Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?

Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?

Agencia INNN/unsplash.com

Chcąc stworzyć stronę, która będzie nie tylko zoptymalizowana pod kątem SEO, lecz także atrakcyjna i przydatna dla użytkowników, należy zadbać o kwestie takie jak architektura informacji. Co to oznacza? To przede wszystkim uporządkowanie danych, bez których skuteczne prowadzenie witryny może być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Dowiedz się, dlaczego odpowiednia architektura informacji jest tak istotna i co się na nią składa.

Architektura informacji – co to tak właściwie jest?

Pod pojęciem architektury informacji, czyli w skrócie AI (lub IA – od angielskiego terminu „Information Architecture”), kryje się przede wszystkim organizacja i prawidłowe oznaczanie wszelkich danych w celu zwiększenia ich użyteczności. W odniesieniu do stron internetowych jest to jeden ze stałych elementów projektowania witryn, szczególnie istotnym w przypadku najbardziej rozbudowanych portali. W założeniu architektura informacji ma zwiększać przydatność serwisu poprzez zapewnienie łatwego dostępu i efektywnego wykorzystania informacji obecnych na stronie. Przy odpowiednim podejściu do tego tematu znalezienie najpotrzebniejszych danych nie powinno stanowić najmniejszego problemu dla użytkownika. To z kolei wpłynie korzystnie na odczucia internautów związane z przeglądaniem strony, co samo w sobie przekłada się na większą popularność witryny i lepsze pozycjonowanie.

Niemal każdy internauta spotkał się ze stronami, które mają spory potencjał, jednak niezwykle ciężko znaleźć na nich potrzebne informacje. Takie sytuacje sprawiają, że firma odpowiedzialna za daną witrynę jest uznawana za nieprofesjonalną, co prowadzi do mniejszej chęci skorzystania z jej usług czy produktów. Architektura informacji opracowana we właściwy sposób pozwoli wyeliminować tego typu problemy.

Sprawdź: Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną

Dlaczego architektura informacji jest tak ważna?

Całym celem tego procesu jest usunięcie skomplikowanych ścieżek dochodzenia do informacji – zarówno kluczowych, jak i mniej istotnych informacji. IA znajduje zastosowanie we wszystkich rodzajach witryn, bez względu na to, czy mamy do czynienia ze stronami sprzedażowymi, czy czysto informacyjnymi. Sytuacja wygląda identycznie w przypadku sklepów e-commerce. W ogólnym spojrzeniu chodzi przede wszystkim o to, żeby użytkownik serwisu wiedział, gdzie znajdują się konkretne informacje, i miał możliwość szybkiego dotarcia do nich. Bez architektury informacji strony mogą być kompletnie bezużyteczne ze względu na nieintuicyjność oraz brak logiki. W takich warunkach strona, która ma za zadanie przekazać informacje o usługach, nie będzie w stanie ich dostarczyć odbiorcy, a sklep internetowy może mieć spore problemy ze skutecznością sprzedaży.

Źródło: ConvertKit/unsplash.com

Można zatem powiedzieć, że architektura informacji w serwisach internetowych jest niezbędna, aby osiągały zamierzony cel. Ma to przełożenie zarówno na wzrost popularności danej witryny wśród użytkowników, jak i efektywność promowania strony w wyszukiwarkach internetowych. Wynika to z faktu, że serwisy takie jak Google odczytują nie tylko treść i kod strony – algorytmy zwracają uwagę także na UX, czyli doświadczenia użytkownika. Architektura informacji ma spory wpływ na tę kwestię. Przejrzysty i intuicyjny serwis będzie znacznie lepiej oceniany przez Google ze względu na korzystniejsze statystyki dotyczące działań internautów na stronie. Co więcej, odpowiednio wykonany projekt IA powinien w przyszłości zakładać bezproblemową rozbudowę lub modyfikację.

Z czego składa się architektura informacji w serwisach internetowych?

Pojęcie to buduje się w odniesieniu do trzech najważniejszych przestrzeni, jakimi są odbiorcy, wysyłane do nich informacje oraz kontekst. Z tego powodu architekturę informacji rozumieć można przez pryzmat prawidłowej komunikacji z adresatami przekazu. Odbiorcą jest potencjalny klient firmy odpowiedzialnej za witrynę; jako informację rozumiemy z kolei całą treść strony. Kontekstem w tym przypadku będzie rodzaj i budowa danej witryny.

Należy pamiętać o kilku prostych zasadach, które pomogą nam osiągnąć zamierzone cele. Długie poszukiwania informacji czy produktów na stronie nie wchodzą w grę: jeśli użytkownicy nie dostaną szybko tego, czego szukają, mogą po prostu zrezygnować. Informacje są natomiast w dużej mierze zależne od kontekstu i powinny być dopasowane właśnie do niego. Jeśli prowadzimy sklep, bardzo ważne jest odpowiednie rozmieszczenie produktów, podczas gdy w serwisach z wiadomościami niezbędne będzie dodanie odnośników do interesujących użytkownika informacji. Najważniejsze jest, aby całość była czytelna i intuicyjna. Dzięki temu korzystanie ze strony będzie przyjemne dla użytkowników, którzy w efekcie chętniej skorzystają z proponowanych usług.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: bizsport.pl, twojmoment.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 15
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Różnice pomiędzy UI a UX

    Różnice pomiędzy UI a UX

    Podczas budowy strony WWW należy uwzględnić kwestie techniczne oraz perspektywę internautów. Do realizacji tego zadania potrzeba wiedzy i doświadczenia.
    Strategia UX – jak ją opracować?

    Strategia UX – jak ją opracować?

    Dobry plan działania to połowa sukcesu, szczególnie gdy chodzi o wywarcie pozytywnego wrażenia na potencjalnych klientach. Jak się do tego przygotować?
    Analiza nagrań w badaniach UX

    Analiza nagrań w badaniach UX

    Nieważne, czy samodzielne tworzysz stronę, czy zlecasz to zadanie ekspertowi, musisz mieć świadomość pewnych praktyk. Jedną z nich jest analiza nagrań UX.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę