzędziem do pozyskiwania nowych klientów i budowania relacji z obecnymi klientami. Efekty zależą wyłącznie od tego, w jaki sposób go wykorzystasz.

Rodzaje e-mail marketingu

Internauta może w ramach e-mail marketingu otrzymywać wiadomości w różnych przypadkach. W każdym konieczne jest jednak odpowiednie skomponowanie treści wiadomości.

Newsletter

Ten rodzaj działań charakteryzuje się dużą skutecznością. Zanim internauta dostanie tego typu wiadomość, najpierw musi zapisać się do newslettera. Powinien więc znaleźć taką opcję w widocznych częściach witryny. Skutecznym sposobem na zachęcenie użytkowników do dołączenia do newslettera jest oferowanie w zamian np. 10% rabatu na pierwsze zamówienie. Dzięki temu rozwiązaniu możesz informować osoby znajdujące się w bazie o promocjach, nowej ofercie czy ważnych wydarzeniach. Jak wynika z badania Content Marketing Institute, 81% marketerów pracujących w branży B2B stwierdziło, że to newsletter jest dla nich najczęściej wykorzystywaną formą w content marketingu.

cropp.comcropp.com

Autorespondery

To nieoczywista forma e-mail marketingu. Internauta otrzymuje taką wiadomość, kiedy wykona określone działanie na stronie. Dobrym przykładem są kursy online. Użytkownik po zapisaniu się na taki kurs otrzymuje w odstępach czasowych kolejne jego części.

Należy jednak zaliczyć tutaj również inne formy automatycznych wiadomości, takie jak te, które trafiają do klientów sklepów internetowych. Otrzymują je np. po złożeniu zamówienia czy też po wysyłce produktów. Odbiorcy mogą też dostawać życzenia urodzinowe wraz z rabatem na zakupy, co z pewnością zachęci ich do ponownych odwiedzin sklepu.

autoresponder od Media Expertautoresponder od Media Expert

Katalogi sprzedażowe

Do internautów mogą również trafić poprzez e-mail zbiorcze katalogi z produktami. Takie pliki powinny być dopracowane, estetyczne, zawierać najważniejsze informacje o produkcie i jego zdjęcia.

E-mail marketing – najważniejsze zasady

Zanim wyślesz e-mail marketingowy, musisz wiedzieć, jakich zasad należy się trzymać przy takich działaniach.

Treść dopasowana od odbiorców

Podstawą jest przygotowanie wiadomości, która wzbudzi zainteresowanie internautów. Kluczowym znaczenie ma tytuł. Ważny jest również odbiorca – powinien widzieć, że to wiadomość specjalnie dla niego. Tytuł ma zawierać kluczową informację dotyczącą zawartości wiadomości – nie może wprowadzać internauty w błąd. Treść e-maila powinna być jak najkrótsza. Może to być zaledwie kilka słów. Użytkownicy nie lubią długich wiadomości – według CallPage spędzają średnio 8 sekund na przeglądaniu jednego e-maila. Postaraj się więc jak najwięcej pokazać za pomocą grafik.

Godzina wysyłki wiadomości

Warto mierzyć skuteczność maili wysyłanych o różnych porach, aby ustalić, kiedy osiągane są najlepsze efekty. W przypadku różnych branż może to wyglądać inaczej. Idealnie, jeśli internauta w momencie odbioru wiadomości nie będzie miał do przejrzenia ogromnej ich liczby.

Częstotliwość wysyłki e-maili

Jeśli internauta będzie otrzymywać zbyt wiele wiadomości, może usunąć swoje dane z newslettera. Wysyłanie kilku e-maili miesięcznie jest naturalne, ale czy warto robić to częściej? To zależy. Każda wiadomość powinna być uzasadniona – odbiorca ma być zadowolony z otrzymania e-maila ze względu np. na promocyjną ofertę. Jednym z rozwiązań jest określenie przez użytkownika już przy zapisie do newslettera, ile maksymalnie wiadomości chciałby otrzymywać.

Segmentacja bazy

Najczęściej odbiorcy nie są zainteresowani całą ofertą sklepu, tylko produktami z określonej kategorii. Właśnie dlatego warto podzielić bazę adresatów według zainteresowań czy też dotychczasowych zakupów. Kierując e-maile marketingowe do odbiorców, którzy rzeczywiście chcą kupić dany produkt, z pewnością poprawisz swoje wyniki. Pamiętaj też, że bazę możesz dzielić według różnych kryteriów, np. płci czy wieku.

Spersonalizowany adres nadawcy

Warto, aby nadawcą wiadomości był np. Adam Malicki z firmy X. Podanie imienia i nazwiska jest lepiej postrzegane przez odbiorców, niż podpisywanie się nazwą firmy. Takie wiadomości są zdecydowanie skuteczniejsze.

Skuteczne CTA

Po temacie wiadomości to kolejny jej element, który ma ogromny wpływ na efekty e-mail marketingu. CTA powinno zachęcać internautę do kliknięcia, ale też nie może go wprowadzać w błąd. Ma być krótkie, zrozumiałe i dobrze widoczne. Warto też postawić na skorzystanie z grafiki, a nie samego tekstu.

Analizowanie wyników

Warto analizować wskaźniki otwierania wiadomości i klikalności. Na ich podstawie możesz porównywać skuteczność różnych tytułów, CTA i wdrażać skuteczne zmiany. Na jakie wskaźniki zwrócić szczególną uwagę?

  1. Open rate – stosunek liczby otwartych e-maili do sumy dostarczonych wiadomości. Najczęściej wyraża się go w wartości procentowej i oczywiście im jest wyższy, tym lepiej dla Twojej kampanii. Aby poprawić OR, warto pracować nad takimi elementami, jak tytuł wiadomości, nazwa nadawcy, czas wysyłki i dostarczenia, a także historia kontaktów z nadawcą.
  2. Click-through rate – jest to stosunek liczby kliknięć w linki do sumy dostarczonych wiadomości e-mail. Wpływ na wyższy CTR mogą mieć np. budowa i wygląd kreacji, dopasowanie wiadomości do odbiorcy oraz przycisk CTA.
  3. Click-to-open rate – liczba kliknięć w stosunku do sumy otwartych maili. Tutaj również o sukcesie decyduje kreacja, personalizacja oraz CTA.
  4. Spam rate – liczba zgłoszeń e-maili jako spam w stosunku do sumy dostarczonych wiadomości.
  5. Unsubscribe rate – stousnek liczby wypisów z bazy do sumy dostarczonych wiadomości. Jak łatwo się można domyślić, tutaj lepszym wynikiem jest dla Ciebie mniejszy odsetek procentowy. Kiedy wskaźnik jest wysoki, warto zastanowić się, czy tematyka jest na pewno interesująca dla odbiorców, a wiadomości rozsyłane z odpowiednią częstotliwością.

Cold mailing – czym różni się od e-mail marketingu?

Cold mailing polega na wysyłaniu spersonalizowanych wiadomości do potencjalnej grupy odbiorców. Celem tej strategii jest pozyskanie nowych kontaktów biznesowych oraz zachęcenie użytkowników do zakupu produktów. Pamiętaj, że cold mailing jest pierwszą próbą kontaktu firmy z potencjalnym klientem, o ile nie zapisał się on już wcześniej do Twojego newslettera ani nie wyraził w inny sposób chęci otrzymania oferty handlowej.

Porównując cold mailing do e-mail marketingu, można więc powiedzieć, że pierwsza strategia ma na celu nawiązanie kontaktu z nowym odbiorcą, a druga ukierunkowana jest na podtrzymywanie i rozwijanie relacji z osobą, która skorzystała już z Twojej oferty.

Sprawdzone techniki z zakresu cold mailingu

Oto kilka działań, które musisz wykonać, jeśli chcesz wdrożyć do swojej strategii marketingowej kampanię cold mailingową.

Bądź wartościowy

Aby coś działało, musi mieć to pewną wartość. Dlatego w cold mailingu musisz podchodzić do odbiorcy, jakby był kimś wyjątkowym. Najgorsze cold mailingi proszą o wiele bez wyjaśnienia, co jest oferowane w zamian. Z pewnością sam nie zareagowałbyś na taką wiadomość.

Ważne jest więc, aby upewnić się, że Twój e-mail wyjaśnia, co robisz i jaki ma to związek z tym, co robi klient. Staraj się również nie umieszczać w wiadomości zbyt dużej ilości linków, czy grafik, ponieważ taki mail może być uznany za spam.

Stawiaj na małe żądania

Musisz pamiętać o tym, aby otwarcie i szczerze pisać, dlaczego wysłałeś tę wiadomość. Pamiętaj też o zaprezentowaniu czegoś, obok czego odbiorca nie przejdzie obojętnie.

Wyróżnij się tytułem maila

Musisz pamiętać, że prawie 80% sukcesu cold mailingu znajduje się w tytule. Jeżeli zainteresuje on odbiorcę, to z pewnością kliknie w maila, a to już połowa sukcesu.

Możesz tworzyć tytuły na różne sposoby, na przykład pochlebiając czy zadając konkretne pytania. Jednak cokolwiek chcesz zrobić, najpierw poświęć trochę czasu, aby stworzyć dobry tytuł maila, który zaangażuje potencjalnego klienta. Staraj się być bezpośredni, entuzjastyczny, pisać zwięźle i na temat.

Próbuj rozwiązywać problemy

Użytkownicy nie zainteresują się Twoim mailem ani firmą, jeśli nie podasz im konkretnego powodu, dla którego mieliby to zrobić. Właśnie dlatego spróbuj rozwiązywać ich problemy. Pokaż im, że dzięki Twoim produktom lub usługom możesz im pomóc.

Pomyśl o personalizacji

Próbuj ulepszać swoje wiadomości i dostosowywać je do odbiorców. Współcześni użytkownicy uwielbiają spersonalizowane treści, dlatego powinny być one podstawą Twojej strategii cold mailingowej.

Nie zapomnij też o dodawaniu emotikonów w treści maila lub już w samym tytule. Przyciągają bowiem wzrok i wyróżniają Cię pośród wszystkich innych wiadomości.

E-mail marketing – czy wciąż jest skuteczny?

Skuteczna reklama mailingowa to dobre rozwiązanie niezależnie od tego, czy prowadzisz komunikację B2C, czy B2B. Ważna jest znajomość odbiorców, wiedza o tym, kiedy najchętniej otwierają wiadomości, czy je czytają oraz czy chętnie klikają w CTA.

Pamiętaj, że kampanie e-mail marketingowe nie mają bezpośrednio sprzedawać. Ich zadaniem jest nakłonienie odbiorcy do przejścia dalej i dokonania zakupu na stronie docelowej. Nie możesz więc zasypywać użytkowników ogromem wiadomości. Jeśli chcesz poprawić swoje wyniki, stwórz kampanie, które trafiają w gusta odbiorców, nie są spamem oraz przekazują potencjalnym klientom pewną wartość.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Network marketing – na czym polega?
    Network marketing – na czym polega?
    Network marketing dla wielu osób wydaje się już historią. Czy wiesz jednak, na czym polega i jakie ma zalety? W tym artykule poznasz szczegóły!
    Agencja SEM – czym się zajmuje?
    Agencja SEM – czym się zajmuje?
    Promowanie marki w Internecie jest coraz trudniejsze. Warto więc wiedzieć, czym zajmuje się agencja SEM i jak może Ci pomóc osiągnąć sukces w sieci!
    Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
    Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
    Sprzedaż komplementarna to świetny sposób na zwiększanie wartości transakcji. Podpowiemy Ci, czym jest i na co zwrócić uwagę, aby była skuteczna!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.