Jeśli chcesz zostać ekspertem SEO, a także jeżeli zależy Ci na tym, aby dowiedzieć się czym jest czas przebywania na stronie (ang. dwell time), trafiłeś w dziesiątkę!
Obranie odpowiedniej dla prowadzonej działalności strategii SEO wiąże się z tym, że musisz zaznajomić się jak najlepiej ze wszystkimi czynnikami, jakie mają znaczenie w kontekście pozycjonowania. Dla tych mniej zorientowanych w temacie przypominamy – jest ich naprawdę wiele! Jednym z kluczowych jest czas przebywania w witrynie, który szczegółowo omówimy w dalszej części artykułu!
Definicja na jaką można natrafić zdecydowanie najczęściej mówi o tym, że mianem czasu przebywania określa się długość okresu, jaki użytkownik poświęcił na pozostaniu w danej witrynie od momentu kliknięcia w prowadzący do niej link w SERP, do momentu opuszczenia strony i znalezienia się w SERPIE ponownie.
Tłumacząc z polskiego na nasze, jest to po prostu czas, który użytkownik spędzi na konkretnej stronie. Jak się zapewne domyślasz, najlepiej jest wtedy, kiedy użytkownik spędzi w witrynie czas liczony w minutach, bowiem ten, który wyrażany jest w sekundach… no cóż, nie jest najlepszy.
Każda choć trochę zaznajomiona z tematyką SEO osoba, na pewno kojarzy taki termin jak “współczynnik odrzuceń”. Jest to taki wskaźnik, który pokazuje, ilość opuszczeń strony przez użytkowników, jaka miała miejsce w określonym czasie. Jak widzisz czas przebywania i współczynnik odrzuceń z pewnością nie są tym samym, dlatego tych dwóch pojęć nie należy mylić oraz używać zamiennie.
Skoro wiesz już, czym jest czas przebywania, a także z czym nie należy go mylić, powinieneś jeszcze dowiedzieć się, jakie czynniki wpływają na to, jak wysoki jest czas pozostania na stronie przez użytkownika. Poniżej przedstawiamy zestawienie.
Pierwszy z wymienionych czynników wydaje się zdecydowanie bardzo logiczny. Im treść, którą użytkownik znajdzie na stronie jest ciekawsza, tym większe prawdopodobieństwo, że zainteresuje ona odwiedzającego. Natomiast jeśli taka angażująca treść wymaga poświęcenia czasu, na przykład kilku minut do zapoznania się z nią – internauta zdobędzie się na takie poświęcenie i zostanie na stronie dłużej! Pisz więc w taki sposób, aby odbiorców nie tylko zdobywać, ale również sprawiać, że spędzą oni w Twojej witrynie jak najwięcej czasu!
Dłuższa forma powinna posiadać około 1000 – 1200 znaków, taka objętość jest optymalna – czytelnik się nie zanudzi, a jednocześnie wyniesie z konkretnej treści takie informacje, jakie go zafascynowały!
Pamiętaj również o odpowiednim nasyceniu swoich treści słowami kluczowymi, podawaniu sprawdzonych i aktualnych informacji, a jeśli podajesz źródła – miej na uwadze to, czy sa one dobrej jakości i podają rzetelne informacje!
Doświadczenie, jakie zapewnisz użytkownikowi korzystającemu z Twojej witryny to nie tylko dobry sposób na to, aby internaucie było wygodniej, ale również dzięki czytelnej nawigacji i szybkiemu ładowaniu strony sprawisz, że żaden z tych czynników go nie odstraszy, a wręcz zachęci do dalszego eksplorowania zasobów. Zadowolony użytkownik jest również gwarancją tego, że taka osoba nie tylko do Ciebie wróci, ale może Cię też polecić, np. swoim znajomym!
Oferuj swoim czytelnikom strony powiązane z tematem o którym piszesz za pomocą odsyłaczy do innych stron, które zawrzesz w tekście. Dzięki temu wciągniesz użytkownika, a on spędzi więcej czasu przeglądając nie tylko jedną stronę z interesującą go treścią, ale zgłębiając temat podążając za odsyłaczami!
Ludzie korzystający z internetu uwielbiają rozmawiać i dzielić się swoimi opiniami i przemyśleniami. Ułatw to swoim odbiorcą za pomocą dodania sekcji komentarzy na swojej stronie, oraz delikatnego podburzania ich do dyskusji. Pamiętaj jednak aby moderować treści pozostawiane przez innych internautów w Twoich witrynach!
Staraj się również odpowiadać na komentarze, udzielaj się w nich, a także dziękuj za zaangażowanie – dzięki temu Twoi odbiorcy poczują się docenieni!
Sekretem ciekawych bogów jest umieszczanie na nich materiałów nie tylko poruszających różnorodne tematy, ale również przybierających najróżniejsze formy. Zdecydowana większość ludzi jest wzrokowcami, dlatego staraj się w swojej witrynie umieszczać materiały graficzne (np. infografiki, ciekawe zdjęcia), lub wideo, przybierające np. formę poradników. W ten sposób nie tylko zaciekawisz odbiorcę, ale również zagwarantujesz sobie jego obecność w witrynie przez co najmniej kilka minut. Duża część ekspertów opowiada się za tym, że najlepsza długość takiego materiału to od 60 do 90 sekund.
Po pierwsze musisz wiedzieć, że nie ma jednego, konkretnego czynnika, który jest w stanie precyzyjnie go określić, dlatego, aby obliczyć jak najbardziej rzetelny czas przebywania na stronie, powinieneś podążać za poniższą instrukcją:
Jak wiesz, nie jest to dokładnie to samo, co czas przebywania na stronie, jednak na ten moment narzędzie umożliwiające bardziej dokładny pomiar niestety nie jest dostępne. Dlaczego więc piszemy o wykorzystaniu tej funkcji? Ponieważ pozwoli ona na sprawdzenie, na których stronach użytkownicy zatrzymują się na dłużej, dzięki czemu będziesz w stanie przekonać się, jakiego rodzaju treści najlepiej działają na Twoich odbiorców.
JW przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.