DARMOWY AUDYT SEO

Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

14 min czytania
Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?
Kategoria Pozycjonowanie

W firmach, które realizują sprzedaż produktów w Internecie, wiedza o tym, jak zwiększyć współczynnik konwersji, ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia możliwości generowania zysków. W sklepach internetowych działania marketingowe muszą opierać się nie tylko na budowaniu rozpoznawalności czy pozyskiwaniu ruchu na stronę firmową. Bardzo ważne jest, aby klienci byli zainteresowani dokonaniem zakupu. Należy więc zwrócić uwagę na cel konwersji.

Konwersja nie musi dotyczyć wyłącznie zakupów realizowanych przez klientów. W marketingu internetowym uznaje się, że konwersja to działanie ze strony odwiedzającego witrynę, które jest reakcją na działania promocyjne. Mogą być one realizowane zarówno poprzez kampanię reklamową, jak i pozycjonowanie serwisu internetowego.

Konwersja może obejmować:

  • zarejestrowanie konta klienta,
  • pozostawienie danych kontaktowych,
  • wypełnienie formularza,
  • kliknięcie baneru reklamowego,
  • ściągnięcie pliku,
  • obejrzenie filmu udostępnionego na stronie,
  • jak najdłuższe pozostanie na stronie.

Z punktu widzenia właściciela strony najważniejsza jest konwersja dotycząca zakupów. Wielkość sprzedaży decyduje o rozwoju działalności gospodarczej. Decydując się na korzystanie z działań marketingu internetowego, warto skupić się na tym, aby zwiększyć wskaźnik konwersji, gdyż przekłada się to na dokonanie zakupu przez klienta. Ustalenie takiego celu pozwala następnie znacznie lepiej monitorować efekty uzyskiwane przy realizowaniu konkretnej strategii marketingowej.

Spis treści:

Ile wynosi dobry współczynnik konwersji?

W przypadku klientów detalicznych średni współczynnik konwersji wynosi od 2 do 5%. Ze względu na to, iż wskaźnik ten jest mierzony liczbą sesji, a nie liczbą użytkowników odwiedzających witrynę, warto przyjrzeć się mu również przez pryzmat liczby odwiedzin, który z reguły jest nieco wyższy niż standardowy miernik. Prostą zasadą jest więc to, że im skuteczniej będziesz zachęcać odbiorców do powrotu do swojej witryny, tym większą szansę na zwiększenie konwersji zyskasz.

Sprawdź: Wzmożona konwersja strony docelowej – to się opłaca!

Współczynnik konwersji pod kątem urządzeń

Warto wziąć pod uwagę fakt, iż większość użytkowników dokonuje zakupów poprzez telefony komórkowe. Głównym źródłem zysków sklepu online są więc przychody z urządzeń mobilnych. Elementem każdej strategii marketingowej powinno być zatem dostosowanie funkcjonalności witryny e-commerce do mniejszych ekranów. Poprawa wrażeń użytkowników jest bowiem najlepszym sposobem na zwiększenie zysków ze sprzedaży i uzyskanie miana lidera w swojej branży.

Konsumenci oczekują płynnych zakupów mobilnych. Optymalizacja sklepu pod tym kątem zwiększa zatem popularność marki, a wzrost konwersji następuje jeszcze szybciej, niż można by się tego spodziewać. Warto dodać, że wyszukiwanie, zakupy i płatności za pomocą smartfonów stanowi większość wszystkich tego typu działań online. Co więcej, wraz z rozwojem technologii wskaźnik ten z pewnością będzie stale wzrastał. Warto więc zadbać o wersję mobilną swojej witryny, gdyż może to pozytywnie wpłynąć na osiągane przez nią wyniki.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

W jaki sposób zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Wiedząc, co to znaczy konwersja, można skupić się na działaniach mających na celu jej poprawę. Kluczowe jest zapewnienie możliwości korzystania przez klientów z uproszczonego procesu prowadzącego do zakupu. Im składanie zamówienia jest trudniejsze, tym więcej klientów będzie rezygnować z finalizacji transakcji. Wpływa to na niski współczynnik konwersji. Pierwszym etapem optymalizacji procesu sprzedaży jest optymalizacja koszyka zakupowego.

Przy składaniu zamówień warto zapewnić klientom:

  • możliwość zrealizowania zamówienia bez konieczności podawania szczegółowych danych,
  • możliwość korzystania ze ścieżki zakupowej, która składa się z nie więcej niż trzech kroków,
  • możliwość dokonywania transakcji bez konieczności logowania.

Dbanie o pozytywne doświadczenia użytkownika przekłada się nie tylko na zwiększenie ilości transakcji, które będą finalizowane, ale też na zadowolenie z korzystania z usług sklepu internetowego, a tym samym na wzrost współczynnika konwersji.

Sprawdź: Wzrost konwersji a optymalizacja reklam sponsorowanych – z troską o Twój budżet

Dlaczego pozytywne doświadczenia użytkownika mają coraz większe znaczenie?

Zmiany w algorytmach Google sprawiają, że doświadczenia użytkownika związane z obsługą strony internetowej mają znaczenie dla pozycji tej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Optymalizacja witryny z punktu widzenia User Experience to z jednej strony możliwość poprawy wyników, z drugiej zaś można uzyskać większą funkcjonalność witryny, która przełoży się na możliwość bardziej wygodnego korzystania ze sklepu internetowego. Dzięki temu nastąpi też wyższa konwersja. Optymalizacja strony internetowej powinna opierać się między innymi na poprawie czasu ładowania. Jeśli użytkownik musi czekać więcej niż 3 sekundy na jej wczytanie, wówczas znacznie zwiększa się liczba rezygnacji z dalszych zakupów. Kolejnym etapem optymalizacji witryny internetowej jest poprawa działania wyszukiwarki produktów. To wszystko wpływa na współczynnik konwersji.

Sposób funkcjonowania wyszukiwarki produktów ma szczególne znaczenie dla sklepów internetowych, które sprzedają wystandaryzowane produkty, takie jak:

  • elektronika,
  • artykuły spożywcze,
  • wyposażenie wnętrz,
  • kosmetyki.

Ważne jest zadbanie o to, by wyszukiwarka była umieszczona w widocznym miejscu. Równocześnie, sprawdzając, jak poprawić współczynnik konwersji, można zauważyć, że polecane jest zastosowanie auto podpowiedzi. Skraca to czas, w którym klient odnajdzie konkretny produkt.

Optymalizacja konwersji – dlaczego warto poprawić i ulepszyć karty produktów?

Im lepiej skonstruowana karta produktu, tym łatwiej generować ruch organiczny i liczbę konwersji.

Wejścia na stronę mogą mieć swoje źródło w:

  • wyszukiwarkach,
  • mediach społecznościowych,
  • porównywarkach cen.

Karta produktu może znacznie poprawić możliwość pozyskiwania potencjalnych klientów i sprawić, że konwersja będzie na wyższym poziomie. Odbiorca powinien uzyskać informacje, jakie korzyści zapewnia skorzystanie z zakupu konkretnego produktu. Wyróżnienie się na tle konkurencji jest kluczowe z punktu widzenia tego, jak wysoka będzie konwersja. Karta produktu powinna być czytelna. Najważniejsze informacje powinny znajdować się na samej górze.

Do kluczowych elementów karty produktu, które wpłyną na zachowanie potencjalnego klienta, a także na wzrost konwersji, zaliczają się:

  • dobrej jakości zdjęcia produktu,
  • skrócony opis produktu,
  • wezwanie do działania.

W informacjach dotyczących tego, jak poprawić ilość konwersji w sklepie, specjaliści jednoznacznie wskazują, że jednym z najczęstszych problemów występujących w sklepach internetowych jest brak czytelnego wezwania do działania. Elementy takie jak „dodaj produkt do koszyka” powinny być łatwe do znalezienia. Warto wykorzystać wyróżniającą kolorystykę czy przyciągającą uwagę grafikę.

Karta produktu musi zawierać także dobrze przygotowane opisy produktów. Z jednej strony muszą to być informacje użyteczne, które wskazują najważniejsze parametry użytkowe. Z drugiej zaś każdy opis powinien być pisany z wykorzystaniem języka korzyści. Nie należy kopiować informacji pochodzących od producentów czy dystrybutorów. Będzie to negatywnie oddziaływać na sposób postrzegania treści na stronie sklepu internetowego przez wyszukiwarki i z pewnością nie wpłynie na to, że konwersja się poprawi. Opisy produktów muszą być unikalne. Dobrze skonstruowane sprawiają, że odbiorca treści od razu wie, czym jest dany produkt. W krótkim czasie jest w stanie wyszukać kluczowe informacje, których poszukuje w celu podjęcia decyzji o zakupie. Możliwe jest wówczas osiągnięcie celów konwersji.

Wysoka jakość obrazów i filmów

Nie ma wątpliwości, że wysoka jakość obrazów jest kluczowym elementem każdej strategii marketingowej. Czynnik ten najskuteczniej przyciąga bowiem uwagę użytkowników, w wyniku czego ich pobyt na stronie się wydłuża, a szanse na dokonanie konwersji znacznie wzrastają.

Publikowane w witrynie e-commerce obrazy powinny zatem charakteryzować się wysoką jakością, niezależnie od rozdzielczości ekranu. Muszą ponadto przedstawiać dany produkt pod wieloma kątami, a także obrazować jego funkcjonalność w danym otoczeniu. Użytkownicy często wyobrażają sobie bowiem siebie korzystających z przedmiotu, który zamierzają kupić. Dokładne zobrazowanie im jego zastosowania jest zatem najlepszym sposobem na zachęcenie potencjalnych klientów do dokonania zakupu.

Warto również zadbać o prezentację produktu na urządzeniach mobilnych. Użytkownik powinien mieć możliwość powiększania, a nawet obracania konkretnych przedmiotów. Zdjęcia muszą ponadto zapewniać konsumentom zobaczenie każdego, nawet najmniejszego szczegółu produktu, którym są faktycznie zainteresowani.

Opinie konsumentów

Rekomendacje pozwalają budować zaufanie konsumentów i zwiększać wiarygodność marki, co ma bezpośredni wpływ na współczynnik konwersji. Z badań wynika bowiem, że większość użytkowników ufa internetowym opiniom tak samo jak ocenom swoich znajomych.

Warto więc uwzględnić w swoim sklepie internetowym choćby klasyczne oceny w postaci gwiazdek. Należy jednak upewnić się, że recenzje pochodzą od realnych konsumentów. Klienci szybko bowiem wykryją fałszywe opinie, w wyniku czego z pewnością zrezygnują z dokonywania zakupów z Twoim sklepie. Nie ryzykuj więc utratą reputacji i zadbaj o wiarygodne opinie, a współczynnik konwersji z pewnością wzrośnie.

Jak zwiększyć konwersję, dając więcej opcji płatności i wysyłki?

Im większe możliwości realizowania zamówienia otrzymuje klient, tym w znacznie większym stopniu będzie decydował się na dokonanie zakupu. Wzrosną też cele konwersji. Bardzo często powodem braku decyzji o kupnie produktu jest to, że potencjalny klient nie może znaleźć najlepszej dla niego opcji dostawy towaru. Ma to znaczenie szczególnie dla klientów mieszkających w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do różnych form dostarczenia produktu pozwala skorzystać z takich, które są łatwo dostępne. Podobnie jest z opcjami płatności. Im zapewni się większy wybór, tym większa liczba klientów zdecyduje się na proces zakupowy. Możliwa jest wówczas lepsza konwersja.

Należy brać pod uwagę, że gdy nabywca nie może skorzystać z ulubionej formy płatności, wówczas będzie znacznie mniej zainteresowany złożeniem zamówienia. Dodatkowo, ustalając, jak zwiększyć wskaźnik konwersji w sklepie, można zdecydować się na zapewnienie darmowej wysyłki. To rozwiązanie, które może być zaoferowane klientom choćby przy składaniu większych zamówień. Nie będzie to nadmiernym kosztem nawet dla małego sklepu internetowego, a może być dodatkowym czynnikiem, który poprawi współczynnik konwersji (obejmuje nawet mikro konwersje).

Sprawdź: Optymalizacja konwersji

Jak silna marka sklepu internetowego przełoży się na konwersję?

Im bardziej rozpoznawalny sklep internetowy w przestrzeni Internetu, tym większe zaufanie klientów (tym samym wyższy współczynnik konwersji). Należy brać pod uwagę, że kupujący w sieci mają ograniczone zaufanie. Gdy witryna sklepu nie jest profesjonalnie skonstruowana, wyświetlenie kluczowej podstrony witryny nie jest możliwe, a o firmie nie można znaleźć wiele informacji, wówczas będą oni znacznie częściej rezygnować z zakupów. W ten sposób traci się relację z potencjalnym klientem, który trafił na stronę bezpośrednio z wyszukiwarek i nie można liczyć na udane konwersje. Bardzo ważne jest, aby realizować takie działania marketingowe, które pozwalają budować silną pozycję marki. Przekładać się to będzie bezpośrednio na rozpoznawalność, a tym samym wzrost współczynnika konwersji, co znacznie ułatwi skuteczne kierowanie przekazu marketingowego do klientów.

Zastanawiając się, jak zwiększyć konwersję w sklepie, należy brać pod uwagę, że wiele działań, które można zrealizować, przyniesie krótkoterminowe efekty. Strategia mająca na celu stworzenie silnej marki będzie zaś przynosić korzyści w długim okresie. Jeśli chcesz stworzyć firmę, która będzie rozwijała się w ramach prowadzonej działalności w Internecie, wówczas niezbędne jest budowanie zaufania wśród odbiorców. Należy brać pod uwagę, że konsumenci zwracają dużą uwagę na wiarygodność sklepów internetowych. Ważna jest więc przy tym optymalizacja konwersji.

Silna marka zapewnia:

  • skojarzenia z konkretnymi wartościami,
  • rozpoznawalność,
  • dobre opinie,
  • wiarygodność.

Gdy informacje o sklepie są łatwe do uzyskania, a równocześnie potencjalni klienci stykają się z pozytywnymi opiniami, wówczas będą znacznie chętniej decydowali się na zakupy – tak właśnie wzrasta konwersja. Dla innych nabywców istotne są wartości, które reprezentuje konkretna marka. To doskonały sposób na budowanie sieci stałych klientów.

Dlaczego trzeba zadbać o dobrą jakość obsługi klienta?

Sprawdzając, jak zwiększyć konwersję, można zorientować się, że kluczowe jest właściwe podejście do klientów. Nawet doskonale skonstruowany koszyk w sklepie internetowym nie będzie przekładał się na sto procent zrealizowanych zakupów. Z tego powodu, aby poprawić wskaźnik konwersji, bardzo ważnym elementem jest wykorzystanie porzuconych koszyków w celu ponownego kontaktu z klientami. Równocześnie sukces przy takich działaniach zależy bezpośrednio od jakości obsługi klientów. Gdy stworzy się odpowiedni zespół specjalistów od sprzedaży, którzy będą zajmowali się kontaktem z klientami, można liczyć na lepsze rezultaty. Realizowane będą cele konwersji.

W mniejszych sklepach można zdecydować się na skorzystanie z automatycznego kontaktu z klientami, choćby za pośrednictwem e-mail. Pozwala to przypominać o możliwości sfinalizowania zakupów (co sprawi, że konwersja wzrośnie). Zdecydowanie bardziej skutecznym rozwiązaniem jest jednak kontaktowanie się z klientami przez specjalistów od sprzedaży. W ten sposób można wykorzystać techniki sprzedażowe, które pozwalają zachęcić do zakupu i tym samym konwersji. Należy brać pod uwagę, że wielu potencjalnych klientów rezygnuje z finalizacji zakupu, gdyż mieli wątpliwości, czy konkretny produkt spełnia ich oczekiwania. Problemem bywa również brak wszystkich informacji, które pozwalają podjąć świadomą decyzję o dokonaniu zakupu. Tego typu elementy sprawiają, że współczynnik konwersji nie poszybuje w górę.

Sprawdź: Zoptymalizowane strony produktów kluczem do zwiększenia konwersji

Jak poprawić konwersję w sklepie poprzez analizę zachowań konsumentów?

Skuteczne działania, które są głównym celem konwersji, wymagają indywidualnego podejścia. Nie każda metoda, która sprawdziła się w innych firmach, okaże się właściwa. Z tego powodu analiza zachowań klientów w sklepie internetowym ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia pozyskania danych ułatwiających wdrażanie lepszych rozwiązań dotyczących konwersji. Ma to znaczenie z punktu widzenia oceny tego, jak sprawdzają się testowane metody nastawione na wyższy współczynnik konwersji. Zdarza się, że pewne działania, które są czasochłonne czy kosztowne, w rzeczywistości nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Z drugiej strony mniej rozbudowane sposoby poprawiania efektywności sprzedaży mogą okazać się znacznie lepsze z punktu widzenia statystyk. Analiza danych dotyczących zachowań klientów pozwala zatem ocenić, jak zwiększyć konwersję w najbardziej skuteczny sposób. W celu jej realizacji można wykorzystać różne narzędzia, począwszy od Google Analytics czy Google Optimize.

Chcąc poprawić zaangażowanie klientów, musisz znać aktualne trendy

Podążanie za nowinkami technologicznymi i marketingowymi to podstawa – każdy z nas chce być na bieżąco, niezależnie od tego, po której stronie ekranu się znajduje. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na:

  • eco e-commerce – jak sama nazwa wskazuje, jest to zwrot w stronę zrównoważonego rozwoju; warto zadbać o ekologię produktów, materiałów do wysyłki czy kampanie społeczne,
  • q-commerce – to nowy rodzaj usługi, który w tym momencie najlepiej funkcjonuje w obrębie branży gastronomicznej i oznacza jak najszybsze dostarczenie zamówienia,
  • buy now, pay later – dodatkowy wariant płatności pozwalający zatrzymać klientów, którzy w danym momencie nie mają środków do zakupu; jest to krok w stronę poszerzenie grona konsumentów w segmencie premium,
  • social commerce – media społecznościowe to jedna z podstaw działań off-site SEO, w tym przypadku jednak celem jest wykreowanie nowego doświadczenia zakupowego, które pozwoli na bliską relację z odbiorcami,
  • omnichannel – działania na wszystkich polach, zarówno online, jak i offline; sprzedaż wielokanałowa to kolejna możliwość poszerzenia grona klientów.
Sprawdź: Jak zwiększyć konwersję za pomocą UX?

Podsumowanie

Ostatnie lata udowodniły, że obecność w sieci jest obowiązkowa, jeśli komuś zależy na rozwoju biznesu. Pandemia pokazała coś, co wielu z nas wiedziało – poruszanie się w sieci jest dużo wygodniejsze. Wystarczy kliknąć. Aby jednak to kliknięcie mogło mieć miejsce – Ty, jako właściciel sklepu, musisz do niego doprowadzić. Warto więc zająć się swoim współczynnikiem konwersji oraz zacząć śledzić branżowe trendy.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 11

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
Jeśli szukasz twardych danych i mocnych argumentów przemawiających za inwestycją SEO, to dobrze trafiłeś. Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze korzyści wynikające z danych.
Kiedy skonsultować projekt strony z agencją SEO? Przed czy po starcie?
Kiedy skonsultować projekt strony z agencją SEO? Przed czy po starcie?
Audyt SEO to priorytet podczas budowania strony internetowej, która ma generować wartościowych ruch organiczny. Kiedy warto zasięgnąć wsparcia ekspertów?
Czym jest Cloudflare i jaki ma wpływ na SEO?
Czym jest Cloudflare i jaki ma wpływ na SEO?
Na wydajność stron internetowych wpływa wiele czynników. Warto więc wiedzieć, czym jest i jaką rolę w pozycjonowaniu odgrywa usługa Cloudflare.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę