Czym jest kanoniczny adres URL?

Czym jest kanoniczny adres URL?

Mars Sector-6/unsplash.com

Coraz więcej stron internetowych ma problem ze zduplikowanymi treściami, które dostają najwięcej kar od Google. Jeśli posiadasz dwie podobne do siebie strony WWW, warto pomyśleć o wybraniu preferowanego adresu URL, nazywanego kanonicznym.

W tym artykule dowiesz się, czym jest znacznik [rel=canonical] i jak prawidłowo używać go na swojej stronie.

Kanoniczny adres URL – o co z nim właściwie chodzi?

Rel=canonical stanowi informację o tym, że określony adres URL jest główną wersją strony i to właśnie ona pojawia się w wynikach wyszukiwania. Można go odnaleźć w nagłówku, wraz z metadanymi kodu HTML. Ma on sugerować Google, która strona powinna być indeksowana. Dzięki temu unikasz konkurencji w przypadku stron stosujących podobne słowa kluczowe. Kanoniczny adres URL jest wprowadzany w nagłówku HTML informującym wyszukiwarki, która wersja witryny jest lepsza. Do głównych zastosowań tagów kanonicznych zaliczyć można przede wszystkim:

  • wybór preferowanej witryny, która ma być indeksowana,
  • sposób na uniknięcie problemu związanego ze zduplikowanymi treściami.

Znacznik kanoniczny jest wyświetlany jako rel=canonical i wygląda w następujący sposób:

<link rel=”canonical” href=”https://Twoja-Witryna.pl” />

Tag canonical ma ogromne znaczenie w procesie indeksowania. Jeśli więc Twoja witryna zawiera strony o podobnej zawartości, to powinieneś skonfigurować ich kanoniczny adres URL. Strona ze znacznikiem rel=canonical ma pierwszeństwo przed innymi i to ona będzie wyświetlana w rankingu SERP oraz brana pod uwagę w przyszłości przez roboty indeksujące.

Sprawdź: Wszystko, co warto wiedzieć o kanonizacji SEO

W jaki sposób znacznik rel=canonical wpływa na SEO?

Jak już wspomnieliśmy, dzięki znacznikowi kanonicznemu roboty indeksujące wiedzą, która wersja strony jest właściwa. Bez użycia tego znacznika roboty mają problem, którą ze stron pozycjonować i indeksować i przez to najczęściej cała witryna otrzymuje karę. W najgorszym przypadku może ona nawet zostać trwale usunięta.

Źródło: Mars Sector-6/unsplash.com

Tag rel=canonical ułatwia robotom wyszukiwarek proces indeksowania, pomagając im zrozumieć treść znajdującą się na stronie, co pozwala zapobiec ignorowaniu strony i zwiększa szanse na jej wysokie pozycjonowanie.

Pamiętaj, że Google na pierwszym miejscu zawsze stawia użytkownika. Wyszukiwarka, przeszukując strony, stara się znaleźć najlepsze źródła treści, aby zapewnić odbiorcom pozytywne wrażenia. Google wie, że użytkownicy nie chcą wielokrotnie oglądać tej samej treści w witrynie, dlatego zduplikowane treści mogą mieć negatywny wpływ na pozycję strony w rankingu SERP.

Kiedy warto stosować znacznik rel=canonical?

  1. Podczas testów A/B
  2. Testy A/B to strategia, którą stosują wszyscy marketerzy, aby zrozumieć, które elementy na stronie działają najlepiej. Możesz testować drobne szczegóły, ale również i te większe zmiany. Bez znacznika kanonicznego algorytm nie będzie wiedział, którą stronę indeksować. Rel=canonical wskazuje drogę do właściwej wersji witryny.

  3. Kiedy korzystasz z wielu odmian adresu URL
  4. Kanoniczne adresy URL sprawdzają się również w przypadku witryn, które posiadają kilka odmian adresów URL. Przykładowo w sklepie internetowym sprzedającym obuwie znajdują się sekcje z obuwiem sportowym i sandałami. Pochodzą one z tego samego adresu witryny. Jeśli zastosujesz znacznik rel=canonical, oznaczać to będzie, że adresy URL tych stron produktów będą różne, mimo że strony pozostaną takie same. W rezultacie otrzymasz dwa adresy URL o tej samej treści. Kanoniczne adresy URL są regularnie praktykowane przez sklepy e-commerce i są uważane za najlepszy sposób radzenia sobie z problemem zduplikowanych treści.

  5. Kiedy zauważysz niezamierzone zduplikowane treści
  6. Może zacząć generować w swojej witrynie zduplikowane treści przypadkowo – najczęściej obejmuje to tytuły i opisy meta, które są takie same dla wielu stron. Zdarzają się również sytuacje, kiedy inna witryna ściąga treści z Twojej, a także problemy techniczne czy oddzielne wersje HTTP i HTTPS witryn.

    Każdy z tych przypadków dotyczy zduplikowania treści, które nie jest łatwo zidentyfikować. W związku z tym zaleca się użycie odpowiednich narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić treści w witrynie i odnaleźć ukryte problemy.

Sprawdź: Znaczniki kanoniczne – czy naprawdę są potrzebne dla zduplikowanych treści?

Podsumowanie

Jak zauważyłeś, znacznik rel=canonical nie jest trudny w użyciu. Musisz tylko pamiętać, aby umieścić go w odpowiednim miejscu na stronie, przy oryginalnej wersji adresu URL. Tag kanoniczny w przypadku SEO jest częścią strategii technicznej, która stanowi wsparcie dla pozostałych działań.

Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć znaczenie tagu kanonicznego adresu URL i sprawi, że zaczniesz stosować go w swojej witrynie. Zduplikowane treści mogą przysporzyć Ci wiele problemów w postaci kar nakładanych przez Google, dlatego aby ich uniknąć, warto zastosować tag kanoniczny. Agencja SEO może pomóc Ci poradzić sobie z zaimplementowaniem tego tagu w swojej witrynie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest Alexa Rank?

    Czym jest Alexa Rank?

    Ranking popularności witryny, jakim jest Alexa Rank, jest niezwykle przydatny przy działaniach związanych z SEO. Dzięki niemu można przeanalizować stronę pod kątem jej popularności względem konkurencji. Zobacz, jak korzystać z tego narzędzia.
    Praktyki SEO: Black Hat SEO

    Praktyki SEO: Black Hat SEO

    Niedozwolone praktyki SEO stają się codziennością w sieci. Jak z nimi walczyć? Co to jest Black Hat SEO i czym może skutkować droga na skróty?
    Czy dzięki SEO można zwiększyć sprzedaż online?

    Czy dzięki SEO można zwiększyć sprzedaż online?

    Chcesz zwiększyć swoją sprzedaż E-Commerce? Może czas zastanowić się nad konkretnymi działaniami SEO? Dowiedz się, jak zacząć działać!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.