Czym jest cross-selling?

Czym jest cross-selling?

Kari Shea/unsplash.com

Sprzedaż krzyżowa (ang. cross-selling) to strategia stosowana w marketingu już od wielu lat. Warto jednak dowiedzieć się, jakie są jej zalety i w czym może być pomocna – zarówno z perspektywy nabywcy, jak i sprzedawcy.

Cross-selling – co to oznacza?

Aby móc osiągnąć sukces w marketingu i pożądaną skuteczność, należy wykorzystywać najbardziej efektywne rozwiązania. Firmy coraz więcej środków przeznaczają na działania w internecie – to kanał, w którym można bardzo sprawnie dotrzeć do określonej grupy docelowej. Jednocześnie jest to idealne miejsce do wykorzystania technik takich jak cross-selling. Co to właściwie znaczy? Termin ten tłumaczy się jako „sprzedaż krzyżowa”, czyli sprzedanie klientowi dodatkowej usługi lub produktu przy zamówieniu.

Sugerowanie, jakie produkty warto zakupić z już wybranym towarem, to właśnie podstawa cross-sellingu. Co to jest i jakie korzyści można osiągnąć? Warto przede wszystkim zaznaczyć, że jest to potencjalny zysk dla obydwóch stron. Nabywca zyskuje w ten sposób informację, co może być pomocne w użytkowaniu zakupionego produktu, jak również szybki dostęp do odpowiednio dostosowanego rozwiązania – na przykład karty pamięci do telefonu. Sprzedawca z kolei po prostu powiększa swój zysk. Proponowanie takich dodatkowych produktów może mieć miejsce między innymi przez wskazywanie kupującemu, jakie przedmioty zakupili poprzedni nabywcy. Sprzedaż krzyżowa ma również miejsce w innych obszarach sprzedaży: może być stosowana chociażby przy usługach finansowych, gdy sprzedawca do kredytu proponuje również jego nieobowiązkowe ubezpieczenie.

Sprawdź: Jak zaangażować swoich odbiorców?

Cross-selling – przykłady korzyści z takiej strategii

Sukces i możliwość wykorzystania sprzedaży krzyżowej zależne są od obu stron transakcji. Klient w pewien sposób odnosi się do chęci zakupu oferowanego mu produktu, mając przy tym swoje przekonania i doświadczenie. W przypadku, gdy firma jest już znana, prawdopodobnie ma także wypracowane zdanie na jej temat. Opinia ta rzutuje na decyzję klienta i chęć zakupu dodatkowego towaru lub usługi. Po drugiej stronie znajduje się firma oferująca produkt: oprócz korzyści finansowych może ona budować również długofalową współpracę z nabywcą. Dzieje się tak na przykład w przypadku banku, który oferuje dodatkową usługę i tym samym zatrzymuje klienta. W tym przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości ponownie zwróci się do tego konkretnego banku, chcąc wziąć kredyt lub zakładając lokatę.

Źródło: Christine Donaldson/unsplash.com

Inną korzyścią w przypadku sprzedaży krzyżowej jest uproszczenie samego procesu nabycia towaru bądź usługi. Mając już dane klienta, procedura sprzedaży jest krótsza, co ponownie najlepiej widać na przykładzie banku. Klient może liczyć również na korzyści wynikające z programów lojalnościowych, takich jak zniżki czy korzystne promocje.

Zalety sprzedaży krzyżowej

Oprócz wymienionych już zalet oferowanych przez cross-selling warto podkreślić również możliwość informowania klienta o produktach, których jeszcze nie zna. To sytuacja, która może doprowadzić do nieplanowanego zakupu dodatkowego towaru. Dostępność różnych usług lub produktów u jednego sprzedawcy to niewątpliwy atut strategii cross-selling. Co to oznacza w praktyce? Jeśli chodzi o usługi finansowe, będzie to między innymi możliwość uzyskania wsparcia u jednego dostawcy, co znacznie skróci czas poszukiwania odpowiedniej oferty.

Dzięki sprzedaży krzyżowej firma jest w stanie ograniczyć koszty ponoszone na nieefektywną reklamę. Dzieje się tak, gdy kupujący nabywa dodatkowy towar bądź usługę bez wcześniejszego planowania zakupu. W taki sposób firma może czerpać dodatkowy zysk minimalnym nakładem, po prostu wskazując dodatkowe możliwości. Kluczowe jest, aby klient w dalszym ciągu miał wybór – w przeciwnym wypadku jego zaufanie do firmy może znacznie zmaleć.

Sprawdź: Jaką formę reklamy wybrać jako najskuteczniejszą?

Cross-selling – o czym warto pamiętać?

Sprzedaż krzyżowa będzie efektywna wyłącznie w przypadku, gdy kupujący dokonał już wyboru odnośnie do zakupu towaru podstawowego. W innym wypadku działanie takie może zostać odebrane negatywnie, a sprzedający nie będzie miał żadnych zysków. Ważne jest również zrozumienie, czym właściwie jest cross-selling: klient nie powinien być nachalnie namawiany do zakupu, tylko dokonać wyboru zgodnie z własnymi przekonaniami. To sprzedający decyduje, jaki towar zaproponować, oceniając potrzeby klienta. W tym celu może on korzystać z dotychczasowego doświadczenia, na przykład na podstawie typowych zakupów poprzednich klientów.

W sprzedaży krzyżowej istotne jest także dobranie dodatkowo proponowanych towarów w taki sposób, aby ich cena nie przewyższała produktu podstawowego. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że klient wyda środki znacznie większe niż planowany budżet. Sprzedający nie powinien również dawać zbyt wielu opcji do dodatkowego zakupu – większość strategii cross-sellingu obejmuje jedną lub zaledwie kilka propozycji.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: forhomies.pl, happywalls.pl

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?

    Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?

    Marketing – czy wiesz czym jest i co się na niego składa? Jeżeli nie, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem!
    Call to action – jak stworzyć skuteczne wezwania do działania?

    Call to action – jak stworzyć skuteczne wezwania do działania?

    Czym są przyciski call to action? Jakie formy mogą przybrać? Dlaczego są tak skuteczne? Piszemy o tym w dzisiejszym artykule!
    Trade marketing – czym jest?

    Trade marketing – czym jest?

    Sprzedaż internetowa w XXI wieku to podstawa gromadzenia zysków. Warto jednak sięgnąć do strategii pomocniczych, a jedną z nich jest trade marketing.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę