Czym jest e-mail marketing?

Czym jest e-mail marketing?

Burst/pexels.com

E-mail marketing to działania, w których do komunikacji wykorzystuje się pocztę elektroniczną. Dzięki nim można utrzymywać relacje z klientami lub pozyskiwać nowych. Jedną z największych zalet takich działań jest możliwość personalizacji przekazu i dotarcia do grupy docelowej. Czy e-mail marketing nadal jest skuteczny?

E-mail marketing – co to?

Na skrzynki pocztowe trafia wiele reklam. Często większość z nich w ogóle nie dociera do adresata, gdyż są zatrzymywane przez filtry antyspamowe. Czy biorąc to pod uwagę, e-mail marketing ma sens? Zdecydowanie tak, ale prowadzony profesjonalnie. Jak wynika z badania ExpertSender z poczty elektronicznej korzysta ponad 28 mln Polaków, przy czym 31% ma jedną skrzynkę, a 68% co najmniej dwie. To oznacza, że tą drogą można dotrzeć do prawie wszystkich internautów w Polsce. Chociażby z tego powodu takie działania cieszą się tak dużym zainteresowaniem.

Ogromną zaletą e-mail marketingu jest docieranie bezpośrednio do odbiorcy, z którym firma miała kontakt. Być może ta osoba zapisała się do newslettera albo robiła zakupy w naszym sklepie i zgodziła się na otrzymywanie informacji o promocjach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że po ich uzyskaniu zapozna się z nimi i kupi produkt czy skorzysta z usługi. Może wydawać się, że reklama w mailach nie ma szans powodzenia, ale fakty są inne. Oto kilka informacji związanych z e-mail marketingiem:

  • według Mailigen dla 89% marketerów e-mail marketing jest jednym z kluczowych sposobów na generowanie leadów;
  • średnia klikalność wiadomości e-mail wynosi według Databox ponad 10%;
  • średnia stopa rezygnacji z otrzymywania wiadomości wynosiła w 2020 roku 0,1%;
  • w 2020 roku średni wskaźnik otwarcia e-maili wynosił 18%;
  • 93% marketerów działających w branży B2B wykorzystuje e-mail marketing do dystrybucji contentu;
  • informacja kluczowa – według Campaign Monitor każdy dolar wydany na e-mail marketing przynosi 42 dolary, co oznacza ROI wynoszące 4200%!

Te informacje jasno wskazują na opłacalność tej formy marketingu, ale oczywiście wyniki zależą głównie od tego, jak działania są prowadzone. Dużą ich zaletą jest stosunkowo łatwa mierzalność. Można nawet monitorować, jaką klikalność miały poszczególne odnośniki.

Sprawdź: Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?

Rodzaje e-mail marketingu

Internauta może w ramach e-mail marketingu otrzymywać wiadomości w różnych przypadkach. W każdym konieczne jest odpowiednie dopasowanie treści wiadomości.

Newsletter

Ten rodzaj działań charakteryzuje się dużą skutecznością. Zanim internauta dostanie tego typu wiadomość, najpierw musi zapisać się do newslettera. Powinien więc znaleźć taką opcję w widocznych częściach witryny. Skutecznym sposobem na zachęcenie użytkowników do dołączenia do newslettera jest oferowanie w zamian np. 10% rabatu na pierwsze zamówienie. Dzięki temu rozwiązaniu można informować osoby znajdujące się w bazie o promocjach, nowej ofercie, ważnych wydarzeniach. Skuteczność tych działań wynika z tego, że klienci oczekują tych wiadomości. Jak wynika z badania Content Marketing Institute, 81% marketerów pracujących w branży B2B stwierdziło, że to newsletter jest dla nich najczęściej wykorzystywaną formą w content marketingu.

Autorespondery

To nieoczywista forma e-mail marketingu. Internauta otrzymuje taką wiadomość, kiedy wykona określone działanie na stronie. Dobrym przykładem są kursy online. Użytkownik po zapisaniu się na taki kurs otrzymuje w odstępach czasowych kolejne jego części.

Źródło: Jourdan Wee/pexels.com

Należy jednak zaliczyć tutaj również inne formy automatycznych wiadomości, takie jak te, które trafiają do klientów sklepów. Otrzymują je np. po złożeniu zamówienia czy też po wysyłce produktów. Odbiorcy mogą też otrzymywać życzenia urodzinowe wraz z rabatem na zakupy i takie wiadomości również mogą być wysyłane automatycznie.

Katalogi sprzedażowe

Do internautów mogą również trafić poprzez e-mail zbiorcze katalogi z produktami. Takie pliki powinny być dopracowane, estetyczne, zawierać najważniejsze informacje o produkcie i jego zdjęcia.

E-mail marketing – najważniejsze zasady

Zanim wyślemy e-mail marketingowy, powinniśmy wiedzieć, jakich zasad należy się trzymać przy takich działaniach.

Treść dopasowana od odbiorców

Podstawą jest przygotowanie wiadomości, która wzbudzi zainteresowanie internautów. Kluczowym znaczenie ma tytuł. Ważny jest również odbiorca – powinien widzieć, że to wiadomość specjalnie dla niego. Tytuł ma zawierać kluczową informację dotyczącą zawartości wiadomości – nie może wprowadzać internauty w błąd. Treść e-maila powinna być jak najkrótsza. Może to być zaledwie kilka słów. Użytkownicy sieci nie lubią długich wiadomości – według CallPage spędzają średnio 8 sekund na przeglądaniu jednego e-maila. Jak najwięcej należy pokazać za pomocą grafiki i to zwiększa szanse na sukces.

Godzina wysyłki wiadomości

Warto mierzyć skuteczność maili wysyłanych o różnych porach, aby ustalić, kiedy osiągane są najlepsze efekty. W przypadku różnych branż może to wyglądać inaczej. Idealnie, jeśli internauta w momencie odbioru wiadomości nie miał do przejrzenia ogromnej ich liczby.

Częstotliwość wysyłki e-maili

Jeśli internauta będzie otrzymywać zbyt wiele wiadomości, to może usunąć swoje dane z newslettera. Wysyłanie kilku e-maili miesięcznie jest naturalne, ale czy warto robić to częściej? To zależy. Każda wiadomość powinna być uzasadniona – odbiorca ma być zadowolony z otrzymania e-maila ze względu np. na promocyjną ofertę. Jednym z rozwiązań jest określenie przez internautę już przy zapisie do newslettera, ile maksymalnie wiadomości chciałby otrzymywać.

Segmentacja bazy

Najczęściej internauci nie są zainteresowani całą ofertą sklepu, tylko produktami z określonej kategorii. Dlatego warto podzielić bazę adresatów według zainteresowań czy też dotychczasowych zakupów. Następnie należy kierować e-maile marketingowe do odbiorców, którzy rzeczywiście chcą kupić dany produkt. Bazę można dzielić według różnych kryteriów, np. płci czy wieku.

Spersonalizowany adres nadawcy

Warto, aby nadawcą wiadomości był np. Adam Malicki z firmy X. Podanie imienia i nazwiska jest lepiej postrzegane przez odbiorców. Takie wiadomości są skuteczniejsze.

Skuteczne CTA

Po temacie wiadomości to kolejny jej element, który ma ogromny wpływ na efekty działań. CTA powinno zachęcać internautę do kliknięcia, ale też nie może go wprowadzać w błąd. Ma być krótkie – skuteczniejsze jest skorzystanie z grafiki niż z samego tekstu.

Analizowanie wyników

Warto analizować wskaźnik otwierania wiadomości i klikalności CTA. To niezbędne dla optymalizacji działań. Na tej podstawie można porównywać skuteczność różnych tytułów, CTA i wdrażać zmiany. Zawsze można dopracować kampanię.

Sprawdź: Jak działa wyszukiwarka Google?

E-mail marketing wciąż skuteczny

Komunikacja z internautami poprzez pocztę elektroniczną pozostaje bardzo skuteczną metodą docierania do nich z przekazem reklamowym. Realizacja kampanii, która będzie skuteczna, wymaga jednak zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Efekt działań zależy od licznych parametrów.

E-mail marketing zaliczany jest do najskuteczniejszych działań marketingowych online. Sprawdź, jak dotrzeć do odbiorców dzięki poczcie elektronicznej!

Dzięki e-mail marketingowi możesz zdobyć klientów. Czy wiesz, na czym polegają takie działania, a także, jak prowadzić je skutecznie? Czytaj dalej.

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Kampania influencer marketing – wszystko, co musisz wiedzieć

    Kampania influencer marketing – wszystko, co musisz wiedzieć

    Digitalizacja sprzyja prężnej promocji w kanałach społecznościowych. Dzięki wdrażanym innowacjom firmy sięgają po coraz ciekawsze metody zdobywania uwagi.
    5 kroków do wyboru najlepszej agencji cyfrowej

    5 kroków do wyboru najlepszej agencji cyfrowej

    Zastanawiasz się nad współpracą z profesjonalną agencją cyfrową? Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę, aby Twój wybór przyniósł efekty!
    Czym jest marketing lateralny?

    Czym jest marketing lateralny?

    Metod wkupienia się w łaski wymagającego klienta jest wiele. Jak zrobić to skutecznie? Omawiamy, czym jest marketing lateralny. Warto wiedzieć więcej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę