Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Czym jest konwersja? Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

RODNAE Productions/pexels.com

W firmach, które realizują sprzedaż w Internecie wiedza o tym, jak zwiększyć konwersję ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia możliwości generowania zysków. W sklepach internetowych działania marketingowe muszą się opierać nie tylko na budowaniu rozpoznawalności, czy pozyskiwaniu ruchu na stronę firmową. Bardzo ważne jest, aby klienci byli zainteresowani dokonaniem zakupu.

Z punktu widzenia definicji określającej co to jest konwersja, nie musi ona dotyczyć wyłącznie zakupów realizowanych przez klientów. W marketingu internetowym uznaje się, że jest to działanie ze strony odwiedzającego stronę, które jest reakcją na działania promocyjne. Mogą być one realizowane w ramach kampanii reklamowych, jak i też pozycjonowania serwisu internetowego.

Konwersja może dotyczyć:

  • rejestracji konta,
  • pozostawienia danych kontaktowych,
  • wypełnienia formularza,
  • kliknięcia baner reklamowy,
  • ściągnięcia pliku,
  • obejrzenia video,
  • jak najdłuższego pozostawania na stronie.

Z punktu widzenia sklepu internetowego najważniejsza jest konwersja, która dotyczy zakupów. Wielkość sprzedaży decyduje o rozwoju działalności gospodarczej. Zatem decydując się na korzystanie z działań marketingu internetowego, warto skupić się na możliwości zwiększenia konwersji związanej z dokonaniem zakupu przez klienta. Ustalenie takiego celu pozwala następnie znacznie lepiej monitorować, jakie efekty uzyskuje się przy realizowaniu konkretnej strategii marketingowej.

W jaki sposób zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Wiedząc, co to znaczy konwersja, można skupić się na działaniach, które mają na celu jej poprawienie. Kluczowe jest zapewnienie możliwości korzystania przez klientów z uproszczonego procesu prowadzącego do zakupu. Im składanie zamówienia jest trudniejsze, tym więcej klientów będzie rezygnować z finalizacji transakcji. Pierwszym etapem optymalizacji procesu sprzedaży jest optymalizacja koszyka zakupowego.

Przy składaniu zamówień warto zapewnić klientom:

  • możliwość zrealizowania zamówienia bez konieczności podawania szczegółowych danych,
  • możliwość korzystania ze ścieżki zakupowej, która składa się z nie więcej, niż trzech kroków,
  • możliwość dokonywania transakcji bez konieczności logowania.

Dbanie o pozytywne doświadczenia użytkownika przekłada się nie tylko na zwiększenie ilości transakcji, które będą finalizowane, ale na zadowolenie z korzystania z usług sklepu internetowego.

Dlaczego pozytywne doświadczenia użytkownika mają coraz większe znaczenie?

Definicja co to konwersja nie wskazuje metod do wykorzystania w ramach strategii jej poprawy. Zmiany w algorytmach Google sprawiają, że doświadczenia użytkownika związane z obsługą strony internetowej mają znaczenie dla pozycji tej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Zatem z jednej strony optymalizacja witryny z punktu widzenia User Experience to możliwość poprawy wyników. Z drugiej strony można uzyskać większą funkcjonalność witryny, która przełoży się na możliwość bardziej wygodnego korzystania ze sklepu internetowego. Optymalizacja strony internetowej powinna się opierać między innymi na poprawie czasu ładowania. Jeśli użytkownik musi czekać więcej, niż 3 sekundy na jej wczytanie się, wówczas znacznie zwiększa się liczba rezygnacji z dalszych zakupów. Kolejnym etapem optymalizowania strony internetowej jest poprawa działania wyszukiwarki produktów.

Sposób funkcjonowania wyszukiwarki produktów ma szczególne znaczenie dla sklepów internetowych, które sprzedają wystandaryzowane produkty jak:

  • elektronika,
  • artykuły spożywcze,
  • wyposażenie wnętrz,
  • kosmetyki.

Ważne jest zadbanie o to, by wyszukiwarka była umieszczona w widocznym miejscu. Równocześnie sprawdzając jak zwiększyć konwersję, można zauważyć, że polecane jest, aby zastosować auto podpowiedzi. Skraca to czas, w którym klient odnajdzie konkretny produkt.

Dlaczego warto poprawić i ulepszyć karty produktów?

Im lepiej skonstruowana jest karta produktu, tym łatwiej będzie generować ruch organiczny.

Wejścia na stronę mogą pochodzić z:

  • wyszukiwarki,
  • social media,
  • porównywarek cen.

Zatem karta produktu może znacznie poprawić możliwość pozyskiwania potencjalnych klientów. Klient powinien uzyskać informacje, jakie korzyści zapewnia skorzystanie z zakupu konkretnego produktu. Wyróżnienie się na tle konkurencji jest kluczowe z punktu widzenia konwersji. Karta produktu powinna być czytelna. Najważniejsze informacje powinny znajdować się na samej górze.

Do kluczowych elementów karty produktu, które wpłyną na zachowanie potencjalnego klienta, zaliczają się:

  • dobrej jakości zdjęcia produktu,
  • skrócony opis produktu,
  • wezwanie do działania.

W informacjach dotyczących tego, jak poprawić konwersję w sklepie specjaliści jednoznacznie wskazują, że jednym z najczęstszych problemów występujących w sklepach internetowych, jest brak czytelnego wezwania do działania. Elementy takie, jak „dodaj produkt do koszyka” powinny być łatwe do znalezienia. Warto wykorzystać wyróżniającą kolorystykę, czy przyciągającą uwagę grafikę.

Karta produktu musi zawierać, także dobrze przygotowane opisy produktów. Z jednej strony muszą to być informacje użyteczne, które wskazują najważniejsze parametry użytkowe. Z drugiej strony każdy opis powinien być pisany z wykorzystaniem języka korzyści. Nie powinno się kopiować informacji pochodzących od producentów czy dystrybutorów. Będzie to negatywnie oddziaływać na sposób postrzegania treści na stronie sklepu internetowego przez wyszukiwarki. Opisy produktów muszą być unikalne. Dobrze skonstruowane sprawiają, że odbiorca treści od razu wie, czym jest produkt, o którym czyta. W krótkim czasie jest w stanie wyszukać kluczowe informacje, których poszukuje w celu podjęcia decyzji o zakupie.

Jak zwiększyć konwersję dając więcej opcji płatności i wysyłki?

Im większe możliwości realizowania zamówienia otrzymuje klient, tym w znacznie większym stopniu będzie decydował się na dokonanie zakupu. Bardzo często powodem braku decyzji o kupnie produktu jest to, że potencjalny nabywca nie może znaleźć najlepszej dla niego opcji dostawy towaru. Ma to znaczenie, szczególnie dla klientów mieszkających w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do różnych form dostarczenia produktu pozwala skorzystać z takich, które są łatwo dostępne. Podobnie jest z opcjami płatności. Im zapewni się większy wybór, tym większa liczba klientów zdecyduje się na zakup. Należy brać pod uwagę, że gdy nabywca nie może skorzystać z ulubionej formy płatności, wówczas będzie znacznie mniej zainteresowany złożeniem zamówienia. Dodatkowo ustalając, jak zwiększyć konwersję w sklepie, można zdecydować się na zapewnienie darmowej wysyłki. To rozwiązanie, które może być zaoferowane klientom, choćby przy składaniu większych zamówień. Nie będzie to nadmiernym kosztem nawet dla małego sklepu internetowego, a może być dodatkowym czynnikiem, który poprawi konwersję.


Źródło: Pavel Danilyuk/pexels.com

Jak silna marka sklepu internetowego przełoży się na konwersję?

Im bardziej rozpoznawalny jest sklep internetowy w przestrzeni Internetu, tym bardziej zwiększy to zaufanie klientów. Należy brać pod uwagę, że kupujący w sieci mają ograniczone zaufanie. Gdy witryna sklepu nie jest profesjonalnie skonstruowana, a o firmie nie można znaleźć wiele informacji, wówczas będą znacznie częściej rezygnować z zakupów. W ten sposób traci się potencjalnych klientów, którzy trafili na stronę bezpośrednio z wyszukiwarek. Zatem w dłuższym okresie bardzo ważne jest, aby realizować takie działania marketingowe, które pozwalają budować silną pozycję marki. Przekładać się to będzie bezpośrednio na rozpoznawalność, co znacznie ułatwia skuteczne kierowanie przekazu marketingowego do klientów. Zastanawiając się, jak zwiększyć konwersję w sklepie, należy brać pod uwagę, że wiele działań, które można zrealizować, przyniesie krótkoterminowe efekty. Natomiast strategia mająca na celu stworzenie silnej marki, będzie przynosić korzyści w długim okresie. Jeśli chce się stworzyć firmę, która będzie się rozwijała w ramach prowadzonej działalności w Internecie, wówczas niezbędne jest zdecydowanie się na budowanie zaufania wśród odbiorców. Należy brać pod uwagę, że konsumenci zwracają dużą uwagę na wiarygodność sklepów internetowych.

Silna marka zapewnia:

  • skojarzenia z konkretnymi wartościami,
  • rozpoznawalność,
  • dobre opinie,
  • wiarygodność.

Gdy informacje o sklepie są łatwe do uzyskania, a równocześnie potencjalni klienci stykają się z pozytywnymi opiniami, wówczas będą znacznie chętniej decydowali się na zakupy. Dla innych nabywców istotne są wartości, które reprezentuje konkretna marka. To doskonały sposób na budowanie sieci stałych klientów.

Dlaczego trzeba zadbać o dobrą jakość obsługi klienta?

Sprawdzając, jak zwiększyć konwersję, można się zorientować, że kluczowe jest właściwe podejście do klientów. Nawet doskonale skonstruowany koszyk w sklepie internetowym nie będzie przekładał się na sto procent zrealizowanych zakupów. Z tego powodu bardzo ważnym elementem poprawiania konwersji jest wykorzystanie porzuconych koszyków w celu ponownego kontaktu z klientami. Równocześnie sukces przy takich działaniach zależy bezpośrednio od jakości obsługi klientów. Gdy stworzy się odpowiedni zespół specjalistów od sprzedaży, którzy będą zajmowali się kontaktem z klientami, można liczyć na lepsze rezultaty. W mniejszych sklepach można zdecydować się na skorzystanie z automatycznego kontaktu z klientami, choćby za pośrednictwem email. Pozwala to przypominać o możliwości sfinalizowania zakupów. Jednak zdecydowanie bardziej skutecznym rozwiązaniem jest kontaktowanie się z klientami przez specjalistów od sprzedaży. W ten sposób można wykorzystać również techniki sprzedażowe, które pozwalają zachęcić do zakupu. Należy brać pod uwagę, że wielu potencjalnych klientów rezygnuje z finalizacji zakupu, gdyż mieli wątpliwości, czy konkretny produkt spełnia ich oczekiwania. Problemem bywa również brak wszystkich informacji, które pozwalają podjąć świadomą decyzję o dokonaniu zakupu.

Jak poprawić konwersję w sklepie poprzez analizę zachowań konsumentów?

Skuteczne działania, które mają na celu poprawienie konwersji, wymagają indywidualnego podejścia. Nie każda metoda, która sprawdziła się w innych firmach, okaże się właściwa. Z tego powodu analiza zachowań klientów w sklepie internetowym ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia pozyskania danych, które ułatwiają wdrażanie lepszych rozwiązań. Ma to znaczenie z punktu widzenia oceny tego, jak sprawdzają się testowane metody poprawiania konwersji. Zdarza się, że pewne działania, które są czasochłonne, czy kosztowne w rzeczywistości nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Z drugiej strony mniej rozbudowane sposoby poprawiania efektywności sprzedaży mogą okazać się znacznie lepsze z punktu widzenia statystyk. Zatem analiza danych dotyczących zachowań klientów pozwala ocenić, jak zwiększyć konwersję w najbardziej skuteczny sposób. W celu jej realizacji można wykorzystać różne narzędzia, począwszy od Google Analytics.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Lokalne cytaty – czym są i jaki mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?

    Lokalne cytaty – czym są i jaki mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?

    Czym są lokalne cytaty? Jaki mają związek z SEO? Jak wdrożyć je do swojej strategii optymalizacyjnej? To bardzo ważne! Przeczytasz o tym w naszym artykule.
    Jakie znaczenie ma certyfikat SSL?

    Jakie znaczenie ma certyfikat SSL?

    Czym jest certyfikat SSL? Czy warto go zainstalować? Jak wpływa na SEO? Omawiamy to dokładnie w naszym najnowszym artykule!
    Jak skutecznie wyszukiwać w Google?

    Jak skutecznie wyszukiwać w Google?

    Wyszukiwarka Google to niezwykle rozbudowane narzędzie. Dowiedz się jakich komend użyć do wyszukiwania w Google.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.