Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak jej uniknąć?

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak jej uniknąć?

Thirdman/pexels.com

Pozycjonowanie różnych podstron na te same frazy może wydawać się dobrym pomysłem na poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Często jednak efekt jest zupełnie odwrotny od zamierzonego – podstrony konkurują ze sobą, prowadząc do osłabienia ogólnych wyników strony. Takie zjawisko nosi nazwę kanibalizacji słów kluczowych. Na czym dokładnie polega ten proces, jak go unikać i czy w każdej sytuacji jest to coś negatywnego?

Słowa kluczowe – podstawa SEO

Historia SEO, czyli optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, sięga lat 90. XX wieku. Ten niezwykle istotny obszar marketingu online funkcjonuje w zasadzie od momentu, gdy pojawiły się pierwsze wyszukiwarki internetowe. Początkowo głównym elementem, który decydował o obecności i pozycji strony w wynikach wyszukiwania, były wpisy w katalogach witryn (internetowych odpowiednikach książek telefonicznych). Pozycjonowanie jednak stale ewoluuje wraz z rozwojem wyszukiwarek, które regularnie wprowadzają kolejne aktualizacje. Dominującą pozycję na polskim i światowym rynku ma obecnie Google i niewiele wskazuje na to, by ta sytuacja miała się zmienić. Z serwisu tej firmy korzysta ponad 95% internautów nad Wisłą, a podobne statystyki można odnotować w wielu innych krajach. Z tego względu to właśnie przede wszystkim zmiany w algorytmach Google decydują o tym, jak należy podejść do kwestii pozycjonowania.

Przed wyjaśnieniem, jak działa kanibalizacja SEO, warto na chwilę skupić się na samym znaczeniu słów kluczowych. Odpowiedni dobór fraz niemal od początku jest jednym z głównych czynników, które wpływają na pozycję strony. Temat ten wymaga obecnie zachowania pewnej równowagi i zwrócenia uwagi również na jakość tekstu. Już dawno minęły czasy, gdy artykuły składające się niemal wyłącznie ze słów kluczowych trafiały na szczyt listy wyników. Należy także uważać na kwestie takie jak kanibalizacja treści i inne potencjalne problemy – przygotowanie odpowiedniej zawartości strony wymaga dość dużego nakładu pracy i zwrócenia uwagi na liczne aspekty działania algorytmów Google. Nie można jednak pominąć tego tematu; mimo że wyszukiwarki analizują coraz większą liczbę czynników, w centrum uwagi nieustannie pozostają właśnie frazy kluczowe.

Dlaczego dobór słów kluczowych jest tak ważny?

Frazy kluczowe to przede wszystkim główne połączenie pomiędzy tym, czego oczekują użytkownicy wyszukiwarek, a tym, co warto zaprezentować na stronie. Należy przy tym pamiętać o głównym celu działań związanych z SEO, jakim jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie. Słowa kluczowe, na które pozycjonuje się dana witryna, będą w dużym stopniu decydować o tym, kto i w jakim celu trafi na stronę. Z tego względu należy zwrócić szczególną uwagę na ich dobór, treść, zagęszczenie i liczbę – to jedne z najistotniejszych elementów strategii pozycjonowania. Aby zawartość strony mogła skutecznie generować ruch organiczny, konieczne jest przede wszystkim zrozumienie potrzeb grupy docelowej.

Od strony technicznej wyszukiwarki analizują słowa kluczowe obecne w każdej części strony – zarówno w tekście, jak i w tagach HTML czy innych elementach. Szczegółowe informacje o wszystkich witrynach widocznych dla Google są utrzymywane w ogromnych bazach danych, które są na bieżąco aktualizowane. Kanibalizacja słów kluczowych może mieć znaczenie już na tym etapie – algorytmy wyszukiwarki mogą mieć problem z oceną stron pozycjonowanych na te same frazy. W momencie, gdy użytkownik wprowadza konkretne zapytanie, wyszukiwarka stara się dopasować jak najlepsze wyniki według słów użytych w treści zapytania. Działanie algorytmów Google odbywa się w pełni automatycznie, a w celu osiągnięcia jak najwyższej pozycji należy pamiętać o odpowiednim dostosowaniu zawartości strony.

Rodzaje słów kluczowych

Frazy kluczowe dzielą się na dwie główne grupy, które różnią się przede wszystkim długością zapytania. Krótkie wyszukiwania, składające się najczęściej z jednego lub dwóch słów, to tak zwane słowa kluczowe „short – tail” – „z krótkim ogonem”. Dłuższe zapytania, które mogą mieć nawet formę pełnych zdań, to z kolei frazy „long – tail”, czyli „z długim ogonem”. W dobrze przygotowanej strategii pozycjonowania należy zadbać o odpowiednie wykorzystanie obydwóch grup słów kluczowych.


Źródło: Christina Morillo

W przypadku fraz short – tail wolumen wyszukiwań jest znacznie większy, podobnie jak liczba stron, które walczą o pozycję przy tego typu zapytaniach. Dla przykładu po wpisaniu słowa „pozycjonowanie” otrzymujemy ponad 7 milionów wyników – konkurencja jest zatem bardzo wysoka. To także terminy, przy których częściej występuje kanibalizacja fraz kluczowych, jednak przy tak ogólnych zwrotach możliwe jest skuteczne wyświetlanie więcej niż jednej strony z danego serwisu w wynikach wyszukiwania.

Słowa kluczowe long – tail oferują spory potencjał dzięki mniejszej liczbie zapytań i konkurencyjnych stron. Kontynuując poprzedni przykład, spróbujmy wyszukać termin „czym jest kanibalizacja słów kluczowych” – tym razem wyników będzie niecałe 8 tysięcy, a zatem niemal 1000 – krotnie mniej. Takie liczby doskonale pokazują, dlaczego należy zająć się nie tylko ogólnymi, krótkimi frazami, lecz także dłuższymi zapytaniami. Warto podkreślić, że liczba wyszukiwań tego typu stale rośnie – spore znaczenie mają tutaj coraz popularniejsze systemy zamiany mowy na tekst, przy których użytkownicy formułują zwykle pełne zdania.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

To sytuacja, w której różne podstrony danej witryny – posty blogowe, artykuły czy strony produktów – są pozycjonowane pod te same frazy kluczowe. Zazwyczaj źródłem tego problemu jest zbyt duże podobieństwo pomiędzy tematyką poszczególnych podstron. W efekcie różne posty bądź artykuły wzajemnie „zjadają” wyniki i popularność pozostałych treści z tej samej strony. Co istotne, kanibalizacja fraz kluczowych nie zawsze oznacza, że mamy do czynienia ze sporym zagrożeniem dla pozycjonowania naszej witryny, które należy natychmiast zwalczyć. W niektórych przypadkach wpływ tego zjawiska jest niewielki, jednak nawet wtedy jest to pewien sygnał, że warto scalić podstrony traktujące o tym samym temacie.

Kiedy kanibalizacja treści jest problemem?

Zanim przejdziemy do metod unikania i zwalczania kanibalizacji SEO, warto wskazać, w jakich sytuacjach takie zjawisko nie jest negatywne. Należy przede wszystkim sprawdzić, jak witryna radzi sobie w wynikach wyszukiwania na potencjalnie problematyczną frazę.

W tym momencie warto przytoczyć pewną niezwykle istotną statystykę – według różnych źródeł od 70% do nawet 90% użytkowników w ogóle nie odwiedza drugiej strony wyników wyszukiwania. Oznacza to, że póki nasza witryna mieści się wśród pierwszych rezultatów, nawet kilka artykułów pojawiających się przy tej samej frazie nie stanowi problemu. Wręcz przeciwnie – jest to właściwie korzystna sytuacja, która może doprowadzić do znacznego zwiększenia ruchu organicznego.

Prawdziwe schody zaczynają się wtedy, gdy kanibalizacja słów kluczowych zmniejsza nasze szanse na pojawienie się jakiejkolwiek podstrony na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Czynniki rankingowe, na które wpływa kanibalizacja słów kluczowych

Parametry, które są brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarki przy obliczaniu oceny dla danej strony, nazywa się czynnikami rankingowymi. W ich skład wchodzą zarówno kwestie związane z samą zawartością witryny, jak i działania mające miejsce poza nią. Niezwykle istotną częścią tej drugiej grupy są linki zewnętrzne, podczas gdy w przypadku pierwszej grupy spore znaczenie, obok słów kluczowych, ma także linkowanie wewnętrzne. W obydwóch przypadkach kanibalizacja fraz kluczowych może negatywnie wpłynąć na ocenę profilu linkowego. Wyświetlanie się różnych podstron sprawia, że ruch w naturalny sposób dzieli się między nimi, przez co spada zarówno znaczenie odnośników, jak i współczynnik klikalności samej strony w wynikach wyszukiwania.

Kanibalizacja SEO – co może być jej przyczyną?

W pierwszej kolejności warto określić, jakie sytuacje mogą prowadzić do pojawienia się problemu związanego z kanibalizacją treści. To zjawisko, z którym mamy do czynienia między innymi przy duplikacji zawartości – szczególnie wtedy, gdy poszczególne podstrony mają identyczne tytuły i podobne opisy meta. Kanibalizacja SEO pojawia się jednak nie tylko w sytuacji, gdy podstrony są dokładnymi kopiami. Problem ten dotyczy również artykułów o bardzo podobnej tematyce – należy uważać nie tylko na samą treść, lecz także na linki. W takich sytuacjach konieczne może okazać się przeredagowanie zawartości podstron.

Kanibalizacja fraz kluczowych – jak ją rozpoznać?

Na pierwszy rzut oka problem ten może być dość trudny do zdiagnozowania. Jeśli jednak zauważymy, że pozycjonowanie strony nie przynosi odpowiednich efektów, a ruch na witrynie maleje zamiast wzrastać, zdecydowanie należy dokładnie przeanalizować problem. Na szczęście istnieje kilka skutecznych i stosunkowo prostych sposobów, by zidentyfikować kanibalizację słów kluczowych.

Audyt zawartości strony

To najszybsza i najłatwiejsza droga do określenia, czy kanibalizacja słów kluczowych wpływa na pozycję naszej strony. Tego typu analiza może być częścią szerszego audytu SEO – tego typu usługi możemy znaleźć w ofercie profesjonalnych agencji SEO. W niektórych sytuacjach możemy także zamówić audyt skupiony wyłącznie na tym punkcie.

Sprawdzenie historii pozycji strony z narzędziami SEO

Wyszukiwarki internetowe oferują własne systemy do analizy wyników pozycjonowania strony – w przypadku Google jest to Search Console. Choć jest to dość rozbudowane oprogramowanie, aktualnie nie oferuje możliwości sprawdzenia dokładnej historii pozycji konkretnych podstron (wyniki są przedstawiane dla całej witryny). Istnieją jednak liczne darmowe i płatne narzędzia, które dostarczają dane tego typu – warto z nich skorzystać, gdy podejrzewamy wystąpienie kanibalizacji SEO.

Kanibalizacja słów kluczowych – zapytania z parametrem „site:”

Google pozwala nie tylko na wprowadzanie prostych, tekstowych zapytań – wyszukiwarka obsługuje także dość długą listę dodatkowych parametrów, które pozwalają zawęzić wyniki. Jednym z nich jest „site:”, z którego wykorzystaniem możemy ograniczyć rezultaty tylko do danej witryny. Jeśli po wpisaniu takiego zapytania widzimy kilka wyników, możemy mieć do czynienia z kanibalizacją – warto jednak potwierdzić taką analizę wykorzystaniem narzędzi SEO.

Jak uniknąć kanibalizacji słów kluczowych?

Jeżeli po sprawdzeniu efektów pozycjonowania witryny zauważyliśmy, że kanibalizacja słów kluczowych może negatywnie wpłynąć na jej zasięg, należy jak najszybciej zwalczyć ten problem. Warto działać jak najwcześniej – znajomość odpowiednich technik umożliwi uniknięcie podobnych zjawisk w przyszłości.

Połącz różne podstrony w jedną

Jeżeli poszczególne podstrony skupiają się na tej samej tematyce i generują ruch od podobnych grup użytkowników, jest to dobry sygnał, by scalić je w jeden, prawdopodobnie nieco dłuższy artykuł. To także szansa, by nieco przeredagować treść – Google wysoko ocenia dobrze przygotowaną zawartość, która potrafi zatrzymać użytkownika na stronie na kilka minut.

Walcząc z kanibalizacją fraz z kluczowych w ten sposób, nie można zapomnieć o bardzo istotnej kwestii, jaką jest przygotowanie odpowiednich przekierowań. Usunięty artykuł, post czy opis produktu nie znika całkowicie z sieci – wciąż mogą prowadzić do niego odnośniki z innych witryn, które mają ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Aby uniknąć pojawiania się martwych linków, warto zamiast całkowitego usunięcia zamienić starsze podstrony na przekierowania do nowszej. W przypadku odnośników wewnętrznych lepszą opcją będzie jednak zmiana adresu URL.

Zadbaj o odpowiednią hierarchię linkowania

To kolejny czynnik, który może pomóc w uniknięciu kanibalizacji słów kluczowych. Warto przyjąć zasadę linkowania od mniej istotnych do bardziej istotnych podstron. W ten sposób silnik wyszukiwarki będzie w stanie zidentyfikować, które części witryny mają największe znaczenie i odpowiednio dostosować wyniki.

Linki kanoniczne a kanibalizacja treści

W niektórych przypadkach scalenie lub usunięcie podstron może nie być odpowiednim wyjściem. Ma to miejsce między innymi przy różnego rodzaju parametrach w adresie URL, na przykład przy wyszukiwaniu produktów w sklepie internetowym. Zazwyczaj są one oddzielone znakiem „&”. Z technicznego punktu widzenia będą to różne strony – wyszukiwarka musi zatem otrzymać informację, że w rzeczywistości chodzi o tę samą podstronę, na przykład kategorię produktów. W tym celu stosuje się tak zwane linki kanoniczne, które określają podstawowy format adresu URL, pozbawiony dodatkowych parametrów.

Kanibalizacja treści w sklepie online: linkowanie do kategorii

W przypadku handlu online musimy liczyć się z obecnością wielu produktów o podobnych podstronach i opisach. Z tego względu pozycjonowanie w e – commerce wiąże się z pewnymi wyzwaniami, jednak istnieją sposoby, by skutecznie zadbać o pozycjonowanie strony nawet w takiej sytuacji. Aby zwalczyć kanibalizację słów kluczowych w sklepie internetowym, można na przykład linkować na stronę kategorii z każdej strony produktu. Zazwyczaj wymaga to po prostu odpowiedniego przygotowania struktury witryny, aby tego typu hierarchia linków była przygotowana automatycznie. Strona kategorii powinna z kolei być wtedy podstroną, na której skupiają się nasze czynności związane z pozycjonowaniem.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?

    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?

    Na Twojej stronie powinny się znajdować unikatowe treści. Czy wiesz, czym jest duplicate content? Zdajesz sobie sprawę z tego, że problem duplikacji tekstu występować może na Twojej stronie i nawet o tym nie wiesz? Sprawdź, co możesz zrobić.
    Na co zwracać uwagę przy wyborze agencji SEO?

    Na co zwracać uwagę przy wyborze agencji SEO?

    Stoisz przed wyborem firmy, której powierzysz pozycjonowanie swojej strony? Mamy coś dla Ciebie! Przeczytaj, jaki model rozliczenia będzie najlepszy i na co zwrócić uwagę, analizując oferty agencji SEO.
    Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google?

    Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google?

    Czym jest pozycjonowanie strony i jak sprawdzić widoczność witryny w Google? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj przydatne narzędzia oraz wskazówki.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: