Prowadząc stronę internetową, z pewnością zależy Ci na dobrej widoczności w sieci. Warto więc wdrożyć strategię linkowania wewnętrznego, czyli budowania sieci wysokiej jakości linków. Aby umieścić w treści łącza w sposób, który przyciągnie nowych odbiorców, niezbędne jest wykorzystanie anchor textu, czyli elementu, pod którym kryje się link. Czym dokładnie jest, jakie są jego rodzaje i czy ma znaczenie dla SEO? Wyjaśniamy!
Inaczej: anchor text, tekst linku. Zakotwiczenia najczęściej wyróżniają się w tekście innym kolorem, a czasami również podkreśleniem. Kliknięcie może przenieść użytkownika na przykład na osobną podstronę lub zupełnie inną domenę. Warto przy tym zaznaczyć, że oprócz tego anchor text może również przenosić do innej sekcji pod tym samym adresem URL – takie odnośniki można wykorzystać między innymi do przygotowania spisu treści dla dłuższego artykułu. Ponadto możliwe jest zainicjowanie w ten sposób pobierania pliku czy tworzenia wiadomości e-mail. Dla pozycjonowania kluczowe są jednak odnośniki do pozostałych podstron w obrębie tej samej domeny oraz linki do innych witryn. Upraszczając – anchor text to rodzaj specyficznego hiperłącza, będącego elementem linkowania zewnętrznego, a więc strategii optymalizacji i pozycjonowania SEO. Kotwica znajduje się w kodzie strony, pomiędzy znacznikami <a> i </a>. Jej odpowiednie rozmieszczenie ułatwia nawigację po stronie, a także hierarchizuje jej elementy.
Wiesz już, czym jest tekst kotwicy. Czas, abyś poznał miejsca, w którym można go umieścić.
Linkowanie wewnętrzne to bardzo ważny element optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Przede wszystkim dlatego, że informuje Google o tym, w jaki sposób strony w Twojej witrynie są ze sobą połączone.
Pamiętaj, aby korzystając z linków wewnętrznych, dodawać tylko te łącza, które wnoszą do treści pewną wartość i są istotne z punktu widzenia czytelnika. Użytkownik, klikając w link powinien zostać odesłany do miejsca, które jest powiązane z wcześniejszą stroną i uzupełnia znajdujące się na niej informacje.
Tekst kotwicy dla linków wewnętrznych powinien być jak najprostszy, aby odbiorca dokładnie wiedział, czego dotyczy link.
Równie ważny jest tekst kotwicy dla linkowania zewnętrznego. Jeśli używasz odpowiedniego tekstu i linku wysyłakącego użytkownika w wartościowe miejsce, pokazujesz Google, że zarówno Ty, jak i strona docelowa jesteście godni zaufania.
Ogólnie rzecz biorąc, za każdym razem, gdy łączysz się z inną stroną internetową, pokazujesz, że jej ufasz i że jej zawartość jest naprawdę wysokiej jakości. Pamiętaj jednak, że tym sposobem bierzesz na siebie odpowiedzialność za to, co znajduje się w linkowanej witrynie.
Wykorzystanie potencjału kotwicy może w wysokim stopniu przysłużyć się linkowaniu zewnętrznemu, zwłaszcza pod kątem oceny robotów wyszukiwarek. Należy jednak pamiętać o kilku elementach.
Wskazówka 1: Anchor ma wpływ na wygląd strony oraz wrażenia użytkownika. Z tego powodu należy umieszczać go w odpowiednich miejscach i pilnować ilości, aby całość tekstu była naturalna i nie zniechęcała czytelnika.
Wskazówka 2: Tekst zakotwiczony nie może być zbyt ogólny, inaczej staje się nieczytelny. Dopasuj go do wartości merytorycznej treści.
Wskazówka 3: Uważaj, aby przez przypadek nie umieścić w kotwicy kropki umieszczonej na końcu zdania.
Wskazówka 4: Badania sugerują, że długość tekstu zakotwiczonego nie powinna być dłuższa niż 60 znaków.
Wskazówka 5: Nie umieszczaj anchoru generycznego za często, lepiej umieścić je przed odnośnikiem, a w treści wpleść słowo kluczowe związane z podlinkowaną podstroną.
Wskazówka 6: Nie wykorzystuj tej samej kotwicy do różnych tekstów, dojdzie wówczas do kanibalizacji słów kluczowych i obniży się jakość strony.
Wskazówka 7: Nie linkuj tych samych tekstów do jednego adresu URL, będziesz mieć problem z zasadą First Link Count, którą sugerują się roboty wyszukiwarek.
Wskazówka 8: Staraj się wykorzystywać różne rodzaje tekstów zakotwiczonych, inaczej całość będzie wyglądać nienaturalnie.
Wskazówka 9: Stosując anchor text, wybieraj różne źródła do jednego tekstu, inaczej algorytm może ocenić Twój wybór negatywnie jako faworyzowanie jednej witryny. Atrakcyjne teksty mogą przyczynić się do poprawienia ruchu na Twojej stronie, więc wybieraj je rozważnie.
Wskazówka 10: Pamiętaj, aby każda kotwica była klikalna. Tutaj łatwo o błąd.
Istnieje wiele skutecznych sposobów, które pozwolą Ci sprawić, że anchor text będzie chętnie klikany przez grupę docelowych odbiorców. Oto niektóre z nich:
Anchor text powinien być naturalnym fragmentem zawartości i pasować do podejmowanego tematu. Linki są bardzo ważne z punktu widzenia SEO, jednak nie powinny wpływać na czytelność i zrozumiałość treści.
Skuteczny link to taki, który jest łatwy do odczytania i zrozumiały dla każdego użytkownika. Przepełnienie treści długimi, niebieskimi fragmentami nie przyniesie Ci zamierzonych efektów, gdyż zawartość okaże się nieczytelna, przez co użytkownik szybko opuści daną stronę.
Pamiętaj też, że dodanie zbyt wielu linków spowoduje, że odbiorcy zrezygnują z kliknięcia w jakiekolwiek łącze. Zadbaj więc nie tylko o odpowiednią długość anchor text, ale też o liczbę tych elementów w treści.
Współczynnik odrzuceń jest brany przez Google pod uwagę podczas budowania rankingu SERP. Aby go zminimalizować, zadbaj o trafność witryny, do której użytkownik zostanie doprowadzony po kliknięciu w anchor text. W tym celu upewnij się, że treść tekstu zakotwiczenia jest zgodna z tematem zawartości strony docelowej.
Jak we wszystkich podejmowanych działaniach, podczas SEO tekstu kotwicy również istnieje ryzyko, że coś pójdzie nie po naszej myśli.
Uważaj więc na przesadną optymalizację, która może przynieść efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego. Pod żadnym pozorem nie korzystaj ze schematów linków, gdyż Google uzna to za próbę manipulacji rankingiem wyszukiwarki, a Ty stracisz szansę na wysoką pozycję w SERP.
Wykorzystywanie potencjału tekstu kotwicy w swojej strategii SEO to doskonały środek marketingowy. Pamiętaj jednak, aby uważać podczas stosowania tych metod, unikać schematów, zmieniać typy anchor text i przede wszystkim zastanowić się, co chcesz dzięki temu osiągnąć. Tego typu działania z pewnością nie zaszkodzą Twojej marce i przyniosą jej wiele korzyści.
Jak zapewne się domyślasz, kotwice służą przede wszystkim pozycjonowaniu oraz budowaniu rozpoznawalności strony w sieci. Wyszukiwarki traktują teksty zakotwiczone jako czynnik rankingowy i oceniają ich użycie pod kątem algorytmów PageRank oraz Pingwin. Są więc ważnym elementem linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Ich różnorodność podnosi wartość tekstu, jest także ukłonem w stronę użytkownika, który może zdobyć dodatkowe informacje.
Odpowiednio dobrany link pełni dwie funkcje: pozwala użytkownikom sprawnie poruszać się po treści lub „przeskoczyć” na inne witryny, a jednocześnie dostarcza wyszukiwarkom kluczowych informacji o zawartości i tematyce strony. Boty indeksujące wyszukiwarek skanują każdy obecny na witrynie anchor – pozycjonowanie jest bardzo mocno związane z profilem linkowym strony. Powiązanie frazy z adresem pozwoli algorytmom skojarzyć je ze sobą, by lepiej określić, przy jakich frazach wyświetlić daną podstronę.
O czym warto pamiętać przy linkowaniu? Istotną kwestią jest zadbanie zarówno o odnośniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Pierwsze z nich służą głównie do nawigacji w obrębie witryny. Drugie z kolei mogą budzić pewne zastanowienie – w końcu linkujemy do innych stron. Takie działanie może jednak przełożyć się na wzrost zaufania do naszej domeny, a przy tym ułatwić pozyskiwanie odnośników prowadzących w naszym kierunku. Jeśli będziemy w stanie zadbać o to, by strony cieszące się sporym uznaniem ze strony wyszukiwarek i internautów linkowały do naszej zawartości, możemy liczyć na znacznie lepsze rezultaty pozycjonowania.
Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, są instrukcje dla botów wyszukiwarek – można umieszczać je w znacznikach meta lub pliku „robots.txt”. Aby odnośniki z danej podstrony nie były brane pod uwagę, należy zastosować dyrektywę „nofollow”. W większości przypadków powinniśmy jednak zostać przy standardowych ustawieniach.
Anchory tekstowe mogą przyczynić się do poprawy wyników osiąganych przez stronę internetową. Aby jednak był chętnie klikalne przez grupę docelowych odbiorców, muszą zostać poddane odpowiedniej optymalizacji. Wykorzystaj więc wyżej wymienione wskazówki i stwórz skuteczne teksty zakotwiczenia, które zachęcą użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny. Jeśli jednak uważasz, że zadanie to jest zbyt wymagające, zgłoś się do doświadczonej agencji SEO, która kompleksowo zadba o efektywność linków, dzięki czemu pokonasz branżowych rywali i osiągniesz pożądane efekty!
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: tracetimes.com, manuspott.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.