Czym charakteryzuje się lejek sprzedażowy?

Czym charakteryzuje się lejek sprzedażowy?

Arlington Research/unsplash.com

Jedną z elementarnych części prowadzenia każdego biznesu jest pielęgnowanie kontaktów z klientami. Okazuje się, że niezwykle skutecznym sposobem na zarządzanie kontaktami z ludźmi i pozyskiwanie ich zaufania jest lejek sprzedażowy. Czym tak właściwie jest? To zagadnienie omówimy w niniejszym artykule. Zapraszamy do lektury.

Lejek sprzedażowy – co to?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, co to jest lejek sprzedażowy. Można wyjaśnić tę kwestię w łatwy sposób. Każda marka, niezależnie od tego, na jakiego rodzaju usługi czy produkty jest nastawiona, skupia się przede wszystkim na sprzedaży. Im więcej transakcji dokonywanych jest na korzyść firmy, tym lepiej. W związku z tym warto jest szukać sposobów, które pozwolą na dotarcie z informacją o sprzedawanych produktach do jak największej liczby osób. Warto także przekonać ich o tym, że warto inwestować właśnie w nasze usługi czy towary i zmotywować do zakupu. Pozyskanie grona lojalnych klientów to w biznesie klucz do sukcesu.

Lejek sprzedażowy można nazwać również lejkiem marketingowym bądź lejkiem konwersji. Określa on proces sprzedaży, czyli wszystkie etapy, przez które przechodzi potencjalna klientela. Etapy te rozpoczynają się od chwili, gdy konsumenci po raz pierwszy słyszą o danym produkcie czy usłudze, aż po właściwy zakup. Nazwa lejka sprzedażowego nawiązuje do samego kształtu lejka. Jest on bardzo dobrym odzwierciedleniem całego procesu, ponieważ zwykle niewielka część początkowo zainteresowanych produktem decyduje się go zakupić.

Metoda lejka sprzedażowego – jej poszczególne etapy

Wszystkie lejki sprzedażowe składają się z co najmniej czterech etapów, które opisać można w następujący sposób:

Etap 1 – przyciąganie uwagi i budowanie świadomości marki

Jest to etap, który polega na przyciągnięciu uwagi potencjalnego klienta. Wykonuje się tu rozmaite działania marketingowe, takie jak stosowanie dobrze dobranych słów kluczowych, pozycjonowanie strony internetowej, a także kampanie reklamowe, na przykład za pośrednictwem Google Ads czy Google AdWords. Wszelkie podejmowane działania należy dopasować do grupy docelowej, na której zależy nam najbardziej. Warto wykorzystywać ciekawe formy, takie jak webinary czy podcasty, które przyciągają uwagę. Na tym etapie bardzo często podejmuje się starania o zaufanie klientów, przykładowo poprzez obdarowywanie ich darmowymi e-bookami, szkoleniami czy atrakcyjnymi kuponami rabatowymi na zakup naszych towarów lub usług.

Etap 2 – pozyskiwanie leadów i budowanie zainteresowania

Jeśli udało się przyciągnąć potencjalnych klientów, na tym etapie należy wzbudzić ich zainteresowanie naszą ofertą i postarać się, aby pozostali zaintrygowani. W związku z tym należy informować ich, na czym polegają dane usługi, czym charakteryzują się oferowane przez nas produkty i zachęcać do wejścia w interakcję z marką. W tym celu wykorzystać można kody rabatowe, newslettery, czy przykładowo możliwość zadania pytania specjaliście, którego zatrudniamy. Potencjalny klient, którego nazywamy tu leadem ma w zamian za to pozostawić swoje dane kontaktowe, dzięki czemu możemy dotrzeć do niego tak, aby trafił do kolejnego etapu.

Etap 3 – klasyfikacja leadów

Jest to etap, który obejmuje ocenę tego, jak atrakcyjne są dane leady. Na tym etapie przeprowadza się proces przypisania wartości do leadów. Dzięki temu dzieli się je na leady zimne, leady ciepłe oraz leady gorące. Okazuje się, że w przypadku każdej z tych grup podejmuje się działania innego rodzaju i każdą z nich można scharakteryzować w inny sposób. Aby „ogrzać” leady, stosuje się różnego rodzaju metody, takie jak przygotowanie spersonalizowanych ofert, przedstawienie recenzji produktów bądź opinii innych klientów, czy też oferowanie bonów zakupowych.

Etap 4 – sprzedaż i działania po sprzedaży

Źródło: Tim van der Kuip/unsplash.com

Na samym końcu lejka znajduje się jego właściwy cel, czyli dokonanie zakupu przez konsumenta. Jeśli odbiorca zakupił nasz produkt czy zdecydował się na wybór naszej usługi oznacza to, że prawdopodobnie lejek został zastosowany poprawnie. Należy pamiętać jednak o tym, że warto dbać o relacje z klientem nawet po właściwym zakupie, tak aby chciał on wracać i przyciągać więcej potencjalnej klienteli. Po właściwej sprzedaży wskazane jest wysyłanie klientom kodów rabatowych na kolejne zakupy, wysyłanie spersonalizowanych ofert, czy nawet zwykłe podziękowanie za dokonaną transakcję.

Jak zbudować lejek sprzedażowy?

Jedną z bardziej interesujących kwestii jest to, jak stworzyć lejek sprzedażowy. Aby w poprawny sposób stworzyć lejek konwersji należy pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Tworzy się go w głównej mierze dzięki sprawnej komunikacji z klientami. Kolejne etapy lejka marketingowego mają ścisły związek z rozmaitymi metodami sprzedażowymi. W komunikacji z klientami niezwykle ważne jest zwracanie uwagi na to, co o nas mówią. Aby sprzedaż była zadowalająca, należy dbać o długotrwałe relacje z klientami, w związku z czym warto stawiać przede wszystkim na zaspokajanie potrzeb klientów. Dzięki temu możemy także dowiedzieć się, w jaki sposób sprzedawać im nasz produkt.

Przy tworzeniu lejka sprzedażowego warto pamiętać o tym, że koszt, dzięki któremu pozyskujemy klienta (CPA) nie może przewyższać kwoty, którą przeznaczy on na dany produkt, czyli „jego wartości” (ACV). Należy także opracowywać lejek marketingowy w taki sposób, że ACV rośnie, czyli przykładowo, gdy poza samym produktem interesują go zestawy, które ten produkt zawierają. Dzięki kuszącym dla wielu klientów pakietów „średnia wartość klienta” wzrasta.

Czy warto korzystać z lejka sprzedażowego?

Metoda lejka sprzedażowego pozwala na usystematyzowanie relacji z klientami, a także rozwija naszą wiedzę i doświadczenia. Jest to również łatwy sposób na zrozumienie całego procesu sprzedaży i ciekawa metoda na dopasowanie właściwych narzędzi marketingowych do danego etapu lejka. O metodzie lejka sprzedażowego mówi się także, że jest ona niezwykle skuteczna. Właściwie zastosowana sprawia, że grono klientów w istocie powiększa się, w związku z czym wzrastają nasze zyski. Warto pamiętać jednak, że w przypadku firm oferujących sporo usług bądź produktów należy skupić się na więcej, niż tylko jednym lejku konwersji. Dzięki temu możemy przekonać się, jakie narzędzia i sposoby są dla naszej marki najbardziej skuteczne.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: intley.com, fitfeeding.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak prawidłowo budować linki? – część 1

    Jak prawidłowo budować linki? – część 1

    Linki zwrotne są niezbędne podczas każdej strategii SEO w witrynie. Dlatego zadbaj ich o prawidłowe generowanie już teraz!
    Droga na skróty prowadzi donikąd! Jakich technik SEO unikać?

    Droga na skróty prowadzi donikąd! Jakich technik SEO unikać?

    Duplikowanie treści czy kupowane linków to tylko niektóre z technik, które mogą zrujnować Twój biznes. Sprawdź, czego jeszcze warto unikać.
    Wszystko, co powinieneś wiedzieć o optymalizacji budżetu indeksowania

    Wszystko, co powinieneś wiedzieć o optymalizacji budżetu indeksowania

    Czy wiesz, czym jest budżet indeksowania? Znasz sposoby jego optymalizacji? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w naszym artykule.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.