Czym jest cloaking w SEO?

Czym jest cloaking w SEO?

Pavel Danilyuk/pexels.com

Nie wszystkie techniki związane z pozycjonowaniem są w pełni akceptowane przez algorytmy wyszukiwarek. Część z nich narusza wskazówki dla webmasterów przygotowane przez Google, a co za tym idzie, ich stosowanie grozi negatywnymi konsekwencjami z zakresu widoczności strony internetowej. Jedną z takich technik jest cloaking. Dowiedz się, na czym polega oraz dlaczego nie warto go stosować.

Co to jest cloaking?

Pozycjonowanie to szereg czynności, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Wymagają one od pozycjonera szerokiej wiedzy i wielu umiejętności, które ten wykorzystać może w praktyce. Jak to zwykle w życiu bywa, tak i w przypadku pozycjonowania próba pójścia na skróty może przynieść szereg negatywnych konsekwencji. Jedną z takich technik jest właśnie cloaking SEO. Narusza ona wytyczne Google, przez co odbierane jest przez algorytmy wyszukiwarek jako złamanie regulaminu. Technika ta niesie za sobą spore ryzyko spadku w wynikach wyszukiwania, lecz czym tak właściwie jest?

Cloaking SEO to jedna z technik znanych od dawna, która uważana jest za Black Hat, czyli niedozwoloną. Jej głównym celem jest maskowanie zawartości strony internetowej tak, aby roboty Google analizowały fałszywy kontent, który w ogóle nie znajduje się na danej stronie. Technika ta stosowana jest najczęściej przez witryny, które z powodu łamania regulaminu znalazły się na bardzo niskich pozycjach wyszukiwarki. Cloaking co to jest według wytycznych wyszukiwarki? Google informuje nas o tym, że jest to działanie polegające na przedstawianiu wyszukiwarkom innej treści niż ta, która odbierana jest przez użytkowników strony.

Na czym polega cloaking?

Aby zaprezentować odmienny wygląd i treść strony internetowej robotom wyszukiwarki należy skupić się adresie IP lub nagłówku HTTP User Agent osób, które odwiedzają daną stronę. Cloaking SEO polega na zidentyfikowaniu po adresie robota wyszukiwarki i wyświetleniu mu innej wersji strony, niż w rzeczywistości funkcjonuje. Warto zaznaczyć, że treści te są zupełnie niewidoczne dla standardowych odbiorców. Strona rozpoznaje po adresie IP roboty wyszukiwarki i prezentuje mu wersję strony, którą ten będzie chciał zobaczyć. Manipulacja tego typu pozwala na oszukaniu algorytmu i uzyskanie wyższych wyników w organicznych wynikach wyszukiwania, niż nam się w rzeczywistości należą. Warto jednak zaznaczyć, że zwykle działanie tej techniki jest krótkotrwałe, a konsekwencje wynikające z jej stosowania mogą być naprawdę ciężkie.

Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com

Dlaczego nie warto stosować techniki, jaką jest cloaking

Manipulacje z grupy Black Hat SEO tylko pozornie wydają się opłacalne. Przynoszą one co prawda szybkie efekty, jednak ze względu na konieczność łamania regulaminu są one krótkotrwałe, co w ogólnym rozrachunku wpływa na to, że są one nieefektywne. Istnieje szereg kar przewidzianych dla osób, które dopuściły się tego rodzaju działań. W oczach robotów przeglądarki przestają być one wiarygodne, a za łamanie regulaminu grożą im ciężkie do odwrócenia kary związane z ograniczeniem widoczności w sieci.

Jeśli strona stosowała cloaking istnieje duże prawdopodobieństwo, że albo diametralnie spadnie jej pozycja w organicznych wynikach, albo kompletnie przestanie być wyświetlana w wyszukiwarce. Fakt ten nie budzi zatem wątpliwości, że cloaking to jedna z technik zaliczanych do złego pozycjonowania. Z tego powodu absolutnie nie warto poświęcać na nią czasu. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie skupienie się na stopniowej, klasycznej optymalizacji poprzez poprawianie zarówno elementów on-site, jak i off-site.

Tworząc stronę internetową, warto stworzyć ciekawą i unikalną treść, pozbawioną błędów ortograficznych i merytorycznych, a także zadbać o odpowiednie mapowanie strony czy też jej warstwę wizualną. Dodatkowo w poprawieniu widoczności w sieci pomóc może zastosowanie fraz z potencjałem czy pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych. Choć na efekty tych działań trzeba zwykle chwilę poczekać, zdecydowanie warto, gdyż SEO White Hat pozwala na uzyskanie długoterminowych rezultatów w zakresie pozycjonowania.

Black Hat SEO – szybko nie znaczy dobrze

Szybko nie znaczy dobrze. Sytuacja wygląda identycznie jeśli chodzi o pozycjonowanie. Na wysokojakościowe działania zwykle potrzeba czasu, jednak ich efekty są zwykle o wiele trwalsze, niż przy próbie pójścia na skróty. Black Hat SEO to zdecydowanie technika, która przynosi więcej strat niż zysków. Wykonane w ten sposób maskowanie prędzej czy później powoduje problemy z robotami wyszukiwarek, które zamiast promować daną stronę, postanowią nałożyć na nią filtr lub bana, które są niezwykle problematyczne do usunięcia. Poradzenie sobie z negatywnymi efektami tych działań może zająć dużo więcej czasu, niż przeprowadzenie standardowej techniki pozycjonowania. Z tego powodu cloaking uważany jest nie tylko za szkodliwy, ale również nieopłacalny dla właścicieli witryn.

Cloaking SEO, czyli jego wpływ na pozycjonowanie

Konsekwencje grożące pozycjonerom używającym cloakingu są tak duże, że mało kto decyduje się na świadome ich użycie. Technika ta wykorzystywana jest najczęściej przez początkujących pozycjonerów, którzy nie zapoznali się z regulaminem Google oraz nie wyszukali w internecie informacji o szkodliwości tego działania. Stosowana jest często w parze razem z innymi nieprawidłowymi zachowaniami, takimi jak upychanie ogromnych fraz kluczowych niskiej jakości w tekstach czy też zbyt intensywne linkowanie wewnętrzne, które przestaje już wyglądać jakkolwiek naturalnie. Te wszystkie czynności robią największą krzywdę właścicielowi strony. Pamiętajmy, że oszukiwanie algorytmów Google nie jest wcale takie łatwe, dlatego lepiej budować swoją pozycję w sposób uczciwy i systematyczny.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: diysy.pl, sporttaker.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Metody optymalizacji treści, których należy unikać – czy szkodliwe SEO w ogóle istnieje?

    Metody optymalizacji treści, których należy unikać – czy szkodliwe SEO w ogóle istnieje?

    Czy wiesz o istnieniu szkodliwych metod optymalizacji treści? Tak, one naprawdę istnieją! Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, czego lepiej unikać.
    Wskaźniki SEO – wszystko, co musisz wiedzieć!

    Wskaźniki SEO – wszystko, co musisz wiedzieć!

    Poznaj niezbędne wskaźniki SEO, które powinny współdziałać z każdą strategią na stronie internetowej.
    Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

    Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

    Wiesz, jak ukryć stronę przed botami indeksującymi? Czemu służą pliki robots.txt? Kiedy je stosować? Mamy odpowiedzi na te pytania! Czytaj dalej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.