Czym jest Black Hat SEO?

Czym jest Black Hat SEO?

Annie Spratt/unsplash.com

Istnieje wiele sposobów, by wdrożyć strategię SEO – nie wszystkie z nich są jednak zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Nieuczciwe praktyki w pozycjonowaniu określa się jako „Black Hat SEO”. Co warto wiedzieć na ten temat?

Skąd wzięło się określenie „Black Hat SEO”?

Etymologia tego pojęcia może być zaskakująca – nazwa „blackhat” nawiązuje bezpośrednio do negatywnych postaci w świecie westernu, które nosiły właśnie czarne kapelusze. Gdy w kinach pojawiały się jedynie czarno-białe filmy, takie rozwiązanie pozwalało na pierwszy rzut oka odróżnić osoby na ekranie nawet w scenach pełnych akcji. Bohaterowie tych dzieł nosili z kolei białe kapelusze – warto przy tym wspomnieć, że stosuje się również określenie „White Hat SEO”.

Black Hat SEO, blackhat czy też BHS opiera się na wykorzystaniu narzędzi do pozycjonowania w sposób, który ma na celu nieuczciwe manipulowanie indeksem wyszukiwarki. Tego typu strategie są uznawane za nieetyczne w świecie pozycjonowania – nawet jeśli potrafią przynieść krótkoterminowe korzyści, po zgłoszeniu takich działań strona wykorzystująca black hat marketing prawdopodobnie szybko zostanie ukarana i być może nawet usunięta z listy wyników.

Dlaczego blackhat SEO jest popularne?

Mimo że Google i inne wyszukiwarki dość mocno penalizują takie praktyki, wielu właścicieli stron internetowych wciąż włącza je do swojej strategii pozycjonowania. Co stoi za taką decyzją? To przede wszystkim chęć szybszego osiągnięcia celu – zazwyczaj uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania zajmuje kilka miesięcy, a utrzymanie jej wymaga długofalowych inwestycji. W myśl zasady „cel uświęca środki” wiele osób stawia zatem na black hat marketing, który jest w tym przypadku pewną drogą na skróty, która jednak wiąże się także z pewnymi konsekwencjami.

W przypadku pozycjonowania można wyróżnić dwa główne podejścia: White Hat i Black Hat SEO. Pierwsze z nich zwraca uwagę na potrzeby użytkowników i wytyczne wyszukiwarki, utrzymując zgodność z wymogami Google i innych serwisów tego typu. Black Hat to z kolei przeciwieństwo i pewnego rodzaju kontrast dla technik White Hat. Celem jest tutaj przede wszystkim szybkie wypromowanie strony internetowej, nie zważając na doświadczenia internautów, spam czy jakość treści – liczy się przede wszystkim „przechytrzenie” algorytmów.

Początki Black Hat SEO

Tego typu działania są stosowane praktycznie od momentu pojawienia się pierwszych wyszukiwarek internetowych. Możemy spotkać się także z terminem „spamdexing” – połączeniem słów „spam” i „indexing”, które zostało użyte po raz pierwszy w mediach już w 1996 roku. Warto zaznaczyć, że wiele elementów strategii pozycjonowania uznawanych obecnie za Black Hat SEO nie było kiedyś uznawanych za nieuczciwe, jednak wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarek podejście do pozycjonowania stopniowo się zmieniło. Sporą rolę odgrywają tutaj aktualizacje wprowadzane przez Google, które mają na celu ograniczyć widoczność spamerskich stron.

Panda i Pingwin – odpowiedź Google na popularność nieuczciwych praktyk SEO

Google nieustannie rozwija swoją wyszukiwarkę, co jakiś czas wprowadzając także większe aktualizacje, które potrafią sporo namieszać w świecie pozycjonowania. Jednym z takich update’ów był algorytm Panda, który wprowadzono już w 2011 roku. Najważniejszym założeniem tej zmiany było i jest karanie stron internetowych niskiej jakości, które nie oferują żadnej znaczącej wartości internautom. To przede wszystkim witryny ze zduplikowanymi tekstami lub treści o bardzo wysokim zagęszczeniu słów kluczowych.

Źródło: ThisisEngineering RAEng/unsplash.com

Nieco ponad rok później pojawił się algorytm Pingwin, który doczekał się kilku kolejnych wersji. W tym przypadku skupiono się na karaniu stron wykorzystujących nienaturalny link building. Od tego momentu jakość i renoma źródeł odnośników znacznie zyskały na znaczeniu. Co najważniejsze, obie z tych aktualizacji sprawiły, że aktualnie stosowanie strategii Black Hat SEO nie ma większego sensu – efekt działań tego rodzaju jest znacznie słabszy, a w wielu przypadkach nawet negatywny. Mimo to w sieci nadal można znaleźć wiele witryn promowanych przez działania Black Hat. Marketing z użyciem takich metod może jednak przynieść co najwyżej chwilowe korzyści, po których nastąpi stałe obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego korzystanie ze strategii blackhat jest ryzykowne?

Istnieje wiele różnych technik Black Hat, które uznawane są za szkodliwe. Dlaczego mają one tak słabą pozycję w świecie SEO? Działania BHS dążą do oszukania algorytmów Google, a strony oparte na takiej strategii nie przynoszą żadnych korzyści użytkownikom. Witrynom internetowym, które są „optymalizowane” w ten sposób, grożą kary ze strony Google – nawet całkowite usunięcie danej domeny z indeksu wyszukiwarki.

Jakie działania uznaje się za Black Hat SEO?

Wszelkie działania, które są niezgodne z wytycznymi Google, uznawane są za Black Hat SEO; są to nieuczciwe i nieetyczne praktyki pozycjonowania, które są przy tym niebezpieczne dla samej strony. Jakie działania są dzisiaj uznawane za BHS? Oto kilka przykładów.

1. Treści niskiej jakości

W pozycjonowaniu White Hat podstawą jest budowa contentu wysokiej jakości, który korzystnie wpływa na wartość strony. Black Hat zakłada jednak inne podejście – w tym przypadku przydatność i przejrzystość nie ma znaczenia, a priorytetem staje się oszukanie algorytmów Google. Jak rozpoznać, czy treść jest niskiej jakości? Choć nie istnieje jedna, konkretna definicja, za słabą zawartość uznaje się m.in.:

  • duplikaty i plagiaty z innych źródeł;
  • powielanie tekstu w obrębie jednej strony internetowej;
  • zawartość z dużą liczbą błędów – ortograficznych, merytorycznych i stylistycznych;
  • treść, która nie odpowiada na zapytania użytkowników.

2. Keyword stuffing

Choć tę praktykę można zaliczyć do pierwszego punktu, jej częste wykorzystanie sprawia, że warto ją wyodrębnić. „Keyword stuffing” oznacza zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi, by manipulować wynikami wyszukiwania.

3. Ukrywanie treści i linków

Jedną z zasad pozycjonowania zalecanych przez Google jest zachowanie widoczności każdego elementu strony. W przypadku Black Hat SEO niektóre z nich są ukrywane, by na przykład zamieścić w nich treść wypełnioną frazami kluczowymi w sposób niezauważalny dla zwykłego użytkownika. W tym celu można na przykład ustawić kolor treści na jednakowy z kolorem tła, stosować czcionkę o rozmiarze 0 czy manipulować stylami CSS.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: newsqlick.com, femgoal.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Zastanawiasz się, czy warto oszczędzać na pozycjonowaniu strony? Niestety, tanie usługi często bazują na nietarualnych linkach i innych praktykach, których stosowanie może skończyć się karą od Google.
    Poznaj rodzaje linków zwrotnych i dowiedz się, jak rozpoznać mocne linki!

    Poznaj rodzaje linków zwrotnych i dowiedz się, jak rozpoznać mocne linki!

    W tym artykule postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej backlinkom oraz ich rodzajom. Pokażemy Ci, które z nich są pomocne. Czytaj dalej.
    Treść – czy ilość znaków ma znaczenie?

    Treść – czy ilość znaków ma znaczenie?

    Czytając o SEO, z pewnością dowiedziałeś się, że kluczową rolę odgrywa treść komunikatów. Jaka powinna być ich optymalna długość? Jaką strategię treści wybrać?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.