Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry?

Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry?

Anna Nekrashevich / pexels.com

Do oceny skuteczności kampanii marketingowych możesz wykorzystać różne wskaźniki. Najczęściej głównym celem jest osiągnięcie sprzedaży, ale działania należy analizować nie tylko pod tym kątem. Być może wielu użytkowników klika reklamę, ale nie kończy się to pozyskaniem klienta. To może wynikać z wielu przyczyn. Najpierw jednak warto analizować, czy dana kreacja przyciąga oczekiwaną uwagę – sposobem na ustalenie tego jest CTR, co to znaczy?

CTR co to?

CTR to skrót od Click Through Rate, co oznacza wskaźnik kliknięć lub współczynnik klikalności. Jest wyrażony procentowo i wskazuje, jaki odsetek osób, które np. zobaczyły reklamę, ją kliknął. Załóżmy, że została zrealizowana kampania 10 tys. wyświetleń kreacji, a przyniosła ona 200 przekierowań. To oznacza, że CTR wynosi 2%.

Wskaźnik ten jest wykorzystywany nie tylko do wyliczania klikalności reklamy. Jeśli pozycjonujesz stronę w Google, to powinno Cię również zainteresować, ile wynosi CTR w organicznych wynikach wyszukiwania, tzn. jaki procent odsłon rezultatu z Twojej witryny zakończył się przekierowaniem na stronę. Współczynnik ten ma również zastosowanie do wyliczania zaangażowania użytkowników, którzy otrzymali powiadomienia push, e-maila w ramach newslettera i nie tylko.

Wyliczanie wskaźnika CTR umożliwia stwierdzenie, czy przekaz reklamowy przynosi oczekiwany efekt. Pozwala również na porównywanie skuteczności różnych kreacji. W przypadku wyników organicznych Google sprawdzanie CTR umożliwia typowanie stron w serwisie, które nie są odpowiednio zoptymalizowane i z tego powodu rzadko klikane.

W takim razie, jaki CTR jest dobry? Czy w ogóle da się określić zadowalającą wartość tego współczynnika?

Sprawdź: Czy współczynnik klikalności wpływa na SEO strony internetowej?

CTR – jaki jest dobry?

Jednoznaczne stwierdzenie, CTR jaki jest dobry, to trudne zadanie. Idealnie, gdyby wynosił 100%, ale oczywiście osiągnięcie tak wysokiego jest prawie niemożliwe. Należy analizować wynik, biorąc pod uwagę konkretny kanał marketingowy, gdyż w każdym przypadku dobry rezultat może być inny. Warto wiedzieć, jakie są średnie wyniki i na tej podstawie analizować wysokość CTR w danym przypadku. Szczególnie duże znaczenie powinny mieć zmiany tego współczynnika – jego wzrost lub spadek są potwierdzeniem, czy wcześniej podjęte kroki były słuszne. Na przykład zmieniłeś hasło CTA (Call to action) i zauważasz wzrost CTR. To może oznaczać, że decyzja była słuszna, ale też nie musi, bo przecież docelowo chodzi najczęściej o sprzedaż, więc należy analizować również tę kwestię.

CTR – SEO

Klikalność stron w wynikach wyszukiwania Google możesz sprawdzić, logując się do Google Search Console, a następnie potwierdzając, że masz dostęp do witryny, np. poprzez umieszczenie odpowiedniego kodu w sekcji <head> serwisu. Wtedy otrzymasz informacje m.in. dotyczące liczby odwiedzin z Google i fraz, po których internauci trafili na stronę. Tam również znajduje się CTR wskaźnik, który można sprawdzić dla poszczególnych słów kluczowych i podstron.

Ile natomiast wynosi średni współczynnik klikalności w zależności od zajmowanej pozycji? Według Backlinko:

  • Pozycja 1 – 31,73%
  • Pozycja 2 – 24,71%
  • Pozycja 3 – 18,66%
  • Pozycja 4 – 13,60%
  • Pozycja 5 – 9,51%
  • Pozycja 6 – 6,23%
  • Pozycja 7 – 4,15%
  • Pozycja 8 – 3,12%
  • Pozycja 9 – 2,97%
  • Pozycja 10 – 3,07%.

Czy zatem w każdym przypadku taki CTR SEO należy uznać za dobry, w zależności od zajmowanej pozycji? Są to średnie wyniki, natomiast współczynnik klikalności w rezultatach wyszukiwania zależy od wielu czynników. Znaczenie ma to, czy wskaźnik dotyczy wyników mobilnych, czy z komputerów osobistych. Wpływ na rezultat ma również to, jakie elementy wyświetlają się na dane zapytanie w SERP-ach (Search Engine Results Page). Możliwe, że są tam reklamy, grafika, filmy, fragmenty rozszerzone z odpowiedzią i inne – im jest ich więcej, tym niższy może być CTR. Dlatego też w zależności od zapytania rezultaty mogą się diametralnie różnić.

Sprawdź: Klik, klik, klik – zadbaj o swój CTR!

CTR w e-mail marketingu

Współczynnik CTR ma również duże znaczenie w e-mail marketingu. Załóżmy, że wiadomość dotarła do 100 adresów, z czego 20 kliknęło znajdujący się w niej CTA. W takim przypadku CTR wynosi 20%. Bierz pod uwagę nie liczbę wysłanych wiadomości, tylko te, które dotarły.

Jaki wynik można uznać za dobry w przypadku e-mail marketingu? Tutaj CTR zależy od wielu czynników. Według MailChimp średnia, biorąc pod uwagę różne branże, wynosi 2,91%, natomiast w poszczególnych wynosi:

  • komputery i elektronika – 2,08%
  • gry – 3,66%
  • zdrowie i fitness – 2,69%
  • dom i ogród – 3,03%
  • marketing i reklama – 2,04%
  • foto i video – 3,23%
  • sport – 3,09%.

Wyniki te są przeciętnymi dla tych branż. Czynników mających wpływ na wysokość CTR jest wiele. Znaczenie ma m.in. dopasowanie grupy odbiorców, treść tytułu wiadomości, CTA. Co zrobić, aby poprawić wynik? Przeanalizuj różne kampanie e-mailowe i zestaw ze sobą te, które uzyskały najlepsze rezultaty, z tymi, w przypadku których były one słabe. Na tej podstawie ustal elementy wspólne, które mogły w danym przypadku zdecydować o osiągniętym wyniku. Ważne jest również eksperymentowanie – korzystanie z różnych tytułów, CTA, ustawień elementów w tekście. Staraj się upraszczać wiadomości, aby zbyt wiele rzeczy nie odwracało w nich uwagi od kluczowego elementu.

Źródło: Sora Shimazaki / pexels.com

CTR w Google Ads

Ponad 80% kampanii w Google Ads to akcje typu PPC, czyli z płatnością za każde kliknięcie reklamy. Jak wyliczyć CTR w tym przypadku? Otóż należy podzielić liczbę przekierowań przez wyświetlenia, a następnie pomnożyć przez 100.

Jeśli reklama pokazana była 1000 razy i spowodowała 50 przekierowań, to wtedy CTR wynosi 5%. Jaki wynik w Google Ads jest dobry? Według Hubspot średnia klikalność reklam w wynikach wyszukiwania wynosi 1,91%, natomiast w przypadku kreacji wyświetlanych na stronach należących do sieci reklamowej Google – 0,35%. Skąd aż tak duża różnica? Otóż w pierwszym przypadku chodzi o reklamy powiązane z wyszukiwanym zapytaniem, stąd też wysoki CTR. Jeśli chodzi o kreacje wyświetlane na stronach WWW, to internauta widzi je przy okazji, np. czytając interesujący go artykuł. W tym przypadku powiązanie tematyczne danej treści z zawartością reklamy nie musi być aż tak duże. Jeśli CTR kampanii wynosi powyżej 2%, to wynik można uznać za dobry, natomiast należy jeszcze uwzględnić branżę. Oto przykładowe przeciętne rezultaty, jeśli chodzi o reklamę w wynikach wyszukiwania:

  • B2B – 2,55%
  • finanse i ubezpieczenia – 2,65%
  • technologia – 2,38%
  • turystyka – 2,1%
  • edukacja – 2,2%
  • motoryzacja – 2,14%.

Najczęściej wynik da się poprawić. Warto wykorzystywać rozszerzenia reklam, które daje do dyspozycji Google Ads. Dobrym krokiem jest maksymalne wykorzystywanie dostępnych w poszczególnych częściach reklamy znaków. Oczywiście bardzo duży wpływ na wynik ma odpowiednie powiązanie reklamy z zapytaniem, dlatego należy pamiętać o korzystaniu z różnych typów dopasowań i uzupełnianiu wykluczających słów kluczowych.

Jeśli chodzi o sieć reklamową Google, to wyniki są zdecydowanie niższe. Na przykład:

  • B2B – 0,22%
  • edukacja – 0,22%
  • wyposażenie domu – 0,37%
  • turystyka – 0,47%
  • finanse i ubezpieczenia – 0,33%
  • zdrowie i medycyna – 0,31%.

W każdym przypadku warto pracować nad poprawieniem CTR – wyższa klikalność zwiększa szanse na pozyskanie klienta.

Sprawdź: CTR – czym jest i jak wpływa na SEO?

CTR wskaźnik – podsumowanie

Współczynnik CTR dostarcza wartościowych danych na temat skuteczności prowadzonych działań. To również cenna informacja dotycząca ewentualnych zmian, które wprowadziliśmy w kampanii – jego wahania na plus lub minus potwierdzają, czy podjęte działania były słuszne. Warto wyciągać na tej podstawie wnioski i brać je pod uwagę w kolejnych krokach. Mamy nadzieję, że już wiesz, CTR co to takiego jest i wykorzystasz tę wiedzę w praktyce.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest SafeSearch?
    Co to jest SafeSearch?
    SafeSearch to bardzo ważny filtr Google. Warto więc wiedzieć, czego dotyczy i jak go aktywować, aby chronić użytkowników przed niestosownymi treściami.
    Czy zbyt duża liczba stron internetowych wpływa negatywnie na SEO?
    Czy zbyt duża liczba stron internetowych wpływa negatywnie na SEO?
    Chciałbyś utworzyć więcej stron internetowych swojej firmy, ale zastanawiasz się, czy jest to dobre rozwiązanie dla SEO? Spieszymy z odpowiedzią.
    Zdublowane słowa klucze a SEO. Czym jest kanibalizacja i jak jej przeciwdziałać?
    Zdublowane słowa klucze a SEO. Czym jest kanibalizacja i jak jej przeciwdziałać?
    Jesteś administratorem wielu stron i doskwiera Ci problem dobierania słów kluczowych? Dowiedz się, czym jest zjawisko kanibalizacji oraz czy padłeś jej ofiarą.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę