Employer Branding to działania marketingowe skierowane do pracowników i potencjalnych pracowników firmy. Okazuje się, że reputacja marki ma znaczenie nie tylko dla jej klientów!
Silny, profesjonalny wizerunek na rynku pracy może obniżyć koszty zatrudnienia, zatrzymać rotację pracowników, a także przyciągnąć największe talenty. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na czym polega ta strategia!
Employer Branding to zarządzanie reputacją marki wśród obecnych i potencjalnych pracowników. Strategia obejmuje wszystkie działania pozwalające kreować wizerunek na rynku pracy i wpływające na postrzeganie firmy jako rzetelnego pracodawcy.
W ciągu ostatnich kilku lat sporo biznesów zainteresowało się Employer Brandingiem. Według serwisu Universum w 2021 roku prawie 70% firm przyznało, że budowanie marki pracodawcy jest jednym z ich największych priorytetów biznesowych.
Działania w zakresie kreowania marki pracodawcy można podzielić na:
Aż 80% specjalistów ds. zatrudniania uważa, że Employer Branding ma znaczący wpływ na proces zatrudniania wielkich talentów (DevSkiller). To jedna z największych korzyści tej strategii!
Przemyślane zarządzanie wizerunkiem pozwala przyciągnąć do siebie specjalistów, którzy mogą pozytywnie wpłynąć na sukces marki, jej wyniki i rozwój. Czy wiesz, że 69% kandydatów chętniej składa aplikacje, jeśli firma aktywnie zarządza swoim wizerunkiem pracodawcy (HR Outlook)?
To nie wszystko. Oto inne korzyści wdrożenia Employer Brandingu:
Dobra reputacja marki i przyjazne środowisko pracy pozwalają zatrzymać dobrych specjalistów na długi czas. Według statystyk serwisu LinkedIn silna marka obniża rotację pracowników o 28%.
Rozpoznawalność i profesjonalny wizerunek na rynku pracy to przepis na przyspieszenie oraz usprawnienie procesu rekrutacji. Jeśli firma dobrze zarządza swoją reputacją, kandydaci sami będą się do niej zgłaszać.
Silna marka pracodawcy pozwala zredukować koszty rekrutacji i zatrudnienia aż o 50% (DevSkiller).
Employer Branding wewnętrzny również przynosi sporo korzyści. Firma, która dba o swój wizerunek wśród obecnych pracowników, może liczyć na większe zaangażowanie i wyższą produktywność, co w pośredni sposób przekłada się na zyski i rozwój firmy.
Na markę pracodawcy składają się: tożsamość oraz wizerunek. Tożsamość to cechy, jakimi charakteryzuje się firma oraz wartości, jakie zdecydowała się wyznawać. Wizerunek to natomiast obraz marki kreowany w umysłach odbiorców na podstawie tego, co widzą.
To oznacza, że jako właściciel brandu możesz stworzyć tożsamość, ale na wizerunek nie masz bezpośredniego wpływu – w tym przypadku liczy się to, jak odbiorą Cię obecni i potencjalni pracownicy.
Wyobraź sobie człowieka, który przy każdej okazji wykazuje niezadowolenie i narzeka. Przez innych będzie postrzegany jako pesymista wiecznie niezadowolony z życia, niezależnie od tego, co sam o sobie mówi i jak siebie postrzega. Tak samo jest z marką!
Przykładowe działania w zakresie Employer Brandingu:
Silna marka pracodawcy musi mieć misję i cele, a także wyznawać pewne wartości. To pozwala wyróżnić się na tle innych firm i zbudować zaufanie na rynku pracy.
Czasami firmy nie są świadome tego, jaką reputację mają wśród pracowników i potencjalnych kandydatów. Przed planowaniem strategii warto więc przeprowadzić audyt. Jak to zrobić? Na przykład za pomocą ankiet, researchu na grupach, w social mediach czy na stronach internetowych.
Media społecznościowe to doskonałe miejsce do prowadzenia działań z zakresu Employer Brandingu, a niekwestionowanym liderem w tym obszarze jest LinkedIn.
DevsSiller
Marki najczęściej decydują się na działania na tej platformie, ponieważ aż 60% kandydatów sprawdza profil firmy właśnie tam (Social Media Today).
Zadowoleni i zaangażowani pracownicy to najlepsza promocja marki na rynku pracy. Warto zachęcić zespół do dzielenia się historiami i wrażeniami oraz do tworzenia contentu związanego z firmą.
Możliwości jest mnóstwo. Mogą to być posty w social mediach, artykuły na blogu, wideo na platformie YouTube czy nawet spotkania live.
Zadbaj o doświadczenia swoich obecnych pracowników. Skoro to oni są najcenniejszą bronią w walce o dobrą reputację, to ich satysfakcja związana ze środowiskiem pracy ma ogromne znaczenie.
Firma powinna zapewniać atrakcyjne ścieżki rozwoju, świadczenia socjalne, sprawiedliwe systemy motywacyjne, dobrą komunikację wewnętrzną, a także zadbać o kulturę organizacyjną.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.