E-mail marketing to działania, w których do komunikacji wykorzystuje się pocztę elektroniczną. Dzięki nim można utrzymywać relacje z klientami lub pozyskiwać nowych. Jedną z największych zalet takich działań jest możliwość personalizacji przekazu i dotarcia do grupy docelowej. Czy e-mail marketing nadal jest skuteczny?
Na skrzynki pocztowe trafia wiele reklam. Często większość z nich w ogóle nie dociera do adresata, gdyż są zatrzymywane przez filtry antyspamowe. Czy biorąc to pod uwagę, e-mail marketing ma sens? Zdecydowanie tak, ale prowadzony profesjonalnie. Jak wynika z badania ExpertSender z poczty elektronicznej korzysta ponad 28 mln Polaków, przy czym 31% ma jedną skrzynkę, a 68% co najmniej dwie. To oznacza, że tą drogą można dotrzeć do prawie wszystkich internautów w Polsce. Chociażby z tego powodu takie działania cieszą się tak dużym zainteresowaniem.
Ogromną zaletą e-mail marketingu jest docieranie bezpośrednio do odbiorcy, z którym firma miała kontakt. Być może ta osoba zapisała się do newslettera albo robiła zakupy w naszym sklepie i zgodziła się na otrzymywanie informacji o promocjach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że po ich uzyskaniu zapozna się z nimi i kupi produkt czy skorzysta z usługi. Może wydawać się, że reklama w mailach nie ma szans powodzenia, ale fakty są inne. Oto kilka informacji związanych z e-mail marketingiem:
Te informacje jasno wskazują na opłacalność tej formy marketingu, ale oczywiście wyniki zależą głównie od tego, jak działania są prowadzone. Dużą ich zaletą jest stosunkowo łatwa mierzalność. Można nawet monitorować, jaką klikalność miały poszczególne odnośniki.
Internauta może w ramach e-mail marketingu otrzymywać wiadomości w różnych przypadkach. W każdym konieczne jest odpowiednie dopasowanie treści wiadomości.
Ten rodzaj działań charakteryzuje się dużą skutecznością. Zanim internauta dostanie tego typu wiadomość, najpierw musi zapisać się do newslettera. Powinien więc znaleźć taką opcję w widocznych częściach witryny. Skutecznym sposobem na zachęcenie użytkowników do dołączenia do newslettera jest oferowanie w zamian np. 10% rabatu na pierwsze zamówienie. Dzięki temu rozwiązaniu można informować osoby znajdujące się w bazie o promocjach, nowej ofercie, ważnych wydarzeniach. Skuteczność tych działań wynika z tego, że klienci oczekują tych wiadomości. Jak wynika z badania Content Marketing Institute, 81% marketerów pracujących w branży B2B stwierdziło, że to newsletter jest dla nich najczęściej wykorzystywaną formą w content marketingu.
To nieoczywista forma e-mail marketingu. Internauta otrzymuje taką wiadomość, kiedy wykona określone działanie na stronie. Dobrym przykładem są kursy online. Użytkownik po zapisaniu się na taki kurs otrzymuje w odstępach czasowych kolejne jego części.
Należy jednak zaliczyć tutaj również inne formy automatycznych wiadomości, takie jak te, które trafiają do klientów sklepów. Otrzymują je np. po złożeniu zamówienia czy też po wysyłce produktów. Odbiorcy mogą też otrzymywać życzenia urodzinowe wraz z rabatem na zakupy i takie wiadomości również mogą być wysyłane automatycznie.
Do internautów mogą również trafić poprzez e-mail zbiorcze katalogi z produktami. Takie pliki powinny być dopracowane, estetyczne, zawierać najważniejsze informacje o produkcie i jego zdjęcia.
Zanim wyślemy e-mail marketingowy, powinniśmy wiedzieć, jakich zasad należy się trzymać przy takich działaniach.
Podstawą jest przygotowanie wiadomości, która wzbudzi zainteresowanie internautów. Kluczowym znaczenie ma tytuł. Ważny jest również odbiorca – powinien widzieć, że to wiadomość specjalnie dla niego. Tytuł ma zawierać kluczową informację dotyczącą zawartości wiadomości – nie może wprowadzać internauty w błąd. Treść e-maila powinna być jak najkrótsza. Może to być zaledwie kilka słów. Użytkownicy sieci nie lubią długich wiadomości – według CallPage spędzają średnio 8 sekund na przeglądaniu jednego e-maila. Jak najwięcej należy pokazać za pomocą grafiki i to zwiększa szanse na sukces.
Warto mierzyć skuteczność maili wysyłanych o różnych porach, aby ustalić, kiedy osiągane są najlepsze efekty. W przypadku różnych branż może to wyglądać inaczej. Idealnie, jeśli internauta w momencie odbioru wiadomości nie miał do przejrzenia ogromnej ich liczby.
Jeśli internauta będzie otrzymywać zbyt wiele wiadomości, to może usunąć swoje dane z newslettera. Wysyłanie kilku e-maili miesięcznie jest naturalne, ale czy warto robić to częściej? To zależy. Każda wiadomość powinna być uzasadniona – odbiorca ma być zadowolony z otrzymania e-maila ze względu np. na promocyjną ofertę. Jednym z rozwiązań jest określenie przez internautę już przy zapisie do newslettera, ile maksymalnie wiadomości chciałby otrzymywać.
Najczęściej internauci nie są zainteresowani całą ofertą sklepu, tylko produktami z określonej kategorii. Dlatego warto podzielić bazę adresatów według zainteresowań czy też dotychczasowych zakupów. Następnie należy kierować e-maile marketingowe do odbiorców, którzy rzeczywiście chcą kupić dany produkt. Bazę można dzielić według różnych kryteriów, np. płci czy wieku.
Warto, aby nadawcą wiadomości był np. Adam Malicki z firmy X. Podanie imienia i nazwiska jest lepiej postrzegane przez odbiorców. Takie wiadomości są skuteczniejsze.
Po temacie wiadomości to kolejny jej element, który ma ogromny wpływ na efekty działań. CTA powinno zachęcać internautę do kliknięcia, ale też nie może go wprowadzać w błąd. Ma być krótkie – skuteczniejsze jest skorzystanie z grafiki niż z samego tekstu.
Warto analizować wskaźnik otwierania wiadomości i klikalności CTA. To niezbędne dla optymalizacji działań. Na tej podstawie można porównywać skuteczność różnych tytułów, CTA i wdrażać zmiany. Zawsze można dopracować kampanię.
Komunikacja z internautami poprzez pocztę elektroniczną pozostaje bardzo skuteczną metodą docierania do nich z przekazem reklamowym. Realizacja kampanii, która będzie skuteczna, wymaga jednak zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Efekt działań zależy od licznych parametrów.
E-mail marketing zaliczany jest do najskuteczniejszych działań marketingowych online. Sprawdź, jak dotrzeć do odbiorców dzięki poczcie elektronicznej!
Dzięki e-mail marketingowi możesz zdobyć klientów. Czy wiesz, na czym polegają takie działania, a także, jak prowadzić je skutecznie? Czytaj dalej.
Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.