DARMOWY AUDYT SEO

Czym jest design thinking?

Czym jest design thinking?

Arek Socha/pixabay.com

Design thinking stało się w ostatnim czasie modnym terminem, ale nie ma co ukrywać, że zdecydowanie wpisuje się ono w obecne potrzeby rynku. Dzięki takiemu podejściu Twoja organizacja może tworzyć rozwiązania, które powstały na podstawie analizy oczekiwań i problemów użytkowników. Efektem prac jest realizacja rozwiązań, które są oczekiwane przez odbiorców, wykonalne technologicznie, ale też opłacalne. Co jeszcze warto wiedzieć o design thinking?

Design thinking – dlaczego warto?

W podejściu design thinking tworzenie rozwiązań jest usystematyzowane. W kolejnych pomysłach, propozycjach i realizacjach nie ma przypadku, a nad wszystkim pracują różni specjaliści. Są to osoby, które ze względu na umiejętności są w stanie spojrzeć na dany projekt z innej perspektywy. Na przykład ekspert odpowiedzialny za audyt UX może zaproponować zmiany, które będą nie do zaakceptowania dla specjalisty, który odpowiada za pozycjonowanie.

Projekt jest realizowany przy koncentracji na użytkowniku, w celu zrozumienia jego potrzeb – nie tylko tych, których jest już świadomy, ale i takich, z których obecnie nie zdaje sobie jeszcze sprawy. Kolejną cechą charakterystyczną dla takich działań jest wyjście poza utarte schematy, szukanie kreatywnych rozwiązań. Na kolejnym etapie budowane są prototypy i testowane hipotezy, zbierane dane od osób, które miały okazję sprawdzić dane rozwiązanie w ramach właśnie takiego testu.

Uzyskany produkt musi mieć wspomniane już cechy – z jednej strony ma spełniać oczekiwania odbiorców, z drugiej być technologicznie wykonalny, a z kolejnej – taka realizacja musi być ekonomicznie uzasadniona.

Na drodze do osiągnięcia zakładanego celu mogą się pojawić przeróżne problemy – możliwe, że analizowany pomysł na pewnym etapie okaże się z jakichś względów niemożliwy do realizacji.

Sprawdź: Sposoby na zachęcenie do zakupu produktu

Gdzie ma zastosowanie design thinking?

Podejście design thinking nie jest polecane wyłącznie w wybranych przypadkach. Właściwie ma ono zastosowanie we wszystkich działalnościach, w których zamiast kopiować pomysły konkurencji, próbujesz wdrożyć zupełnie inne innowacyjne, oparte na dokładnie rozpoznanych potrzebach odbiorców.

Jeśli problem, z którym się spotykasz w Twoim biznesie, nie ma oczywistego rozwiązania, to oznacza, że prawdopodobnie podejście design thinking jest tym, które może Ci pomóc sobie z tym poradzić. Takie działania nie są przeznaczone jedynie dla wybranych dziedzin – możesz je wykorzystać w branży edukacyjnej, przemysłowej i w wielu innych.

Etapy design thinking

Design thinking to proces, który składa się z kilku etapów – jeśli chcesz opracować rozwiązanie, które będzie spełniało oczekiwania odbiorców i jednocześnie spowoduje, że stworzysz produkt przynoszący satysfakcjonujące wyniki ekonomiczne, to powinieneś przejść przez wszystkie z nich. Etapy te są następujące:

  1. Empatia – czyli dokładne zrozumienie problemów, które mają odbiorcy produktu, ustalenie ich potrzeb oraz motywacji. Zastosowanie mają przeróżne narzędzia – m.in. ankiety, obserwowanie odbiorców, wywiady etnograficzne i inne.
  2. Definiowanie problemu – na podstawie danych zebranych na poprzednim etapie ustalasz, jaki jest właściwie problem. Jest on kluczowy do ustalenia, czego właściwie szukasz, jakie rozwiązanie może rzeczywiście spełnić oczekiwania odbiorcy.
  3. Tworzenie pomysłów – na tym etapie zajmujesz się tworzeniem jak największej liczby rozwiązań ustalonego problemu. Następnie wszystkie propozycje powinny być przeanalizowane przez ekspertów pracujących nad realizacją i dopiero po tym kroku należy wybrać najlepsze możliwe rozwiązanie. Ważne jest, aby się nie ograniczać. Warto proponować takie pomysły, które mogą się wydawać szalone – być może po ich przeanalizowaniu przez wszystkich specjalistów okaże się, że mają szansę na powodzenie.
  4. Budowanie prototypów – czyli tworzenie koncepcji rozwiązania, które zostało wybrane do tego etapu działań. Powinny powstawać modele najbardziej zbliżone do planowanego produktu, tak aby można go było zaprezentować odbiorcom. Nie może to być wyłącznie słowny opis – docelowy użytkownik powinien mieć do dyspozycji rozwiązanie, które będzie przypominać to właściwe.
  5. Testowanie – na tym etapie produkt jest sprawdzany w środowisku użytkownika. Należy ustalić, jakie cele mają być spełnione, jakie efekty ma dać zastosowanie tego rozwiązania. Następnie trzeba przeanalizować, czy rezultat został osiągnięty. Bardzo ważne jest niepomijanie tego etapu – jeśli to zrobisz, narażasz się na ryzyko wdrożenia produktu, który nie spełnia oczekiwań i nie realizuje celów biznesowych.

Podejście design thinking – podsumowanie

Postawienie na takie podejście w realizacji rozwiązań jest słusznym krokiem. Oczywiście jest ono złożone, ale to dzięki temu osiągany efekt może satysfakcjonować i klienta, i przedsiębiorstwo, choćby w postaci osiągniętych wyników. Takie podejście może się sprawdzić w wielu działaniach, w których może Ci się wydawać, że to nie ma zastosowania. Przykładem jest choćby user experience czy też połączenie SEO i UX, czyli SXO. Odpowiednia analiza zwiększa szanse na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Na czym polegają testy A/B?
    Na czym polegają testy A/B?
    Proces tworzenia strony internetowej to wyzwanie, z którym często muszą zmierzyć się projektanci. Jak zatem zbudować idealną platformę dedykowaną każdemu?
    Jak ważne jest UX dla e-commerce?
    Jak ważne jest UX dla e-commerce?
    Działania konkurencji są nieobliczalne. Choć wielu przedsiębiorców pragnie znaleźć się w rankingowej czołówce Google, zadanie to spędza im sen z powiek.
    Czym jest Customer Experience?
    Czym jest Customer Experience?
    Customer Experience to sposób na optymalizację wyników Twojego biznesu. Warto wiedzieć, na czym to polega i jak mierzyć doświadczenia klientów.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę