DARMOWY AUDYT SEO

Czy warto zagłębiać się w tematykę doorway pages?

Czy warto zagłębiać się w tematykę doorway pages?

cottonbro/pexels.com

Czym są strony doorway? SEO nie zawsze składa się z uczciwych praktyk – do działań określanych jako tzw. Black Hat SEO zalicza się między innymi właśnie doorway pages, czyli strony przejściowe. Ich jedynym zadaniem jest przekierowanie na inną witrynę – warto mieć na uwadze, że tego typu działania są negatywnie oceniane przez Google. Dlaczego należy unikać takich rozwiązań?

Co to jest Black Hat SEO?

Strategia pozycjonowania może obejmować różne działania, jednak nie wszystkie z nich są zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. W przypadku czynności, które wychodzą poza wymogi Google i skupiają się na „oszukaniu” algorytmów, stosuje się właśnie termin Black Hat SEO. Przeciwieństwem tego pojęcia jest White Hat SEO, czyli promowanie strony w uczciwy sposób. Charakterystyczną cechą Black Hat SEO jest brak dostarczenia realnej korzyści dla użytkownika, czego przykładem są właśnie między innymi doorway pages.

Sprawdź: Marketing online. Czym jest strona docelowa i jak ją wykorzystać?

Jakie działania są traktowane jako Black Hat SEO?

W zasadzie wszystkie czynności niezgodne z wytycznymi Google i innych popularnych wyszukiwarek można uznać za Black Hat SEO. Łączy je chęć szybkiego wywindowania pozycji strony bez zwrócenia uwagi na doświadczenia użytkowników czy jakość treści. Mimo że takie działania mogą przynieść krótkoterminową korzyść, niedługo później najczęściej następuje przyznanie kary od Google, która może polegać nawet na wyłączeniu witryny z wyników wyszukiwania. Oto kilka technik, które wchodzą w Black Hat SEO.

Źródło: cottonbro/pexels.com

1. Treści niskiej jakości

Wartościowa zawartość to podstawa skutecznego pozycjonowania, które pozwala jednocześnie utrzymać zgodność z wytycznymi wyszukiwarki, jak i zapewnić użytkownikom dostęp do przydatnych, wartościowych informacji. W przypadku Black Hat SEO jakość treści nie ma żadnego znaczenia. Słaby content obejmuje m.in. plagiaty, duplikaty (powielanie treści w obrębie tej samej strony), treści z błędami, teksty z przesadnym nasyceniem słów kluczowych czy zawartość całkowicie niezgodną z tytułem oraz opisem podstrony.

2. Spamowanie w komentarzach

Ta technika polega przede wszystkim na umieszczaniu pod artykułami blogowymi sporej liczby komentarzy zawierających linki do strony. Budowanie profilu linków ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania – nienaturalne odnośniki prowadzą jednak do obniżenia oceny strony.

3. Ukrywanie treści i linków

Według wskazówek Google każdy element obecny na stronie powinien być widoczny dla użytkowników. Z tego względu ukrywanie zawartości uznaje się za jedną z technik Black Hat SEO. Treści, które są na przykład w kolorze tła lub opublikowane z czcionką o zerowym rozmiarze, często są zapełnione słowami kluczowymi, by w jak największym stopniu wpłynąć na algorytmy wyszukiwarki. Takie działanie prowadzi ponadto do słabszych doświadczeń użytkowników, co również wiąże się z niższą pozycją w Google.

4. Farmy linków

Tego typu strony powstały z myślą o budowie zaplecza linków zewnętrznych, jednak takie odnośniki są uznawane za linki słabej jakości. Mimo że kiedyś takie rozwiązania były popularne i skuteczne, Google stopniowo ogranicza rolę bezwartościowych odnośników – odpowiada za to m.in. algorytm Pingwin.

5. Strony przejściowe, czyli doorway pages

Czym są strony doorway? SEO Black Hat wykorzystuje podstrony, których jedynym zadaniem jest przekierowanie użytkownika pod inny adres. Możemy spotkać się także z określeniem „jump page”. Strony przejściowe często są wypełnione słowami kluczowymi, które niekoniecznie będą powiązane z tematyką docelowej witryny. W efekcie mogą one pojawiać się dość wysoko w wynikach wyszukiwania, nie oferując szczególnie dużej wartości dla użytkownika. To technika wykorzystywana między innymi w celu ominięcia banów i ograniczeń nałożonych przez Google, jak również do kumulowania ruchu w ramach jednej witryny.

Zasady Google w kontekście doorway pages

Podobnie jak każda technika Black Hat SEO, tworzenie stron przejściowych nie jest zgodne z wytycznymi Google dla autorów witryn internetowych. Mimo tego takie rozwiązania wciąż są stosowane. Co więcej, ich budowa i struktura stale ewoluuje, a obecnie już do złudzenia przypominają realne strony – w końcu ich zadaniem jest oszukanie zarówno algorytmów, jak i użytkowników. Wykrycie przez roboty strony typu doorway może skutkować usunięciem witryny z indeksu.

Jak rozpoznać doorway page?

Strona przejściowa jest w pewnym sensie pośrednikiem ruchu, który przekazywany jest do innej witryny. Jeśli od razu po kliknięciu pewnego wyniku w Google URL w pasku adresu zmienia się na inną domenę, prawdopodobnie mamy do czynienia właśnie z doorway page. W niektórych przypadkach podobny schemat przekierowań może być jednak całkowicie sensowny i uczciwy wobec użytkownika – za przykład może posłużyć międzynarodowy sklep z osobnymi domenami dla różnych krajów, które mogą prowadzić do głównej witryny, lub na odwrót. Google jest jednak w stanie w dość inteligentny sposób rozpoznać sensowne przejścia tego typu, wobec czego przy stosowaniu technik White Hat SEO nie powinniśmy obawiać się obniżenia pozycji strony.

Dlaczego korzystanie z doorway pages jest ryzykowne?

Techniki Black Hat SEO są szybko identyfikowane i penalizowane przez Google – z pewnością nie warto ryzykować trwałej utraty pozycji w wynikach wyszukiwania na rzecz chwilowej poprawy. Strony przejściowe należą właśnie do tej grupy. Zarówno same witryny z przekierowaniem, jak i docelowe domeny mogą być usunięte z indeksów Google; jedną z kar stosowanych przez Google jest także zastosowanie filtrów, które prowadzą do osłabienia pozycji witryn.

Obecnie wykorzystywanie technik tego typu jest coraz rzadsze ze względu na szybszą i skuteczniejszą odpowiedź ze strony wyszukiwarek. Działania Black Hat SEO cieszyły się największą popularnością kilkanaście lat temu, gdy algorytmy wyszukiwania były znacznie mniej rozbudowane – w kontekście doorway pages głośno było między innymi o skandalu z udziałem BMW z 2006 roku. Przekierowywanie ruchu w ten sposób już wtedy było jednak kontrowersyjne i mogło doprowadzić jedynie do krótkoterminowych korzyści.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: prettyfe.pl, glamourlife.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Linkowanie wewnętrzne – wszystko, co musisz o nim wiedzieć
    Linkowanie wewnętrzne – wszystko, co musisz o nim wiedzieć
    Jaka jest wartość linkowania wewnętrznego? Co można dzięki tej strategii osiągnąć? Odpowiedzi na te pytania poznasz w naszym artykule. Czytaj dalej!
    Content marketing a projektowanie strony. Jak SEO łączy się z UX?
    Content marketing a projektowanie strony. Jak SEO łączy się z UX?
    Ponad 20 lat temu powstał Internet. Wykształcały się różne strategie i wzajemnie uzupełniały. SEO, UX i content marketing – to współczesne podstawy.
    Czym jest techniczne SEO i jak wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?
    Czym jest techniczne SEO i jak wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?
    Czy wiesz, jakie techniki stosowane są w ramach technicznego SEO i co można dzięki nim osiągnąć? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę