Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

Vlada Karpovich/pexels.com

Zapewne każdy użytkownik Internetu spotkał się z witryną typu landing page. Co to zatem jest i jakie są jej charakterystyczne cechy?

Landing page – co to znaczy?

Z języka angielskiego na polski można ten termin przetłumaczyć jako „strona lądowania”. Jest to samodzielna strona internetowa, której utworzenie ma na celu przekonanie użytkownika do dokonania jednego, ściśle określonego działania nastawionego na konwersję. Może nim być np.:

  • zakup produktu lub usługi,
  • pobranie ebooka, katalogu produktów czy aplikacji,
  • dokonanie rejestracji w serwisie,
  • zapisanie się do newslettera,
  • złożenie zapytania ofertowego,
  • zapisanie się na webinar,
  • wypełnienie ankiety,
  • dołączenie do wydarzenia,
  • przekazanie danych kontaktowych za pomocą formularza.
  • Sprawdź: 5 sposobów na obniżenie kosztów graficznych w marketingu

    Jak są zbudowane strony landing page?

    Landing pages to strony docelowe, które najczęściej nie zawierają dodatkowych podstron. Wszystkie informacje są umieszczone pod jednym adresem URL. Na witrynie takiej nie znajduje się menu ani odnośniki do zewnętrznych stron. Jeżeli zostały zastosowane linki wewnętrzne, to kierują one jedynie do poszczególnych sekcji tej samej witryny. Strona docelowa może być wykorzystywana w ramach krótkiej kampanii, np. promocyjnej lub wspierać działania marketingowe w sposób długotrwały.

    Strony lądowania umożliwiają użytkownikowi szybkie odnalezienie interesujących go informacji, ponieważ nie musi on przechodzić pomiędzy wieloma podstronami tego samego serwisu. Taka strona może znajdować się na firmowej domenie lub być odrębną stroną one page, niepowiązaną z nią w żaden sposób. Tego typu witryna powinna cechować się prostym designem, aby klient mógł jak najszybciej przejść do pożądanego działania.

    Chcąc dobrze zaprojektować stronę docelową, nie może zabraknąć na niej krótkiego wezwania do działania CTA (Call To Action) – odpowiednio wyeksponowanego, aby klient mógł bez problemu go dostrzec. Istotna jest również atrakcyjna warstwa wizualna strony, dlatego powinny znaleźć się na niej wysokiej jakości grafiki. Wyniki konwersji może również podnieść wzbogacenie treści o opinie zadowolonych użytkowników, referencje, rekomendacje, infografiki, certyfikaty czy statystyki pokazujące w pozytywnym świetle produkt lub usługę.

    W jaki sposób użytkownik trafia na landing page?

    Klient może znaleźć się na stronie lądowania po kliknięciu w link lub baner reklamowy, umieszczony np. w treści artykułu sponsorowanego, mailu, mediach społecznościowych czy wyszukiwarce Google – w sekcji płatnych linków sponsorowanych Google Ads lub bezpłatnych wyników organicznych. Istotne jest, aby zawartość strony docelowej była spójna z odsyłającą do niej reklamą – m.in. pod kątem zdjęć, logotypów, cen, koloru i stylu czcionki itp.

    Źródło: LinkedIn Sales Navigator/pexels.com

    Sprawdź: Jakie wyróżniamy kanały sprzedaży internetowej?

    Rodzaje stron docelowych

    Strony landing page można podzielić na kilka rodzajów. Opisujemy krótko najważniejsze z nich.

    Landing page sprzedażowy

    Witryny tego typu mają na celu sprzedaż określonego produktu lub usługi bezpośrednio na stronie docelowej. Wymaga to wdrożenia odpowiednich narzędzi e-commerce, aby klient mógł szybko i wygodnie złożyć zamówienie bez opuszczenia danego adresu URL. Główna zaleta tego rozwiązania wiąże się z tym, że uwaga klienta nie jest w żaden sposób rozpraszana.

    Strona lead generation

    Strona taka służy pozyskiwaniu leadów sprzedażowych, czyli kontaktów do klientów, np. imienia i nazwiska, nazwy firmy, danych adresowych, numeru telefonu, adresu mailowego itp. Dane te umożliwiają w późniejszym czasie skierowanie firmowej oferty do takich osób, poinformowanie ich o promocji, przekazanie rabatu, wysłanie zaproszenia na wydarzenie itp. Ważne jest, aby klient mógł jak najszybciej wypełnić formularz.

    Strona click through

    Tego typu ]strona ma na celu przekazanie klientowi ogólnych informacji na temat produktu lub usługi, a następnie odesłanie go do innej strony, na której może poznać więcej szczegółów i dokonać konwersji.

    Landing page typu coming soon

    Strona taka jest zakładana z myślą o zaprezentowaniu klientom produktów lub usług, które dopiero za jakiś czas zostaną wprowadzone do oferty. Witryna tego rodzaju pozwala zweryfikować, czy klienci będą zainteresowani nowym rozwiązaniem.

    Dlaczego warto zakładać strony landing page?

    Strony docelowe w znaczący sposób wspierają kampanie marketingowe, umożliwiając osiąganie wysokiej konwersji. Dzięki ich założeniu można poprawić wyniki sprzedażowe, zwiększyć liczbę otrzymywanych zapytań ofertowych, a także podnieść rozpoznawalność marki. Landing pages wyróżniają się nowoczesnym designem, co pozwala budować prestiż marki. Można również pozycjonować je w wyszukiwarce Google i pozyskiwać dzięki temu spory ruch organiczny, czyli bezpłatny.

    Sprawdź: Business Intelligence – co to jest?

    Czy możliwe jest skuteczne pozycjonowanie landing page?

    Pozycjonowanie landing page jest trudniejsze w porównaniu do rozbudowanych stron, na których znajduje się wiele podstron bogatych w treść i linki wewnętrzne. Nie znaczy to bynajmniej, że nie da się pozycjonować witryn docelowych. SEO musi być jednak w tym przypadku starannie przemyślanym procesem.

    Dobór słów kluczowych

    Pojedyncza strona docelowa umożliwia pozycjonowanie jedynie na kilka powiązanych ze sobą słów kluczowych. Przemyślany dobór fraz odgrywa więc w tym przypadku szczególnie istotne znaczenie. Warto posłużyć się przeznaczonymi do tego narzędziami, np. Senuto czy Planerem słów kluczowych Google.

    Szczególnie dobre efekty przynosi pozycjonowanie landing page na mało popularne, a przez to mniej konkurencyjne frazy, np. markowe (z nazwą marki), lokalne (zawierające nazwę miejscowości) czy long tail, czyli składające się z kilku wyrazów. Pozytywnie na pozycjonowanie strony docelowej wpływa umieszczenie słów kluczowych w adresie URL, tytule, nagłówkach oraz w treści. Frazy powinny ponadto znaleźć się w opisach alternatywnych zdjęć na stronie docelowej.

    Wartościowa i unikalna treść

    Aby strona landing page zapewniała wysoką konwersję, nie może na niej zabraknąć przydatnej i atrakcyjnej dla klientów treść. Warto wskazać im zalety produktu, jego najważniejsze funkcje, wyróżniające go cechy oraz korzyści, jakie można zyskać dzięki jego nabyciu. Treść powinna być napisana poprawnie pod względem gramatycznym, dlatego nie można przesadzić z częstotliwością stosowania słów kluczowych – tekst straci wtedy na naturalności. Równie ważne jest dostosowanie przekazu do klientów z grupy docelowej, aby treść była dla nich zrozumiała. Można również wpłynąć na emocje odbiorcy, np. stosując perswazyjne nagłówki.

    Odpowiedni układ i formatowanie treści

    Istotne jest, aby nie przytłoczyć klienta nadmiarem informacji, a jednocześnie w wystarczającym stopniu przedstawić mu najważniejszy przekaz. Zamiast długich bloków tekstu, lepiej sprawdzą się krótkie akapity, hasła, śródtytuły i wyróżnienia najważniejszych fragmentów, np. za pomocą pogrubienia, podkreślenia, wypunktowania czy listy numerowanej.

    Aby przekazać użytkownikowi więcej informacji, można zastosować rozwiązanie polegające na wyświetleniu dodatkowego tekstu po kliknięciu w odpowiednie pole, np. „Zobacz więcej”. Pozytywnie na SEO strony docelowej wpłynie ponadto dzielenie treści na kolejne nagłówki w hierarchii witryny – <H1>, <H2>, <H3>, <H4> itd.

    Znaczniki meta

    W kodzie landing page’a warto zawrzeć tagi title oraz meta description. Jest to tytuł oraz krótki opis strony, które wyświetlają się użytkownikom w wynikach wyszukiwarki. Należy zwrócić uwagę na spójność przekazu, aby klient zobaczył na stronie dokładnie to, czego się spodziewa. Zaniedbania pod tym względem mogą skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń, co wpłynie na spadek strony w rankingu wyszukiwarki. Opis description może liczyć maksymalnie 155 znaków, dlatego warto umieścić w nim jedynie najważniejsze informacje zachęcające do odwiedzenia strony docelowej landing page.

    Funkcjonalność strony

    Jednym z czynników rankingowych Google jest User Experience strony (UX), czyli wrażenia użytkownika, których doświadcza on podczas przeglądania witryny. Należy zwrócić uwagę zwłaszcza na czas ładowania strony, co pozwoli zapobiec wysokiemu współczynnikowi odrzuceń. Będzie to uzależnione m.in. od wybranej usługi hostingowej, liczby, rozmiaru i wagi plików graficznych, a także zastosowanych w kodzie strony skryptów.

    Witryna powinna być minimalistyczna, intuicyjna i responsywna, czyli dostosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Negatywnie na UX mogą płynąć np. położone zbyt blisko siebie elementy klikalne czy niewystarczająco duża czcionka. Nawigację pomiędzy poszczególnymi segmentami strony docelowej ułatwiają kotwice – odsyłacze umożliwiające szybkie przejście do innej sekcji strony.

    Linki zewnętrzne

    Pozytywnie na pozycjonowanie strony landing page wpływają prowadzące do niej linki z zewnętrznych serwisów. Profil odnośników można budować np. poprzez umieszczenie linku do tego typu strony w treści artykułów sponsorowanych, na tematycznie powiązanych podstronach własnej domeny firmowej czy stronach zapleczowych.

    Landing page na własnej czy zewnętrznej domenie?

    Strona landing page może być jedną z podstron na istniejącej domenie firmy lub znaleźć się pod zewnętrznym adresem URL. Pierwsze rozwiązanie bywa uzasadnione zwłaszcza w sytuacji, kiedy firmowa witryna jest wystarczająco silna, rozbudowana i zawiera treści tematycznie powiązane z przekazem na landing page. Strona docelowa na własnej domenie ułatwia pozycjonowanie na popularne, bardziej konkurencyjne słowa kluczowe.

    Stworzenie i odpowiednie zoptymalizowanie strony, a przy tym skuteczny landing page, wymaga wiedzy z różnych dziedzin. Dlatego warto zlecić to zadanie doświadczonej agencji SEO, która zatrudnia specjalistów ds. pozycjonowania, marketingu, projektowania graficznego, programowania oraz UX. Istotne jest, aby na bieżąco analizować, w jakim stopniu strona docelowa przyczynia się do konwersji. Dzięki odpowiednio przygotowanej tego typu witrynie firma może wyróżnić się na tle konkurencji, pozyskiwać wartościowe leady i znacząco poprawić wyniki sprzedaży. Strona taka odgrywa również istotne znaczenie w procesie pozycjonowania.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy działania SEO są opłacalne dla lokalnego biznesu?

    Czy działania SEO są opłacalne dla lokalnego biznesu?

    Pozycjonowanie lokalne może pomóc stacjonarnej firmie zaistnieć na rynku. Dowiedz się, jakie działania pozwolą przyciągnąć lokalnych odbiorców.
    Praktyki SEO: White Hat SEO

    Praktyki SEO: White Hat SEO

    Każdy medal ma dwie strony. Najważniejszą zasadą pozycjonowania jest jednak działanie zgodnie z zasadami. Czym dokładnie jest White Hat SEO?
    Answer Box – co to jest i jak się w nim znaleźć?

    Answer Box – co to jest i jak się w nim znaleźć?

    Czym jest Answer Box? Co zrobić, aby się w nim znaleźć? Podpowiemy Ci, jakie techniki warto wykorzystać, aby zwiększyć widoczność strony w sieci!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę